مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تفاهم آمریکا و امارات برای همکاری هسته ای

 
تفاهم آمریکا و امارات برای همکاری هسته ای



امارات متحده عربی با امضاء تفاهم نامه ای با آمریکا بر سر همکاری برای ایجاد یک برنامه هسته ای صلح آمیز توافق کرد.

این تفاهم نامه میان کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای او از کشور امارات متحده عربی به امضاء رسید.

شیخ عبدالله پس از امضاء این تفاهم نامه گفت: "ما واقعا می خواهیم مثالی خوب برای منطقه باشیم."

خانم رایس هم در واکنش گفت: "می دانم که این طور است. امارات متحده عربی شریک و قدرتی مسئولیت پذیر است."

او افزود: "ما کاملا از آنچه شما می خواهید انجام دهید حمایت می کنیم. از نظر ما دستیابی به انرژی هسته ای امری بسیار مهم است."

چشم انداز خاورمیانه هسته ای برای آمریکا

این تفاهم نامه در بحرین، پیش از اجلاس شورای همکاری خلیج فارس (امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان، قطر و عربستان سعودی) امضاء شد که کاندولیزا رایس نیز در آن شرکت دارد.

آمریکا و بحرین نیز ماه گذشته در واشنگتن تفاهم نامه مشابهی را برای همکاری در عرصه تولید انرژی اتمی امضاء کردند.

اما در این تفاهم نامه بحرین قول داد که (برخلاف ایران) از تلاش برای دستیابی به فن آوری چرخه سوخت صرفنظر کند و برای تامین نیاز نیروگاه های خود در آینده به بازار بین المللی سوخت هسته ای اتکا کند.

در شرایطی که رویارویی آمریکا و جامعه جهانی با ایران بر سر توقف فعالیت چرخه سوخت هسته ای در ایران ادامه دارد، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس تحت حمایت برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا در تلاش هستند تصمیم ماه دسامبر سال 2006 خود را پی گیری کنند تا بر اساس آن به یک برنامه مشترک هسته ای دست یابند.

برنامه هسته ای امارات متحده عربی

مقام های امارات متحده عربی از برنامه ایجاد یک آژانس انرژی با هزینه ای حدود 100 میلیون دلار خبر داده اند که هدفش بررسی شرایط تولید انرژی هسته ای جهت برآورده کردن نیاز رو به افزایش این کشور به الکتریسیته است.

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی قول داده است قوانینی برای نظارت بر بخش انرژی هسته ای خود تدوین کند و در کنار به کارگیری یک هیئت مشاور بین المللی، نهادی هم برای قانون گذاری و نظام مند ساختن فعالیتهای هسته ای خود ایجاد نماید.

وزیر خارجه امارات متحده عربی قول داد کشورش برنامه های هسته ای خود را در ارتباط نزدیک با آژانس بین المللی انرژی هسته ای به اجرا درآورد.

در حال حاضر فرانسه هم قول همکاری هسته ای با امارات متحده عربی را داده است.

این مسئله در جریان سفر ماه ژانویه نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه مطرح شد و مورد توافق قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود از امضاء این تفاهم نامه، از افزایش نیاز کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به الکتریسیته خبر داده است و دلیل آن را رشد و گسترش قابل توجه اقتصاد این کشورها به خاطر افزایش درآمد آنها از قبل نفت عنوان کرده است.


نظروبلاگ:بسیار جالب است کشور نفت خیز و انرژی هسته ای؟؟؟!!!

این سوالی بود که بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران جهان و متاسفانه گروهی خواب آلود در کشور زمانی زیادی از ما می کردند که چرا با وجود نفت در ایران شما ایرانی ها بدنبال انرژی هسته ای هستید.جالب است هر چقدر هم سعی می شد جواب این دوستان و دشمنان را با استدلال و عقلانی پاسخ داد که جمعیت هفتاد میلیونی ایران و نیاز روز افزون کشور به انرژی الکتریسیته  و همچنین کاستی ها و کمبود های مربوط به عدم سرمایه گذاری کافی در بخش نفت و گاز(که عامل آن هم تحریم های همین منتقدان است)سبب شده است که ایران به طرف استفاده از انرژی اتمی حرکت کند باز هم صحبت ها ادامه داشت ولیکن چه شده است که انرژی هسته ای برای کشور اماراتی که حتی از لحاظ وسعت و جمعیت به اندازه بسیاری از شهر های کشور ما نمی شود بسیار خوب است و انتقادی بر آن نمی شود .آیا امارات نفت و گاز ندارد.آیا امارات مشکل سرمایه گذاری برای ساخت نیرو گاههای گازی و بخاری و سیکل ترکیبی دارد؟ و هزاران سوال دیگر.

چه کسی پاسخ خواهد داد.

نظرات 1 + ارسال نظر
وحید پنج‌شنبه 5 اردیبهشت 1387 ساعت 11:23 ق.ظ

آمریکایی ها از هر راهی برای تیغ زدن عربها استفاده میکنن اینم راه جدیدشونه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد