مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تحلیل روزنامه آمریکایی از توان نظامی ایران

رزمایش شبیه‌سازی شده وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در سال 2002 نشان می‌دهد، قایق‌های تندرو ایران در خلیج فارس قادر است با یورش همزمان و از جهات مختلف، در 5 الی 10 دقیقه 16 کشتی جنگی آمریکا را نابود کند.
    
  روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس‌مانیتور" در شماره سه‌شنبه هفته گذشته (24/6/2008) با اشاره به احتمال حمله آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به ایران مقاله‌ای به نام "اگر جنگ شود انتقام ایران چگونه خواهد بود؟"‌ منتشر کرد و نوشت: هر چند فن‌آوری نظامی ایران به حد فن‌آوری نظامی آمریکا نیست ولی ایران قادر است با شیوه‌هایی غیرکلاسیک، پاسخ آمریکا را بدهد.

روزنامه ساینس‌مانیتور نوشت: پس از آنکه تحریم‌ها و فشارها علیه ایران به دلیل تداوم برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافت و جرج بوش (رئیس‌جمهور آمریکا) ایران را تهدید کرد که اگر تهران به فشارهای بین‌المللی تن ندهد راه‌های خطرناک‌تری -شاید اقدام نظامی- وجود خواهد داشت، ‌بسیاری از کارشناسان بی‌درنگ درباره عواقبی وخیم و خطرناک که ممکن است پس از حمله احتمالی آمریکا به ایران رخ دهد، به شدت هشدار دادند.

 واکنش ایران

این روزنامه آمریکایی افزود: هر چند فن‌آوری نظامی ایران در میدان جنگ به حد فن‌آوری‌ آمریکا نیست ولی ایران از راه‌های غیرکلاسیک توانایی پاسخگویی را به آمریکا دارد زیرا شبکه‌های ایرانی می‌توانند در عراق و افغانستان منافع آمریکا را به شدت تهدید کنند.

بنا بر این گزارش، در صورت حمله به ایران، نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه خلیج [فارس] هدف بارانی از گلوله و موشک قرار خواهند گرفت و این در حالی است که اگر جنگ، فراگیر باشد متحدان ایران در منطقه نیز مثل حزب‌الله لبنان وارد جنگ خواهند شد.

 پاسخ طوفانی و آتشین

کریستین ساینس‌مانیتور نوشت: تحلیلگران معتقدند ممکن است پاسخ ایران، جهانی و فراگیر باشد ولی مقدار دامنه واکنش ایران، متناسب با حمله آمریکا خواهد بود.

بنا بر این گزارش، "مگنوس رانسترب"، عضو مرکز مطالعات "تهدیدهای نابرابر "‌دانشکده دفاع ملی (دانشگاه) استکلهم سوئد می‌گوید: یک چیز برای دستگاه اطلاعاتی آمریکا بسیار مهم است و آن پیش‌بینی واکنش ایران است که این پیش‌بینی بسیار دشوارتر از پیش‌بینی خطر القاعده است.
این کارشناس نظامی افزود: پیش از این، ایران [در سال‌های گذشته] واکنش‌هایی بسیار دور از مرزهای خود نشان داده بود که می‌شد آن را نادیده گرفت و به حساب نیاورد، ولی اکنون شدیدا تردید دارم که اگر ما (آمریکایی‌ها) به ایران حمله کنیم آیا می‌توانیم عواقب آن را تحمل کنیم یا خیر؟

رانسترب با بیان اینکه حمله آمریکا شاید واکنش آتشین و طوفانی نیروهای داخلی و خارجی گروه‌های تندرو را برانگیزاند تصریح کرد: تو وقتی به ایران حمله کردی، بی‌تردید طوفانی آتشین در داخل ایجاد کرده‌ای که وظیفه آن تنها تقویت جایگاه قدرت‌های انقلابی بوده است. ولی به نسبت وضعیت خارج [از ایران] سناریویی کابوس‌وار برای هر طراح جنگی خواهد بود.

استاد دانشکده دفاع ملی استکلهم تاکید کرد: قطعا چنین سناریویی برای هر کارشناس راهبردی، کابوسی وحشتناک است چون ما وارد برهه زمانی مبهمی می‌شویم.

این تحلیلگر مرکز مطالعات راهبردی "تهدیدات نابرابر" گفت: با آنکه آمریکایی‌ها سپاه قدس را (که ایران آن را یکی از ارکان مهم سپاه پاسداران اسلامی می‌داند) به عملیات ضد آمریکایی‌ در عراق متهم می‌کند، سران آمریکا توانمندی نظامی ایران را کم‌اهمیت می‌دانند.

وی افزود: حتی دریادار "ویلیام فالون" فرمانده سابق نیروهای آمریکایی که آشکارا با حمله به ایران مخالف بود، کسانی که ایران را تهدید نظامی می‌خواندند مسخره می‌کرد به حدی که در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود، ایرانی‌ها آنقدر ضعیف هستند که هر گاه بخواهند می‌توانند آنها را از سه راه برداشت ولی باید زمان مناسب آن فرا رسد.

کریستین ساینس‌مانیتور در این خصوص نوشت: ولی پس از این اظهارات، سرلشگر "غلامعلی رشید" (جانشین ستاد کل نیروهای مسلح) به سخنان فالون واکنش نشان داد و تاکید کرد ایران قادر است بوسیله تحرکات موثر تاکتیکی ضرباتی مهلک بر پیکره متجاوزان آمریکایی وارد آورد و امکان ندارد آمریکا بتواند آن را پیش‌بینی کند، پس برای دشمنی که می‌خواهد ریشه ما را قطع کند هیچ فرصتی باقی نمی‌گذاریم.
دو ضربه ایران برای هر ضربه آمریکا

کریستین‌ساینس‌مانیتور نوشت: همچنین رهبر معنوی ایران، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای با هشدار به مهاجمان، آنها را از واکنش ایران برحذر داشت و تاکید کرد، هیچ کسی نمی‌تواند حجم واکنش ایران را پیش‌بینی کند و آمریکایی‌ها باید بدانند که اگر به ایران حمله کنند منافعشان در تمام نقاط دنیا به خطر می‌افتد و ایرانی‌ها هر ضربه را با دو ضربه پاسخ می‌دهند.
در همین خصوص تحلیلگران معتقدند ایران ابزارهایی برای عمل کردن تهدیدات خود دارد که بسیار نگران کننده است به ویژه اینکه ایرانی‌ها به این افتخار می‌کنند که آنها با دشمنی قوی‌تر از خود مبارزه می‌کنند.

"آلکس واتانکا" کارشناس امور خاورمیانه‌ و مسائل ایران در گروه اطلاعاتی "جین" در این خصوص اذعان می‌کند، هر چند ایرانی‌ها نمی‌توانند آمریکا را وارد جنگ کلاسیک بکنند ولی ابزارهایی دیگری در (چنته) اختیار دارند که می‌توانند پاسخ ما را بدهند و ما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که ایران اخیرا فرمانده جدیدی برای لشکرهای سپاه پاسداران تعیین کرده‌اند و آن به این دلیل است که این فرمانده در به کارگیری راهبردهای جنگی مختلف میان قدرت‌های نابرابر متخصص و متبحر است.

وی افزود: احتمال دیگر این است که درگیری ایران و آمریکا قیمت‌های نفت را تا بالاترین حد ممکن بالا ببرد همچنانکه ایران می‌تواند خطوط صادرات نفت را در خلیج [فارس] مسدود کنند.
از سوی دیگر منطقه خلیج فارس محیط بسیار مناسبی است که اهداف آمریکایی بسیاری را در خود جای داده است و ایران قادر است هزاران موشک (11 هزار) در دقیقه نخست به سوی آن شلیک کند و با همین میانگین آن را ادامه دهد.

ساینس مانیتور تصریح کرد: همچنین اسرائیل نیز در تیررس موشک‌های شهاب 3 است و علاوه بر این حزب الله لبنان پس از جنگ 33 روزه (در تابستان سال 2006) حدود 30 هزار موشک دیگر به ذخیره موشکی خود افزوده است زیرا حزب‌الله طرف دیگری در جنگ است که می‌تواند هر نقطه از اسرائیل مثل تاسیسات هسته‌ای دیمونا را هدفگیری کند.

همچنین پر واضح است که تهران در جنگ احتمالی آینده، تاکتیک معینی را در دستور کار قرار می‌دهد که در آن قایق‌های کوچک مسلح و تندرو در یک لحظه و از جهت‌‌های مختلف به ناوهای دشمن یورش خواهند برد.

 رزمایش شبیه‌سازی‌شده پنتاگون برای قایق‌های کوچک تندرو

ساینس مانیتور نوشت: "روزنامه نیویورک تایمز" در ژانویه گذشته نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در رزمایشی شبیه‌سازی شده و محرمانه‌ای که آن را در سال 2002 اجرا کرد، مشخص شد که در جنگ احتمالی آمریکا حداقل 16 کشتی جنگی اصلی خود را از دست خواهد داد.

بنا بر این گزارش، در رزمایش شبیه‌سازی شده قایق‌های کوچک و تندرو مسلح از جهات مختلف و هم‌زمان به کشتی‌های جنگی(ناو) نزدیک شدند و روشن شد که در جنگ این‌چنینی ناوگان دریایی آمریکا 16 بخش خود را از دست می‌دهد.

ژنرال بازنشسته "کی. وان رایبر" که در این رزمایش شبیه‌سازی شده فرماندهی نیروهای[فرضی] ایرانی را بر عهده داشته است می‌گوید: قدرت این تعداد قایق که اطراف کشتی‌ها تجمع کرد، بسیار بیش از قدرت عقلانی و الکترونیکی [کشتی‌ها] برای مقابله با آنها بود.
وان رایبر افزود: بسیار روشن است که تعداد زیاد قایق‌ها کار را بسیار دشوار می‌کند چون کل ماموریت شبیه‌سازی شده قایق‌ها بیش از 5 تا 10 دقیقه به طول نینجامید.

بنا بر این گزارش، مگنوس رانسترب "عضو مرکز مطالعات تهدیدات نابرابر" با اشاره به دستگاه اطلاعاتی ایران می‌گوید: دستگاه اطلاعاتی ایران قدرت برتر اطلاعاتی در منطقه است. باید دستگاه اطلاعاتی ایران را که نیرویی بالغ بر 30 هزار تن در منطقه در اختیار دارد، کاملا در نظر قرار داد زیرا عناصر آن قادرند بوسیله قدرت اکتشافی و ابزار پیشرفته‌ و پیچیده‌ای که در اختیار دارند حتی در دورترین نقاط دنیا نیز، اهداف دلخواه و مد نظر را هدف قرار دهند و آن را بزنند.

کریستین ساینس مانیتور نوشت: بر اساس گزارشی که "پاتریک کلاسون" و "مایکل اسنستد" در مرکز سیاست خاور نزدیک واشنگن تهیه کرده‌اند، تهران گاهی اوقات احساس می‌کند خویشتن‌داری بیش از هر چیزی به حفظ منافعش کمک می‌کند، ولی در عین حال این قدرت را دارد که آمریکا را هدف قرار دهد و این امر بستگی به حجم حمله آمریکا به آن دارد.

گزارش "کلاسون" و "اسنستد" در مرکز سیاست خاور نزدیک واشنگن می افزاید: اگر جنگی در بگیرد، قدرت ایجاد هراس و ویرانگری ایران تنها یکی از ابزارهای قدرت این کشور خواهد بود. بنا بر این موفقیت آمریکا در جنگ احتمالی، بسته به فلج کردن قدرت واکنش ایران است.

نظرات 2 + ارسال نظر
فرنام دوشنبه 17 تیر 1387 ساعت 03:46 ب.ظ

واقعا برای کشورم متاسفم و سرانش که یک روزنامه نگار امریکایی با یک گزارش تمام مملکت مارو به واکنش واداشته اینقدر کشور و نظام و قوای ما سسته که یک روزنامه نگار ما رو به بازی بگیره . چی بگم دلم پرخونه . از دست این بچه های بزرگ نشده.

فرنام عزیز.به نظر شما انسان پخته ای هستید پس نباید از این موضوع به سادگی بگذرید آیا تبلیغات سنگین و برنامه ریزی شده کانال ها و کارتل های خبری جهان و وبسایت های آمریکایی و اروپایی را تصادفی و بدون هیچگونه دکترین می بینید آیا بروز اینگونه اخبار در این زمان و ارائه بسته پیشنهادی به ایران و تهدید های ایران همه اتفاقی است و کار یک خبرنگار ساده است؟؟؟!!!
پاسخ با شما دوست من

فرهاد دوشنبه 31 تیر 1387 ساعت 09:46 ب.ظ

به نظر من ایران حتی یه موشکم نمی تونه به نیروهای متجاوز شلیک کنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد