مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سیستم ماهواره ای روسی گلوناس تقویت می شود

"یوری اورلیچیچ" رئیس انستیتو علمی-پژوهشی ساخت دستگاه های فضایی روسی طی کنفرانسی پیرامون ردیابی ماهواره ای که روز دوشنبه در مسکو آغاز شد، اعلام داشت که تعداد ماهواره های روسی گلوناس از 24 ماهواره به 30 ماهواره افزایش خواهد یافت.

این انستیتو، موسسه اصلی در اجرای برنامه تکمیل سیستم ردیابی ماهواره ای گلوناس روسیه است.

علاوه بر این تا سال 2011 تعداد ماهواره های این سیستم به 27 خواهد رسید. سه ماهواره جدید گلوناس-کا (با افزایش عمر مفید در فضا تا 10 سال) همزمان پس از پایان آزمون آنها در سال 2010 به فضا پرتاب خواهند شد.

در عین حال "مارک کروز" نماینده وزارت خارجه آمریکا نیز اظهار داشت که ماهواره های جدید ردیابی آمریکایی GPS از نظر امواج قابل ترکیب با دستگاه های روسی "گلوناس-کا" خواهند بود. به گفته وی، نمونه های جدید ماهواره های ردیابی GPS که در آمریکا ساخته می شوند، از نظر دریافت امواج برای استفاده غیرنظامی همخوان با ماهواره های جدید روسی خواهند بود.

در حال حاضرسیستم آمریکایی GPS دارای 31 ماهواره است، دو ماهواره نیز باید در آینده ای نزدیک پرتاب شوند.

به نوبه خود "سرگی پیسارف" مدیر کل انستتیو زمان و ردیابی روسیه نیز اطلاع داد که توان بازار ردیابی ماهواره ای روسیه تا سال 2015 به 160 میلیارد روبل (بیش از 6.5 میلیارد دلار) افزایش خواهد یافت.

وی افزود: "پیشبینی نتیجه بخش بودن استفاده تجاری از دستگاه های زمینی سیستم گلوناس اجازه می دهد که حجم بازار فناوری های ردیابی ماهواره ای تا سال 2015 را برابر با 160 میلیارد روبل پیشبینی کرد. تعداد کاربران سیستم نیز حدود 7% از کل مردم روسیه خواهد بود".

اولین ماهواره گلوناس در سال 1982 به فضا پرتاب شد. این سیستم برای وزارت دفاع تاسیس شده بود اما به مرحله عمل نرسید. در اوائل قرن جدید روسیه به آرامی تعداد ماهواره های گلوناس را در مدار افزایش می دهد. تا سال 2009 در مدار 24 ماهواره سیستم گلوناس قرار خواهد گرفت و در آن زمان در کل دنیا می توان از خدمات آن بهره مند شد.

پیشتر "یوری نوسنکو" معاون رییس آژانس فدرال فضایی روسیه گفته بود که سیستم "گلوناس" تا سال 2011 از لحاظ دقت تعیین مختصات با سیستم آمریکایی GPS مطابقت خواهد کرد.

وی گفته بود: "تا سال 2011 ما مسئله بالابردن میزان دقت کار سیستم گلوناس جهت استفاده اشخاص غیر نظامی تا یک متر را در پیش روی خود خواهیم گذاشت. سیستم آمریکایی GPS در حال حاضر با چنین دقتی کار می کند. تا سال 2011 بعد از پایان در مدار قرار دادن ماهواره های جدید "گلوناس-کا" با طول عمر 10 ساله این سیستم کاملا مطابق GPS عمل خواهد کرد در حالی که دریافت کنندگان ما با دو استاندارد گلوناس و  GPS می توانند کار کنند".

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد