مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رقیبی که گوی سبقت را ربود (بخش دوم)

در روز هفتم ژوئن 1981 شش فروند هواپیمای اف - 15 نیروی هوائی اسرائیل هواپیماهای اف -16 این نیرو را برای حمله به راکتور اتمی عراق اسکورت نمودند ، ماموریت Baz 2000 ها در این ماموریت در گیری با هواپیماهای رهگیر عراقی بود که احتمالا به پرواز در میامدند که البته میدانیم که عراق در مقابل این حمله اسرائیل کاملا غافلگیر شده و فرصت عکس العمل را پیدا نکرد.
در جنگ لبنان اف - 15 های اسرائیل 30 فروند هواپیمای میگ - 21 و میگ - 23 نیروی هوائی سوریه را ساقط نمودند ، در آن تاریخ میگ های 21 و 23 ستون فقراط نیروی هوائی سوریه را تشکیل میدادند ، ژنرال Moshe فرمانده اولین اسکادران اف-15 نیروی هوائی اسرائیل میگوید ، در این عملیات ما تمام هواپیماهای سوری را که از مرز گذشته و قصد حمله به نیروهای ما را داشتند شکار کردیم ، در روز ششم ژوئن 1982 هواپیماهای تشکیل دهنده دومین اسکادران اف -15 در نیروی هوائی اسرائیل وارد این کشور شدند ، این هواپیماها از نوع F-15C بودن ، از قضا این روز مصادف با روز آغاز جنگ در لبنان بود و هواپیماهای تازه رسیده بلافاصله برای پشتیبانی از اسکادران اول آماده و بخدمت گرفته شد .

تصویر

تصویر


عملیات Wooden Leg
دراکتبر سال 1985 اف-15 های نیروی هوائی اسرائیل در عملیاتی موسوم به که از نظر مسافت دورترین عملیات نیروی هوائی این کشور بود به تلافی قتل سه توریست اسرائیلی در لارناکای قبرس ، پایگاه فلسطینی ها در تونس را مورد حمله قرار داده و سالم به پایگاه خودر در اسرائیل مراجعت کردند .
در اکتبر 1993 نیروی هوائی اسرائیل 25 فروند دیگر اف-15 به ناوگان بازهای خود افزود .

مدل های مختلف Baz 2000
انواع مدل های مختلف اف-15 هائی که با نام باز 2000 در نیروی هوائی اسرائیل بخدمت گرفته شدند را میتوان بدو گروه یک کابینه و دو کابینه تقسیم نمود ، اف-15 های دوکابینه که برای آموزش خلبانان اسرائیلی سفارش داده شد ند از نظر عملیاتی تفاوتی با یک کابینه ها نداشته و کاملا عملیاتی بودند .

F-15A
اولین پرواز این هواپیما در سال 1972 بود ، جمعا 385 فروند از این مدل تولید گردید که همگی در نیروهای هوائی ایالات متحده و اسرائیل به خدمت گرفته شدند .
F-15B
نوع دوکابینه این هواپیما که با حفظ مختصات عملیاتی برای آموزش خلبان در نظر گرفته شده ، از این مدل جمعا 100 فروند تولید گردیده که 60 فروند آن در نیروهای هوائی ایالات متحده و اسرائیل به خدمت گرفته شدند
F-15C
این مدل برای اولین بار درسال 1979 پرواز نمود ، این مدل نسبت به مدلهای قبلی از موتوری قوی تر و اویانیکی پیشرفته تر بر خوردار شد و مقدار بیشتری سوخت حمل مینمود که این بر برد پرواز هواپیما می افزود ، علاوه بر این برای اولین بار از نسل جدیدی از تانکهای خارجی سوخت موسوم به Conformal Fuel Tanks بهره گرفت ، این نوع تانک با شکل آیرودینامیکی هواپیما فرم داده شده و حمل آن در عین افزودن بر ظرفیت حمل سوخت هواپیما هیچ تاثیری بر توانائی های پروازی و محسنات آیرو دینامیکی آن نمیگذارد ، برعکس سایر تانکهای External قابل پرتاب نیستند چون به بدنه هواپیما بسته میشوند .
F-15C درسال 1985 تحت یک برنامه اورهال Upgrade شد ، سیستم های رادار ، کنترل اسلحه و EW(Electronic Warfare) آن ارتقاء داده شدند ، از این نوع هواپیما 488 فروند تولید گردید که در نیروهای هوائی ایالات متحده ، اسرائیل و عربستان سعودی بخدمت گرفته شدند .
F-15D
نوع دوکابینه و آموزشی D بوده و 61 فروند از این مدل تولید گردیده که در نیروهای هوائی آمریکا ، اسرائیل و عربستان سعودی وارد خدمت شدند .
F-15J
مدل مخصوص نیروی هوائی ژاپن که با کسب امتیاز توسط کارخانه میتسوبیشی در ژاپن از روی مدل C این هواپیما و با نام F-15DJ از روی مدل D این هواپیما در مجموع به تعداد 300 فروند ساخته شده .
F-15E
این مدل دوکابینه موسوم به Strike Eagle برای ماموریت های هجومی مخصوص و دقیق طراحی و به تعداد 200 فروند تولید گردیده ، کابین عقب این هواپیما نه بمنظور آموزش بلکه برای اوپراتور اویانیک و سیستم های کنترل اسلحه ( مشابهه اف-14 ) تجهیز گردیده ، از این مدل دو نوع جدید به نامهای F-15S و F-15I ساخته شده ، نوع S آن که مدلی تقلیل داده شده از E بوده و فاقد سیستمهای جنگ الکترونیک است برای عربستان سعودی ساخته شده و نوع I آن مخصوص نیروی هوائی اسرائیل ساخته شده که در باره آن جداگانه خواهم نوشت .


تصویر

تصویر

F-15I یا Ra’am
در ژانویه 1994 اسرائیل اعلام کرد که هواپیمای F-15E را بعنوان هواپیمای تامین کننده برتری هوائی این کشور برای دهه های آینده برگزیده است و هواپیماهای F-16 و F-18 عملا از دور رقابت با F-15 کنار گذاشته شدند و بلافاصله نیروی هوائی این کشور اعلام کرد که 21 فروند از این هواپیما را بمبلغ 2 بیلیون دلار خریداری مینماید ، یکسال بعد نخست وزیر و وزیر دفاع وقت اسرائیل اسحاق رابین ضمن تصویب بودجه مورد نیاز تعداد جهار فروند دیگر بر قرداد افزود .
هواپیماهای F-15E سفارش اسرائیل با تغییراتی که مورد نظر نیروی هوائی این کشور بود با پسوند I یعنی حرف اول اسرائیل تولید گردیده و F-15I نامیده شدند .
سپتامبر 1997 اولین فروند هواپیمای F-15I یا Ra’am خط مونتاژ بوئینک را ترک کرد ، سی تن از مهندسین ، متخصصین و افسران اسرائیلی در تمام مراحل مونتاژ این هواپیما حضور داشته و با مهندسین بوئینگ همکاری مینمودند ، دوازدهم سپتامبر اولین پرواز آزمایشی این هواپیما بود ، قابلیت های هواپیما در سرعتی بالای دوبرابر سرعت سوت و تحت فشار بالای 9 جی محک زده شد و دوماه بعد گروهی از تکنیسین های نیروی هوائی اسرائیل برای طی یک دوره فشرده آموزشی راهی ایالات متحده شدند .
در ششم نوامبر 1997 طی مراسمی در کارخانه بوئینگ در سنت لوئیز اولین فروند هواپیمای Ra’am تحویل نیروی هوائی اسرائیل شد ، پس از پایان سخنرانی مرسوم ، اسحاق مردخای وزیر دفاع اسرائیل بسوی هواپیما که با موشکهای َ AMRRAM و Python-4 بارگیری شده بود رفت و علامت مخصوص اسرائیل را بروی بدنه هواپیما نصب نمود و هواپیما برای انجام آخرین آزمایشات راهی پایگاه Eglin نیروی هوائی آمریکا گردید .

تصویر

در 19 ژانویه 1998 اولین دو فروند هواپیماهای F-15I یعنی پیشرفته ترین و بهترین نسل از هواپیماهای F-15 به اسرائیل رسیدند ، این دو فروند هواپیما که توسط خلبانان آمریکائی هدایت میشدند پس از پرواز از سنت لوئیز با پنج بار سوخت گیری هوائی به انگلستان رسیدند و پس از سوخت گیری مجدد راهی ایتالیا شدند و پس از پرواز از ایتالیا و یک بار دیگر سوخت گیری هوائی به اسرائیل رسیدند ، سه هزار نفر برای استقبال دعوت شده بودند و این دو فروند هواپیمای سوگلی با اسکورتی از هواپیماهای باز و اف-4 نیروی هوائی اسرائیل در پایگاه Hatzerim فرود آمدند .

تصویر


تفاوت های Ra’am با Baz
همانطور که اشاره شد F-15I پیشرفته ترین F-15 ئی بود که با توجه به نیازهای نیروی هوائی اسرائیل ساخته شد ، این هواپیما دوکابینه و کابین عقب آن مخصوص کنترل سیستم های اسلحه این هواپیما طراحی شده بود ، قادر بود با وزن بارگیری شده بمراتب بیشتر از F-15 های گذشته از زمین برخاسته و با این وزن بالا از مختصات پروازی بهتری از گذشتگان داشته باشد ، سیستم جنگ الکترونیک این هواپیما توسط خود اسرائیل ساخته شد ، رادار جدید این هواپیما یعنی APG-70 بهترین و دقیق ترین تصویر را در هر نوع شرایط جوی در اختیار خلبانان این هواپیما میگذارد ، ابر ، مه و یا تاریکی هوا تاثیری بر کیفیت بی مانند تصاویر این رادار ندارد ، کابین عقب این هواپیما میتواند حمله بهر هدفی از جمله سکو های پرتاب موشک ، ادوات زرهی و تاسیسات نظامی را تا نابودی هدف بدقت دنبال کرده و کنترل نماید

تصویر

Lavi

درسال 1980 پروژه ای در صنایع هوائی اسرائیل IAI آغاز گردید که در عین موفقیت بعلت هزینه ای کمر شکن و مشکلات و فشارهای سیاسی داخلی و خارجی متوقف گردید .
در این سال صنایع هواپیمائی اسرائیل ماموریت یافت تا با همکاری و هم آهنگی با نیروی هوائی این کشور امکان طرح و تولید هواپیمای چند منظوره پیشرفته ای که نیاز نیروهای مسلح این کشور را بر آورده سازد بر رسی نماید .
صنایع هوائی اسرائیل پس از دریافت این سفارش با همکاری با تعدادی از خلبانان باتجربه و مهندسین و متخصصین نیروی هوائی این کشور تحقیقات وسیعی را برای طراحی هواپیمای مورد نظر آغاز نمود ، از تمام تجربیات طراحی هواپیماهای Nesher و Kfir استفاده شد و پس از 18 ماه طراحی این هواپیما که Lavi نامگذاری شد آماده گردید و پس از انتخاب موتور Pratt & Whitney ساخت اولین مدل آزمایشی آغاز گردید ،

تصویر

برابر برنامه مدل اولیه ویک کابینه Lavi با پیش بینی پیشرفته ترین تجهیزات برای انجام ماموریتهای هوا به زمین در بردهای نزدیک تا متوسط جانشین هواپیماهای Sky Hawks نیروی هوائی اسرائیل میگردید و مدل دوکابینه آن برای آموزش خلبانان این کشور در فاز پیشرفته در نظر گرفته شده بود .
هواپیمای چند منظوره Lavi هواپیمائی بود کوچک ، بسیار باهوش مجهز به کامپیوتری بسیار مدرن با نرم افزاری مخصوص ، جهت آنالیز کردن مداوم هواپیما که در نتیجه هزینه نگهداری هواپیما را به حد اقل میرساند .
این هواپیما با توانائی های بسیار خوب آیرودینامیکی از قدرت مانور بسیار خوبی برخوردار بود ، سیستم های کنترل اسلحه هواپیما طوری طراحی شد که این هواپیما را قادر میساخت که تمام سلاحها و مهمات پیشرفته زمان خود را حمل نماید .

تصویر

در 31 دسامبر 1986 اولین فروند نمونه آزمایشی این هواپیما از باند پرواز یکی از پایگاههای هوائی اسرائیل به پرواز در آمد ، بزودی دومین مدل آزمایشی هم ساخته شد که نسبت به اولین مدل از همه جهات بخصوص اویانیک بسیار پیشرفته تر بود ، این مدل یک تانک خارجی سوخت را در زیر شکم هواپیما حمل میکرد و سیستم های لازم برای سوخت گیری هوائی را نیز دارا بود .
بزودی سومین نمونه آزمایشی ( از 5 فروند مدل آزمایشی پیش بینی شده ) ساخته شد ولی در میان حیرت همه دست اندرکاران در روز سی ام ماه اوت سال 1987 طرح تولید این هواپیما بعلت عدم تامین بودجه لازم و در اثر فشارهای داخلی و خارجی و ملاحظات سیاسی متوقف گردید .

تصویر

بزودی سومین نمونه آزمایشی ( از 5 فروند مدل آزمایشی پیش بینی شده ) ساخته شد ولی در میان حیرت همه دست اندرکاران در روز سی ام ماه اوت سال 1987 طرح تولید این هواپیما بعلت عدم تامین بودجه لازم و در اثر فشارهای داخلی و خارجی و ملاحظات سیاسی متوقف گردید .
توقف طرح Lavi در اسرائیل تظاهرات گسترده و خشونت باری بدنبال داشت و علارغم تلاش زیادی که برای انصراف دولت از لغو این قرارداد انجام گرفت تولید این هواپیما برای همیشه متوقف شده و 5000 نفر شاغلین این طرح کار خود را از دست دادند.
بسیاری از کارشناسان برجسته هوائی معتقد بودند که Lavi میتوانست رقیب سر سختی برای هواپیما های F-16 و F-18 گردد .

تصویر

مشخصات

ماموریت – هواپیمای شکاری بمب افکن
فاصله از سر دوبال – 87/8 متر
طول هواپیما – 57/14 متر
بلندی از سطح زمین – 78/4 متر
سطح بال – 05/33 متر مربع
حد اکثر سرعت 85/1 برابر سرعت صوت
حد اکثر ظرفیت بارگیری 7200 کیلو گرم
برد عملیاتی – 2100 کیلومتر
نوع موتور - Pratt & Whitney با 9344 کیلوگرم نیروی رانش



ادامه دارد

منبع:انجمن هوافضا

نظرات 10 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 8 شهریور 1387 ساعت 12:07 ق.ظ

سلام
سایت فرودگاه امام رو ببینید! صفحه اولش هنوز نوشته سال نو مبارک!!!!!

حق با شماست.در مسیر اتوبان تهران-کرج هنوز روی بیلبورد ها تبلیغات نوروز دیده می شود.فکر کنم بدلیل صرفه جوئی برنداشتن تا سال بعد

[ بدون نام ] جمعه 8 شهریور 1387 ساعت 12:36 ق.ظ


شما با روزیچند دقیقه کار میتونید یک درامد ثابت ،همیشگی و خوب رو برای خودتون داشته باشید میگین
سایتهایی هستن که به ازای کلیک رو تبلیغات اونها به شما پول پرداهخت میکنن که اصطلاحا به (ptc ) معروف اند و کسب درامد از اینترنت رو اسان کرده اند سایت زیر یکی از این نوع سایتهاست که متعلق به کشور عزیزمون ایران هستش و کاملا فارسی است کار شما فقط و فقط کلیک کردن و معرفی اعضای جدید به سایت هستش از این راحت تر دیدی!!!!؟؟

http://www.2-horse-mail.com/Join.asp?ref=omidgh


*** سیستم ایرانی و به زبان فارسی
*** ثبت نام رایگان
***سه هزار تومان جایزه عضویت
*** کسب پنجاه تا صد تومان به ازای خواندن هر ایمیل
کسب بیست تا 50 تومان به ازای کلیک بر روی بنر ها ***
***کسب هزار تومان به ازای معرفی هر نفر به سایت
*** کسب درامد با 4 مرحله زیر مجموعه با بیست و پنج درصد سود مستقیم
*** امکان پرداخت مستقیم درامد به بانکهای داخل کشور
فرصت را از دست ندهید
برای عضویت روی لینک زیر کلیک کنید
http://www.2-horse-mail.com/Join.asp?ref=omidgh
در ضمن این سایت تست شده و صد درصد پرداخت دارد
در صورت نیاز به راهنمایی و یا هرگونه سوال و مشکل دیگر به سایت زیر مراجعه کنید
www.topmoney13.mihanblog.com


Saviour-Hitler جمعه 8 شهریور 1387 ساعت 01:17 ق.ظ

آقا محمد خسته نباشی ...
عالی بود ... منتظر بعدی هستیم...

ممنونیم عزیز جان از لطفی که به ما دارید.

اسی جمعه 8 شهریور 1387 ساعت 12:36 ب.ظ

سلام آقا محمد خسته نباشید.2 تا سوال داشتم:
1.در اصطلاحان پروازی"فراگ"و"AB"به چه معناست؟
2.چند وقت پیش در مجله دیده بان خوندم که نیروی انتظامی از هلی کوپتر های میل 17 و بل های 212 و 214 استفاده میکنه.آیا این میل ها مال سپاه نیست یا بل ها مال هوانیروز نیست.اگر قرار باشه هوانیروز به هر ارگانی چند هلی کوپتر بده پس چی برای خودش میمونه.این رو به این دلیل میگم که چند وقت پیش یه بالگرد کبرا دیدم که آرم سپاه روش بود.اگه قرار باشه از یکی بگیریم و به کس دیگه ای بدیم که دیگه ...
با تشکر
راستی چرا در پست قبلی جواب ندادین

اسی عزیز
در مورد سوال اول شما باید عرض کنم متوجه سوال نشدیم .لطف کنید توضیح بیشتی بدهید و یا بفرمائید این لغات در چه قسمتهائی استفاده می شود.
-در مورد هلی کوپتر های نیروی انتظامی باید عرض کنیم تعدادی میل(حدود؟)که قابلیت پرتاب راکت را دارند و مسلح به مسلسل های خارجی هستند از ابتدا برای نیروی انتظامی کشورمان خریداری شد که رنگ استتار آنها سبز پرنگ و کمرنگ بصورت پلنگی می باشد که بیشتر در مناطق شرقی در حال خدمت می باشند.در مورد بل ها نیز باید عرض کنم این بل ها نمونه ایی هستند که در پنها مورد بازسازی قرار گرفتند و از سایر مراکز نظامی به نیروی انتظامی منتقل شدند.حق با شماست.این نگرانی برای همه دوستداران هوانیروز کشورمان وجود دارد.امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده این مشکل هرچه زودتر حل گردد.

مزداویچ... جمعه 8 شهریور 1387 ساعت 02:10 ب.ظ

دمت گرم کاپیتان...بالاخره بعد از مدتها مقاله ای درمورد شکاریها نوشتی...دمت گرم....
میشه یه مقاله در مورد جنگندههای روسی در حال خدمت در نیروی هوایی ایران بدی....

دم شما هم گرم دوست خوب وبلاگ.قابل شما را نداشت.بروی چشم در زمان مقتضی حتما به بررسی ناوگان روسی جنگنده های ایران خواهیم پرداخت.لبخند بر لبانت همیشگی باد.

احسان جمعه 8 شهریور 1387 ساعت 03:36 ب.ظ

سلام
747 های ماهان از جاکارتا و سئول نمی خواهند آزاد شوند؟ الان در چه وضعیتی هستند؟ به چه بهانه ای متوقفند؟

میشه بگید عمر tu204 ماهان چقدره؟ ماهان چند تا از این هواپیما داره و آیا برای ماهان سرویس دهی خوبی دارند(ماهان راضی هست از این هواپیماها؟)؟

مرسی

احسان عزیز اطلاعاتی در مقاله ای در مورد توپولف ۲۰۴ قرار دادیم که می توانید از آن استفاده کنید.
اما پاسخ به سوالات شما بزرگوار
-حقیقت امر این است که تلاش زیادی برای رهائی آنها در جریان است(الته در خفا)ولیکن رقیب بسیار قدرتمندی چون آمریکا روبروی ماست که کار را کمی دشوار کرده.تعدادی اورهال شده و آماده پروازند و یک فروند نیاز به اورهال دارد.بهانه توقف هم دور زدن تحریم است.
-از عمر دقیق آنها اطلاع نداریم ولی فکر می کنیم کمتر از ده سال عمر داشته باشند.ماهان در زمانهای مختلف از این هواپیماها استفاده کرد.در حال حاضر فکر نمی کنیم در ناوگان خود توپولف داشته باشد.اگرچه آن کیفیت هواپیماهای غربی را ندارد ولی بی انصافی است در مورد آن منفی صحبت شود زیرا روس ها سعی کردند در طراحی و ساخت آن خود را به غربی ها بسیار نزدیک نمایند.

[ بدون نام ] شنبه 9 شهریور 1387 ساعت 07:41 ب.ظ

سلام
شاید سوالم به بلاگ زیباو مفید شما ربط نداشته باشد. اما اگر جایی را میشناسید که به من جواب بده، ممنون میشم اگه معرفی کنید.
من برای شرکت در 2 کنگره در آلمان و بلژیک اقدام کرده ام.
درخواست ویزای خود را از سفارت بلژیک داده ام ولی بدلیل اینکه همایش آلمان زودتر برگزار میشه، بلیط هواپیمای من به هامبورگ است.
حتی برای اینکه سفارت ایراد نگیرد،یک بلیط بروکسل هم گرفته ام که بعد از اخذ ویزا،کنسل کنم.
به نظر شما چقدر احتمال داره در فرودگاه هامبورگ من رو با ویزای شینگن بلژیکی، به آلمان راه ندهند و به من بگن باید وارد بلژیک بشی؟
بازم مرسی

دوست خوب من در مورد سوال شما باید عرض کنم متاسفانه اطلاع خاصی نداریم شرمنده شما بزرگوار هستیم.

Capello شنبه 9 شهریور 1387 ساعت 08:23 ب.ظ http://aerospacetalk.ir/forum

آقا محمد خسته نباشی ...

وبلاگ شما از معدود وبلاگ هایی ه که بهش سر میزنم ....

علتش هم احترام شما به حق کپی رایت و منبع است ...

فقط یه خواهشی که ازتون دارم لطفا لینک مستقیم مطلبی رو که میزارین و منبعش رو مینوسین قرار بدین ...

خیلی ممنون

کاپلو عزیز ممنونیم از لطف شما نسبت به وبلاگ وارائه پیشنهادتان.
از این به بعد حتما لینک خبر و مقاله ها را در وبلاگ قرار خواهیم داد.موفق و سربلند باشید چون همیشه

احسان شنبه 9 شهریور 1387 ساعت 08:34 ب.ظ

سلام خوبین؟
میشه بگین بلیط های ایران ایر بعد از 20 سپتامبر ارزون میشه یا گرون؟
اصلا ایران ایر هم high season و low season داره ؟
حدودا میونید چقدره؟

احسان عزیز ارزان یا گران کردن بلیط هواپیما به سیاست ایرلاین ها و قیمت سوخت و چند عامل دیگر بستگی دارد ولیکن مطمئن باشید ارزان نخواهد شد.هما هم در حال حاضر در پرواز های خارجی کلاس های مختلف را دارد ولیکن نه به آن کیفیت.

هومن شنبه 9 شهریور 1387 ساعت 10:24 ب.ظ

اگر شرایط ثابت میموند نه تنها دستش به گوی نمیرسید..بلکه شاید الان ما صاحب F/A-22 و منتظر به خدمت گرفتن F-35 بودیم.....حیف......

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد