مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آشنایی با تیم آکروجت نیروی هوایی عربستان سعودی (Saudi Hawks)

دوستان گرامی مقاله زیر بدلیل طولانی بودن در دو بخش تقدیم میگردد.در ضمن مقاله ذیل کار دوست خوبمان فاکس بت در سایت داشجو می باشد

علاقهء انسان به پرواز، به دوران بسیار قدیم باز می‏گردد. از هزاران سال پیش، انسانها به تماشای پرواز پرندگان در آسمان، می‏‎پرداختند که فارغ از هرگونه مانعی، دریاها، کوهها و پهنه‏های وسیعی را طی می‏کردند. این میل به آزادی که در پرواز نهفته بود، محرکی شد تا انسانها هواپیما را اختراع کنند.



هنگامی که رازهای قدرتمند پرواز برای اولین بار گشوده شدند، مردم از هواپیما می‏ترسیدند، و با احتیاط به سمت پرواز می‏رفتند. اما همان مردم، هنگامی که در پرواز با هواپیما مهارت یافتند و آموختند که بدنهء هواپیما را با قدرت موتور به حال تعادل درآورند، آنگاه از این اطمینان، سود بردند. کاربردهای هوانوردی به سرعت گسترش یافت. هواپیما را وسیله‏ای نه فقط برای حمل و نقل، بلکه برای امور اکتشافی و رزمی نیز سودمند یافتند.



قدم بعدی، آن بود که به وسیلهء رژه، قدرت و مهارت خود را به هنگام نمایش یا رزم نشان دهند تا قابلیتهای خود در پرواز گروهی ترسناک به اثبات برسانند: غلت زدن (Rolling)، حلقه زدن (Looping)، مارپیچ (Spiraling) و چرخش (Turning) تنها در ارتفاع چند صد متری زمین به جهت هیجان‏زده کردن تماشاچیان انجام می‏شود. نمایشهای هوایی در ابتدا تنها با یک هواپیما آغاز شدند، اما با گذر زمان و افزایش مهارتها، اولین تیم‏های آکروجت تشکیل گردید. مردم این شادمانی جدید را تحسین کردند، و از عملیات هوایی بسیار شگفت زده شدند و این شگفت‏زدگی‏، آنها به سمت دیدن نمایش‏های بیشتر هوایی علاقمند می‏‎کرد. کشورها، به تدریج، صنایع خود را به سمتی هدایت کردند تا بتوانند به سرعت تیم‏های نمایش هوایی خود را جهت اثبات توانایی‏های خلبانان خود تشکیل دهند.



تیم نمایش هوایی عربستان سعودی (Saudi Hawks یا الصقور السعودیه)، امروزه در رتبه‏های نخست این تیم‏های آکروجت هوایی جهان قرار گرفته است. هواپیماهای Hawk تیم آکروجت عربستان سعودی، برای اولین بار در ریاض (پایتخت) به تاریخ یکشنبه 19 شوال 1419 هجری قمری (6 فوریه 1999 میلادی) به مناسبت مراسم صدمین سال سلطنت خاندان آل‏سعود ظاهر شدند. در این نمایش همراه با ترس و هیجان، پنج خلبان، جهت اثبات توانایی‏های خود و تیم آکروجت Saudi Hawks، در اولین نمایش تفریحی، ظاهر شدند و خود را به عنوان یک گروه تراز اوّل در نمایشات هوایی معرفی کردند. در جریان پرواز هیجان‏انگیز این پنج هواپیما، تیم آکروجت عربستان سعودی، در اولین نمایش تفریحی، توانایی‏های خود را به اثبات گذاشتند.




این موضوع برای من مایهء مباهات است که به عنوان دومین مقام وزارت دفاع و هوانوردی و در مقام افسر تجسس شاهزاده سلطان عبدالعزیز که تشکیل تیم نمایشات هوایی را مورد تصویب قرار داد، و در تمامی لحظات پشتیبانی و مساعدت نمود، در خدمت وی بودم. وی همچنین به عنوان یکی از بلندمرتبه‏ترین مقامات خاندان سلطنتی آل‏سعود، نام Saudi Hawks را جهت تیم آکروجت برگزید و این نام را در نامهء رسمی به شمارهء 1027 / 2 / 1 / 1 به تاریخ 14 ریبع‏الثانی 1419 قمری درج نمود.



اندک مدتی پس از تشکیل تیم آکروجت، آنها توانایی‏های پروازی خود را در جریان نمایشات مربوط به جشن‏های تاسیس پادشاهی آل‏سعود به نمایش گذاشتند. از زمان اولین پرواز گروه آکروجت، قابلیتهای تیم پروازی رو به افزایش بوده است. یکی از کارهای پیش پا افتادهء این تیم، انجام مانورهایی جهت ساخت تصاویر زیبا در آسمان است که این کار را با انجام پروازهای تماشایی و متهورانه به انجام می‎رسانند. این امر، به شهادت ناظرین، بسیار مهیج است و باعث تشویق بسیار از طرف تماشاگران می‏شود و تمامی اهالی عربستان را به وجد می‏آورد.




امروز، تیم آکروجت، 6 عضو دارد که با هواپیماهای بریتانیایی Hawk 65/65A پرواز می‏کنند. قرار است تعداد اعضاء در آینده افزایش یابد و به یاری خدا به 9 نفر برسد. این تیم، نمودی از استانداردهای بالا در نیروی هوایی و در کل نیروهای مسلح سلطنتی عربستان سعودی می‏‎باشد. از خداوند سلامت و توفیق بیشتر این گروه را خواستاریم. از همگی اتباع آل‏سعود می‏خواهیم برای سلامتی و موفقیت آنها در افزایش قابلیتهای پروازی‏شان دعا کنند

ژنرال عبدالعزیز بن محمد هنیدی



مقدمه

تیم نمایش آکروجت هوایی عربستان سعودی، نمایانگر قدرت نیروی هوایی پادشاهی عربستان سعودی می‎باشد. این تیم از هواپیماهای Hawk سری Mk 65 و 65A ساخت بریتانیا بهره می‏برد. این تیم نمایش، ابتدا در پایگاه هوایی سلطان عبدالعزیز در ظهران به سال 1998 به عنوان 88 امین اسکادران تشکیل یافت. این تیم در بدو امر، دارای 5 خلبان و 9 فروند هواپیما بود. اولین نمایش این تیم در انظار عموم، به تاریخ ژانویه 1999 در محل پایتخت عربستان سعودی، ریاض، در جشن 100 امین سالگرد تاسیس پادشاهی عربستان سعودی، به انجام رسید. از آن تاریخ تاکنون، این تیم، در عربستان سعودی به طور گسترده نمایشات هوایی را به اجرا درآورده است.



این تیم، اولین نمایش هوایی خارجی خود را به سال 2000 در بحرین به انجام رسانید. اندک مدتی بعد، این تیم، به محل استقرار جدید خود یعنی پایگاه هوایی شاهزاده فیصل در شهر تبوک، در شمال غربی عربستان سعودی انتقال یافتند. امروزه این تیم به 6 خلبان و 12 فروند هواپیما مجهز است.. تیم آکروجت عربستان سعودی، اولین تیم آکروجت ملی در خاورمیانه به شمار می‏‎رود. تیم آکروجت عربستان سعودی، در بین نیروی هوایی عربستان سعودی، گروهی ‏بی‏همتا محسوب می‎شود زیرا تنها گروهی است که دارای پرسنل تعمیر و نگهداری مختص به خود می‎باشد.

اسامی پرسنل تعمیر و نگهداری

(ظاهرن تیم پرافتخار Golden Crown یا تاج طلایی به عمد از این کتاب تبلیغی وهابیون سعودی حذف شده است و به تعمد مسئولان عرب‏تبار کشور ایران، تبلیغ یا بزرگداشتی از این گروه تاریخی و پرافتخار نمی‎شود که این نویسندهء عرب، تیم آکروجت خود را این چنین تبلیغ می‏نماید.)



با توجه به وضعیت گوناگون عوارض طبیعی و آب و هوایی کشور پادشاهی سعودی، تیم آکروجت عربستان سعودی، تنها گروه نمایش هوایی در جهان محسوب می‎شود که مرتبن در حال تمرین از ارتفاع سطح دریا تا 6700 فوتی و در دمای 35 درجه سانتی‏‎گراد می‏باشند. سال 2003، سال بسیار مشغله برای این تیم محسوب می‎شد، زیرا مطابق برنامه تا پایان سال، برنامهء نمایشی برای آنها پیش‏بینی گشته بود





اسامی اعضای گروه تیم آکروجت عربستان سعودی در سالهای مختلف




1999

2000
1
سرهنگ عبدالرحمان فقیه

1
سرگرد خالد الزهرانی

2
سروان محمد المالکی

2
سروان محمد المالکی

3
سرگرد علی شریف

3
سرگرد علی الشریف

4
سروان خالد الجمید

4
سروان خالد الجمید

5
سروان خالد السلیم

5
سروان خالد السلیم







2001

2002
1
سرهنگ خالد الزهرانی

1
سرگرد خالد الجمید

2
سروان محمد الزهرانی

2
سروان مشعل الحماد

3
سروان عبدالله الغامدی

3
سروان یوسف السحیم

4
سرگرد محمد المالکی

4
سرگرد محمد المالکی

5
سرگرد علی الشریف

5
سروان عبدالله الغامدی

6
سرگرد خالد السلیم




7
سرگرد خالد الجمید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد