مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رشد20 برابری فعالیت ناوگان هوایی کشور نسبت به انقلاب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سعید حسامی مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران امروز در یک نشست مطبوعاتی به بیان دستاوردهای ایران‌ایر از ابتدای انقلاب تا کنون و نیز مقایسه وضعیت فعلی ایرلاین ملی کشور با قبل از انقلاب پرداخت.

* دستیابی به رکوردی جدید در زمینه ناوگان ملکی و صندلی پروازی

وی با بیان اینکه در سالهای پس از انقلاب بالغ بر 20 برابر کل فعالیتهای انجام شده در دوران پهلوی، کار انجام شده است، اظهار داشت: ناوگان ملکی شرکت هما در بیش از ربع قرن گذشته به طور معمول حدود 30 فروند بوده، این در حالیست که در دو سال گذشته با رشدی بی‌سابقه این تعداد به 42 فروند رسیده است.
حسامی این تعداد را متشکل از 12 فروند بوئینگ، 14 فروند ایرباس و 16 فروند فوکر دانست و با اشاره به وجود 10 فروند هواپیما در شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور خاطرنشان کرد: با این حساب تعداد هواپیماهای ایران‌ایر و ایران‌ایر تور مجموعا به رقمی معادل 52 فروند متشکل از 10 هزار و 500 صندلی می‌رسد که در تاریخ فعالیت هما از ابتدا تا کنون بی‌سابقه بوده است.
وی تصریح کرد: در دو سال گذشته به طور متوسط هر سال 5/5 هواپیما وارد کشور شده است که در مقایسه با متوسط سالهای پیش از آن از رشدی 4 برابری برخوردار است.
مدیر عامل ایران‌ایر حفظ ناوگان را از سیاستهای اساسی این شرکت ذکر کرد و گفت: در دو سال گذشته هواپیمایی جمهوری اسلامی موفق به اورهال سه فروند بوئینگ شد و چهارمین فروند از این نوع هواپیما نیز در حال تعمیرات اساسی است.
وی با بیان اینکه متوسط عمر ناوگان هما 19 سال است، خاطرنشان کرد: این امر باعث افزایش هزینه‌های نیروی انسانی و نیز تعمیرات و نگهداری هواپیما می‌شود ولی به هیچ عنوان ارتباطی با ایمنی هواپیما ندارد.

* رکوردی بی‌سابقه در انجام عملیات حج

حسامی در ادامه با اشاره به انتقال 50 درصد از سهم جابجایی حجاج به سعودی ایرلاین در سال 79، تصریح کرد: این اتفاق در اثر کوتاهی مسئولان وقت صورت گرفت.
وی حج امسال را بی‌نظیرترین عملیات جابجایی حجاج در کشور اعلام و تاکید کرد: میانگین تاخیر پروازهای رفت 9 دقیقه بود و در صورتیکه بدی آب و هوا در تبریز رخ نمی‌داد این میزان حتی قابلیت کاهش تا 3 دقیقه را داشت.
مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: این رکورد چه در مورد تاخیرات و چه در مورد کیفیت ارائه خدمات در دنیا بی‌سابقه بود.
وی در ادامه با بیان اینکه میزان تاخیرات شرکتی که به طور موازی با ایران‌ایر اقدام به جابجایی مسافران می‌کرد سه برابر ایران‌ایر بود، افزود: در پروازهای برگشت نیز برتری ایران‌ایر نسبت به سعودی ایرلاین با همین نسبت مشخص بود.

* اقدامات انجام شده در راستای خصوصی‌سازی

مدیر عامل ایران‌ایر با تاکید بر اینکه در صورت رسیدن به مرحله سوددهی امکان واگذاری به راحتی فراهم خواهد شد، اظهار داشت: در سال 84 حجم زیان این شرکت معادل 44 میلیارد تومان و در سال 85 معادل 23 میلیارد تومان بود.
وی افزود: تراز مالی ایران‌ایر برای سال جاری هنوز مشخص نشده است ولی امیدواریم که میزان ضررها کاهش یافته و به مرحله سوددهی نزدیکتر شویم.
حسامی با اشاره به تلاش این شرکت در جهت تغییر ساختار به منظور فراهم کردن بسترهای لازم برای خصوصی‌سازی، تبدیل قسمتهای مختلف شرکت به شرکتهای اقماری را مورد اشاره قرار داد و گفت: در همین راستا کیترینگ هما در حال واگذاری به بخش خصوصی است.
وی از برون‌سپاری خدمات هما به عنوان دیگر اقدامات این شرکت در جهت وارد شدن به بخش خصوصی یاد کرد و گفت: با تمام این اقدامات به علت اینکه قیمت بلیت در ایران ارزانتر از تمام کشورهاست، مانع بزرگی در جهت سوددهی این شرکت به حساب می‌آید.

* تاکید بر لزوم تغییر شیوه تعیین قیمت

عضو شورایعالی هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه تا پایان سال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما وجود ندارد و هرگونه افزایشی در این زمینه با نظر شورایعالی هواپیمایی کشوری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: با این وجود ایران‌ایر به عنوان ایرلاین ملی کشور خواهان افزایش قیمت بلیت هواپیما و نیز اصلاح شیوه تعیین قیمت بلیت به تناسب زمان خریداری بلیت است.
وی در توضیح این مطلب گفت: باید قیمت بلیت هواپیما برای افرادی که زودتر اقدام به خریداری می‌کنند ارزانتر باشد و نیز بلیت ایام و ساعتهای شلوغ از لحاظ مسافری با قیمتی گرانتر فروخته شود.
مدیر عامل هما در ادامه با اشاره به تصمیماتی که اخیرا در خصوص حذف یارانه سوخت هواپیما از سال آینده اتخاذ شده است، تحقق این امر را مترادف با افزایش قیمت بلیت هواپیما و یا پرداخت یارانه از سوی دولت عنوان کرد.

* ایران‌ایر مرجع صنعت حمل و نقل هوایی است

حسامی با بیان اینکه شرکت ایران‌ایر یک شرکت مرجع در صنعت حمل و نقل هوایی است، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از نیروهای شاغل در ایرلاینهای داخلی و خارجی از پرسنل هما هستند.
وی تاکید کرد: به پرسنل خود اعتقاد داریم و از تمام اقدامات آنها دفاع می‌کنیم.
مدیر عامل هما با بیان اینکه خلبانان و پرسنل این شرکت به گونه‌ای آموزش دیده‌اند که در هر شرایطی تنها نکات فنی و ایمنی را مد نظر قرار داده و به هیچ عنوان انجام و یا عدم انجام پرواز را منوط به واکنشهای مثبت و منفی مردم نکنند، تصریح کرد: با این حال به خاطر بروز تاخیراتی که البته به واسطه محدودیتهای اعمال شده به این شرکت ایجاد می‌شوند، از مردم عذرخواهی می‌کنیم.
نظر وبلاگ:جناب خانلری یکی از مدیران کارآمد بخش ایرلاین های ایران هستند و تلاش زیادی برای افزایش ناوگان ایران ایر نموده اند  و همچنین در سال های بعد از انقلاب تلاش های وافری برای سرپا نگاه داشتن هواپیماهای مسافربری کشور صورت گرفته ولیکن یک نکته و آن این که ما نباید زمان حال را با سی سال پیش مقایسه کنیم زیرا در این مدت سی سال گذشته تکنولوژی و علوم پیشرفته بیش از  حداقل صد سال رشد داشته اند پس چه بهتر است در صحبت هایمان به معیار ها و زمان ها دقت بیشتری کنیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد