مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خشم آمریکایی ها از اژدهای زرد

روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» مدعی شد: چین به طور مخفیانه پایگاه و تأسیسات مهم زیرزمینی را برای زیردریایی‌های اتمی ایجاد کرده است که می‌تواند تهدیدی برای کشورهای آسیایی و چالشی برای قدرت آمریکا در منطقه باشد.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از دیلی تلگراف،‌ عکس‌های ماهواره‌ای نشان‌دهنده یک بندرگاه مهم است که ظرفیت نگهداری از چند زیردریایی حامل موشک‌های اتمی و همچنین ناوهای هواپیمابر را دارد.

این عکس‌ها نشان‌دهنده حضور زیردریایی اتمی 094، آخرین زیردریایی چینی در فاصله چند صد مایلی همسایگان این کشور است که می‌تواند چالش بزرگی برای سلطه نیروی دریایی آمریکا بوده و زنگ خطر را برای سایر ساکنان دریای چین جنوبی به صدا درآورد. سایر عکس‌ها نمایشگر وجود چند جنگ ناو و شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی در پایگاه «سانیا» در نوار جنوبی جزیره هاینان است.

تونل‌های ورودی متعدد و بزرگ این پایگاه می‌تواند بزرگترین نگرانی پنتاگون محسوب شود که حدود 18 متر ارتفاع دارد و در دامنه‌های اطراف این پایگاه ساخته شده است.

این روزنامه انگلیسی مدعی شد: کارشناسان اظهار کرده‌اند که این تونل‌ها می‌تواند به مخفیگاه‌هایی منتهی شود که تا حدود 20 زیر دریایی اتمی را از دید ماهواره‌های جاسوسی پنهان کند.

وزارت دفاع آمریکا تخمین زده است که چین دارای 5 زیردریایی اتمی 094 است که تا سال 2010 عملیاتی خواهند شد و هر کدام قادر به حمل موشک‌های اتمی 12jl-2 هستند.

عکس‌ها توسط ماهواره تجاری دیجیتال گلوب گرفته شده‌اند و توسط مجله نظامی اطلاعاتی «جینز دیفنس» منتشر شده است. کارشناسان این مجله معتبر نظامی بر این باورند که این پایگاه می‌تواند مقری برای عملیات‌های پشتیبانی و دفاعی مورد استفاده باشد و زیردریایی‌ها را قادر خواهد کرد تا به نقاطی نزدیکتر به آمریکا دسترسی پیدا کنند.

موقعیت پایگاه هاینان توانایی دسترسی زیردریایی‌ها به عمقی بیش از 5000 متر را هم تنها در چند مایلی این پایگاه می‌دهد که شناسایی آنها را بسیار سخت خواهد کرد. این در حالی است که زیردریایی‌های بریتانیایی مجبورند زمانی که سواحل شمال شرق اسکاتلند را ترک می‌کنند، تا زمانی که به خارج از دریای ایرلند می‌رسند، روی سطح آب باقی بمانند و سپس به آبهای عمیق بروند.

در حالی که تنها فرضیه ساخت چنین پایگاهی توسط چین مطرح شده بود، عکس‌های ماهواره‌ای نشان‌دهنده وجود چنین پایگاهی و پیشرفت سریع ساخت آن است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد