مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نسل چهارم و پنجم هواپیمای صاعقه رادار گریز تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس‌،‌ احمد میقانی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم سیزدهمین سالگرد شهادت سرلشگر منصور ستاری و جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش در 15 دی 1373 در گفتگو با خبرنگاران گفت: شهدای ما در هشت سال دفاع مقدس زندگی خود را وقف جهاد کردند و بعد از جنگ هم نیروی هوایی ارتش با سنگ بنایی که این شهدای بزرگوار گذاشتند در عرصه‌های مختلف تحولات گسترده و پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است.
وی در ادامه افزود: نیروی هوایی در بعد سازندگی و تجهیزات پیشرفت‌های زیادی را داشته است. در سال جاری ما شاهد پروازهای جمعی هواپیماهای «آذرخش» و همچنین پروازهای جمعی هواپیماهای «صاعقه» بودیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: امسال نوآوری‌های دیگری را هم شاهد بودیم از جمله در بعد بازسازی و «اورهال» (تعمیرات) هواپیماها، ‌شاهد پرواز سه فروند از هواپیماهای 747 در هفته گذشته بودیم که این هم تحول خوبی است و در آینده‌‌ای نزدیک شاهد اورهال و آماده به کار شدن همه هواپیماهای غول‌پیکر ترابری مانند هواپیمای 747 خواهیم بود.
احمد میقانی در ادامه در خصوص دست یافتن کشور به تکنولوژی بومی ساخت رادار گفت: در زمینه ساخت رادار هم به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم. در نیروی هوایی به تکنولوژی بالای ساخت رادار که چشم‌های بیدار کشور و نیروهای مسلح هستند دست یافته‌ایم و در حال ساخت این رادارها هستیم.
وی همچنین در مورد پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه آتشبار جنگی هم گفت: همانطور که قبلا هم اعلام کرده‌ایم ما در حال ساخت آتشبارهای موشکی هستیم و تا به حال هم چند نمونه ساخته‌ایم. این آتشبارها در فناوری نظامی روز جهان حرف اول را می‌زند و با فناوری روز اروپا هم برابری می‌کند.
امیر سرتیپ میقانی در مورد دست یافتن کشور به فناوری ساخت هواپیمای نظامی نیز تصریح کرد: در بعد ساخت هواپیما، کشور ما توانمندی‌های خوبی دارد و قبلا رسانه‌ها از پرواز هواپیماهای صاعقه مطلع شدند و نیروی هوایی مشغول تبدیل کردن این هواپیماها به نسل‌های جدید‌تر است و هم اکنون در حال بهینه‌سازی سیستم «ابیونیک»، رادار و موشک این هواپیماها هستیم.
وی تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک شاهد ساخت سیستم‌های رادار و همچنین هواپیماهای نسل چهار و پنج خواهیم بود. نسل سوم هواپیمای صاعقه در سال جاری تولید شده است و همین امسال هم به پرواز در می‌آید، نسل‌های چهارم و پنجم هواپیماهای صاعقه هم در آینده‌ای نزدیک و انشاء الله سال آینده به پرواز در می‌آید.
فرمانده نیروی هوایی ارتش در مورد ویژگی این هواپیماهای نسل پنج گفت: این نسل از هواپیماهای نظامی با فناوری روز اروپا برابری می‌کند و این هواپیماها قادر هستند از دید رادارهای دشمن مخفی شوند.
وی در ادامه افزود: طراحی و ساخت این هواپیماها کاملا بومی است و همه مراحل ساخت آن در داخل کشور انجام می‌شود.
احمد میقانی همچنین در مورد ویژگی‌های رادارهای ساخت نیروی هوایی نیز گفت: در کشور ما از رادارهای ملی ساخت نیروهای مسلح استفاده می‌کنند و نیروی هوایی ارتش هم نسل جدیدی از رادارها را طراحی کرده است که هواپیماها و پرنده‌های مخفی را هم شناسایی و رد یابی می‌کند.

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 15 دی 1386 ساعت 06:28 ب.ظ

خبر خوبی است ولی باور کردن اون مشکل که صددرصد تولید ان بومی ومتعلق به ایران باشد .در خبرها امده بود در سفر اخیر پوتین به ایران مقامات ایران سفارش چندین فروند موتور میگ29 به نام اردی33 به روسیه داده اند تا برروی هواپیماهای ساخت داخل نصب کنند

ما هم نظر شما را داریم ولیکن مهم ساختن ۱۰۰ ٪یک هواپیما در داخل نیست .مهم استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و به روز در راستای طراحی و ساخت جنگنده است بطور مثال امروزه کارخانه فولکس واگن صاحب کار خانه های خودرو سازی دیگر مانند اشکودا و آئودی و لامبورگینی و... نیز می باشد و سعی کرده بخاطر کاهش هزینه ها در طراحی موتور و سایر قطعات از حداکثر مشترکات این خودرو ها استفاده کند مثلا از یک پلتفرم مشترک هم اکنون چند نوع خودرو و در مار کهای مختلف تولید می شود ما نیز باید از قابلیت های کشور های دیگر استفاده کنیم مثلا همین کاری که اخیرا انجام شد و برای هواپیماهای بهینه سازی شده داخلی(و نه ساخت و طراحی داخلی) از موتور های جدید روسی استفاده کنیم

ف سه‌شنبه 18 دی 1386 ساعت 06:55 ب.ظ

ببخشید من فضولی می کنم ولی هواپیمایی که با موتور و رادار و بدنه و شاسی و موشک و هزاران قطعه دیگر روسی ساخت می شه کجاش ایرانیه حداقل بدید خودشون بسازن که بعد از دو تا پرواز زارتش در نیاد من همون جایی بودم که اینا رو میساختن البته به صورت تحقیقاتی اونی که ۵۰ سال کارش اینه هواپیماش به این همه تعمیر و نگهداری نیاز داره تا برسه به ما که مونتاژ کاریم اگر بدونید اینا چطور ساخته می شن هیچ وقت این حرفو نمی زدید یک سرهنگ می زارن بالای سر ۳۰۰ تا لیسانس و فوق لیسانس فنی سرهنگی که اصول نظامی خونده طراح یک چیز کاملا علمی می شه حاصل کار بدنه اف ۴ می شه با موتور و رادار روسی و پیچ ومهره و ورق و هزاران قطعه روسی و امریکایی دست دوم توی این هواپیما ننشستید تا احساس یک هواپیمای ملخ دار ۵۰ سال پیش بهتون دست بده از تمام بدنه صدا و لرزش و ... در میاد یک هرکولم برای نگه داشتن سکان نیاز دارید . نمی دونم چه اسراریه همه چیزو خودمون بسازیم توی یک محلم یکی نونواست یکی بقاله یکی قصابه یکی دلاکه همه کار خودشونو می کنن کسی که بخواد همه کاره باشه هیچ کارست

دوست عزیز اگر با این دید به مسئله نگاه کنیم تنها دو کشور هستند که سازنده جنگنده تمام عیار هستند(اشتباه نکنید تمام عیار)یعنی آمریکا و روسیه.شاید بپرسید چرا فرانسه با ساخت میراژ و رافال یا انگلیس با ساخت تورنادو و جگوار و یا سوئد با ساخت ساب گریپین و... جنگنده ساز حرفه ای نیستند که پاسخش را به خود شما دوست گرامی محول می کنیم ولیکن این را بدانید براساس طرحی که اولین بار توسط ژاپنی ها و شرکت معظم تویوتا صورت پذیرفت امروز موتور متحرک و یا سایر اقلام موجود در ساخت خودرو ها اکثرا مشترک بوده و این امر باعث کاهش هزینه های مالی و کارشناسی شده و باعث افزایش پژوهش های مرتبط نیز می گردد و فواید دیگر که از بحث ما خارج است این نظریه امروزه به اسلحه سازی و هواپیما سازی نیز کشیده شده است بطوری که روس ها از یک موتور پر قدرت در جنگنده های مختلف استفاده می کنند و یا چینی ها اف سی ۱و یا جی ۱۰ و یا جی ۱۱ یا اف ۷ های خود را با تجهیزلت روسی می سازند و امروزه صادرات نیز دارند و یا مثال دیگر کره جنوبی و ژاپن هستند که تحت لیسانس اف ۱۶ و هواپیمای آموزشس تولید می کنند البته اینها را نگفتیم تا کار خود را پوشش دهیم اگر در پست های قبلی جستجو کنید بروشنی بار ها تذکر داده ایم که کاری که در کشور ما می شود نوعی اورهال و روز آمد سازیست که در جای خود و با توجه به مشکلات پیشرو کار بس بزرگی است.ما نیز در اینموقعیت های ساخت و اورهال بوده ایم (البته به نوعی) و با شرایط کاملا آشناییم وگرنه مطمئن باشید وقت خود و شما دوستان عزیز را در این وبلاگ بیهوده هدر نخواهیم داد
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد