مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سامانه‌ هوایی اس300 قدرت پدافند هوایی ایران را چند برابر می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از رادیو بی بی سی، هوشنگ حسن یاری ،‌استاد دانشگاه نظامی سلطنتی کانادا ، درباره این که چرا کاخ سفید از برخورداری ایران از این سیستم ضدهوایی ابراز نگرانی کرده است؛ گفت: این سیستم از آنجایی که قدرت پدافند هوایی ایران را چند برابر قدرت فعلی می کند و به خصوص قرار است که در مناطق حساس و آنجایی که تأسیسات حساس ایرانی قرار دارند به کار گرفته شود در نتیجه مشکلاتی را به طور قطع برای کشورهایی که خواهان حمله احتمالی به این تأسیسات هستند به وجود خواهد آورد. یعنی دو کشوری که از آنها اسم برده می شود معمولا آمریکا هستند و اسرائیل و بالتبع (نگرانی هایی) را در این کشور افزایش خواهد داد.
هوشنگ حسن یاری ، درباره این که چرا روسیه تصمیم به اجرای این قرارداد گرفته است ؟ گفت: شکی نیست که این معامله هم جنبه سیاسی دارد و هم جنبه اقتصادی هم جنبه نظامی. در بعد سیاسی روسیه، پوتین درحال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای است. روسیه می خواهد از وضعیتی که بعداز فروپاشی شوروی درآن وجود داشته به تدریج خارج بشود و بتواند حداقل بر محیط اطراف خود و به تدریج در صحنه جهانی کشور با وزنه ای به حساب بیاید در بعد اقتصادی اش خب بالتبع هر سیستمی را که روسیه بفروشد نه تنها بابت فروش سیستم پولی را بدست می آورد که خدمات بعد از فروش هم به خصوص در مورد تسلیحات پیشرفته این وابستگی را ادامه خواهد داد تا چندین سال.
اسکات استنزل از سخنگویان دفتر رئیس جمهور آمریکا گفته است که دولت وی چشم انداز فروش اسلحه روسی به ایران و سایر کشورها را نگران کننده تلقی می‌کند. اشاره این سخنگو البته به فروش سیستم پدافند هوشمند موشکی اس سیصد پی ام یو یک توسط روسیه به ایران است.
* ‌تصمیم روسیه به تحویل سامانه‌های دفاع هوایی اس 300 به ایران‌،‌بخشی از فضای تبلیغی رادیوهای بیگانه را به خود معطوف کرده است. این رسانه‌ها در فضاسازی در این زمینه به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که چرا روسیه تصمیم به اجرای قرارداد فروش سامانه‌ها دفاع هوایی اس 300 گرفته است؟تحلیلگران رسانه‌ای در پاسخ به این پرسش، ابعاد سیاسی ،‌اقتصادی و نظامی تصمیم روسیه به اجرای این قرارداد را مورد توجه قرار دادند و در بعد سیاسی تاکید کردند که روسیه در حال تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای است و می‌خواهد از دوران افول پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خارج شود.رسانه‌های بیگانه با نگاه تردید‌آمیز به تحقق تصمیم روسیه به فروش سامانه‌های دفاع هوایی اس 300 می‌نگرند و در توجیه این گزاره تبلیغی به طور مشخص به بازی پیچیده و به تعبیر دیگر سیاست یک بام و دو هوای روسیه در زمینه فروش فن‌آوری اتمی و نظامی به ایران اشاره می‌کنند و می‌گویند روسیه سال ها در یک بازی پیچیده با ایران درگیر بوده است قول می دهد تکنولوژی اتمی تحویل دهد اما آن را به تأخیر می اندازد و چنین حالتی در سیستم پدافند هوایی نیز وجود دارد.به عبارت دیگر در فضای رسانه‌ای موضوع همکارهای نظامی و اتمی ایران و روسیه به مثابه کارت بازی در دست مسکو به تصویر کشیده می‌شود که روسیه با بازی ماهرانه و پیچیده با آن به دنبال چانه‌زنی و امتیازگیری از آمریکا است
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد