مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

روسیه نسبت به پرتاب موشک "عاشورا" مشکوک است

"روسیه به پرتاب موشک "عاشورا" شک دارد"، این مطلب را "یوری بالویفسکی" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه طی گفتگویی با خبرنگاران درباره نتایج دیدار کاری اخیر خود به آمریکا اظهار داشت. درباره پرتاب موشک عاشورا که برد آن گویا 2 هزار کیلومتر است، "مصطفی محمد نجار" وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران روز 27 نوامبر اطلاع داده بود.

به گفته بالویفسکی، پرتاب آزمایشی این موشک آنطور که آمریکایی ها اعلام کرده اند، در حقیقت روز 20 نوامبر بوده است، اما در چارچوب دیدار وی از آمریکا در پنتاگون، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا به درخواست وی برای ارائه اطلاعات بیشتر در این رابطه پاسخ منفی دادند. ژنرال روس تاکید کرد که کارشناسان روسیه با دقت بسیار تمامی آنچه که مربوط به پدیدار شدن موشک "عاشورا" در ایران است را بررسی خواهند کرد. بویژه بالویفسکی خاطر نشان نمود: "من نمی توانم بگویم که چنین پرتابی صورت گرفته و این موشک حقیقتاً می تواند 2 هزار کیلومتر را بپیماید". وی افزود: "من غیر ممکن نمی دانم که در این مورد، همانطور که چندین بار نیز دیده شده بود، صحبت درباره بلف سیاسی از سوی ایران باشد". در هر صورت وی تصریح کرد که شواهد درباره ساخت موشک عاشورا را همچنان باید بررسی کرد و افزود "فکر می کنم در آینده ای نزدیک ما روشی خواهیم یافت که فرض های خود را تاکید و یا رد کنیم".

تردید این ژنرال کاملاً موجه است، اما موجه از نظر استراتژیک. مسئله در این است که تاکید بر ساخت موشک جدید از سوی تهران، بمعنای این خواهد بود که جاسوسین روسیه بد کار کرده اند و اطلاعات کسب شده توسط آنان به موضع مسکو در مباحث با واشنگتن درباره ضرورت احداث سپر ضد موشکی در اروپای شرقی ضربه زده است، چرا که طی نیم سال اخیر روسیه بر این تکیه داشت که در ایران موشک بالستیک زودتر از سال 2015 ساخته نخواهد شد.

بالویفسکی ضمن تفسیر نتیجه گیری های جدید جاسوسان آمریکایی درباره توقف اجرای برنامه هسته ای نظامی در ایران در پاییز سال 2003، یادآور شد که روسیه همیشه برخوردی محتاطانه نسبت به تاکیدات قطعی درباره انجام فعالیت های نظامی هسته ای در تهران دارد. بالویفسکی گفت: "ما از ابتدا گفته بودیم که دلیلی برای صحبت درباره فعال شدن تلاش های ایران در زمینه ساخت سلاح هسته ای نداریم".

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد