مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خبرهایی از خطوط هوایی در سرتاسر جهان

 

این روزها بحث ادغام خطوط هوایی و کمپانی‌های هوافضایی، فروش یک خط هوایی بحران زده و خریداری سهام یک خط هوایی در حال پیشرفت بیشتر تیتر خبرهایی که در زمینه‌ی حمل و نقل هوایی و اقتصاد هوافضا به میان می‌آید را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بیشتر این خبرها تنها در حد خبرهایی(!) هستند که شنیده می‌شوند و در انتها به نتیجه‌ای نمی‌رسند.


از طرفی لوفت‌هانزا به دنبال به دست آوردن موقعیت خود در ایبریا است. مقامات این خط هوایی با اشاره به این مطلب که هنوز گزینه‌ی ایبریا را از ذهن خود پاک نکرده‌اند، ابراز امیدواری می‌کنند که با برافراشتن دوباره‌ی پرچم اسپانیا بر سر این خط هوایی بتوانند علاوه بر سود خود، ایبریا را به دنیای حمل و نقل هوایی بازگردانند. مقامات اجرایی لوفت‌هانزا بار دیگر قیمت تعیین شده برای ایبریا را بسیار بالا دانسته‌ و اعلام کرده‌اند تا شکست تمامی رقبا در خرید این خط هوایی به مذاکرات خود با مقامات ایبریا ادامه می‌دهند.


در بخشی دیگر لوفت‌هانزا برای تکمیل ناوگان خود در غرب، به دنبال در اختیار گرفتن بخشی از سهام خط هوایی جت‌بلو است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که مقامات دو خط هوایی توافقنامه‌ای به همین منظور و به ارزش 300 میلیون دلار به امضا رسانده‌اند. مقامات این خط هوایی ارزان‌قیمت امریکایی اعلام کردند که بر اساس توافق‌نامه، همکاری‌های متقابل صورت گرفته و از تمام امکانات دو خط هوایی بهره‌ گرفته خواهد شد. لوفت‌هانزایی‌ها نیز جت‌بلو را به عنوان کامل‌کننده‌ی اصلی گروه هوایی استار الاینس در غرب می‌دانند. این گروه در شرق نیز ایرایندیا را به خود افزوده است. با افزوده شدن جت‌بلو ترافیک دو خط هوایی تا 25 درصد بالا خواهد رفت.


این روزها مقامات اجرایی آلیتالیا به شدت مشغول بررسی گزینه‌های خرید و یا شراکت خود هستند. به همین منظور از تمامی کاندیداها درخواست شده  قیمت پیشنهادی برای خرید سهام را اعلام کنند. البته تعدادی از این کاندیداها شرایط عمومی موردنظر مدیران آلیتالیا را هنوز ارضا نکرده‌اند.  اولین خط هوایی که موفق به کسب رضایت آلیتالیا برای شرکت در حراج شده و قیمت پیشنهادی خود را اعلام کرده است، خط هوایی ایروان بوده که چهارشنبه‌ی گذشته با 34/0 یورو در هر سهم آغاز حراجی خط هوایی بحران‌زده‌ی ایتالیایی را به نام خود ثبت کرد. در مقابل ایرفرانس روز جمعه و پس از حدود دو هفته بررسی به این نتیجه رسیده  که برای خرید سهام آلیتالیا آماده بوده و برای هر سهم آن 35/0 یورو قیمت تعیین کرده است. این در حالی است که قیمت پیشنهادی رقیب اصلی ایرفرانس در این مسیر، خط هوایی ایروان، تنها یک صدم یورو پایین‌تر است. با قطعی شدن احتمال حضور ایرفرانس-‌کی‌ال‌ام در آلیتالیا، این خط هوایی با دریافت مبلغی در حدود 485 میلیون یورو از گروه استار الاینس خارج شده و به فلایینگ بلو می‌پیوندد. آلیتالیا حدود 2/1 میلیارد یورو قرض دارد که باید تا پایان سال آینده آنها را پرداخت نماید.


این خبر در حالی منتشر می‌شود که در مقابل هم خط هوایی سنگاپورایر و هم خط هوایی آلیتالیا از عدم تمایل خود برای همکاری خبر می‌دهند. پنج‌شنبه و در حالی که همه منتظر بودند ایرفرانس پیشنهاد خود را در مقابل پیشنهاد ایروان اعلام نماید، خط هوایی سنگاپورایر اعلام کرد که هیچ تمایلی برای شرکت در حراج آلیتالیا و در اختیار گرفتن تمامی و یا بخشی از سهام آن ندارد. مقامات اجرایی آلیتالیا نیز اعلام کردند که با توجه به اینکه بنا به اخبار، خط هوایی مذکور جزء گزینه‌های احتمالی شرکت در حراجی بشمار میرفته، پیش از این مورد بررسی اقتصادی قرار گرفته و مجاز به شرکت در حراج تشخیص داده نشده است.


در گوشه‌ی دیگری از دنیا نیز مقامات دو خط هوایی چاینا‌ایسترن و سنگاپورایرلاینز توافقنامه‌ی جدیدی به امضا می‌رسانند. طی این توافقنامه چایناایسترن به عنوان یک سرمایه‌گذار با سرمایه‌ای در حدود 920 میلیون دلار 72 درصد از سهام خط هوایی سنگاپوری را به خود اختصاص می‌دهد. دو خط هوایی که سال جاری را با همکاری‌های غیررسمی گذرانده و سود خوبی نیز کسب کردند، امیدوارند سال‌های آتی را با همکاری‌های بیشتر و درآمد بالاتری پشت سر بگذارند.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد