مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سلاح‌های رنگارنگ و مسابقه تسلیحاتی جدید در منطقه خلیج‌فارس

مواد منفجره حمله مستقیم به سعودی‌ها، مسابقه تسلیحاتی جدیدی را در منطقه خلیج‌فارس پدید آورده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از «واشنگتن پست»، این مواد، کیتی است که وقتی به انتهای یک بمب بی‌صدای دو هزار پوندی افزوده شود، آن را به یک سلاح مخرب هوشمند تبدیل می‌سازد و این در حالی است که کیت‌ها و بمب‌ها، بخش قابل توجهی از بسته تسلیحاتی بیست میلیارد دلاری آمریکا برای دولت‌های خلیج‌فارس است.
بنا بر این گزارش، به دنبال لایحه ارایه شده به کنگره آمریکا در چهاردهم ژانویه، سعودی‌ها مجاز به خرید نهصد کیت و 550 بمب 500 ،250 بمب 2000 پوندی و همچنین صد دستگاه تسلیحات موشکی شده‌اند.

امارات متحده عربی که هفت امارت دارد، در طول زاویه جنوب شرق شبه جزیره عربی در مسیر دستیابی به دویست سیستم JDAM ـ 224 بمب دو هزار پوندی اهداف سنگین و 488 بمب پانصد پوندی است و هم‌اکنون هشتاد F-16 در نیروی هوایی خود دارد.
به دلیل نامطلوب و تهاجمی بودن سیستم‌های JDAM ، دستیابی آنها توسط کشورهای عربی مثل عربستان سعودی که نسبت به اسرائیل مواضع خصمانه دارد، نگرانی‌هایی را برای کپتول هیل فراهم آورده است.

به گفته سرویس تحقیقات کنگره، در اکتبر سال گذشته، زمانی که پیشنهاد سعودی‌ها، شایعه‌ای بیش نبود، گزارش این کمیته (crs) که از سوی 188 حقوقدان به بوش فرستاده شده بود، حاکی از آن بود که خواهان تضمین‌هایی برای کیت‌های JDAM مورد استفاده سعودی‌ها هستند که ضد نیروهای آمریکا در منطقه نباشد و منافع نظامی اسرائیل را به خطر نیندازد.
گزارش CRS در ادامه می‌افزاید: به دنبال مخالفت ایهود باراک در سفرش به واشنگتن، دولت آمریکا پیشنهاد فروش ده هزار کیت JDAM به اسرائیل را به کنگره داده است؛ یعنی چیزی فراتر از حفظ تعادل قدرت نظامی اسرائیل در منطقه.

فروش چشمگیر تسلیحات، برنامه‌های آموزش نظامی مستمر، استقرار مواد و توافق‌های ایجاد پایگاه، تمرین‌های پیوسته و دخالت‌های مستقیم نظامی، همگی سیاست آمریکا در منطقه خلیج‌فارس را شکل داده است.
گزارش CRS در ادامه می‌افزاید: دولت آمریکا بدون اطلاع و افکار عمومی، همکاری‌های چندجانبه پیشین را برای مسائل دفاعی با دولت‌های خلیج‌فارس گسترش داده که شامل حفظ امنیت مراکز کلیدی، آن هم بر خلاف حساسیت‌های تمامیت ارضی منطقه و مشارکت خارجی در صنعت انرژی منطقه‌ای است.

«انتونی کوردزمن»، متخصص خاورمیانه در روابط امنیت ملی خاورمیانه در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک گفته است: آمریکا یک مسابقه تسلیحاتی نو را آغاز کرده و این حجم فروش به کشورهای منطقه، تنها آغاز کار است و با درآمد به دست آمده از صادرات دو تریلیون دلاری نفت و گاز، پیش‌بینی می‌شود فروش نظامی به 50 تا 100 درصد بیشتر از چهار سال پیش برسد.
روسیه و چین هم در این میان کار فروش خود را دارند. دولت آمریکا تاکنون سی میلیارد دلار برای خرید تسلیحات به اسرائیل کمک کرده است.

سعودی‌ها در راه دریافت زره‌پوش‌ها، نفربرها، تفنگ‌های خودکار و خمپاره‌اندازهای یدکی و پنج سیستم کنترل و فرماندهی و پیش هشدار به ارزش چهارصد میلیون دلار قدم گذاشته‌اند.
امارات نیز امیدوار به خرید نهصد موشک Hellfire و سیصد جنگ‌افزار انفجاری برای استفاده با بالگردهای آمریکایی خود بوده و خواهان موشک‌های ضد تانک TOW به تعداد 106 عدد است که به وسیله بالگرد شلیک می‌شود.

همچنین کویت یک بسته نظامی متشکل از بیش از 3500 موشک TOW به ارزش 328 میلیون دلار را دریافت می‌کند.
سهم اساسی امارات دریافت سیستم دفاع موشکی PATRIOT 3 به ارزش 9 میلیارد دلار با شش واحد آتشبار، ده دستگاه رادار و پانصد موشک است.
گفتنی است در این میان، پیشنهاد خرید هشتاد موشک PAC-3 ، کیت‌های ارتقادهنده موشکی و رادارهای همراه سیستم دفاع ضدموشکی PATRIOT به ارزش 4/1 میلیارد دلار به کویت ارایه شده است.

هرچند بوش سیستم‌های دفاعی را پیشنهاد داده و بر خطر و تهدیدات برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران تأکید کرده و در مذاکرات خود با سران خلیج‌فارس در این باره سخن گفته، گزارش CRS، حاکی از آن است که این رؤسا به نزدیک کردن خود به رؤسای ایرانی ادامه می‌دهند تا با آمریکا در یک جبهه متحد در برابر همسایه‌‌شان قرار نگیرند.

نویسنده: والتر پینکاس خبرنگار اطلاعات و امنیت ملی
ترجمه: سارا رمضانی
نظرات 1 + ارسال نظر
سارا رمضانی چهارشنبه 29 خرداد 1387 ساعت 09:58 ق.ظ http://myword.ir

سلام

وب لاگ جالبی دارید .وقتی در مورد به روز بودن سایت خودم جستجو می کردم ترجمه خودم را در این وب لاگ شما دیدم .خوشحال شدم که انسانهای درستی مثل شما خبرها را با حفظ منبع درج می کنند .اگر مطالبی مناسب وب لاگ شما دیدم ،ترجمه انرا برایتان می فرستم .
موفق باشید.
سارا رمضانی

ممنون از شما سارا عزیز.خوشحال خواهیم شد مقالات شما را در وبلاگمان به نمایش بگذاریم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد