مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آغاز ساخت جنگنده‌های رادار گریز نسل 5 در ایران

 امیر سرتیپ احمد میقانی فرمانده نیروی هوایی ارتش که صبح امروز دوشنبه در نشستی خبری حضور یافته بود با تبریک دهه فجر اظهار داشت: 19 بهمن روز نیروی هوایی است و کارکنان غیرتمند این نیرو گسست خود را از طاغوت اعلام کرده و به مردم و انقلاب پیوستند و بیعت آنها با امام (ره) تاریخ ساز شد.
وی با اشاره به تاثیرات این بیعت تاریخی، آن را موجب بالا رفتن روحیه مردم دانست و افزود: رژیم طاغوت نیز با این اقدام بیشتر در هم فرو ریخته شد.
میقانی تاکید کرد: باید گفت که دهه فجر دهه نیروی هوایی است و از استقبال کارکنان نیروی هوایی در فرودگاه از امام خمینی (ره) گرفته تا همراهی کارکنان این نیرو در طول این دهه، باعث افتخار آفرینی نیروی هوایی ارتش بوده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در طول دوران جنگ تحمیلی ضرورت اتکا به خود در نیروهای مسلح عیان شد، اظهار داشت: تحقیقات در نیروی هوایی ارتش بعد از جنگ با دقت و سرعت آغاز شد و یکی از نتایج مهم آن جنگنده صاعقه بود که پس از پرواز موفق آن، اویونیک، رادار، موشک و مهمات آن ارتقا پیدا کرده و خبرهای خوبی در راستای تجهیز کامل آن به زودی ارائه می‌شود.
فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: البته تحقیقات در بخش جنگنده‌ها ادامه یافته و طراحی نسل 5 که خصوصیاتی چون پنهان‌کاری و رادارگریزی دارد، مراحل ساخت خود را آغاز کرده است. جنگنده‌های نسل 4 و 5 پنهانکار هستند و از لحاظ سرعت، سوخت، پرتاب بمب، برد رادار و حمل موشک‌های دوربرد نیز مشخصه‌های خاص این نسل را دارد.
میقانی تصریح کرد: ما باید در عرصه هوا فضا توانمندی خود را بالا ببریم چون دستیابی به این فناوری از بارزترین جلوه‌های خود کفایی است و از نظر صرفه جویی، اشتغال و کمک به صنایع دیگر هم قابل توجه است.
خلبان میقانی درباره تغییرات در شیوه رزمایش و تمرینات نیروی هوایی ارتش نیز خاطرنشان کرد: هر ساله رزمایش‌های مختلفی در این نیرو انجام می‌شود که آخرین آن «تندر 6» در جنوب غرب کشور بود. البته رزمایش‌های جدید ما متناسب با دکترین نامتقارن است و با توجه به تهدیدات و نوع دفاع ما خواهد بود که جزئیات آن نیز همواره مخفی است.
فرمانده نیروی هوایی ارتش در پاسخ به سوال فارس پیرامون دستاوردهای پدافندی کشور گفت: در جنگ نامتقارن یک بحث مهم موضوع پدافند هوایی است. ما ضمن بهینه‌سازی و به‌روزرسانی آتش‌بارهایی مثل هاگ و اسکای‌گارد و استفاده از آنها با توجه به تهدید نامتقارن، طی یک سال گذشته به نتایج بسیار خوبی در ساخت آتش بارهای موشکی رسیده‌ایم که این سامانه‌ها عملیاتی شده و موشک‌هایی با آر سی اس کم (سطح راداری پائین) را از ده‌ها کیلومتر فاصله هدف قرار داده‌ایم.
میقانی در مورد پیشرفت‌های راداری کشور نیز گفت: در بعد راداری نیز پیش از این رادارهای اخطار اولیه را ساختیم و خیلی از سامانه‌های راداری پیشرفته فعلی نیز، ساخت داخل است. همچنین در طی یک سال اخیر توانمندی‌های بسیار خوب در ساخت رادارهای با برد هزاران کیلومتر و نیز با برد هزار کیلومتر هوایی ساخته شده که می‌تواند پرنده‌های با آر سی اس کم (سطح راداری پائین)، ماهواره و موشک‌‌های کروز را کشف کند که با این اقدامات، در بخش طراحی و ساخت رادارها هیچ مشکل یا کمبودی نداریم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد