مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سرگذشت یکی از بوئینگ های ۷۴۷ نیروی هوایی(کوتاه و مفید)

به بهانه انتقال این جمبو زیبا به فجر آشیان جهت اورهال جزئیاتی از زندگینامه این پرنده را برای شما در نظر گرفته ایم که امیدواریم مورد قبول شما قرار گیرد.

            زندگینامهء 8115-5
تصویر
این هواپیما از نوع Boeing 747-2J9F میباشد.
در روزهای آخر عمر حکومت پیشین در کنار 4 فروند دیگر از این هواپیما خریداری شد.
113 و 114 و 115 و 116 تحویل نیروی هوایی شدند اما آخرین آنها یعنی 8117-5 با وقوع انقلاب تحویل نیروی هوایی نشد و از سوی حکومت جدید ایران قرارداد خرید آن لغو شد.
این بوئینگ 747 در روز 8 مهر 1357 تحویل IIAF شد دو روز پس از تحویل 114 و 7 روز پس از تحویل 113.
با روی کارآمدن حکومت اسلامی مسئولان جدید نیروی هوایی معتقد بودند که این ناوگان عظیم بوئینگ 747 یک ناوگان تجملاتی  است بدین جهت قصد داشتند تا این ناوگان را به فروش بگذارند
به علت وقوع تحریم های آمریکا علیه ایران هواپیمایی ملی ایران که به شدت نیازمند هواپیمای باربری بود نمیتوانست نیاز خود را با خرید هواپیماهای آمریکایی برطرف کند بدین جهت 3 فروند Boeing 747-2J9F نیروی هوایی در کنار تعدادی 747 سری 131 را اجاره کرد.
در تاریخ سوم مهر 1359 طبق وعدهء نیروی هوایی مبنی بر واگذاری این هواپیما یعنی 115 تحویل هما شد و رجیستر EP-ICB به آن تعلق گرفت.
با وقوع جنگ و نیاز روز افزون نیروی هوایی به این هواپیما برای تهیه سلاح و ملزومات مورد نیاز ارتش ایران از این هواپیما برای حمل این ملزومات استفاده شد.
این هواپیما با وجود اینکه در اختیار هما بود ولی در اکثر اوقات برای نیروی هوایی پرواز کرده و ملزومات مورد نیاز ارتش را از اروپا و جنوب شرقی آسیا به ایران منتقل میکرد.
موشک اسکاد موشک های ساخت کرهء شمالی حتی هواپیمای PC-7 ماسکهای ضد گاز و لوازم یدکی هواپیما و موشک تاو و... را به ایران حمل میکرد در کنار انجام پروازهای باری هما به اروپا.
روز 13 بهمن 1366 مهلت اجارهء این هواپیما پایان یافت و این هماپیما به هواپیمایی ساها منتقل شد.
این هواپیما تا روز 12 دیماه 1369 در اختیار هواپیمایی ساها بود.
تا اینکه زمینگیر میشود و دوباره در اختیار نیروی هوایی قرار میگیرد.
در سالهای اواسط دههء 1370 این هواپیما در اختیار نیروی هوایی بود تا اینکه بار دیگر به هواپیمایی ساها منتقل شده و با رجیستر EP-SHA تا اواخر فروردین 1381 برای ساها پرواز میکرد و به نقل و انتقال بار از سراسر اروپا و آسیا مشغول بود.
این هواپیما پس از زمینگیر شدن به رمپ ترابری نیروی هوایی منتقل شد و تا روز چهارشنبه 14 مرداد 1387 در این رمپ پارک بود تا اینکه به کنار آشیانهء اورهال صها منتقل شد.

منبع:انجمن هوافضا(جی اس اف عزیز)
نظرات 2 + ارسال نظر
پویان شنبه 26 مرداد 1387 ساعت 01:27 ق.ظ

سلام اقا محمد
می خواستم بدونم نهاسا چیه؟
و هوانیروز چه فرقی با نیرو هوایی داره؟

پویان عزیز نهاسا منظور نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران است
هوانیروز بخش هوایی نیروی زمینی کشورمان را تشکیل می دهد و شامل هلی کوپتر های تهاجمی نظیر کبرا و ترابری نظیر شنوک و بل ۲۰۶ و ۲۰۵ و ۲۱۴ می باشد که وظیفه انتقال و هلیبرن نیروها را بر عهده دارند و کاملا از نیروی هوایی کشورمان مجزا می باشد.دلیل اینکه زیر نظر نیروی زمینی است این است که بدلیل اینکه بیشتر عملیات های نیروی زمینی نیاز به استفاده از هلی کوپتر دارد چه از لحاظ پشتیبانی نزدیک هوایی و چه حمل و نقل نیرو و تجهیزات برای بالابردن سرعت عمل و کاهش بروکراسی آن را زیر نظر نیروی زمینی قرار دادند.

حسین یکشنبه 27 مرداد 1387 ساعت 01:36 ق.ظ

امیدوارم این پیرمرد هم بتونه چند سالی هم اضافه خدمت کنه.

ما نیز چون شما امیدواریم حسین عزیز.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد