فرودگاه به عنوان یکی از شریانهای اصلی حمل و نقل، نقش مهمی در ارتقای این صنعت زیربنایی دارد. آیا هدف سرمایههای هنگفت در ساخت این زیربنای اصلی با هدف صرفاً اقتصادی بودن آنها انجام میشود؟
ظرفیتسنجی فرودگاههای کشور، توسعه ناوگان هوایی، عملکرد شرکت، همچنین فرودگاه امام خمینی(ره)، و توضیح درباره فعالیت فرودگاهها موضوعاتی بود که مهندس کتابچی، رئیس هیأت مدیره ومدیرعامل طی گفتوگویی به شرح آن پرداخت.
لطفاً به طور خلاصه شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور را معرفی کنید.
شرکت فرودگاههای کشور یک شرکت دولتی و زیر مجموعه وزارت راه و ترابری است. این شرکت مالک و بهرهبردار 54 فرودگاه شامل 8 فرودگاه بینالمللی، 20 فرودگاه دارای مرز هوایی و 26 فرودگاه داخلی است که از این میان فرودگاه داراب؛ نیمهتمام و فرودگاه کلاله در مرحله بهسازی است.
خدمات هوانوردی و عملیات فرودگاههای کیش و خلیجفارس (عسلویه) توسط شرکت فرودگاههای کشور ارائه میشود و بنا بر تقاضای فرودگاههایی که در اختیار سایر ارگانها هستند خدمات هوانوردی وعملیاتی به آنها ارائه میشود. مدیریت این مجموعه با در اختیار داشتن چهار معاونت عملیاتی، خدمات فرودگاهی، اداری و پشتیبانی و معاونت برنامهریزی، پژوهشی و امور بین الملل،دو فعالیت عمده را در صنعت هوانوردی ارائه میدهد ؛ یکی خدمات فرودگاهی و دیگری خدمات هوانوردی یا ناوبری.
این دو مکمل یکدیگر بوده و انجام یک پرواز سالم مورد نیاز شرکتهای هواپیمایی را فراهم میکند.
چه تعداد فرودگاه قبل از انقلاب ساخته شده و چه تعداد بعد از انقلاب ؟همچنین درباره چگونگی استفاده از آنها نیز توضیح بفرمایید.
از 54 فرودگاهی که در حال حاضر تحت مالکیت شرکت هستند، فرودگاههای آبادان، ابوموسی، ارومیه، اصفهان، اهواز، ایرانشهر، بندرعباس، بندر لنگه، بوشهر، بیرجند، تبریز، خرمآباد، رامسر، رشت، زابل، زاهدان، زرقان، ساری، سبزوار، سنندج، شیراز، طبس، کرمان، کرمانشاه، کلاله، مشهد؛ پارسآباد مغان، مهرآباد، نوشهر، همدان و یزد قبل از انقلاب ساخته شدهاند. اکثر این فرودگاهها برای پروازهای شرکت پست، آموزشی و متفرقه بوده و پس از انقلاب اسلامی توسعه یافته و برای پروازهای مسافری بهرهبرداری شده است.
فرودگاههایی که بعد از انقلاب عملیات ساخت آن انجام شده است نیز شامل امام خمینی(ره)، اراک، اردبیل، ایلام، بجنورد، بم، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رفسنجان، زنجان، سراوان، سهند، سیرجان، سمنان، شاهرود، فسا ، گرگان، لار، لامرد و یاسوج است. فرودگاه طبس و سبزوار قبل از انقلاب ساخته شدهاند و پس از انقلاب با انجام فعالیتهای لازم عملیاتی شده و قابل استفاده عملیاتی هستند.
* عملکرد پروازی فرودگاههای کشور طی سالهای 84 و 85 چگونه بوده است ؟ پیشبینی شما از عملکرد پروازی فرودگاههای کشور در سال جاری چیست؟
* مهمترین شاخصهای مطرح شده در این بحث در بخشهای جابهجایی مسافر در فرودگاههای کشور در کل و در پروازهای داخلی و خارجی، جابهجایی بار، تعداد کل نشست و برخاست هواپیما و کل پروازهای عبوری قابل بحث است.
مقایسه عملکرد جابهجایی مسافر در فرودگاههای کشور در سال 84 و 85 نمایانگر رشد 7/16 درصد است. در سال 85 ، 30 میلیون و 100 هزار نفر مسافر جابهجا شده است، در حالیکه در سال 84 ، 25 میلیون و 800 هزار نفر عنوان شده است. پیشبینی نرخ رشد سال 86 ، 11 درصد است و با توجه به نرخ رشد متوسط ملی برنامه چهارم که 5/6 درصد است ، تا کنون پیشرفتهای خوبی داشتهایم و امیدواریم که در سال 86 ، 33 میلیون و چهارصد هزار نفر مسافر در فرودگاههای کشور جابهجا شوند.
پیشبینی جابهجایی بار توسط فرودگاههای کشور، 268 میلیون و 330 هزارتن است که نسبت به سال قبل رشد 6 درصدی دارد. عملکرد سال 84 در این خصوص، 211 میلیون و 300 هزارتن و در سال 85 ، 238 میلیون و 800 هزار تن است.
پیشبینی کل نشست و برخاست هواپیماها و فعالیت پروازی در کشور نیز در سال 86 با 8 درصد پیشرفت، 400 هزار و 998 فروند است که در سال 85 ، (370 هزار و 222 فروند) 7/8 درصد و در سال 84 (340 هزار و 522 فروند) 4/6 درصد بوده است. کل پروازهای عبوری سال 84 ، 129 هزار و 965 فروند؛ سال 85 ، 145 هزار و 865 فروند بوده است و پیشبینی سال 86 نیز 157 هزار و 680 فروند است.
این پروازها به ترتیب با 7/12، 12 و 8 درصد رشد نسبت به سال ما قبل خود همراه بودهاند، درحالیکه نرخ رشد متوسط طی برنامه چهارم توسعه 5 درصد است.
* با توجه به انجام پروازهای عبوری بر فراز کشور شرکت فرودگاهها ملزم به اجرای چه قوانین بینالمللی است؟
با توجه به اینکه در صنعت هوانوردی ارائه سرویسها باید مطابق با استانداردهای بینالمللی باشد، ما هم مانند سایر کشورهای اطراف و کشورهای حوزه خلیجفارس به طور یکنواخت با آنها، هواپیماها را سرویس میدهیم. نباید در اجرای این سرویسها تفاوت و کمی و کاستی وجود داشته باشد.
با توجه به اینکه در کشورهای همسایه بخصوص امارت متحده عربی تقاضا در بخش بینالمللی زیاد است، ایران با توجه به قرار گرفتن در مسیر ارتباطی جنوب شرق آسیا و اروپا که به لحاظ سوقالجیشی حائز اهمیت است، حدود 6 درصد مسافرانش را مسافران بینالمللی تشکیل میدهند (در سالهای 84 و 85 و پیشبینی 86 به ترتیب؛ 28/5 درصد، 9/5 درصد و 49/6 درصد رشد داشته است) البته از نرخ رشد متوسط طی برنامه چهارم که 7 درصد است، عقب هستیم.
این موضوع به کمبود ناوگان مربوط است. افزایش ناوگان میتواند جوابگوی تقاضاها باشد، بخصوص در حال حاضر که با توجه به سهمیهبندی سوخت تمایل به استفاده از حمل و نقل هوایی با رشد قابل ملاحظهای مواجه بوده است، باید تلاش شرکتهای هواپیمایی برای افزایش ناوگان بیشتر شود تا بتواند پاسخ مناسبی برای این افزایش تقاضا باشد و سهم کشور ایران از این تقاضا روز به روز با روند افزایشی و چشمگیری مواجه باشد.
البته لازم به ذکر است که به وجود تحریمهایی که از قبل بوده و هست و شرکتهای هواپیمایی را با عدم وجود قطعات و جایگزینی آنها مواجه میسازد در کمبود ناوگان نقش بسزایی دارد.
* درباره عملکرد توسعه، بهسازی و تجهیز فرودگاهها توضیحاتی بفرمایید.
در سال 85 در بیش از 35 فرودگاه، تعداد 42 مورد تجهیزات جدید ناوبری، فرودگاهی و ارتباطی به منظور توسعه و تجهیز فرودگاهها در راستای افزایش ایمنی آنها نصب و راهاندازی و بهرهبرداری شده است.
همچنین در 26 فرودگاه، پروژههای مختلف شامل (توسعه عوامل پروازی، توسعه و بهسازی ترمینالهای احداث ساختمانهای جنبی سپاه ـ ایمنی زمینی و سایر ساختمانها ـ پست برق و ساختمانهای متعدد تجهیزات ناوبری، تکنیکال بلاک و...) انجام و به مرحله بهرهبرداری رسیده است.
مجموع ارزش ریالی اجرای پروژههای ذکر شده بالغ بر 1500 میلیارد ریال بوده است که اهم این پروژهها به این قرار است:
ـ نصب و بهرهبرداری از 4 رادار تقرب پرواز در فرودگاههای مشهد، اصفهان، امام خمینی (ره) و کیش، نصب 3 دستگاه DME/ lls، 3 دستگاه DME/ DVOR ، 2 دستگاه DME/ VOR، 3 دستگاه DME در 12 فرودگاه دیگر.
ـ نصب و راهاندازی 3 دستگاه ضبط مکالمات خلبان و برج مراقبت پرواز و 13 دستگاه سوئیچینگ و 5 دستگاه گیت وی در 20 فرودگاه کشور.
ـ بهرهبرداری از ترمینالهای جدید فرودگاههای یزد، کرمانشاه، سیرجان و باند دوم فرودگاه اردبیل و تکنیکال بلاک فرودگاههای شیراز و کرمانشاه.
ـ بهسازی و توسعه ترمینال فرودگاههای تبریز، مشهد، آبادان، اهواز و کرمان و توسعه بهسازی عوامل پروازی و باند فرودگاه رشت، گرگان، سنندج و همچنین عملیلتی شدن فرودگاه سراوان برای برقراری پروازهای برنامه ای.
ـ احداث ساختمانهای متعدد برای سپاه، پلیس، ایمنی زمینی در فرودگاههای مختلف خرمآباد، بوشهر، بندرعباس، کرمانشاه، سراوان و... .
ـ موضوع سازماندهی راههای هوایی در جهت ارتقای سطوح ایمنی تردد پروازها در فضای کشور، بهسازی و نوسازی سیستم ارتباطی مراقبت پرواز با خلبانان به منظور ارائه خدمات بهینه به پروازها، ایجاد 13 ماه راه هوایی جدید جهت تردد هواپیماها که اقدام مؤثری در ایمنی وامنیت فضای کشور است.
با توجه به سیاست تمام پروازهای نیمه تمام در دولت و نیز استراتژی شرکت فرودگاهها در این راستا، 50 پروژه در بخش توسعه و بهسازی فرودگاه و نصب تجهیزات جدید هوانوردی در فرودگاههای کشور در سال 86 مورد بهرهبرداری قرار گرفته اند که مهمترین آنها عبارتند از:
اتمام و بهرهبرداری از پروژه رادار تقرب پرواز فرودگاه بندرعباس؛
ـ بهرهبرداری از سیستمهای روشنایی باند فرودگاههای لار، رامسر، بیرجند، شهرکرد و بیرجند؛
ـ اتمام و بهرهبرداری از پروژه بهسازی توسعه ترمینال فرودگاههای تبریز، مشهد و زاهدان؛
ـ اتمام و بهرهبرداری از پروژه تکنیکال بلاک فرودگاههای بیرجند، رشت و کرمان؛
ـ نصب و بهرهبرداری از 2 دستگاه DME/ ILS در فرودگاههای بینالمللی امام خمینی (ره) و کرمان و یک دستگاه DME/ DVOR در فرودگاه ساری و 4 دستگاه DME / VOR در فرودگاههای زابل، طبس، خوی و ایستگاه رود شور؛
ـ آغاز عملیات اجرایی احداث ترمینال زیارتی فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره)؛
ـ ادامه عملیات اجرایی تکمیل فاز نخست فرودگاه امام خمینی(ره)؛
ـ نصب و بهرهبرداری از سیستمهای رادیویی و ارتباطی در بیش از 16 فرودگاه کشور از جمله فرودگاههای اهواز، خلیجفارس، بوشهر، شیراز، تبریز، بندرلنگه، رشت، ارومیه، سراوان، زاهدان، بندرعباس، دربند، سبزوار، پارس آباد، جیرفت...؛
ـ انتقال کلیه پروازهای خارجی به فرودگاه امام خمینی (ره)؛
ـ نصب و بهرهبرداری از دستگاه کمک ناوبری DME در فرودگاه سمنان؛
ـ بهسازی باند پروازی فرودگاههای اصفهان و رامسر، توسعه و بهسازی سطوح پروازی فرودگاههای تبریز و ارومیه؛
ـ آغاز عملیات اجرایی احداث فاز 3 ترمینال ورودی داخلی فرودگاه شیراز؛
ـ مطالعات اجرایی سطوح پروازی فرودگاه بینالمللی مهرآباد؛
پیشبینی میشود مجموع ارزش ریالی پروژههای مهم ذکر شده و سایر پروژهها که قرار است در سال جاری درکلیه فرودگاهها هزینه شود و بالغ بر 1700 میلیارد ریال باشد.
در زمینه میزان استفاده از کلیه فرودگاهها در کلیه پروازها و ساخت فرودگاههای جدید نیز توضیحاتی بفرمایید.
شرکت فرودگاههای کشور مسئولیت ساخت فرودگاههای جدید را به عهده ندارد. ساخت و ساز بر عهده معاونت مشخصی در وزارت راه و ترابری است که بر طبق برنامه و براساس تقاضا اجرا و به منظور بهرهبرداری به شرکت تحویل داده خواهد شد.
خوشبختانه ما در کشور با کمبود فرودگاه مواجه نیستیم و شعاع عملیاتی 250 کیلومتری فرودگاهها یکدیگر را پوشش میدهند و در برخی از مواقع همپوشانی میکنند.
وجود تعداد زیادی فرودگاه در کشور به دلیل عدم نیازسنجی صحیح در توسعه زیر ساختها صورت گرفته است. بیشترین دلیل این امر را نیز میتوان به فشار مقامات محلی اشاره کرد. از تعداد زیادی از فرودگاههای کشور استفاده چندانی نمیشود، میتوان گفت توجیه اقتصادی چندانی ندارد، اما این امر دلیلی برای تعطیلی آنها نیست چون علاوه بر صرف هزینههای فراوان برای ساخت آنها در شرایط خاص کاربردهای مهم و وسیعی دارند.
به عنوان نمونه فرودگاه بم در شرایط عادی توجیه اقتصادی چندانی ندارد، اما در زلزله بیشترین کمک و امدادرسانی از طریق این مکان صورت گرفت.
با توجه به قرار گرفتن ایران در منطقه خاورمیانه و اهمیت آن، نقش فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان یک طرح عظیم ملی چیست؟
فرودگاه امام (ره) قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد. این فرودگاه که پس از کش و قوسهای فراوان در اردیبهشت سال 84 به بهرهبرداری رسید، هم اکنون 60 درصد پروازهای خارجی کشور را پوشش میدهد.
در بازنگری طرح جامع این فرودگاه قابلیت انتقال سالانه 100میلیون نفر در دهههای آینده برای آن پیشبینی شده است. در حال حاضر 400 میلیارد تومان برای اتمام فاز یک فرودگاه امام پیشنهاد شده است که در صورت اتمام، ظرفیت جابهجایی مسافر را به 5/6 میلیون نفر افزایش میدهد.
برای توسعه فرودگاه دبی و آشیانه فرودگاهی 4/5 میلیارد دلار هزینه شده است. در حالی که هزینه اتمام فرودگاه امام (ره) تا زمان بهرهبرداری 300 میلیارد تومان برآورد شده که خوشبختانه نشاندهنده پایین بودن هزینه تمام شده نسبت به کشورهای همسایه است.
این فرودگاه در سال 85 یک میلیون و 500 هزار نفر مسافر جابهجا کرده است. اعتبار سال 86 آن بالغ بر 80 میلیارد ریال بوده و نیاز به سرمایهگذاری قویتری دارد.
به نظر میرسد یکی از مشکلات اصلی فرودگاههای کشور غیر اقتصادی بودن آنها است، به گونهای که بخش خصوصی تمایل خاصی برای سرمایهگذاری و یا در اختیار گرفتن مالکیت آنها از خود نشان نمیدهد،نظر شما در این باره چیست؟
همان طور که ذکر شد با وجود آنکه هزینههای فراوانی در ساخت فرودگاهها با توجه به فشار مقامات محلی انجام شده است، اما با توجیه صرفاً غیر اقتصادی بودن در همه اوقات نمیتوان آنها را تعطیل کرد و بی استفاده گذاشت؛ نمیتوان گفت به این دلیل نیز بخش خصوصی تمایل خاصی با سرمایهگذاری ندارد، با توجه به دستور مقام معظم رهبری در اجرای اصل 46 قانون اساسی مبنی بر استفاده از بخش خصوصی در فرودگاه این امر در حال بررسی است.
یکی از فرودگاهها به عنوان پایلوت انتخاب شده است که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد. این امر از طریق بخش خصوصی و معاونتهای مربوط در حال بررسی است. البته مسائل حفاظتی و امنیتی در دست شرکت باقی خواهد ماند و همان طور که ذکر شد و خدمات هوانوردی به لحاظ تخصصی و حساس بودن تحت حاکمیت شرکت باقی میماند.
خدمات فرودگاهی قابل واگذاری است. انتظار میرود با این روش فرودگاهها پویا شده و سطح خدمات در آنها ارتقاء یابد. قطعاً این کار در اقتصادیتر شدن فعالیت فرودگاهها نیز نقش بسزایی خواهد داشت.
البته این کار از سالهای قبل به صورت جزییتر در شرکت شروع شده است. ما برخی فعالیتهای فرودگاهی را به بخش خصوصی واگذار کردهایم. به عنوان مثال در فرودگاه مهرآباد، عده کمی از کارکنان بخش اداری از پرسنل شرکت هستند، نگهداری بخش الکترونیک و مکانیک اطلاعات پرواز با بخش خصوصی است.
در فرودگاهها امام نیز اکثر بخشها به صورت خصوصی اداره میشوند؛ پلهای هوایی، برق فرودگاه، روشنایی باند، تجهیزات ناوبری و تجهیزات ترمینالی و ... از این نمونهاند.
وسخن آخر اینکه:
تا زمانی که توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی تا حدی توسعه نیابد که در تمام فرودگاهها قابل استفاده باشد، ساخت فرودگاه جدید منطقی نیست. در دولت فعلی توجه خاصی به بخش فرودگاهی از لحاظ کیفی و اعتباری شده تا حدی که اجازه داده شده است علاوه بر استفاده از منابع موجود، 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شد تا در ارتقاء این صنعت زیربنایی صرف شود و اندک اندک به جایگاه واقعی خود برسد.
منبع:انجمن هوافضا