مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

گرجستان قربانی نبرد قدرت ها

روسیه و گرجستان از پنجشنبه شب در منطقه اوستیای جنوبی درگیر شده اند که بر اثر این درگیریها تاکنون صدها نفر کشته و هزاران نفر مجروح و آواره شده اند.
این درگیری زمانی تشدید شد که نیروهای روسیه برای مقابله با تهاجم نظامی نیروهای گرجستان به جمهوری خودمختار اوستیای جنوبی که 90 درصد جمعیت آن دارای تابعیت روس هستند، وارد این منطقه شدند.

ادعای اخیر زلمای خلیل‌زاد،‌ سفیر آمریکا، مبنی بر این‌که روسیه با نیروی نظامی به دنبال تغییر رژیم در گرجستان است، با پاسخ دندان‌شکن «ویتالی چورکین»، نماینده روسیه روبه‌رو شد که گفت: بحث تغییر رژیم شیوه آمریکایی‌هاست.
 اظهارات نماینده در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در یک دهه اخیر با حمله نظامی به کشورهای صربستان، سومالی، افغانستان و عراق رژیم حاکم بر این کشورها را تغییر داده است؛ هرچند در بسیاری از کشورها نظیر گرجستان، اوکراین و قرقیزستان با انقلاب‌های رنگی نسبت به تغییر رژیم اقدام نمود.

این مجادلات در حالی مطرح می‌شود که جنگنده بمب‌افکن‌های روسیه شب گذشته حومه تفلیس، پایتخت گرجستان را هدف حملات خود قرار داده و نیروی زمینی روسیه نیز پس از فتح کامل اوستیا، در تدارک حمله گسترده به بخش‌های دیگر گرجستان هستند. این در حالی است که مقامات اوستیا، امروز خروج کامل نیروهای نظامی گرجستان از این منطقه را اعلام کردند.
اما از نیویورک خبر می‌رسد، چهار بار تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه برای آتش‌بس در این منطقه با مخالفت روسیه ناکام مانده و آمریکا به رغم اعلام همبستگی با گرجستان، از هرگونه اقدام مؤثری باز مانده است.
شب گذشته با اعلام خبر رد آتش‌بس در اوستیا توسط مسکو، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد: روسیه خواستار تغییر رژیم در تفلیس است.
گزارش منابع آمریکایی حاکی از آن است که «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، به «کاندولیزا رایس»، همتای آمریکایی‌اش گفته است که رئیس‌جمهور گرجستان باید از کار برکنار شود.
خلیل‌زاد با بیان این‌که گفت‌وگوی تلفنی رایس و لاوروف، آزاردهنده بوده، اعلام کرد: روزهای سرنگونی دولت‌ها به دست نیروی نظامی در اروپا به سر آمده است.
زلمای خلیل‌زاد، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد که در جلسه شورای امنیت سخن می‌گفت، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل را خطاب قرار داد و پرسید: آیا هدف روسیه تغییر رژیم در گرجستان است؟ که چورکین گفت: برخی رهبران تبدیل به مانع می شوند. چورکین همچنین با بیان این‌که بحث تغییر رژیم، کاملا روشی آمریکایی است، افزود: روسیه تنها به دنبال برقراری دمکراسی در گرجستان است.
همچنین ویتالی چورکین اتهامات خلیل‌زاد درباره هدف قراردادن مردم گرجستان را غیر قابل قبول خواند و گفت: این سخنان از زبان نماینده کشوری شنیده می‌شود که همه ما از فعالیت‌های آن در کشورهایی چون عراق، افغانستان و صربستان مطلعیم.
در مسکو نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که مطمئنا برکناری ساکاشویلی تنها راه‌حل بحران نیست، اما روسیه دیگر وی را به عنوان دوست خود قلمداد نمی‌کند.
زلمای خلیل‌زاد همچنین اعلام کرد: به رغم این‌که روسیه خود از اعضای دائمی شورای امنیت است، آمریکا قطعنامه‌ای برای محکوم کردن مسکو تدوین خواهد کرد.

سابقه درگیری بین اوستیا و گرجستان

در زمان اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی اوستیای جنوبی استانی خودمختار در ترکیب گرجستان بود. در سال 1991 «ازویاد گامساخوردیا» اولین رئیس‌جمهور گرجستان خودمختاری‌های اوستیای جنوبی را کم کرد. مقامات اوستیا که با این تصمیم موافق نبودند، مقاومت مسلحانه نشان دادند. پس از مناقشه مسلحانه که تا سال 1992 ادامه داشت، گرجستان کنترل بر این منطقه را از دست داد.

اوستیای جنوبی قصد دارد که بعنوان یک جمهوری مستقل برسمیت شناخته شود، اما گرجستان آن را بخشی از خاک خود می‌داند و به آن خودمختاری گسترده را پیشنهاد می‌دهد. صلح در منطقه مناقشه توسط نیروهای مختلط پاسدار صلح حفظ می‌شود که مرکب از سه گردان روسی، گرجی و اوستیای شمالی است. در ترکیب هر یک از گردان‌ها 500 نفر قرار دارند.

لازم به ذکر است، رئیس جمهور گرجستان به شدت تحت حمایت دولت آمریکا بوده و بعد از کودتا که به وسیله هدایت و حمایت دولت آمریکا در گرجستان شد، «ساکاشویلی» رئیس‌جمهور این کشور شده و در انتخابات چندی پیش که در این کشور انجام شد، شویلی توانست رسما قدرت را به دست بگیرد گذشته از این مسائل، مسکو از نزدیک شدن گرجستان به آمریکا و سازمان ناتو و گسترش این سازمان به نزدیکی مرزهای خود ناخرسند است و همواره تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این عمل انجام داده است.

در حالی که خبرها حکایت از ادامه درگیری‌ها بین نیروهای گرجستان و روسیه و سقوط مرکز اوستیای جنوبی دارد، کارشناسان اعتقاد دارند روسیه به دنیال حل یک باره بحث مناطق جدایی طلب اوستیا و آبخازیا است.

به گزارش سرویس ببن‌الملل «تابناک»، با توجه به ادامه درگیری‌ها و خط و نشان‌هایی که دولت‌های گرجی و روسی برای یکدیگر کشیده‌اند، روسیه قصد دارد اقدام به حل یک باره مناقشات بر سر آبخازیا و اوستیای جنوبی، کند.

این درگیری‌ها از آن جا آغاز شد که نیروهای نظامی گرجی وارد منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی شده و قصد تصرف و اتصال این بخش را به کشور گرجستان داشتند که به دلیل درگیری با نیروهای روسی و ممانعت مردم اوستیای جنوبی، این درگیری‌ها منجر به کشته شدن مردم و نیروهای حافظ صلح، شد.

به دنبال ادامه درگیری‌ها، روسیه نیز وارد عمل شده و اقدام به بمباران این منطقه و درگیری نظامی با نیروهای گرجی کرده و تا کنون نیز این درگیری‌های ادامه دارد.

به عقیده کارشناسان مسائل منطقه قفقاز، روسیه که پس از اعلام استقلال قصد جدایی این منطقه از کشور گرجستان را داشت و همواره از استقلال این منطقه حمایت کرده، این بار قصد دارد این درگیری‌ها را ادامه داده و تا پایان حل این مسئله و استقلال کامل آبخازیا و اوستیا، از تلاش فرو نگذارد.

در این حین نیروهای گرجی به مدت سه ساعت اعلام آتش بس نمودند تا روسیه بتواند کشته‌ها و زخمی‌های خود را از منطقه خارج نماید.

با توجه به هشدار پوتین و مدودوف درباره اوستیای جنوبی به گرجستان، احتمال حمله وسیع روسیه و پاکسازی مننطقه از تصرف گرجستان وجود دارد تا برای آخرین بار مناقشات بر سر این منطقه را پایان بخشد. این تصمیم در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا، حامی اصلی گرجستان با اعلام سقوط مرکز اوستیای جنوبی قصد برگزاری جلسه فوری در شورای امنیت برای جلوگیری از واکنش بعدی روسیه را داشته تا دست روسیه و مسئولان اوستیا را از تسلط بر این منطقه کوتاه و آتش بس اعلام شود.

گفتنی است، آخرین اخبار از منطقه حاکی است، یگان ارتش 58 وزارت دفاع فدراسیون روسیه در آستانه تسخینوالی قرار دارد تا به پاسداران صلح روسیه در منطقه مناقشه گرجستان-اوستیا کمک کند همچنین مدودیف طی نشست اضطراری شورای امنیت فدراسیون روسیه در کرملین گفت: به عنوان رئیس جمهور متعهد به دفاع از جان و ارزش‌های اتباع خود هستم، هر کجا که باشند.

وی اعلام داشت: روسیه همواره ضامن امنیت مردم قفقاز بوده و خواهد بود. گرجستان به مردم بیگناه و پاسداران صلح روسیه در اوستیای جنوبی حمله کرده است. پاسداران صلح گرجستان به سوی پاسداران صلح روسیه تیراندازی کرده‌اند، در صورتی که می‌بایست به همراه آنها به ماموریت خود عمل کرده و حافظ صلح باشند.

مدویدیف افزود که اقدامات گرجستان نقض فاحش حقوق بین الملل و اعتبارنامه‌هایی است جامعه جهانی برای روسیه صادر کرده است.

ورود چند جنگنده آمریکایی به تفلیس

در حالی که گفته می شود نیروهای روسیه پس از بین بردن تهدیدات ناشی از شهر "سناکی" علیه اوستیای جنوبی این شهر را تخلیه کردند با دخالت بیشتر آمریکا در این بحران این مناقشه ابعاد تازه تری به خود می گیرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های دیداری و مکتوب گزارش دادند که نیروهای روسیه پس از حصول اطمینان از اینکه شهر سناکی از نیروهای تهدید کننده اوستیای جنوبی خالی شده است این شهر را تخلیه کردند، اما درهمین حین گفته می شود که هواپیماهای نظامی آمریکایی حامل نیروهای گرجستانی مستقر در عراق در تفلیس به زمین نشستند.
یکی مقام پنتاگون که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که آمریکا از مداخله سریع روسیه در اوستیای جنوبی غافلگیر شده و در تلاش است تا درک کند که دقیقاً چه اتفاقی روی داده است.
"برایان ویتمن" سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آمریکا به گرجستان تعهد داده بود تا در مواقع ضروی نیروهای آن کشور را که به عراق اعزام می شوند، در اختیار آن کشور قرار دهد.
این روند در حالی است که همچنان رهبران کشوهای مختلف جهان از طرف ها به ویژه روسیه می خواهند تا به این مناقشات پایان دهد.
"استفان هارپر" نخست وزیر کانادا بر ضرورت احترام روسیه به تمامیت ارضی گرجستان و خواستار پایان هرچه سریعتر تمامی دشمنی ها در منطقه از طریق میانجیگری بین المللی و راههای مسالمت آمیز شد.
هاپر افزود : کانادا به همراه همپیمانان خود سرگرم تلاش برای پایان دادن هرچه سریعتر به این مناقشه می باشد.
روسیه و گرجستان از پنجشنبه شب در منطقه اوستیای جنوبی درگیر شده اند که بر اثر این درگیریها تاکنون صدها نفر کشته و هزاران نفر مجروح و آواره شده اند.
این درگیری زمانی تشدید شد که نیروهای روسیه برای مقابله با تهاجم نظامی نیروهای گرجستان به جمهوری خودمختار اوستیای جنوبی که 90 درصد جمعیت آن دارای تابعیت روس هستند، وارد این منطقه شدند.
رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی گفت که اقدامات روسیه به جایگاه این کشور در جهان آسیب جدی وارد کرده است.
شب گذشته گزارش ها حاکی از سقوط شهر "گوری" به دست نیروهای روسیه حکایت کرد.
جرج بوش گفت: این اقدام روسیه نشان دهنده گسترش درگیری سبوعانه در گرجستان است و این با تمامی تضمین هایی که ما از روسیه دیده ایم مغایرت دارد.
روز گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و زیپی لیونی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تلفنی در خصوص اوضاع اوستیای جنوبی بحث و گفتگو کردند.
گفته می شود که لاوروف در این گفتگو تاکید کرده است که خروج نیروهای گرجستان از منطقه مورد مناقشه و اقدام این کشور در امضای فوری سندی قانونی و الزام آور به منظور متوسل نشدن به زور تنها راه ممکن و معقولانه برای حل و فصل این مسئله است.
پیشتر گفته شده بود که مقام های تفلیس از روزهای اول مناقشه از رژیم صهیونیستی خواستار فشار بر روسیه برای توقف درگیریها شده بودند.
به گفته وزارت خارجه روسیه در این گفتگو لاوروف همچنین بر ادامه مذاکرات میان فلسطینی ها و اسرائیل برای دستیابی به راه حلی جامع تاکید کرده است.
میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی در گفتگو با واشنگتن پست درگیریهای اخیر را به خاطر "اشتباه فاحش" آمریکا در سیاست گذاری در منطقه قفقاز اعلام کرده است.
گورباچف افزود: روسیه تنها از حقوق قانونی خود در منطقه دفاع می کند و به دنبال گسترش مرزهای خود نیست و اما آمریکا به دنبال منافع خود است و این باعث بوجود آمدن مناقشاتی دراین منطقه شده است.
در عین حال گورباچف تاکید کرد که با وجود تنش و درگیری موجود هنوز فضا برای حل این مسئله از طریق دیپلماتیک وجود دارد.
در همین رابطه رؤسای جمهوری کشورهای لهستان، اوکراین ،استونی، لتونی، و لیتوانی برای حمایت از گرجستان به تفلیس می روند.
این سفر از سوی اروپای نوپا در حالی است که برخی از تحلیلگران از بروز اختلافات در نحوه برخورد با مناقشه اوستیا در بین اعضای قدیم اتحادیه اروپا و همپیمانان جدید آنها خبر می دهند.
"ایزابل فاکون" محقق ارشد "بنیاد تحقیقات راهبردی" در پاریس در گفتگو با فرانس 24 گفت: برخی از اعضای اتحادیه اروپا همچون لیتوانی، لهستان و کشورهای بالتیک خواهان حمایت از گرجستان در برابر روسیه هستند، اما دیگر کشورهای اروپا از جمله فرانسه و آلمان نه تنها به سبب منافع اقتصادی بلکه به سبب اینکه آزردن روسیه به نفع اروپا نیست در صدد ناخرسند کردن این کشور نیستند و گرچه فکر می کنم که آنها ممکن است از تحریم ها حمایت کنند، اما اجماعی در این زمینه وجود ندارد و به این سبب است که از آغاز بروز بحران واکنشی به این مسئله به آن معنا نشان نداده اند.
میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور گرجستان در تحلیلی در روزنامه "وال استریت ژورنال" در باره درگیریها نوشت:" شکی نیست که گرایش روسیه نوعی کنترل امپریالیستی و استعمار طلبانه علیه همه منطقه و کشورهایی است که روزگاری از سوی شوروی سابق اداره می شد.
در حالیکه پیشنهاد و میانجی گیر ها به ویژه از سیو فرانسه ریاست اتحادیه اروپا برای پایان درگیر ها ادامه دارد، روسیه با رد این پیشنهادات همچنان ماموریت خود را ممانعت از پاکسازی قومی اوستیایی جنوبی از سوی گرجستان اعلام و خواستار ارائه تضمین های دائمی از سوی این کشور است.

روز دوشنبه "شوتا اوتیاشویلی" سخنگوی وزارت کشور گرجستان اعلام کرد، نیروهای روسی حدود 40 کیلومتر در خاک منطقه آبخازی پیشروی کرده‌اند.
وی با اشاره به نیروهای روسیه در درگیری‌های چند ورز اخیر گفت: نیروهای روسیه حدود 40 کیلومتر در منطقه جدایی‌طلب آبخازی به سوی شهرک "سیناکی" در داخل گرجستان پیشروی کرده‌اند.
از سوی دیگر "ولادیمیر پوتین"، نخست‌وزیر روسیه در همان روز در جمع مقامات بلندپایه این کشور یا اشاره به حمله گرجستان به اوستیای جنوبی و انتقاد از غرب تاکید کرد: برخی سیاستمداران غرب و آمریکا هنوز در فکر به راه انداختن جنگ سردند.

نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره گرجستان

دیروز شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت گرجستان ، پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد.
به گزارش شبکه خبر به نقل از سی ان ان ،همزمان با تشکیل جلسه غیر علنی شورای امنیت، جرج بوش رییس جمهوری آمریکا، حرکت روسیه در گرجستان را با واژه اقدام وحشیانه مسکو محکوم کرد .
زلمی خلیل زاد سفیر آمریکا در سازمان ملل پیش از تشکیل این نشست غیرعلنی در مصاحبه ای با این شبکه خبری گفت: مسئله مهم هدف روسیه است و حمله وحشیانه مسکو علیه دولت مستقل گرجستان بیش ازحدطولا نی شده است.

وی افزود: هدف آمریکا در مذاکرات شورای امنیت افزایش فشار به روسیه و آشکارکردن اقدامات روسیه نزد اعضای شورای امنیت است .

سفیر آمریکا گفت: روسیه را باید تشویق کنیم تا آتش بس را بپذیرد و یا این که برای عدم پذیرش این درخواست بهای سنگینی بپردازد.

لیل زاد در رابطه با مقصر بودن ساکاشویلی رئیس جمهور گرجستان دراین درگیری ها، گفت : جزییات آنچه که قبل ازششم اوت رخ داده بسیاراست اما به نظر من پاسخ روسیه به نظر می رسد بسیار نامتعادل بوده و از قبل برنامه ریزی شده است ، شاید قضاوت نادرست توسط برخی افراد گرجستان صورت گرفته باشد اما این به هیچ وجه اقدام روسیه را توجیه نمی کند.

دستگیری یک سرباز آمریکایی در اوستیای جنوبی

رادیو محلی اوستیای جنوبی اعلام کرد یک سرباز آمریکایی در اوستیای جنوبی به اسارت نیروهای ارتش روسیه درآمد.
به گزارش فارس به نقل از رادیو محلی «اوسِت»، یک سرباز مزدور آمریکایی به همراه یگان گرجی در اوستیای جنوبی دستگیر شد.
افراد این یگان در حومه روستای «زار» پس از یک درگیری شدید به اسارت درآمدند.
پیش از این نیز در میان اجساد گرجی‌ها در اوستیای جنوبی، اجسادی پیدا شده بودند که از نشانه‌های ظاهری آنها از جمله رنگ پوست بدن، مشخص بود که از اتباع کشورهای خارجی هستند.

منبع:آویا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد