مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

عاشورا، موشکی متفاوت

 

منابع اطلاعاتی نشریه گفته اند تکنولوژی موشک جدید، کاملا ایرانی است
نشریه دفاعی جینز دیفنس در گزارشی به بررسی موشک جدیدی پرداخته که ایران در حال تولید آن است.
جینز دیفنس به نقل از منابع اطلاعاتی غربی نوشته این موشک بالستیک که عاشورا نام دارد، با سوخت جامد کار می کند و برد آن بین دوهزار تا 2500 کیلومتر است.

بنا بر گزارش این نشریه، عاشورا موشک بالستیک میانبرد دو مرحله ای با قطر آن 125 سانتیمتر است که ظاهری شبیه موشک شهاب 3 دارد و بنابراین می تواند از زیرساختها و پرتاب کننده های این موشک استفاده کند و قابلیت حمل چندین نوع کلاهک، از جمله کلاهک هسته ای را دارد.

منابع اطلاعاتی به این نشریه گفته اند تکنولوژی موشک عاشورا کاملاً ایرانی است اما برخلاف بیشتر موشکهای ایرانی که براساس طراحیهای کره شمالی ساخته شده اند، هیچ شباهتی به هیچکدام از موشکهای ساخت کره شمالی ندارد، بلکه شبیه موشک پاکستانی شاهین است.

با این حال، به گفته این منابع، هیچ گونه همکاری بین ایران و پاکستان در این زمینه وجود نداشته است.

عوزی روبین، رئیس سابق سازمان دفاع موشکی اسرائیل به نشریه جینز دیفنس گفته که اگر اطلاعاتی که در مورد موشک عاشورا به دست آمده دقیق باشد، ساخت این موشک نقطه عطف مهمی در برنامه موشکی ایران است.

به نوشته جینز دیفنس در حالی که موشکهای سوخت مایع شهاب در گروه صنعتی شهید همت تولید شده بودند، موشک عاشورا در گروه صنعتی شهید باقری، طراحی و ساخته می شود، هر دو شرکت بخشی از گروه صنعتی صنام هستند که با نام واحد 140 سازمان صنایع دفاع نیز شناخته می شود.

ایران خواسته خود برای دستیابی به موتورهای سوخت جامد برای موشکهای بالستیک را پنهان نکرده، چون در مورد موشکهای با سوخت جامد، سکوی پرتاب موشک می تواند در هر مکانی که مستقر شود بلافاصله موشک را پرتاب کند اما پرتاب موشکهای سوخت مایع به آمادگیهای قبلی نیاز دارد و بدین ترتیب با ردیابی این اقدامات آمادگی از طریق ماهواره می توان پرتاب آنها را پیش بینی و در مقابل آنها، اقدامات پدافندی انجام داد.


اگر این گزارشها دقیق باشند، این اتفاق نقطه عطف مهمی در برنامه موشکی ایران است.


عوزی روبین، رئیس سابق سازمان دفاع موشکی اسرائیل

جینز دیفنس به اظهارات علی شمخانی، وزیر دفاع وقت ایران در مه 2005 اشاره کرده که از آزمایش موفقیت آمیز موتور سوخت جامد برای موشک شهاب 3 خبر داده و گفته بود: "سوخت جامد بادوامتر است و برد موشک را افزایش می دهد، عمر موشکی که از سوخت مایع استفاده می کند کم است و زمان محدودی می توان از آن استفاده کرد، سوخت جامد عمر موشک و دقت آن را به نحو محسوسی افزایش می دهد."

بنا بر اعلام ایران، در آن زمان دو موتور موشک سوخت جامد آزمایش شدند که یکی از آنها برای شهاب 3 طراحی شده بود، ظاهراً موتور دیگر و شاید هر دو موتور برای موشک عاشورا طراحی شده بودند.

ایران در سال های اخیر چندین راکت با برد طولانی و چندین موشک سوخت جامد با برد کوتاه، از جمله زلزال -2 و فاتح -110 تولید کرده اما به نوشته جینز دیفنس، تا به حال در تولید موتور سوخت جامد برای موشکهای بالستیک میانبرد موفق نبوده است.

عوزی روبین به جینز دیفنس گفته است: "سوخت جامد از احتمال ردیابی شدن پرتاب کننده موشک توسط ماهواره ها و رادارهای هوایی بشدت می کاهد و اجازه می دهد که موشک از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل شود، می توان پنهانش کرد، و بدون نیاز به زمان زیادی برای آماده سازی آن را پرتاب کنید."

به نوشته جینز دیفنس بر اساس گزارشهای اطلاعاتی، ایران در حال حاضر سه خانواده موشک بالستیک میانبرد در اختیار دارد: موشکهای سوخت مایع شهاب، موشکهای سوخت جامد بی ام - 25 که بر اساس طراحی کره شمالی ساخته شده و برد آن بین 2500 تا 3500 کیلومتر اعلام شده و موشکهای سوخت جامد عاشورا.


http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2007/11/071128_bd-janes-ashura.shtml

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد