مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

وحشت غرب از نزدیکی ایران و روسیه بخاطر موشکهای S-300



روزنامه انگلیسی زبان کویت تایمز درباره نگرانی غرب از همکاری نزدیک ایران و روسیه نوشت: به نظر می رسد که کشورهای غربی از مشاهده تقویت همکاریهای راهبردی ایران و روسیه شگفت زده شده اند.

به گزارش رجانیوز، این روزنامه در تحلیلی به قلم "پیتر گونچاروف" با عنوان "وحشت غرب از نزدیکی ایران و روسیه" نوشت: همکاریهای این دو کشور کاملاً منطقی است ولی کشورهای غربی توجه خود را فقط به قصد روسیه برای ارسال موشکهای دوربرد زمین به هوا موسوم به S-300 برای ایران معطوف کرده اند.

نویسنده این یادداشت که مفسر سیاسی خبرگزاری "ریانووستی" روسیه است، با یادآوری اینکه "این سامانه دفاع موشکی که قرار است تحویل آن به ایران از ماه جاری آغاز شود، مدتها پیش مورد توافق طرفین قرار گرفته بود"، افزود: با مشاهده واکنش رسانه ها، می توان متوجه شد که کشورهای غربی با نگرانی منتظر هستند که ببینند آیا روسیه به این تعهد خود به ایران پایبند خواهد ماند یا خیر.

کویت تایمز که اولین روزنامه انگلیسی زبان کویت است و در کشورهای حاشیه خلیج فارس توزیع می شود، در ادامه این یادداشت با طرح این پرسش که "چرا ایران به چنین سامانه ای نیاز دارد؟"، خاطر نشان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هشدار داده است که می تواند با استفاده از این سامانه پیشرفته دفاع موشکی روسیه، هواپیماهای جنگنده اسراییلی و امریکایی را هدف قرار دهد. این در حالیست که سامانه دفاع موشکی S-300، برای رهگیری موشکهای کروز و موشکهای بالستیک بین قاره ای، حتی از سامانه دفاع موشکی پاتریوت امریکا نیز بهتر عمل می کند.

نویسنده روس این مقاله با اشاره به اینکه روزنامه نیویورک تایمز این قرارداد را "اقدام خودسرانه دیگری توسط روسیه" قلمداد و جرج بوش رییس جمهور امریکا را به علت خویشتنداری در مواجهه با آغاز ارسال سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر توسط روسیه، سرزنش می کند، افزود: این روزنامه امریکایی می توانست اقدام روسیه را در ارسال سوخت و موشک به ایران، به عنوان واکنش نامتقارن روسیه به پیمان ضد موشکهای بالستیک، ABM، قلمداد کند. این منطق روسیه را همچنین می توان به مسئله کوزوو نیز تعمیم داد.

وی خاطر نشان کرد: این در حالیست که خود امریکا نیز سابقه اقدامات خودسرانه دارد؛ امریکا در سال 2002 میلادی، بدون توجه به واکنش احتمالی روسیه، از پایبندی به پیمان ضد موشکهای بالستیک، ABM، خودداری کرد. امریکا در همین شرایط در حال گسترش سامانه دفاع موشکی خود به اروپا است، بدون توجه به مشکلاتی که این مسئله می تواند برای روسیه یا حتی اروپا در صورتیکه روسیه واکنش نشان دهد، ایجاد کند.

گونچاروف با اذعان ضمنی به تمرد کشورش از تعهدات در قبال ایران در نیروگاه بوشهر، تصریح کرد: روسیه به تازگی با تغییر سیاستهای خود در قبال ایران، تصمیم گرفته است که به تعهدات خود درباره برنامه هسته ای این کشور عمل کند؛ اگرچه در محدوده ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین کرده است.

وی با تصریح بر اینکه هر بحرانی که برای ایران روی دهد، روسیه بطور حتم ضرر خواهد کرد، بعنوان نمونه نوشت: در صورتیکه شورای امنیت سازمان ملل تحریمهای خود را بر ضد ایران تشدید کند و امریکا و اتحادیه اروپا همکاریهای خود را با ایران کاهش دهند، روسیه متضرر خواهد شد.

کویت تایمز، سایر فرضیه های موجود را نیز بررسی کرده و افزود: حمله موشکی محدود امریکا به ایران به منظور سرنگون کردن رییس جمهور این کشور نیز به ضرر روسیه خواهد بود و در صورتیکه امریکا اقدام به جنگی تمام عیار بر ضد ایران کند، همه چیز کاملاً فاجعه آمیز خواهد شد. روسیه در همین حال از توافق مخفیانه ایران- امریکا نیز که به نظر می رسد کم احتمال ترین گزینه باشد، هیچ سودی نخواهد برد.

این روزنامه با تأکید بر اینکه تعامل روسیه با ایران تنها در چارچوب منافع آن کشور است، ادامه داد: در صورتیکه ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند، روسیه باز هم متضرر خواهد شد. این مسئله خطری برای این کشور خواهد بود که ابعاد آن از سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا کمتر نخواهد بود. فقط یک اقدام عاقلانه است که روسیه می تواند انجام دهد و آن نیز همکاری این کشور با شرکای خود به منظور حل و فصل مسئله هسته ای ایران، بدون توسل به اقدامات افراطی است و این همان کاری است که روسیه در حال حاضر انجام می دهد.

نویسنده این گزارش، با طرح این نکته که کافی است به این مسئله توجه کرد که ارسال سوخت هسته ای توسط روسیه برای ایران با هماهنگی کاخ سفید انجام شده است، افزود: پرسشهایی که در حال حاضر مطرح می شود این است که آیا امکان حل و فصل مسئله هسته ای ایران بدون برخورد سختگیرانه با این کشور وجود دارد؟ آیا روسیه حاضر به انجام چنین کاری است؟ و آیا ایران بر روی روابط خود با روسیه حساب کرده است؟ پاسخهای روشنی برای این پرسشها وجود ندارد و پی بردن به این مسئله که آیا فروش سامانه دفاع موشکی S-300 روسیه به ایران، تأثیری بر روی این مسائل دارد، سخت است.

وی که مقالات بسیاری در خبرگزاری ریانووستی در تحلیل مناسبات ایران و روسیه دارد، در پایان متذکر شد: ولی آنطور که به نظر می رسد، روسیه بطور حتم این سامانه دفاع موشکی را در اختیار ایران قرار خواهد داد.
نظرات 6 + ارسال نظر
مزداویچ دوشنبه 17 دی 1386 ساعت 07:50 ب.ظ

من در مورد سامانه s300 مطالعه داشتم...
پدافند بسیار قدرتمندی است ولی در مقابل بمب افکنهای استیلت (B2) و جنگندهای پیشرفته (F22 ) بسیار آسیب پذیر میباشد.....

بله اس ۳۰۰ نیز دارای نقص هایی می باشد و همین نقص ها نیز باعث بوجود آمدن نسل جدید آن یعنی اس ۴۰۰ شده است ولیکن نباید فراموش کرد جنگ تنها با بی ۲ و رپتور نیست زیرا رپتور که به این زودی به ناوگان نخواهد پیوست(یک اسکادران به صورت آزمایشی کار خود را شروع کرده اند)و بی۲ ها نیز برای پرواز باید از پایگاه های اطراف بلند شوند که(از من نشنیده بگیرید)مطمئن باشید زمانی که آنها از بانذد فرودگاه بلند شوند نیروهای ایرانی آگاه خواهند شد.پیروزی آمریکایی ها با حملات مستمر هوایی و موشکی حاصل می شود که با وجود اس ۳۰۰(نه بصورت کامل)کار بر آنها دشوار خواهد شد ولیکن غیر ممکن نخواهد بود.این را هم بدانید آنها بسیار از واکنش ایران و ایرانی می هراسند زیرا می دانند حمله به ایران تبعات زیادی نیز برای خود آنها و هم پیمانانشان خواهد داشت.

مزداویچ دوشنبه 17 دی 1386 ساعت 10:38 ب.ظ

در پست قبلی وبلاگم در مورد طریقه پاسخ ایران به حمله احتمالی آمریکا یه تحلیل نوشتم...
خوشحال میشم نظرت رو واسم بذاری.......(البته به طور خصوصی)
در ضمن یه مقاله در مورد سوخو۳۰ فلانکر تهیه بکنید....(با توجه به خرید احتمالی ایران از این نوع جنگنده )...
با تشکر از زحمات شما...

در اولین فرصت فقط اگر لطف کنید آدرس وبلاگ را دوباره برای ما ارسال نمائید

مزداویچ دوشنبه 17 دی 1386 ساعت 10:41 ب.ظ

در ضمن بمب افکنهای استیلت (B2) بردی معدل ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر دارن....
پس ما به احتمال زیاد نمیتونیم بفهمیم اونا از کدام پایگاه پرواز خواهند کرد....

بله دوست عزیزم این هواپیما ها قابلیت های منحصر به فردی دارند ولیکن سعی کردم به این سوال در پاسخم به سوالی دیگر که توسط یکی از دوستان پرسیده شده بود اشاره کنم در همین مقاله که توجه شما را به آن جلب می کنم

مزداویچ دوشنبه 17 دی 1386 ساعت 11:06 ب.ظ

شرمنده...
مقاله سوخو ۳۰ رو در پستای قبلیتون پیدا کردم....
خیلی کامل بود...

دشمن شما شرمنده

ف سه‌شنبه 18 دی 1386 ساعت 11:13 ق.ظ

اس ۳۰۰ اگر خوب بود به ایران نمی فروختند اینم با هماهنگی کامل امریکا است اس ۳۰۰ که چندین سال در انبار مانده بدرد کسی نمی خورد روسیه برای اس ۴۰۰ نیاز به نقدینگی دارد و باید در جواب دوستمون بگم که بی ۲ ها از فلوریدا پرواز می کردند و در مسیر رفت و برگشت سوختگیری هوایی می کردند و نیازی به پایگاههای اطراف هدف نداشتند

ممنونیم از شرکت شما دوست عزیز در مبحث فوق.ببینید بیایید منطقی بحث کنیم.مسلما اس ۴۰۰ دارای امکانات و تکنولوژی بالاتری نسبت به اس ۳۰۰ می باشد ولیکن این باعث کاهش توانایی های اس ۳۰۰ نیست زیرا این سیستم تا سال گذشته دفاع از فضای روسیه و همپیمانانش نظیر چین و بلاروس و قزاقستان را بر عهده داشت و امسال در حال جایگزینی با مدل های بالاتر است و این نیز خیال باطل است اگر فکر کنیم روسیه یا هر فروشنده اسلحه و تجهیزات نظامی اسلحه هایی که به دیگران از جمله ایران می فروشند دقیقا با آنچه مورد استفاده خود می باشد یکی باشد مگر فراموش کردید زمانی که آمریکائی ها اف ۱۴ را به ایران فروختند تعدادی از قابلیت های آن از جمله سیستم تشخیص هواپیمای خودی از دشمن(البته هواپیماهای آمریکائی) را کاستند و یا اف ۱۶ های فروخته شده به ترکیه یا مصر یا پاکستان با آنچه که خود آمریکائی ها یا اسرائیلی ها استفاده می کنند برابری می کندو یا اینکه تا بحال از خودتان نپرسیدید عربستان سعودی با چنین ارتباط تنگاتنگی با آمریکائی ها و خرید اف ۱۵ از آمریکا همچنان تلاش دارد تا جنگنده های دیگری مانند تورنادو و اخیرا روسی خرید کند؟آیا برای جلوگیری از اتکا کامل به تجهیزات آمریکائی و ضربه خوردن از آن در روز واقعه نخواهد بودو اینکه شما می فرمائید در انبار بوده والا ما بی اطلاعیم و اینکه می فرمائید روسیه برای ساخت اس ۴۰۰ نیاز به نقدینگی دارد توجه شما را به آمار اقتصادی سالیانه سازمان ملل جلب می کنم که در آنجا روسیه در حساب صندوق ارزی خود بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار پس انداز دارد پس دیگر نیاز به کمک های میلیون دلاری ما نخواهد داشت.اما دوست گل من شما درست می فرمائید پایگاه اصلی بی ۲ ها در آمریکاست ولیکن هم اکنون حدود هشت فروند آماده نبرد در پایگاه هوایی آمریکائی ها در ایتالیا قرار دارد و تانکر های آمریکائی نیز در اینجرلیک ترکیه.وارد جزئیات بیشتر نمی شوم تحقیق در مورد مطالب فوق با خود شما

ف سه‌شنبه 18 دی 1386 ساعت 03:45 ب.ظ

کسی از پول بدش نمی اید اونم جای مهره سوخته بدن . چیزی که باید توی دله بریزید و کسی بیاد بالاش پول بده و اونم خوبشه . اگر اس ۳۰۰ برای روسیه خوب نیست برای ما هم خوب نیست . در ضمن وزیر دفاع روسیه گفته از ذراد خانه های روسیه به ایران فروخته شده نقل قول از آویا که تمام اطلاعات این سایت از اونه . اگر امریکا دشمن روسیه هست دشمن ایرانم هست مگر اون با سلاحی که به جنگ روسیه میره به جنگ ایران نمیاد . در ضمن امریکا به ایران نیاز داره اگر می خواست که دوست داشته باشه شاه رو داشت . اون یک دشمن می خواد توی منطقه تا پولی که جای نفت به کشورهای عربی می دن با سلاح دادن به اونا پسش بگیره ما حتی با نوچه های امریکا توی منطقه نمی تونیم در بیفتیم تا برسه به امریکا گیرم یک اف ۱۴ اس یو ۳۰ ایران با یک اف ۱۶ یا اف ۱۸ رو در رو بشه شما خودتون بگید . جانشین فرمانده نیروی هوایی خوب چیزی می گفت . می گفت توی جنگی که امریکایی ها ناوچه های ایران (سهند و سبلان) رو واژگون کردند اف ۱۴ های ایران با اف ۱۶ های امریکایی رو در رو شدند چون رادار اف ۱۶ روی رادار اف ۱۴ قفل می شد و اونو از کار می نداخت مجبور شدن تمام رادارها رو خاموش کنند و با چشم توی هوا دنبال اونا بگردند خودمونو گول نزنیم واقع بین باشیم و اینقدر مسخره جهان نشیم اگر ایران دست و پای امریکا رو ببوسه اون یک ایراد دیگه میاره اون به یک احمق توی منطقه نیاز داره تا به چهار تا احمق اطرافش سلاح بفروشه

دوست خوب من ممنونیم از اظهار نظر ها و انتقاد های شما.بدلیل کمبود وقت سعی کردیم به این نظر و نظر شما در بخش برخورد از نوع دریایی یکجا و اینجا پاسخگو باشیم.دوست من همه ما ایرانی ها بخصوص افرادی که کمی در بازی شرکت دارند به خوبی بر وضعیت منطقه و ایران آگاهی و شناخت دارند و ما نیز سعی کردیم براساس عقاید خود نظرات مستقلمان را در این وبلاگ قرار دهیم و سعی کردیم براساس استدلال ها بیشتر صحبت کنیم تا احساسات.فرمودید اس ۳۰۰اگر خوب بود خود روس ها از آن استفاده می کردند و...
در جواب باید بگوییم به خدا ما نیز سهامدار شرکت روسی سازنده این سیستم نیستیم تا بخواهیم همواره از ان تعریف کنیم بلکه ما دارای نقاط ضعفی و در اصطلاح نقاط کور راداری هستیم که بوسیه این سیستم می توانیم تا حدی آنها را کاهش دهیم در ضمن اگر گفته می شود اینها از ذرات خانه روس ها خواهد آمد دیگر از شما بعید است.معمولا زرادخانه ها محل نگهداری ادوات نظامی آماده برای جنگ های نظامی می باشند نه انبار وسایل مستهلک و اگر مبینید رو سها می خواهند آنها را از زرادخانه خود به ما بدهند بیشتر اصرار طرف ایرانی برای دریافت هر چه سریعتر این سیستم ها می باشد(از ما نشنیده بگیرید ولیکن این سیستم ها در حال تحویل است)در مورد دشمنی آمریکا با ایران و روسیه کاملا حق با شماست آمریکائی ها بدنبال ساخت دشمنی فرضی در جهان مانند روسیه و چین و در منطقه مانند ایران هستند تا بتوانند سیاست های استعماری خود را به پیش ببرند و فروش های میلیاردی خود را انجام دهند و تسلط کافی به چاههای نفت داشته باشند و این را بدانید زمانی که کارشان نیز با عراب تمام شد مانن دستمالی کارکرده آنها را بدور خواهند انداخت ولیکن آنچه مهم است نقش کشور ماست.ما نیز در سیاست های خارجی خود اشتباهات فاحشی انجام دادیم ولیکن قبول کنید نقش زیادی از آنچه که بر سر ما میآید نداریم.در مورد اف ۱۴ و برخورد با اف ۱۶ آمریکائی نیز اگر پست قبلی من را با دقت بیشتری می خواندید من به این نکته اشاره کرده بوم که اف ۱۴ های ما دارای کمبود هایی نسبت به نمونه اصلی آن بود.اما در مورد نقش اس ۳۰۰ در جنگ احتمالی همان طور که می دانید لانچر های اس ۳۰۰ بنابر در خواست و موقعیت دارای ۴ تا ۱۰ موشک آماده پرواز می باشند و در صورت حمله همه جانبه آمریکا اگرچه توانایی نابودی همه جنگنده های دشمن را دارا نیستند ولیکن حداقل می توانند مانعی باشند در مقابل نفوذ آنها و بودنشان بهتر از نبودنشان می باشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد