مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

امید های بهاری وزیر راه برای ناوگان خزان دیده

17 فروند هواپیما وارد ناوگان می شود




رقابت شرکتهای هواپیمایی

رحمتی گفت: در زمینه مسافری نیز رجا در حال کم کردن سهم خود است. در موضوع هواپیما و شرکتهای هوایی نیز تا دو سه سال گذشته امیدی برای فعالیت سایر شرکتها نبود اما در حال حاضر مشاهده می شود که ماهان بعد از هما بزرگترین ناوگان است که شکل گرفته، آسمان شکل گرفته و رقابتی بین شرکتهای هواپیمایی برای خدمات بهتر، آوردن هواپیما و پیداکردن بازار شکل گرفته است.

وزیر راه افزود: همچنین شکل و ساختار هما تصویب شده تا به بخش خصوصی واگذار شود و تا آخر سال آتی برای این امر مهلت داده اند.



واگذاری هما به بخش خصوصی


رحمتی در پاسخ به این سئوال که آیا با وضعیت فعلی هما متقاضی برای خرید آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که حتی اگر شده خود ایرلاینها این شرکت را بخرند این کار صورت می گیرد.

وی در خصوص درآمدزایی شرکت هواپیمایی هما گفت: بودجه سالجاری هما حدود 800 میلیارد تومان است. اگر از لحاظ دفتری به حساب و کتاب هما نگاه کنید زیان را نشان می دهد که ناشی از استهلاک است و چون این شرکت هواپیماهای خود را تجدید ارزیابی کرده، استهلاک آن بالا رفته است، تصور می رود استهلاک هما بالای 80 و 90 میلیارد تومان است که استهلاک بالا به لحاظ حساب و کتاب دفتری زیان را نشان می دهد ولی در حقیقت استهلاک امری دفتری است، همانطور که گفته می شود یک ساختمان به لحاظ دفتری 20 ساله مستهلک می شود، در صورتیکه این طور نیست.

رحمتی افزود: در خصوص هواپیما نیز گفته می شود که 3 یا 4 ساله مستهلک می شود، در صورتیکه این طور نیست و این رقمی دفتری است. البته هما می تواند بهتر از این سودده باشد. اگر قیمتهای بلیت تعدیل شود، مطمئنا این اتفاق می افتد و این شرکت روی لاین سوددهی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، تعداد هواپیمای هما هم اکنون به بالای 45 فروند رسیده است و البته اگر با شرکتهای تابعه محاسبه شود، این تعداد بالای 55 فروند خواهد بود که در طول تاریخ عمرش بی نظیر است. 44 فروند از این هواپیماها ملکی هستند و تنها یک عدد از هواپیماهای هما غیرملکی است.



120 فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی

وزیر راه و ترابری تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور را بالغ بر 120 فروند ذکر کرد و گفت: هم اکنون 125 فروند هواپیما در ناوگان موجود است که حدود 100 فروند آن ملکی است. البته 17 هواپیما هم خریداری شده و در حال پیوستن به ناوگان است. انواع هواپیما نیز در این خریدها وجود دارد.

به گفته رحمتی، دولت به خرید و فروش هواپیما نمی پردازد. از محل یک میلیارد دلار در نظر گرفته شده از سوی شورای اقتصاد این کار صورت می گیرد، دولت به ایرلاینها از محل حساب ذخیره ارزی وام می دهد و آنها هواپیماها را خریداری می کنند.

وی افزود: مقداری از این رقم پرداخت شده، مقداری تعهدی است و برخی قراردادها نیز در بانک به سر می برد و تعدادی نیز مصوب شده است. البته باید اعلام کرد که 17 هواپیما به زودی وارد کشور می شود. بخشی از آن قبل عید وارد می شود برای سفرهای نوروزی عمل می کند و برخی نیز تا آخر اردیبهشت به ناوگان می پیوندند.



سه درصد مردم با هواپیما سروکار دارند


رحمتی گفت: سه درصد مردم با هواپیما سروکار دارند و البته واقعا از لحاظ عملکرد و قدرت بی نظیر است و نمی شود منکر اهمیت بخش هوایی شد، اما مشکل مردم هوایپما نیست، حتی اقشاری که در عمرشان یک بار هم سوار هواپیما سوار نشده اند نیز نگران قیمت بلیت هواپیما هستند و این امری عجیب است.


بودجه ویژه برای فرودگاه امام


وی در خصوص دو برابر شدن اعتبار توسعه و تجهیز فرودگاهها گفت: برای فرودگاه امام به طور ویژه در سال آینده بودجه در نظر گرفته شد که البته 4 تا 5 سال بود که بودجه ای برای آن اختصاص نیافته بود. نقایص این فرودگاه که باید نقش یک فرودگاه بین المللی که باید نقش خود را در منطقه ایفا کند برطرف شود. پس باید سرمایه گذاری های خصوصی و دولتی بر روی آن به نحو مطلوب صورت گیرد.

رحمتی گفت: برای سال آتی پیشنهاد ما این است که حدود 200 میلیارد تومان از 1800 میلیارد تومان بودجه عمرانی وزارت راه را برای فرودگاه امام خمینی (ره)اختصاص دهیم .

وی اظهار داشت: البته 4 فرودگاه آباده، ولیعصر، مدرس و سقز نیز در دست ساخت است که در بودجه سال آتی اعتبار برای آنها دیده شده است. البته در حال حاضر 64 فرودگاه داریم.

رحمتی در خصوص اقتصادی بودن فرودگاههای کشور گفت: اگر اقتصادی بودن به معنای این است که آیا درآمدهای فرودگاه هزینه ها را پوشش می دهد همه این طور نیستند اما در ادبیات ما اقتصادی بودن فرودگاه تنها به این معنا نیست بلکه فرودگاه نقش های مهمی را در حمل و نقل ایفا می کند مثل زلزله بم که این فرودگاه باعث نجات چندین هزار نفر شد. نقطه دیگر این است که فقرزدایی می کند و فرودگاه جزئی از توسعه کشور است. نباید درآمد فرودگاه با هزینه بخواند، البته در بسیاری از فرودگاهها تخفیف زیادی برای نشست و برخاست هواپیما می دهیم تا بتوان سفر هوایی برای این نقطه فراهم شود لذا نباید به فرودگاهها صرفا درآمد- هزینه ای نگاه کرد؛ بلکه باید نقش آنها را در کل اقتصاد دید.



خصوصی سازی فرودگاه ها

وی در خصوص واگذاری فرودگاه ها به بخش خصوصی گفت: واگذاری فرودگاه به بخش خصوصی در دستور کار است، برای فرودگاه رامسر فردی متقاضی برای سرمایه گذاری در توسعه و تجهیز این فرودگاه متقاضی است که من هم دستور واگذاری آن را صادر کرده ام.



رحمتی گفت: فرودگاه عسلویه (خلیج فارس) متعلق به شرکت نفت و گاز پارس است، که البته برخی وزارتخانه ها فرودگاه های اختصاصی دارند، فرودگاه می تواند متعلق به هر کسی باشد.

وزیر راه و ترابری در خصوص توسعه فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: این فرودگاه باید دو بانده شود چراکه اگر یک باند باشد و به هردلیلی بسته شود، یعنی فرودگاه تعطیل می شود.



تغییر مدیریت فرودگاه امام

وی اظهار داشت: بحث تعویض و تغییر مدیریت فرودگاه امام خمینی (ره) در راستای تقویت مدیریت این فرودگاه بود و البته برخی رسانه ها هرگونه تعویض و تغییری را تلقی برکناری می کنند و بیش از آن چیزی که مقصود است در تغییرات بیان می کنند که از لحاظ اخلاقی درست نیست، مساله تقویت مدیریت ها باید در همه قسمتها انجام شود. البته تغییرات بی دلیل نیست.



هواپیمای ایران 140


رحمتی در خصوص هواپیمای ایران 140 و رضایت از خدمات آن گفت: هم اکنون پروازی از سوی این هواپیما صورت نمی گیرد، دو عدد آزمایشی تولید شده و در حال طی کار آزمایشی است، هنوز هواپیما تجاری نشده که در خطوط تجاری قرار گیرد، بلکه قرارداد بستیم برای تحویل 10 فروند از این هواپیماها که البته هنوز تحویل نشده است.

رحمتی در خصوص بحث انتقال دانش فنی شرکت هواپیماسازی فوکر به ایران گفت: مذاکراتی صورت گرفت و ظاهرا یا او منصرف شد یا منصرفش کردند که فعلا در دستور کار نیست.







نظرات 3 + ارسال نظر
مزداویچ دوشنبه 13 اسفند 1386 ساعت 09:13 ب.ظ

خسته نباشی اخوی....
میخواستم بگم که در مجله صنایع هوایی ( فکر کنم شماره ۱۹۷) گفته بود ایران۱۴۰ جایگزین اوریون نیرو دریایی میشه....نمیدونم شاید من اشتباه میکنم...این خبر صحت داره ؟
در ضمن باز زدی تو خاکی و رفتی سراغ اخبار و خبر....
بابا ما تشنه اطلاعاتیم....یه حالی بده...
راستی این صفحه مربوط به جنگنده ها همچنان درست نشده....همش به سمت راست حرکت میکنه...به اونم یه حالی بده...
خیلی میخوامت....

در حال حاضر و با این موقعیت سیاسی منطقه تولید آنتونف ۱۴۰ با مشکلاتی روبروست که این هدف را برای مدتی به تاخیر خواهد انداخت

مزداویچ دوشنبه 13 اسفند 1386 ساعت 09:25 ب.ظ

اگه میشه یه حالی هم به جنگنده عجیب سوخو۴۷ بده....

در آینده نزدیک حتما اجابت خواهد شد.

شاهین پنج‌شنبه 16 اسفند 1386 ساعت 02:32 ب.ظ

هیچ اطلاعاتی در مورد ساخت موشک های هوا به هوا یا هوا به زمین یا ژدافندی از سوی ایران ندارید؟

دوستان عزیز اطلاعات کامل و دقیقی از نوع موشک های تولیدی کشور نداریم ولیکن این طور برایتان بگوییم بیشتر موشک های وارداتی به کشور توسط نیرو های صنایع موشکی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد تا توانایی ساخت آن در کشور بررسی شود تا بتوان در مواقع ضروری آنها را در کشور تولید کرد ولیکن تا زمانی که بتوان آنها را وارد کرد نیازی به ساخت و تولید انبوه آنها نیست مثلا طرح ساخت سایدواندر(مارزنگی)در کشور مورد بررسی قرار گرفت و با موفقیت نیز انجام شد ولیکن به تولید انبوه نرسید زیرا در حال حاضر با قیمت بسیار پایینتری می توان آن را وارد کشور کرد و بدلیل سایز کوچک آنها می توان تحریم ها را براحتی دور زد ولیکن بحث موشک های زمین به زمین بحث دیگری است زیرا این موشک ها دارای ابعاد بزرگی هستند و به راحتی قابل انتقال نیستند(البته بصورت دمونتاژ وارد می شوند) همچنین سرمایه گذاری در این بخش لازمه قدم گذاشتن در عرصه هوافضا نیز می باشد که در این بخش عملا به توفیقات زیادی دست یافته ایم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد