دوستان عزیز چندی قبل خبری به ما رسید مبنی بر اینکه با عدم کارایی دو فروند از سه فروند بوئینگ ۷۰۷ ساها یک فروند بوئینگ ۷۰۷ سوخترسان نیروی هوایی خود را برای انتقال به خطوط ساها آماده می کند.از شنیدن این خبر ناراحت شدیم و لیکن دیروز بادیدن این هواپیما با لوگوی ساها بسیار متاسف شدیم زیرا از تعداد محدود سوخترسان های ما یکی که از بهترین ها نیز بود کسر خواهد شد وهمچنین این هواپیما با عمر پروازی بالا از ایمنی کافی برای حمل مسافر برخوردار نیست ولیکن چاره چیست!؟!
عکس هواپیما قبل از رنگ آمیزی :
http://www.airliners.net/open.file/1020099/L/
عکس هواپیما بعد از رنگ آمیزی :
http://www.airliners.net/open.file?id=1308508&size=L
تا چند ماه پیش ناوگان 707 سوخترسان شامل.
8301-5
8304-5 بود
ولی حالا فقط 304 باقی مانده.
301 در زمان جنگ ماموریتهای نظامی مهم و زیادی را در خاک عراق انجام داده است.
پیشتر در خدمت ساها بوده و بارهای نظامی را در پروازهای اروپایی حمل میکرده و دارای رجیستر EP-SHG بوده البته با بوم و رنگ نیروی هوایی پرواز میکرده است.
مشخصات این هواپیما:
Boeing 707-3J9C
MSN=20830
شماره سریال در IIAF ابتدا 261-5 سپس 8301-5
شماره سریال در IRIAF ابتدا 8301-5 و سپس EP-SHG در ساها.
تصاویر این هواپیما از ابتدا و روزهای خوشش تا انتها و دوران پیری که در نهایت با تمام شدن عمرش در خدمت حمل مسافر درآمده.
تصویر زیر در روزهای جوانیش در کارخانه بوئینگ
Renton-Municipal Washington,September1976
تصویر زیر مربوط به نخستین سوختگیری یک پست فرماندهی پرنده 747 از 707 سوخترسان.
301 در حال سوخترسانی به سوخترسان 8105-5 که هم اکنون منبع لوازم یدکی است.
301 در حال سوخترسانی به تامکتهای نیروی هوایی
301 در حال سوخترسانی به یک F-111E نیروی هوایی آمریکا در تمرینی مشترک بین نیروی هوایی ایران و آمریکا.
301 در اواخر عمرش شرکت در رژهء نیروی هوایی اگر اشتباه نکنم سال 1385
نگران نباشید
به زودی تک تک سوخت رسانهای ما یا سقوت می کند با به دلید کمبود قطعه از رده خارج می شوند
جنگندهای f-14 f_5 f_4 نیز به همین سرنوشت دچار می شوند
آنگاه همین عربها برای ما شاخ می شوند
آنگاه ما باید با کایت و باد بادک با جنگندهای مدرن آنها مبارزه می کنیم