مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رقیبی که گوی رقابت را برد(بخش اول)

دوستان خوب وبلاگ در گذشته سعی کردیم توان هوایی کشورهای منطقه بخصوص کشورهای رقیب و دشمن ایران را برای شما تجزیه تحلیل کرده و در وبلاگ قرار دهیم.در مورد توان نظامی اسرائیل نیز بحث های زیادی انجام شد.اما اخیرا مقاله ای بدست ما رسید که خالی از لطف ندیدیم شما نیز به مطالعه آن بپردازید.لازم به یادآوری است مقاله فوق مورد تائید یا رد مسئولین وبلاگ نیست و صرفا نقل قول مستقیم است.

کسانیکه از اواخر دهه 60 (1960 ) افتخار خدمتگذاری در نیروی هوائی کشورمان را داشته و شاهد تحولات و رشد دینامیک این نیرو بودند بخاطر دارند که تنها رقیب کاری نیروی هوائی کشورمان نیروی هوائی اسرائیل بود ،
اسرائیل و ایران با اختلاف زمانی اندکی هواپیمای اف-4 را وارد نیروی هوائی خود کردند ( در ایران ابتدا اف-4 دی و سپس اف-4 ای ) ، برای هر دو کشور اولین تجربه با هواپیمای دو کابینه بود و ایران از معدود کشورهای دانده این هواپیما بود که توانست سیمولاتور این هواپیما را دریافت کند ،
سیمولاتور در آن زمان تحول فنی عظیمی در سیستم آموزشی خلبانان بود ، امروزه شما اگر پول کافی داشته باشید میتوانید با خرید تجهیزات و دستگاههای لازم که در اروپا و آمریکا بطور آزاد بفروش میرسند در یکی از اطاقهای منزلتان بعنوان مثال یک سیمولاتور برای یکی از هواپیماهای مطرح جهان را سرهم کنید ولی در آن زمان داشتن و اداره سیمولاتور تاپ ترین هواپیمای شکاری بمب افکن جهان موجب مباهات بود ، بهر حال اولین سیمولاتور هواپیمای اف-4 در پایگاه یکم شکاری راه اندازی شد وآنطور که در آن زمان میگفتند بسیاری از خلبانان اسرائیلی دوره سیمولاتور را در پایگاه یکم گذراندند .
در آن دوران همکاری نزدیک و رقابتی پنهانی بین این دو نیروی هوائی وجود داشت ، چه در امور عملیاتی و چه در حوزه فنی و نگهداری و میشود با اطمینان گفت که دو نیروی هوائی با رقابتی شانه به شانه رشد میکردند ، برنامه های آموزشی هر دو نیرو بسیار شبیهه به هم بود و مدیریت نگهداری هم در هر دو نیرو مشابهه بود .
اوضاع امروز نیروی هوائی کشورمان را که همه کم وبیش میدانیم ، ما در عهد اف-4 ئی و اف-14 آ منجمد شدیم ، نگاهی بیاندازیم به نیروی هوائی اسرائیل ، رقیبی که دیگر رقیب نیست و مدتهاست که گوی رقابت را از آن خود کرد .


1- McDonnel F-4 Phantom II
از فانتوم این هواپیمای افسانه ای شروع میکنیم ، از آغاز عصر جت هواپیماهای شکاری بمب افکن بسیاری به پرواز در آمدند ولی تنها چند هواپیما شهرت تاریخی پیدا کردند بعنوان مثال هواپیمای اف-86 یکی از نام آورترین هواپیماها بود ، فانتوم را میتوان وارث بحق اف-86 دانست .
هواپیمای F-4 Phantom II در مدلهای B,C,D,E و G ساخته شد ، مدل E این هواپیما کاملترین مدل این هواپیما بود ، از این مدل 1389 فروند ساخته شد و ایران و اسرائیل از دارندگان بزرگ این هواپیما بودند ، از مدل شناسائی این هواپیما یعنی RF-4E جمعا 150 فروند ساخته شد که نیمی از آن به سفارش نیروی هوائی آلمان ساخته شد ، بجز ایالات متحده و آلمان کشورهای ایران ، اسرائیل ، ترکیه و یونان از دارندگان این هواپیما بودند .
اسرائیل تنها مشتری و دریافت کننده این هواپیما نبود بلکه سهم زیادی در ارتقاء آن داشت و از سال 1980 برنامه ای را برای ارتقاء این هواپیما به سطح هواپیمائی در حد نیازهای نیروی هوائی این کشور آغاز کرد که حاصل این تلاش در روز نهم آوریل 1989 به پرواز در آمد .
این هواپیما با اندکی اختلاف از نظر ظاهر تفاوت چندانی با هواپیمای اف-4 ئی نداشت ولی از نظر قابلیت های عملیاتی بسیار پیشرفته تر از هواپیمای مادر بود ، هواپیمای چند منظوره جدید در اسرائیل با نام Kunas 2000 شناخته میشود .
یکی از فرماندهان نیروی هوائی اسرائیل در مورد در مورد Kunas 2000 میگوید ؛ اویانیک قلب تپنده هواپیماست و ما قلب جدیدی به این هواپیما پیوند زدیم ، این هواپیما دارای راداری جدید شد و رادار APG-76 ساخت Norden آمریکا که در واقع برای هواپیمای فوق پیشرفته A12 Avenger II در نظر گرفته شده بود جایگزین رادار قبلی شد ، رادار جدید 60 در صد از فضای روبروی خلبان را پوشش میدهد در حالی که این در رادار قبلی 30 در صد بود ، در مانیتور چند منظوره این رادار تمام محاسبات و اطلاعات پروازی و سیستمهای تسلیحاتی هواپیما در معرض دید و انتخاب خلبان است


تصویر

تصویر


تصویر

دوستان علاقمند میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر در باره AGP-76 به آدرس زیر مراجعه فرمایند .
http://www.janes.com/extracts/extract/j ... w0573.html


Nesher

اسرائیل یکی از مشتریان بزرگ داسولت فرانسه و هواپیمای میراژ – 3 این کشور بود ، یکی از درخواستهای اسرائیل کم نمودن از امکانات پروازی این هواپیما در هرنوع شرایط جوی ( با توجه به آسمان صاف این منطقه در چهار فصل سال ) و افزودن به شعاع عمل و ظرفیت حمل سلاح برای هواپیماهای دریافتی از میراژ بود ، میراژ – 5 تحت تاثیر چنین درخواستی تولید گردید .
با آغاز جنگ شش روزه و نحریم تسلیحاتی اسرائیل توسط فرانسه ارسال این هواپیماها به اسرائیل متوقف گردید اما قطعات و تجهیزات تولید شده برای ساخت این هواپیما به اسرائیل انتقال داده شده و وهواپیمای Nesher که همان هواپیمای میراژ – 5 با تغییراتی جزئی بود در خود اسرائیل تولید گردید و در واقع Nesher اولین هواپیمای تولید شده در اسرائیل بود .
ماجرای انتقال نقشه های فن آوری میراژ -5 به اسرائیل در آن زمان یکی از جنجالهای جاسوسی بود و تا آنجا که به خاطر دارم مهندس یهودی فرانسوی مسئول این انتقال دستگیر و متهم به جاسوسی گردید و به یک دوره زندانی طولا نی محکوم گردید ( وشاید هم تمام ماجرا نمایشی بود برای نرنجاندن اعراب که روابط خوبی یا فرانسه داشتند )
از تفاوتهای این هواپیما با میراژ – 5 های نیروی هوائی فرانسه سیستم ایجکت خلبان در ارتفاع صفر ، برد بیشتر برای موشکهای هوا به هوا و قابلیت حمل موشکهای شفریر ساخت اسرائیل بود .
تولید این هواپیما در سال 1978 متوقف گردید ، در این سال اسرائیل با کسب امتیاز از کارخانه جنرال الکتریک آمریکا تولید موتورهایJ79 را آغاز نمود .
هواپیماهای میراژ – 5 تولیدی در اسرائیل بعد ها به نیروی هوائی آرژانتین فروخته شد .

توضیح - موتورهای J79 در هواپیما های اف- 104 ، اف – 4 و کفیر استفاده شده .

تصویر

تصویر

تصویر


Kfir

همانطور که در بالا اشاره شد اسرائیل یکی از مشتریان بزرگ هواپیمای میراژ- 3 فرانسه بود ، این هواپیما تمام مختصات لازم برای حفظ برتری هوائی اسرائیل در منطقه را دارا بود و تنها اشکال این هواپیما توانائی های محدود آن برای مامویت های هوا به زمین بود و تولید هواپیمای میراژ – 5 صرفا برای رفع این نقیصه بود ، جنگ شش روزه و تحریم تسلیحاتی اسرائیل از سوی فرانسه و متوقف ماندن ارسال هواپیماهای میراژ – 5 به این کشور موجب شد که اسرائیل موضوع ساختن هواپیما در داخل کشور را با جدیت بیشتری دنبال کند .
هواپیمای شکاری بمب افکن Kfir محصول موفق چنین تلاشی بود ، این هواپیما نمونه ای از خلاقیت و کارنامه قبولی اسرائیل بعنوان کشور سازنده هواپیمای شکاری رده اول در جهان بود و برای مدتی طولانی برتری هوائی این کشور را حفظ نمود .
همانطور که گفتم اسرائیل حدود 50 فروند هواپیمای میراژ – 5 تولید نمود و آزمایشاتی را روی این هواپیما آغاز نمود ، مهندسین اسرائیلی متوجه شدند که موتور در نظر گرفته شده برای این هواپیما یعنی موتور جت فرانسوی Atar-9 نیروی رانش کافی برای این هواپیما تولید نکرده و در ضمن به سوخت زیادی احتیاج دارد از این رو تصمیم گرفتند که موتور J79 جنرال الکتریک را جایگزین موتور فرانسوی کنند ولی خوراندن این موتور به هواپیما چنان تغییراتی را در بدنه وبسیاری از سیستم های هواپیما ظروری نمود که حاصل دیگر هواپیمای میراژ -5 نبود ، هواپیمائی طراحی وساخته شده در اسرائیل .
وقتی به برنامه تولید هواپیمای شکاری در ایران دقت کنید متوجه خواهید شد که صد در صد با برنامه و روش اسرائیلی ها مشابهت دارد ، اسرائیلی ها میراژ – 5 را انتخاب کردند و ایران اف-5 را ، تنها تفاوت تاخیر ایران برای ورود به این رقابت یعنی یک تاخیر 30 ساله بود ، اولین هواپیمای Kfir در سال 1976 وارد خدمت نیروی هوائی اسرائیل شد ، از این هواپیما 100 فرونداز این هواپیما در مدلهای C2 و C7 و مدل دوکابینه TC2 ساخته شد .
هواپیمای شکاری بمب افکن Kfir به چند کشور صادر گردیده از جمله نیروهای هوائی و دریائی آمریکا در برنامه های آموزشی خویش از این هواپیما در نقش Aggressor استفاده میکنند .
مشخصات Kfir
فاصله دو سر بال 22/8 متر
طول 55/15 متر
بلندی از سطح زمین 25/4 متر
حد اکثر سرعت 2285 کیلومتر- ساعت
سقف پرواز 18000 متر
برد عملیاتی 1300 کیلومتر
وزن خالی 7290 کیلوگرم
وزن بارگیری شده 14600 کیلو گرم
موتور J79-GE-17 با 8120 کیلو نیروی رانش

تصویر

تصویر

تصویر


Baz-2000

درسال 1974 از طرف نیروی هوائی اسرائیل تیمی ماموریت یافت تا هواپیمای خط اول این نیرو برای حفظ تفوق هوائی دهه آینده اسرائیل در برابر نیروهای هوائی اعراب را پیشنهاد دهد ، این تیم در ایالات متحده دو هواپیمای برتر مطرح در آمریکا یعنی اف -15 و اف- 14 را بدقت مورد ارزیابی قرارداد ، خلبانان زبده اسرائیلی عضو تیم با هردو این هواپیما ها پرواز نموده و هردو هواپیما را از نظر مختصات پرواز ، سیستم های اسلحه ، اویانیک و درجه سهولت نگهداری مورد ارزیابی قرار داده و به اتفاق آرا هواپیمای اف- 15 را بعنوان هواپیمای تفوق هوائی اسرائیل برای آینده انتخاب نمودند
اطمینان دارم چهره بسیاری از دوستان بخصوص آنهائی سخت دل در گروی تام کت دارند در هم رفته و اعتراض دارند که خیر اف-14 هواپیمای برتری است ، توضیحا باید عرض کنم نه اسرائیل در انتخاب هواپیما اشتباه کرد و نه ایران و حتا با جرئت و ذکردلیل میگویم انتخاب ایران هوشمندانه تر و درست تر بود .
اولا دکترین نظامی دو کشور کاملا متفاوت بود ، ایران خواستار حفظ آرامش در کل منطقه بوده و هرگز سیاستی تحریک آمیز و تهاجمی را دنبال نمیکرد ، ایران همسایگانی مانند عراق را بعنوان همسایه ای ناراحت و مشکل آفرین زیر نظر داشت ولی این کشور را در حد یک تهدید نظامی بحساب نمیاورد و بقیه شیخ ها و شیخک نشینها هم هنوز پا نگرفته بودند و رابطه ایران با سایر کشورهای همسایه بسیار دوستانه بود ، تنها نگرانی امنیتی ایران از همسایه شمالی یعنی اتحاد جماهیر شوروی بود و اطمینان دارم تمام دوستان ماجرای پرواز های شناسائی روسها و داستان اف-14 را میدانند ، بنابراین ایران تنها بدنبال هواپیمای رهگیری بود که بتواند امنیت مرزهای هوائی کشور را تامین نماید در حالی که نیروی هوائی اسرائیل تحت تاثیر سوابق تاریخی نیروئی ظربتی و تهاجمی بود .
اف-15 در یک رقابت تنگاتنگ با اف-14 بعنوان هواپیمای استاندارد نیروی هوائی آمریکا انتخاب شده و کارخانه گرومن علارغم دریافت سفارش از نیروی دریائی آمریکا نمیتوانست سرمایه گذاری عظیم طرح تولید اف -14 را جبران نماید و از نظرمالی با مشکلاتی روبرو بود و از سوی دیگر اف-14 با توجه به توانائی هایش نمیتوانست بسادگی مجوز صدور به سایر کشورها را کسب نماید ، ایران با سود جستن از این موقعیت با خرید بخشی از سهام گرومن هم هواپیمائی را که با نیازهایش جور بود بدست آورد و هم آینده را تامین نمود و دیدیم که دومین سفارش ایران به گرومن یعنی کارخانه ای که حال بخشی از آن بخودش تعلق داشت 80 فروند اف-14 شکاری بمب افکن بود و نه شکاری تنها .
جولای 1976 اولین تیم پرسنل پیشروی اولین اسکادران هواپیماهای اف -15 نیروی هوائی اسرائیل به ریاست Eytan Ben-Eliyahu (بعدا فرمانده نیروی هوائی اسرائیل ) برای طی یک دوره فشرده آموزشی راهی آمریکا گردید و در غروب روز دهم دسامبر 1976 اولین هواپیماهای اف – 15 نیروی هوائی اسرائیل که Baz نامیده میشدند در اسرائیل بزمین نشستند .

تصویر
تصویر

این روز در تاریخ اسرائیل ثبت گردیده و چرایش شنیدنی است ، هواپیما ها در غروب آنروز که یک روز جمعه و بعد از شروع سابات در اسرائیل بود فرود آمدند و موجب بحران بزرگی برای اولین دولت تشکیل شده از سوی اسحاق رابین گردیدن و برای اولین بار حزب کارگر در اسرائیل قدرت را از دست داد

Baz 2000 در جنگ
در گزارشهای عملیاتی این هواپیما چهل پیروزی در نبردهای هوائی ثبت گردیده و تمام هواپیماهای سرنگون شده توسط باز 2000 ها به نیروی هوائی سوریه تعلق داشتند ، در روز 27 ژوئن 1979 برای اولین بار یک فروند هواپیمای اف-15 اسرائیلی در یک درگیری هوائی شرکت و یک فروند میگ -21 سوری را ساقط کرد ،در روز 13 فوریه 1981 یک اف-15 اسرائیلی با استفاده از موشک هوا به هوا یک فروند میگ - 25 سوری را شکار کرد این اولین شکار میگ - 25 توسط اف -15 در طول تاریخ نبردهای هوائی بود .

تصویر
ادامه دارد...

منبع:انجمن هوافضا

نظرات 4 + ارسال نظر
Saviour-Hitler جمعه 1 شهریور 1387 ساعت 10:40 ب.ظ

فوق العاده بود.... مرسی محمد جان...

ممنون از شما دوستان خوب که با روحیه ای که به ما میدهید ما را مصمم به ادامه کار می نمائید.

احسان شنبه 2 شهریور 1387 ساعت 12:23 ق.ظ

سلام.
ببخشید که اینقدر سوال میپرسم آخه من دانشجوی پزشکی هستم و منبعی در این زمینه ندارم. خیلی علاقه مند به اطلاعات هواپیماها و ایرلاین های دنیاهستم مخصوصا مال کشور خودمون و همیشه دنبال خبر های خوشحال کننده هستم(همه ی هیجانش به همین مقبله با تحریمه :D)

میشه بگید حالا که ماهان پروازش به اروپا آزاد شده آیا قصد نداره مقاصدش رو در اروپا زیاد کنه؟آیا 3-4 مقصد کم نیست؟

خبری از راه اندازی ایزان ایر(ease on air) ندارید؟

میشه اینم بگید که اگر ایرلاینی راه بیفته و همه هواپیماهاشو به ایران بفروشه و اعلام ورشکستگی کنه با چه خطری مواجه خواهد شد؟

ممنونم از این همه حوصله!

اححسان ان برای ما افتخار است تا آن حد از اطلاعات و دانشی که داریم بتوانیم پاسخگو سوالات شما و سایر بزرگواران باشیم.از لطف شما همواره سپاسگزاریم.همیشه بخندی.
اما پاسخ سوالات:
- احسان عزیز افزایش مسیر ها نیاز به عقد قراردادهای فیمابین کشورها و انجام هماهنگی هایی است که علاوه بر اینها می بایست مسیر فوق به صرفه باشد.مثلا مسیر پروازی ایران سوریه ونزوئلا یک مسیر سیاسی بود که یک ۷۴۷ با حداکثر مسافر ۸۰ نفر پرواز میکرد.بعد از مدتی این مسیر کنسل شد.
-ایزان ایر طرحی بود برای خرید ناوگان ارزان قیمت و ارائه خدمات با قیمت پائین به مسافران کشور همانطور که ایرلاین های مشابه در کشور های حاشیه خلیج فارس ایجاد شد اما بنا به دلایلی که مهمترین آن نبود هواپیمای مناسب بود این پروژه فعلا منتفی است.
- این همان چیزی است که در مورد رابطه بلو اسکای و شرکت تجاری بالی انگلیس و چند شرکت ارمنی و قبرسی نسبت به ماهان افتاد و در ابتدا نیز موثر بود ولیکن در حال حاضر تحریم کنندگان نسبت به این ترفند نیز هوشیار شدند و کار را برای ما کمی دشوار کرده اند بطور مثال هم اکنون یک فروند ۷۴۷ در اندونزی و دو فروند در کره جنوبی که تحت مالکیت بلواسکای(ماهان خودمان)است بلاتکلیف مانده و از پرواز آن به ایران جلوگیری بعمل می آید.

فرنام شنبه 2 شهریور 1387 ساعت 05:08 ب.ظ

بخشید چهارمین صادر کننده و سازنده اسلحه دنیا را با ایران مقایسه می کنید از وبلاگ شما بعیده داشتن یک وسیله دلیل بر داشتن تکنولوژی آن نیست مثل این است که ماشین بنز سوار شوی و بگویی من دارای تکنولوژی بنز در کشور هستم در صورتی که فقط پول دادی و خریدی ما بعد از ۲۰ سال هنوز ۴۰۵ را ۱۰۰ در صد ساخت داخل نکردیم تو رو خدا نگید در مسائل نظامی فرق می کند که من خودم در صنایع دفاع بودم و جهاد های خودکفایی ارتش و سپاه کپی محض یا مونتاژ محض خیلی هنر کنیم می رویم و دستگاههای ماشین کاری را وارد می کنیم و تکنولوژی ساخت را می خریم ولی مثل ۴۰۵ ما نمی توانیم ارتقا بدهیم محصول را و ماشین ۲۵ سال پیش پژو را به قیمت کمری ۲۰۰۸ به آفریدگان خدا می ندازیم

علی یکشنبه 3 شهریور 1387 ساعت 10:38 ب.ظ

با فرنام کاملا موافقم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد