مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هجوم از 4 جبهه به اسرائیل در صورت تعرض به ایران

فرمانده پیشین نیروی هوایی اسرائیل، با اشاره به واکنش شدید ایران به هرگونه تعرض این رژیم پیش‌بینی کرد، در این صورت مواضع اسرائیل از چهار جبهه ایران، سوریه، فلسطین و لبنان هدف قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به جنگ 33 روزه اسرائیل با حزب‌الله لبنان و سابقه جنگ اعراب و اسرائیل، پیش‌بینی‌هایی را درباره میزان موشک‌های پرتابی به مواضع اسرائیل انجام داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از «هاآرتص»، ژنرال «ایتان الیاهو»، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل از سال 1996 تا 2000 در سخنرانی این هفته خود به دو مسأله مهم پرداخت: یکی سناریوهای گوناگون جنگ آینده و دیگر آن که چه تعداد موشک از ایران، سوریه و لبنان در صورت جنگ به اسرائیل شلیک خواهد شد.
وی در این سخنرانی به تغییرات دکترین امنیت ملی اسرائیل همراه با تغییر ماهیت جنگ‌‌ها، تکنولوژی و تهدیدات دیگر کشورها اشاره کرد. سخنرانی وی در انجمن دفاع موشکی اسرائیل ارایه شده که پس از جنگ 33 روزه لبنان راه‌اندازی شده است.

از چهره‌‌های معتبر این مؤسسه می‌توان به «آوی اشنور»، بنیانگذار این مؤسسه و مهندس سابق صنایع نظامی آمریکا، «اوزی ایلام»، مدیر کل سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، «دیوید آیوری»، فرمانده سابق نیروهای هوایی اسرائیل و مدیر کل سابق وزارت دفاع و «اوزی رابین»، از فعالان توسعه تکنولوژی موشکی نام برد. (WWW.imda.org.ir)

این انجمن با داشتن چنین چهره‌هایی از اعتبار بسیار زیادی برخوردار است، اما به علت ارتباط شماری از آنها با ساختار دفاعی اسرائیل با محدودیت‌هایی در بیان دیدگاه‌ها روبه‌روست ایتان بن الیاهو با تبیین دکترین دفاعی اسرائیل در دهه 1950 عنوان کرد که در آن زمان این دکترین متمرکز بر جنگ با دو یا سه جبهه همزمان بود: مصر، سوریه و اردن.

جنگ 33 روزه اسرائیل ـ لبنان
الیاهو گفت: توپخانه حزب‌الله در جنگ دوم لبنان دارای حدود چهارده هزار موشک بود که حدود 4200 عدد آنها از جمله حدود دویست موشک میان‌برد شلیک شد. نیروهای هوایی اسرائیل نیز 11870 عملیات را در جریان 33 روز جنگ انجام داد که میانگینی برابر با 340 مورد در روز بوده است.

وی مدعی شد: در جریان این تحرکات،‌ اسرائیل موفق به نابودی 93 پرتاب‌کننده موشک شد که پنجاه عدد آنها در روزهای ابتدایی و بنا بر اطلاعات پیشین بود و 33 پرتاب‌کننده ساده موشک هم در جریان عملیات «روش شکار» (جستجوی هواپیماها برای یافتن اهداف) نابود شدند.
این در حالی است که اسرائیل در کل این جنگ نتوانست پرتاب موشک‌ها از لبنان را پایان بخشد و برعکس روز به روز بر عمق اهداف این موشک‌ها افزوده شد.

جنگ بعدی با ایران
بنا بر برآوردهای وی، اسرائیل در جنگ بعدی باید برای سناریوهای زیر حاضر شود: 1ـ یک جبهه از سه جبهه؛ 2ـ حمله به دشمن در یک جبهه، 3ـ‌ مهار جبهه فلسطین؛ 4ـ واکنش دوربرد (ایران).
ژنرال الیاهو، بنا بر سابقه جنگ خلیج فارس برآورد کرد که در جنگ بعدی، ایران و سوریه ممکن است بین 250 تا 300 موشک دوربرد (شهاب و اسکاد) به اسرائیل شلیک کنند و حدود پنج هزار موشک میان‌برد دیگر نیز از لبنان شلیک شود.

برای ردیابی یک موشک دوربرد، دو ردیاب به طور میانگین و حدود پانصد تا هفتصد موشک مورد نیاز است. به علاوه، اسرائیل باید حدود دویست موشک ردیاب دیگر را نیز به طور ذخیره نگه دارد. برای نابودی موشک‌های میان‌برد، اسرائیل اساسا نیازمند نیروهای زمینی است.

اسرائیل باید برای جنگی حاضر شود که حدود بیست روز طول می‌کشد. در برابر سوریه، اسرائیل باید با رسیدن به برتری هوایی و نفوذ زمینی به موشک‌ها و سایت‌های پرتاب‌کننده آن و دیگر اهداف استراتژیک حمله کند.
وی گفت: در برابر لبنان، اسرائیل دارای برتری هوایی است و تنها باید بر حمله هوایی به موشک‌های میان‌برد و حمله زمینی علیه موشک‌های کوتاه‌برد متمرکز شود.

در جبهه غزه، تهدید موشک‌های قسام و خمپاره‌ها، محدود، طاقت‌فرسا و غیر مستقیم است و واکنش به آنها باید اصولا مبتنی بر ایجاد پناهگاه برای غیرنظامیان و توسعه سیستم‌های هشداری باشد که قادر به شناسایی موشک‌های شلیک‌ شده هستند. حمله زمینی به نیروهای قلسطینی هم باید مورد توجه باشد.
فراتر از همه اینها، اسرائیل باید اولویت خود را به پیشرفت روش‌های مبارزه با تهدیدات شیمیایی و اتمی اختصاص دهد.

سابقه جنگ اعراب و اسرائیل
تا حدود سال 1973 و وقوع جنگ «یوم کیپور»، بودجه نظامی حدود سی تا بیست‌وپنج میلیارد برای خرید هواپیما، خودروهای نظامی و چند کشتی با تأکید بر وجود تنوع و انعطاف نظامی بود.
بنا بر دکترین امنیت، روند شکست دشمن مبتنی بر سیستم‌های تسلیحاتی بود که باعث غافلگیری دشمن شده و در زمین دارای تحرک و قابلیت نوآوری باشد.

در هوا این استراتژی مبتنی بر ایجاد امکان حمله و نابودی اهداف دشمن و پیروزی در نبردهای هوایی و توانایی هدف قرار دادن موشک‌های زمین به هوا بود.
جنگ «آتریشن» (1968 ـ 1970) و جنگ یوم کیپور، این مفاهیم پایه‌ای را از بین برد.

اعراب دو درس مهم را در جنگ‌های شش روزه گرفته بودند. آنها هواپیمای خود را در آشیانه‌های زیرزمینی پنهان و موشک‌های ضد هواپیما خریداری کردند که در نتیجه آن، نیروی هوایی اسرائیل، متحمل ضربه سختی شد و حدود صد هواپیمای خود را از دست داد. پس از آن، تلاش برای نابودی با طرح‌هایی موشک‌های زمین به هوا و تحریک هواپیماهای دشمن به پرواز بود.

نیازهای جدید منجر به افزایش 15 تا 20 درصدی بودجه دفاعی و رسیدن آن به 35 تا چهل میلیارد دلار شد، اما از پایان دهه 1980 و به ویژه پس از جنگ خلیج در سال 1991 که در آن عراق چهل موشک اسکاد را به اسرائیل شلیک کرد، اسرائیل با تهدید دیگری روبه‌رو شد: آورده شدن جبهه جنگ به داخل، کاهش زمان هشدار تا زمان حمله و سلاح‌های غیر کنوانسیونی (شیمیایی و اتمی).
برخی از این تهدیدات در زمان جنگ دوم لبنان، بروز جدی‌تری یافت. در نتیجه، اسرائیل مجبور به افزایش چشمگیر بودجه به پنجاه میلیارد دلار و به روز کردن دکترین دفاع ملی خود برای سناریوهای احتمالی جنگ با کشورهایی مانند ایران، سوریه، لبنان و همچنین تروریسم با ابعادی استراتژیک شد.
نظرات 1 + ارسال نظر
ف شنبه 15 تیر 1387 ساعت 07:37 ق.ظ

تحلیل بچه گانه ای هست . اسرائیل با سوریه در حال مزاکره هست و لبنان و حزب الله را به ناتو می سپارد قبل از حمله به ایران البته بعد از واگزاری زمینهای لبنان که در حال واگزاری می باشد و انگیزه ای برای مسلح بودن حزب الله باقی نمی گذارد . به تمام کشور های حوضه خلیج فارسم که امریکا سیستم دفاع موشکی فروخته و اف ۱۶ . چهار پایگاه قوی ضد موشک(پاتریوت) روی مرز ایران قرار داده است و تمام تاسیسات اتمی اسرائیل و شهر های اسرائیل سیستم دفاع موشکی دارند . ناوهای امریکا هم هنگام حمله به اقیانوس هند می روند و از تیرس ایران دور می شوند و بعد از حمله و نابودی توان نظامی ایران وارد تنگه هرمز می شوند . بمب افکن های بی ۲ در ارتفاعی پرواز می کنند که هیچ جنگنده و رادار و موشکی نمی تواند به انها دست رسی داشته باشد . هر چاه یا کشتی که از کشوری ایران منهدم کند ان کشور نیز با ایران وارد جنگ می شود . بی ۲ ها از فلوریدا بلند می شوند یا اقیانوس ارام مانند عراق . پس ایران نمی تواند هیچ پایگاهی در کشور های همسایه را بزند . در صورت واکنش ایران در زمان کوتاهی اماج بمبها و موشک ها قرار می گیریم . پس بهتر است روی دم شیر پا نزاریم . فعلا در ایران هیچ هواپیما یا موشکی وجود ندارد که با اف ۱۵ و اف ۱۶ و اف ۲۲ و بی ۲ و بی ۵۲ مقابله کند . یک ضرب المثل قدیمی می گوید بزی که عجل سراقش می اید . می رود نان های چوپان را می خورد .

دوست عزیزم ممنونیم از اظهارنظر شما.در توانایی های کشوری چون آمریکا امروزه در جهان کمتر کسی است که شک داشته باشد ولیکن قدرت نظامی یک کشور همواره عامل پیروزی نیست اگرچه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.آلمان نازی را فراموش کرده اید و یا امپراطوری کمونیست ها بر جهان شرق و یا قدرت نظامی اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه در مقابل حزب الله و یا جنگ وحشتناک آمریکایی ها علیه ویتنام شمالی و چندین نمونه دیگر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد