مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

امیدها زنده می شود

به دنبال درخواست کمک ایران از سوئیس در ارتباط با هواپیمایی که پول آن را پرداخته اما هرگز هواپیما را دریافت نکرده، دادگاهی در سوئیس گامی در جهت تلاش برای یافتن پول اختلاس شده برداشته است.

براساس حکم دادگاهی در این کشور، دولت سوئیس می تواند اسناد بانکی را در زمینه تحقیقات فساد درباره تلاش ناکام شش سال قبل ایران برای خریداری یک هواپیمای ایرباس تحویل ایران دهد.

براساس حکم صادره، دادگاه جرایم فدرال درخواست یک شرکت سوئیسی علیه انتقال اسناد و داده ها در این زمینه به ایران را رد کرد. از این شرکت نام برده نشده است.

دادگاه همچنین مسدود شدن چندن حساب در بانک های سوئیس در ارتباط با این پرونده را تایید کرد و رای به ادامه آن داد. ظاهرا پول دریافت شده بابت هواپیما در این حساب ها نگاهداری می شود.

ایران در ارتباط با معامله ای در سال 2002 برای خریداری یک ایرباس A340 به قیمت 120 میلیون دلار خواستار کمک قضایی سوئیس شده بود. در حکم دادگاه از فروشنده هواپیما به عنوان یک "سلطان" نام برده شده بدون آنکه هویت یا ملیت او مشخص شود.

براساس حکم دادگاه، ایران ادعا کرده است که واسطه فروش، که یک پرتغالی متولد سوریه است اما از او نام برده نشده، هرگز پول را به فروشنده تحویل نداده و آن را اختلاس کرده است.

به گفته دادگاه ادعا می شود سرپرست سازمان مسئول خریداری در ایران نیز در آن زمان رشوه دریافت کرده است.

دفتر دادستانی فدرال سوئیس در ماه اکتبر درخواست کمک ایران را پذیرفت. اما شرکتی که حساب های مربوطه بانکی در آن است خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد.

دادگاه تقاضای شرکت دایر اینکه نباید به ایران کمک حقوقی کرد چون ایران حقوق اولیه شهروندان خود را نقض می کند رد کرد.

به گفته دادگاه شرکت ها، برخلاف افراد، نمی توانند با استناد به نقض حقوق بشر در یک کشور خواستار ممانعت از کمک قضایی شوند.

این حکم گفت که مقام های سوئیسی به هرحال می توانند پیش از انتقال اسناد به ایران خواستار ضمانت در زمینه رویه های قابل قبول قضایی شوند.

دادگاه گفت که انتقال این اسناد تحریم های سازمان ملل علیه ایران را نقض نمی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد