مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

گزارشی از نمایشگاه هوایی دبی

 

نمایشگاه هوایی دبی که پس از نمایشگاه‌های هوایی برگت فرانسه و فارن‌برو انگلستان به عنوان سومین نمایشگاه هوایی مطرح جهان شناخته می‌شود، یازدهم اکتبر سال ۲۰۰۷ با حضور مقامات بلند‌پایه‌ی هوافضای امارات متحده‌ی عربی و کمپانی هوافضایی دبی و با شرکت بسیاری از کمپانی‌های هوافضایی جهان آغاز به کار کرد. این نمایشگاه که دهمین دوره‌ی خود را پشت سر گذاشت، معمولا به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای فروش هواپیما و سیستم‌های دفاعی و هوافضایی و انعقاد قراردادهای همکاری بزرگ به شمار می‌رود. از این‌رو بسیاری از کمپانی‌های مشهور غربی و شرقی تمام تلاش خود را می‌کنند تا به نحو احسن در آن شرکت نمایند.


دوره‌ی اخیر، دوره‌ی دهم، که در همان ابتدا نشان داد از باقی دوره‌ها برتر بوده و به طور واضح یک سر و گردن بالاتر است، با گذری بر دوره‌های گذشته و انتشار کتاب مخصوص آن در 5 جلد آغاز گردید. نمایشگاه امسال با حدود 10 درصد افزایش در تعداد شرکت‌کنندگان همراه بود که این امر معادل با حضور 130 شرکت‌کننده‌ی جدید از 24 کشور مختلف جهان بوده است. یکی از نکات مثبت و قابل توجه در این نمایشگاه ایجاد 11 غرفه‌ی ملی از سوی اماراتی‌ها بوده است.



در نمایشگاه سال جاری بیش از 140 مدل هواپیما حاضر بودند که بسیاری از آنها تنها برای نمایش به میدان آمده بوده و پروازی نداشتند. در این میان حضور اکثریت جت‌های تجاری با قیمت‌های مناسب و نمایش پروازی برخی از آنها بازار مناسبی برای تبلیغات مستقیم و فروش مناسب آنها به وجود آورده بود. هواپیماهای نظامی حاضر در این نمایشگاه تغییر چندانی نسبت به دوره‌ی قبل در خود نمی‌دید و تنها دو جنگنده‌ی روسی جدید از کمپانی‌های میگویان (مدل جدید Mig-29) و سوخو (Su-35) پروازهایی نمایشی اجرا کردند. ذکر اجرای نمایش هوایی توسط ناوگان جنگنده‌های اروپا نیز لازم به نظر می‌رسد. ضمنا هواپیمای ترابری نظامی C-130 با حضور مجدد در نمایشگاه یک رکورد در زمینه شرکت در نمایشگاه هوایی دبی به نام خود ثبت نمود.


                                                                  


بسیاری از بالگردهای حاضر در نمایشگاه چه از نظامی و از غیر نظامی گرفته پرواز نمایشی انجام داده و قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشتند. نمایشگاه دهم هم از نظر تعداد و هم از نظر حجم معاملات در بخش بالگرد رکورد ثبت نمود.


نمایش یک جت خصوصی مافوق صوت از دیگر جاذبه‌های این نمایشگاه به شمار می‌آمد. این جت که در کمپانی ایریون طراحی و در حال ساخت می‌باشد، اگزوجت نام دارد. کمپانی سازنده در نمایشگاه هوایی دبی علاوه بر نمایش تصاویری گرافیکی زیبا و تبلیغات گسترده‌ای که برای هواپیمای خود نمود، پیش‌فروش این هواپیما را با قیمت حراجی در حدود 80 میلیون دلار آغاز کرده و تا پایان نمایشگاه 40 فروند سفارش دریافت نمود.


در ادامه به حضور هر یک از کشورها در این نمایشگاه اشاره‌‌ای شده و برخی از رخدادهای مربوط به هر کدام را در ذیل آنها بیان گردیده است:


امارات:


بار دیگر کشور برگزارکننده‌ی نمایشگاه هوایی دبی، حجم معاملات بیشینه را به خود اختصاص داد. اماراتی‌ها با حجم معاملاتی در حدود 35 میلیارد دلار بار دیگر بیشترین داد و ستد را در نمایشگاه دبی به خود اختصاص دادند. این در حالی است که حجم کل معاملات نمایشگاه طی 5 روز برگزاری به حدود 50 میلیارد دلار رسید. برخی منتقدان معتقدند نمایشگاه دبی یک بازار حضوری برای خرید‌ و فروش‌های کمپانی‌های اماراتی است که دسته‌ای دیگر از کمپانی‌ها نیز به طور جانبی در آن به خرید و فروش می‌پردازند. در میان خرید‌های انجام شده توسط اماراتی تقریبا نام تمام کمپانی‌های معروف حاضر در نمایشگاه که چیزی برای عرضه داشته‌اند، دیده می‌شود.


سفارش 120 فروند هواپیمای ایرباس A350XWB که تحویل آنها از اوایل سال 2014 آغاز خواهد شد، در همین راستا رخ داده است. در کنار این، اماراتی‌ها با افزودن 11 فروند به سفارشات پیشین خود برای سوپرجامبو A380 تعداد سفارشات خود را به 58 فروند رساندند! اولین فروند از این هواپیما آگوست سال آینده به خطوط هوایی این کشور تحویل داده می‌شود. این امر در حالی رخ می‌دهد که به طور همزمان نماینده‌ی اماراتی‌ها تعداد سفارشات خود برای هواپیمای بوئینگ 777 را از 45 فروند به 57 فروند افزایش می‌دهد. با این سفارش که حدود 2/3 میلیارد دلار ارزش داشت، اماراتی‌ها به عنوان بزرگترین کاربر هواپیمای B-777 در جهان معرفی خواهند شد. مقامات نیروهای هوایی و دریایی این کشور نیز به خرید چندین فروند موشک و سیستم‌های دفاعی و تهاجمی مربوطه پرداختند که جزئیات این معاملات در نمایشگاه ذکر نشد.


                    


 


اما جدا از این، اماراتی‌ها توسط کمپانی DAE که کمپانی هوافضایی اصلی این کشور بوده و در دبی واقع است، یک هواپیما به بازار معرفی کردند. سیروس-3 یک هواپیمای آموزشی است که در دانشکده‌ی پرواز دانشگاهی که توسط DAE در دبی افتتاح شده است، طراحی و ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه این هواپیما یک طراحی مجدد و کپی است، اما همین حرکت نیز در میان اماراتی‌ها نو و جالب‌توجه بوده است! 


                                         


از دیگر رخدادهایی که در این نمایشگاه شاهد آن بودیم، سرمایه‌گذاری کمپانی هوافضایی گالف در برج جبل علی دبی بوده که به همین مناسبت یک یادبود از این کمپانی در این برج قرار خواهد گرفت. مقامات گالف ایرواسپیس این حرکت را یک نوع تبلیغ جدید و موثر دانسته‌اند.


راه‌اندازی یک خط هوایی جدید در امارات همزمان با نمایشگاه هوایی دبی نیز از وقایع مهم و قابل ذکر این دوره بود. این خط هوایی که میدکس نام دارد با همکاری انگلستان راه‌اندازی شده و برای اواخر سال جاری و اوایل سال آینده آماده‌ی پرواز به 6 مقصد بین‌المللی خواهد بود.


ایرباس:


دریافت سفارش 792 میلیون دلاری از خط هوایی نایل‌ایر مصر یک امید تازه در فروش برای ایرباس به شمار می‌رفت. این مبلغ برای دریافت 9 فروند هواپیما از سریهای مختلف ایرباس به این کمپانی تحویل داده شده تا هواپیماها از سال 2010 تحویل داده شوند.


                                     


در قراردادی دیگر خط هوایی یمن 10 فروند هواپیمای A350XWB نیز خریداری کرد. قیمت کل این هواپیماها که از سال 2013 تحویل داده خواهند شد، به صورت ویژه در نمایشگاه تنها 2 میلیون دلار شده است.


بزرگترین سفارش ایرباس را کمپانی DAE امارات با 100 فروند رقم زد. این سفارش که برای تامین هواپیماهای مورد نیاز برای لیزینگ صورت می‌پذیرد، بدون محدودیت زمانی و برای ارتقای بخش مالی ایرباس ارائه شده است، اما هواپیماها در اولین فرصت به DAE تحویل داده خواهند شد.


                


یکی از رویدادهای دیگر که بر کمپانی ایرباس گذشت، مذاکرات مقامات قطری برای خرید سهام این کمپانی بود که در ادامه توضیحات مفصل‌تری در این مورد ذکر شده است.


قطر:


خط هوایی دولتی این کشور سفارش بالقوه‌ی پیشین خود برای خرید 30 فروند هواپیمای بوئینگ 787 و 27 فروند هواپیمای بوئینگ 777 تصدیق کرده و قرارداد آن را به امضا رساند. طی این قرارداد که ارزش حدودی آن 5/13 میلیارد دلار اعلام شده است، تحویل هواپیماها از ژولای سال آینده آغاز خواهد شد. اما نکته‌ی جالب توجه آنست که قطری‌ها در قرارداد مدل هواپیماهای خریداری شده را اعلام نکرده و از کمپانی بوئینگ درخواست کرده‌اند هر زمان مدل جدیدی از هر یک از این دو هواپیما به بازار آمد، نسبت به تحویل آن اقدام نمایند. قطری‌ها پرداخت مابه‌التفاوت را پذیرفته‌اند.


در بخشی دیگر مقامات قطری به مذاکرات با مقامات EADS و در کنار آن ایرباس پرداختند تا بار دیگر برای در اختیار گرفتن سهام مدیریتی انجمن هوافضایی اروپا تلاش کنند. مذاکرات قطری‌ها با مقامات ایرباس به جایی نرسید، اما مقامات EADS این کشور را ملزوم به صبر کرده و در انتظار جواب باقی گذاشتند. این چندمین بار است که مقامات قطری برای به دست گرفتن سهام مدیریتی EADS و ایرباس به بهانه‌ی کمک به این کمپانی تلاش می‌کنند.


هند:


مقامات بلند‌پایه‌ی هوانوردی و نظامی هند نیز بارها به حضور گسترده و پررنگ در نمایشگاه هوایی دبی اشاره کرده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی مقامات هندی 13 کمپانی هوافضایی با حضور کمپانی HAL که اصلی‌ترین کمپانی هوافضایی این کشور به شمار می‌رود، بر اساس آنچه از پیش تعیین شده بود، در نمایشگاه هوایی دبی شرکت کردند. این کمپانی‌ها که در بخش‌های مختلف هوایی، فضایی و دفاعی مشغول به کارند به ارائه‌ی آخرین فناوری‌های خود در زمینه‌ی کاری مطلوبشان خواهند پرداخت. با نمایش بخش وسیع‌تری از محصولات، هندی‌ها به دنبال آنند که رکورد فروش خود در سال گذشته را کنار بگذارند.


انگلستان:


یکی از نکته‌های قابل توجه در این نمایشگاه، پرواز پهپاد هرتی کمپانی BAE برای اولین بار بود. این پهپاد که با توجه به مداوت پروازی بالا و به طور کامل در کمپانی BAE طراحی شده است، برای اولین بار پرواز موفقیت‌آمیز خود را در مقابل چشمان همگان انجام داد. این پهپاد اولین پهپاد کاملا خودکار جهان به شمار می‌رود که با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته است به اصلاح ماموریت خود می‌پردازد.


                  


کمپانی هاوکر بیچ‌کرفت نیز همزمان با هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس خود، در این نمایشگاه با معرفی 4 هواپیما شرکت نمود. این کمپانی تقریبا امریکایی هواپیماهای جدید خود را به بازار آسیای میانه معرفی کرده است. این هواپیماها که همگی در زمره‌ی هواپیماهای شخصی و با ظرفیت پایین بودند بیشتر در بخش امکانات درونی پیشرفت کرده و قابلیت‌های متفاوتی را به صاحبان خود ارائه می‌کردند. معمولا این گونه هواپیماها در نمایشگاه هوایی دبی فروش مناسبی دارند. در انتهای این دوره فروش کمپانی هاوکر بیچ‌کرفت حدود 6 درصد رشد را نسبت به دوره‌ی قبلی که در آن شرکت کرده بود، نشان داد.


ترکیه:


ترکیه نیز در نمایشگاه بی‌نصیب نمانده و دو قرارداد بزرگ به امضا رساند. این دو قرارداد که توسط مقامات کمپانی TAI این کشور بررسی شده و به امضا رسید برای خرید چند فروند هواپیمای مسافربری ایرباس و چند فروند هواپیمای جنگنده‌ی F-16 منعقد شده است. قرارداد خرید هواپیماهای مسافربری A350XWB چندین ماه پیش به امضا رسیده بود و تنها در این نمایشگاه به طور رسمی به رسانه‌ها اعلام شد. دولت این کشور 30 میلیون دلار برای خرید این هواپیماها سرمایه‌گذاری کرده بوده است. از طرفی مقامات نظامی ترکیه از سال 2004 به دنبال خرید هواپیماهای جنگنده‌ی F-16 هستند که در مراحلی به خرید دست دوم آنها از اردن نیز رضایت داده بودند. 12 فروند از این هواپیما به زودی تحویل نیروی هوایی ترکیه خواهد شد. این کمپانی ضمنا به دنبال استخدام 2000 نیروی مهندس برای سازمان‌های هوافضایی خود است که اعلانیه‌ی استخدام آن را در این نمایشگاه منتشر نمود.


عربستان سعودی:


عربستان سعودی نیز در این نمایشگاه فعال نشان داده و تعداد 40 فروند بالگرد از کمپانی سیروسکی خریداری کرد. این بالگردها شامل 16 فروند بالگرد چندماموریته‌ی S-92 و 15 فروند بالگرد S-76 و نه فروند بالگرد آموزشی شوآیزر-434 هستند که هر یک از گروه‌ها در بخشی خاص به کار گرفته خواهند شد. بر اساس قرارداد منعقد شده که اشاره‌ای به مبلغ آن نشده است، تحویل این سفارشات از مارس سال آینده آغاز خواهد شد.


               


یکی از خبرهای جالب این نمایشگاه فروش اولین فروند مدل جت‌شخصی بزرگترین هواپیمای جهان، ایرباس A380، بود. یک شاهزاده‌ی عربستانی به نام ولید بن تلال اولین جت شخصی سوپر جامبوی جهان را به خود اختصاص داد تا بار دیگر ثروت عرب‌ها در نمایشگاه دبی به رخ دیگر ملل کشیده شود!


کره جنوبی:


مقامات ارتش کره‌جنوبی برای اولین بار هواپیمای آموزشی خود را در این نمایشگاه به جهانیان معرفی کردند. عقاب طلایی T50 یک هواپیمای آموزشی پایدار است که به کاربران خود اجازه می‌دهد مانورهای بسیار پیچیده را با آرامش انجام دهند.


پروازهای نمایشی هواپیماهای آکروباتیک و نمادین مقامات کمپانی‌های هوافضایی مختلف و کشورهای عربی از نکاتی تفریحی کنار این نمایشگاه بوده‌اند. بسیاری از خطوط هوایی و شرکت‌های هوافضایی نیز برنامه‌های آتی خود را در این نمایشگاه طی ارائه‌هایی به معرض دید شرکت‌کنندگان گذاشتند.


در مجموع این نمایشگاه توانست در حدود 5 روز برگزاری خود حجم معاملاتی را تقریبا 2 برابر آنچه سال گذشته داشته است، در بر گیرد و از بیش از 3 برابر بازدیدکننده نسبت به دوره‌ی پیشین میزبانی نماید. تمامی مقامات برگزارکننده و شرکت‌کننده در این نمایشگاه آن را به عنوان برترین دوره دانسته و ابراز رضایت نمودند. پیش از این دوره‌ی سال 2003 به عنوان برترین دوره از نظر بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان برگزیده شده بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن پنج‌شنبه 13 دی 1386 ساعت 01:46 ب.ظ

سلام

یک سوال از شما داشتم
یادم می یاد همین چند وقت پیش ایران یک نمایشگاه هوایی در کیش بر گزار کرد که هیچ کشوری جنگنده برای نمایش نیاورد بود آیا بخاطر تحریم بوده

آخه شما هم گفته بودید که کشورهای متعددی برای فروش جنگنده به ایران پیشنهاد دادند ولی این نمایشگاه هوایی ایران نشان میده که هیچ کشوری حاضر به فروش جنگنده به ما نیست

آیا این طور نیست

با سلام به شما محسن عزیز
نمایشگاه هوایی کیش یک نمایشگاه کشوری است و در حقیقت در رنکینک نمایشگا ههای هوایی اسمی از آن وجود ندارد و آن نیز دلایل خاص خود را داراست مثلا ما در تحریم هواپیماهای نظامی و مسافری قرار داریم پس چه دلیلی دارد شرکت های بزرگی مانند ایرباس و بوئینگ و امبرائر و ...در نمایشگاهی شرکت کنند که سفارش خرید هواپیما در آن صفر است.
اما جواب سوال دوم شما
همانطور که میدانید و با توجه به موضوع تحریم دست ما در خرید جنگنده ها بسیار محدود است ولیکن با توجه به همین شرایط سخت باز شرکت ها و کشور های هستند که این ریسک را کرده و حاضر به فروش جنگنده به ایرانند.بطور مثال در اوایل دهه ۷۰ و بعد از ورود میراژهای عراقی به ایران شرکت دیزالت فالکن پیشنهاد فروش بیش از ۴۰ فروند از همین نوع جنگنده ها را با لوازم یدکی و غیره البته بصورت دست دوم به ایران داد و یا چینی ها بسیار تلاش می کنند تا ایران را به مشتری برای فروش جنگنده های خود از قبیل اف ۷ و اف سی ۱و جی ۱۰ و در آینده نزدیک جی ۱۱(سوخو ۲۷ روسی تحت لیسانس)قرار دهند و روس ها نیز البته اخیرا و با توجه به تحولات سیاسی اخیر در تلاشند جنگنده به ایران بفروشند.البته شاید بپرسید مسئولان عالی رتبه این کشور ها همواره این موارد را تکذیب کرده اند.در جواب باید بگوییم این عین سیاست است زیرا از یک سو واکنش های پیرامون را کاهش می دهند و از سوی دیگر ارزش کالای خود را بالا برده و منتی نیز بر ما خواهند گذاشت بطور مثال زمانی که برای اولین بار موساد خبر از فروش تور ام ۱ روسی به ایران داد تا یکسال هم مسئولان ایرانی و هم روسی تکذیب می کردند ولی بناگاه این سیستم ها وارد کشور شد و سپس مقامات دو کشور آن را تائید کردند و مثال های دیگری نظیر اس ۲۲ و اس ۲۵۰ و اخیرا نیز که خبر فروش اس ۳۰۰ به ایران بر سر زبان هاست که در آینده نزدیک خود این سیستم را نیز در ایران خواهید دید.اما بی میلی نیز بین مسئولان کشور ما وجود دارد زیرا آنها بهتر می دانند خرید هوایی فقط خرید جنگنده نیست بلکه خدمات پشتیبانی و انتقال تکنولوژی است آن هم برای کشوری مثل ایران که هر لحظه احتمال قطع ارتباط (تحت فشار)با آن وجود دارد بخاطر همین وضعیت کشور ما با مالزی و اندونزی و ونزوئلا فرق می کن که هر کدام حدود ۱۰ تا ۲۰فروند سوخو ۲۷ و ۳۰خریده اند.شاید جنگنده های آنها در طول دوران خدمتی خود جنگی پیشرو نداشته باشند و حالت سمبلیکی داشته باشند ولیکن نیاز کشور ما حداقل حدود ۱۰۰ فروند و آن هم آماده برای نبرد است یعنی همراه با قطعات و موشک های فراوان و نامحدود (البته نباید بی مهری روس ها به ما را فراموش کرد که آنها پس از فروش میگ ۲۹ به ایران تا چند سال از فروش قطعات و لوازم یدکی به ایران امتناع می کردند)البته با توجه به شناخت و آگاهی مسئولین هوایی کشورمان به هواپیمای میگ ۲۹ بیشتر ترجیح می دهند این هواپیما و نوع پیشرفته آن یعنی اس ام تی را خریداری کنند تا سوخو ۲۷ و...
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد