مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

توس – 1 بوراتینو

توس – 1 بوراتینو راکت انداز و شلیک کننده تسلیحات ترموباریک 30 لوله ای ساخت روسیه است که بر روی شاسی تانک تی72 سوار شده است . هدف از طراحی توس – 1 نابودی نفرات دشمن مستقر در سنگر و جانپنها ها و انهدام زره پوشهای سبک و یگانهای ترابری دشمن در دشتهای باز است . اولین جنگی که توس – 1 در آن به آزمایش گذاشته شده جنگ شوروی و افغانستان و در منطقه پنج شیر بر علیه مجاهدین بوده است .
ایده ساخت یک آتش افکن سنگین کوتاه برد ، مجهز به لانچر پرتاب راکت که قابلیت شلیک مهمات با سر جنگی آتشزا و ترموباریک را داشته باشد به اواخر دهه 70 میلادی بازمیگردد . این سیستم رزمی مرکب است از خودرویی زرهی ، راکت انداز و حمل کننده و بارگذار مهمات که در اوایل دهه 80 در صنایع Kbtm در اومسک با نام Tos-1 گسترش یافت . توسعه توس – 1 برای مدتهای مدید به صورت محرمانه باقی مانده بود .
وظیفه پیش بینی شده برای توس-1 درگیری با نفرات ، تجهیزات و ساختمان ها ، از جمله استحکامات ، زاغه های مهمات و سنگرهای دشمن بود . این خودروی رزمی تحت فرمان واحدهای پیاده یا تانک عمل میکند . لانچرهای سنگین 30 تایی همراه با توده انبوه راکتها احتیاج به محافظتی در سطح بالا جهت حمل و نقل داشتند ، همین امر موجب شد تا طراحان از شاسی مطمئن و مقاوم تانک تی72 برای این منظور استفاده کنند . حمل کننده مهمات از روی کامیون های صحرایی ( خودرو هایی که قابلیت حرکت در خارج از جاده را به خوبی دارا هستند ) و مجهز به جرثقیل ، جهت بارگذاری و تخلیه لانچر ساخته شده است . اسم مستعار بوراتینو یادآور نام قهرمان نسخه روسی داستان پینوکیو ، نوشته الکسی تولستوی است و این انتخاب این نام نیز به سبب دماغه دراز لانچر در سیستم توس – 1 میباشد .

توس – 1 بوراتینو
- مدل : Mrl ( راکت انداز چند منظوره )
- کشور سازنده : اتحاد جماهیر شوروی سابق
تاریخچه خدمت
- کاربران فعلی : فدراسیون روسیه
- جنگها : جنگ دوم چچن ، جنگ
شوروی و افغانستان
تاریخچه تولید
- طراح : دفتر طراحی اومسک
مشخصات
- وزن : 46 تن
- طول : 9500 میلیمتر
- عرض : 3600 میلیمتر
- ارتفاع : 2226 میلیمتر
- خدمه : سه نفر
- کالیبر : 220 میلیمتر
- نرخ آتش : 30 راکت در 15 ثانیه
- برد موثر : 500 – 3500 متر
- موتور : دیزلی با 840 اسب بخار قدرت

منبع:سایت دانشجو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد