مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تردید کارشناسان آمریکایی در خصوص توان نظامی روسیه

کارشناسان نظامی آمریکایی در کنفرانسی در واشنگتن به این نتیجه رسیدند که هیچ احیایی در خصوص توان نظامی روسیه روی نداده و امکان اینکه روسیه تا سال 2020 دارای ارتشی مدرن و کارآمد شود، صفر است.
   
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، روز گذشته در موسسه معتبر «هری تیج» (Heritage) در واشنگتن کنفرانسی در خصوص توان نظامی روسیه برگزار شد.
کارشناسان شرکت کننده در این نشست، بعد از دو ساعت بررسی متفقا به این نتیجه رسیدند که برخلاف ادعای مقامات روسی، هیچ احیایی در خصوص توان نظامی این کشور روی نداده است و امکان اینکه روسیه تا سال 2020 دارای ارتشی مدرن و کارآمد شود، تقریبا صفر است!
این کنفرانس با سخنرانی کیم هولمز، نائب رئیس این موسسه ( که تا سال 2005 مشاور کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا در امور مربوط به سازمانهای بین المللی بود) در خصوص تهدیدات نظامی روسیه آغاز شد.
وی با ابراز اطمینان از اینکه روسیه هرگز نمی تواند شریک ایالات متحده باشد، از دولت جورج بوش بخاطر برخورد احساسی با روسیه انتقاد کرد.
هولمز معتقد است، «روسیه بیشتر از آنچه اعلام می کند صرف هزینه های نظامی خود می کند و در عین حال از اصلاحات دموکراتیک در داخل کشور سرباز می زند.»
به نوشته این روزنامه، علی رغم اینکه کارشناسان آمریکایی در مورد افسانه بودن اصلاحات در نیروهای مسلح روسیه متفق القول بودند، همگی قبول داشتند که وضعیت ارتش روسیه نسبت به سالهای 1990 به مراتب بهبود یافته است.
البته با وجود نظر منفی نسبت به وضعیت ارتش روسیه، در رابطه با فروش تسلیحات نظامی در بازارهای خارجی به عقیده این کارشناسان، در اصل روسیه در کشورهایی قابلیت رقابت دارد که قابل دسترس غرب نیستند. به گفته آنان روسیه در حال از دست دادن بازار تسلیحات هند، به عنوان خریدار مرسوم سلاحهای روسیه است.
شرکت کنندگان در این کنفرنس از دکترین نظامی روسیه نیز انتقاد کردند. به عقیده آنان، این احساس بوجود می آید که روسیه در میان دشمنانش محصور شده است. مخالفت مسکو با همگرایی کشورهای جامعه مشترک المنافع در اتحادیه اروپا نشانگر سیاستهای غیر واقع گرایانه روسیه در قبال همسایگانش است.
در این کنفرانس یکی از مقامات بلند پایه سابق سازمان سیا نیز حضور داشت که در اظهاراتی خاطر نشان ساخت، «در آینده نزدیک روسیه نیازمند به ارتشی مدرن و قدرتمند خواهد بود، چرا که اوضاع در روابط دوستانه این کشور با چین و نیز ضعف کشورهای آسیای مرکزی بزودی ممکن است دچار تغییراتی شود.»
به گفته وی، روسها تا زمانی که دولتی کارآمد نداشته باشند، قادر به ایجاد ارتشی قدرتمند و کارآمد نیستند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد