مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تلاش‌های ایران و تأخیر چهار ماهه در پرتاب پیشرفته‌ترین ماهواره

اسرائیل که روز گذشته پیشرفته‌ترین ماهواره جاسوسی خود را از هند پرتاب کرد، اعلام کرده که تأخیر چهار ماهه در این اقدام، ناشی از رایزنی‌های ایران بوده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک»، روزنامه «اورشلیم‌پست» اسرائیل خبر داد، پرتاب ماهواره پیشرفته اخیر این کشور توسط هند در روز دوشنبه پس از چند ماه به تاخیر افتادن آن، در اثر اقدامات و کارشکنی‌های ایران صورت گرفته است.

به گزارش این روزنامه، ماهواره «TecSar» که توسط آژانس فضایی اسرائیل‌ ساخته شده بود، قرار بوده پس از پرتاب ماهواره جاسوسی «افق 7» در ماه ژوئن، در ماه سپتامبر پرتاب شود.

این روزنامه مدعی شده که توانایی جمع‌آوری اطلاعات اسرائیل در مورد برنامه اتمی ایران با پرتاب این ماهواره افزایش می‌یابد، چرا که این ماهواره توانایی مخابره عکس در شرایط جوی متفاوت حتی در شب و شرایط ابری را دارد که ماهواره‌های سابق اسرائیل این توانایی را نداشته‌اند.

بنا بر اطلاعات به دست آمده توسط این روزنامه، ایران از طریق رسانه‌ها از زمان پرتاب این ماهواره آگاه شده و از همان زمان فشار زیادی را بر گروه‌های اپوزیسیون هند به ویژه گروه‌های مسلمان و کمونیست وارد کرده است تا از پرتاب این ماهواره جلوگیری کنند.

این روزنامه مدعی شده، این تلاش‌های ایران نشان‌دهنده نگرانی آنها از ماهواره پیشرفته جدید اسرائیل است، اما به رغم فشارهای ایران، دولت هند ماه گذشته سرانجام نامه تأیید پرتاب این ماهواره را به وزارت دفاع اسرائیل ارسال کرد و دوشنبه صبح این ماهواره از سکوی سیرهاریکاتا در هند به فضا پرتاب شد.

هرچند رایزنی‌های ایران با برخی گروه‌های خارج از قدرت در هند توانسته چهار ماه در اقدام جاسوسی اسرائیل تأخیر اندازد، اما پرسش اینجاست که چرا دولت هند زمینه‌ساز جاسوسی اسرائیل از یک کشور شده است؟

سازمان فضایی اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «TECSAR اولین نوع این ماهواره‌های پیشرفته است که در اسرائیل تولید می‌شود و در میان پیشرفته‌ترین سیستم‌های ماهواره‌ای دنیا قرار می‌گیرد. طراحی و پرتاب این ماهواره ده‌ها میلیون دلار هزینه در بر داشته است و در ظرف دو هفته آینده این ماهواره کار ارسال و مخابره عکس‌ها به ایستگاه زمینی یهود را شروع خواهد کرد.»

طرح پرتاب این ماهواره از هند سه سال پیش و در جریان سفر ژنرال «آموس یارون»، وزیر دفاع سابق اسرائیل و در پی تصمیمی برای بهبود همکاری‌های هند و اسرائیل گرفته شد که پرتاب دو ماهواره دیگر در آینده را نیز شامل می‌شود.

ماهواره «افق 7» که در ماه ژوئن پرتاب شده بود، ماهواره‌ای دوربینی بوده اما تکسار توانایی تولید عکس‌هایی با کیفیت با استفاده از تکنولوژی راداری را به نام (Synthetic Aperture Radar (SAR را دارد.

مقامات اسرائیل اعلام کرده‌اند، این ماهواره در کنار «افق 7»، «اروس بی» و «آموس 1 و 2» در رده پیشرفته‌ترین ماهواره‌های اسرائیلی هستند. اسرائیل نگران بود که در صورت شلیک نشدن این ماهواره و یا شکست در پرتاب موفقیت‌آمیز آن، قدرت این کشور تا حد زیادی در برابر کشورهایی مانند ایران کاهش یاید.

یک مقام وزارت دفاع اسرائیل که نخواست نامش فاش شود، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت: این ماهواره می‌تواند برای اسرائیل در تعقیب اهداف نظامی ایران در مسیر تولید سلاح هسته‌ای بسیار مفید باشد. جمهوری اسلامی وجود هرگونه اهداف غیرنظامی در برنامه هسته‌ایش را انکار می‌کند.

شرکت سازنده این ماهواره در بیانیه‌ای گفته است: «تسکار» نخستین ماهواره از این نوع است که در اسرائیل مهیا شده و در ردیف پیشرفته‌ترین سیستم‌های فضایی جهان قرار می‌گیرد.
این ماهواره که با تکنولوژی دهانه ترکیبی رادار و با صرف ده‌ها میلیون دلار ساخته شده با یک موشک هندی به فضا پرتاب شده است.

این مقام اسرائیلی گفت، ممکن است تا دو هفته دیگر تصاویری از این ماهواره منتشر شود.

اسرائیل هم‌اکنون چندین ماهواره شناسایی شامل «افق ۵» و «افق ۷» و همچنین چندین ماهواره تجاری همچون «آموس» و «اروس» را در فضا قرار داده است. اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را بزرگ‌ترین دشمن خود می‌داند.

ماهواره «افق ۵» اسرائیل نیز که حدود شش سال پیش در مدار زمین قرار گرفت، هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اما ماهواره «افق ۶» که سپتامبر ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد، به دلیل نقص فنی در دریای مدیترانه سقوط کرد و به مدار زمین نرسید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد