مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آغاز رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) درباره توان پدافندی ایران در دفاع از بخش‌های حساس کشور و رفع تهدیدات دشمن اظهار کرد: توانایی بسیار بالایی در دفاع از آسمان کشور داریم. ما توان کشف و مقابله با هواپیماها، ‌موشک‌ها و پهبادهای دشمن را داریم.

 امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی طی سخنانی در نشست خبری که صبح یکشنبه درباره رزمایش مدافعان آسمان ولایت برگزار شد با تاکید بر توانایی بالا در سیستم‌های جنگ‌های الکترونیک تصریح کرد: در مصاحبه‌ها، نشست‌های خبری و رزمایش به بسیاری از این توانمندی‌ها نمی‌پردازیم؛ چراکه طبقه‌بندی‌های سری دارد و تنها می‌توانیم به بیان برخی از این توانمندی‌ها بپردازیم.

وی در باره‌ جزییات بیشتر چگونگی انجام رزمایش مدافعان آسمان ولایت نیز گفت: ‌این رزمایش در منطقه‌ بسیار وسیعی از آسمان کشور انجام می‌شود و بیش از نیمی از کشور در صحنه رزم ما قرار دارد. همچنین ده‌ها فروند هواپیمای سنگین در این رزمایش شرکت دارند و یگان‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح تحت کنترل شبکه‌ یکپارچه هستند و در این رزمایش شرکت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در ادامه با تاکید " مجدد بر ماموریت اصلی این قرارگاه یعنی حفاظت از قلمروی هوایی کشور" تصریح کرد: یگان‌های مختلف پدافند هوایی در سطح نیروهای مسلح کشور تحت کنترل عملیاتی این قرارگاه هستند و هدایت تمرکزی بر روی همه‌ این‌ها از سوی مرکز پدافند هوایی کل کشور انجام می‌شود و کلیه این یگان‌ها از سوی این مرکز کنترل می‌شوند.

وی اضافه کرد: در این رزمایش همچنین هدایت غیرتمرکزی را در بخش وسیعی از کشور انجام خواهیم داد. در این رزمایش که بیش از نیمی از فضای کشور را به خود اختصاص می‌دهد، رزم‌گاه‌هایی نیز داریم که توسط شبکه یکپارچه در مرکز عملیات پدافند هوایی کل کشور به صورت هدایت مرکزی و غیرمرکزی کنترل می‌شود.

وی همچنین درباره‌ تجهیزات و سیستم‌های جدید آزمایش شده در این رزمایش عنوان کرد: در رزمایش مدافعان آسمان ولایت اکثر قریب به اتفاق سیستم‌های ما برای جنگ نامتقارن بهینه‌سازی شده است. سیستم‌هایی را نیز داریم که تولید و نوسازی شده‌اند و می‌توان گفت بیشترین حجم نوسازی و بهینه‌سازی سامانه‌ها را داریم که همگی آن‌ها متناسب با دفاع غیرمتقارن هستند.

فرمانده سابق نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره خرید تجهیزات جنگی از خارج از کشور خاطرنشان کرد:‌ امروز بخش عمده‌ نیازمندی‌های خود را در داخل کشور تامین می‌کنیم و توانایی این کار را داریم و در عین حال با برخی از کشورها نیز قراردادها و توافقاتی داریم.

میقانی در برابر این سوال که آیا ایران تجهیزاتی نظیر سپر ضد موشکی دارد یا خیر؟ پاسخ داد: ما طرح‌هایی برای حفاظت از مناطق حساس و حیاتی خود داریم که در حال حاضر نیز مستقر هستند.

وی همچنین پیام رزمایش آسمان ولایت را " صلح،‌دوستی و امنیت" عنوان کرد و گفت: ملت ایران همواره ملتی صلح‌جو و صلح‌طلب بوده است و همیشه نیز به دنبال صلح و آرامش هستند که در این زمینه به ویژه کشورهای منطقه دوست و برادر ما هستند.

وی اضافه کرد: انجام رزمایش آسمان ولایت در راستای ارتقای آمادگی دفاعی ماست؛ چراکه ملت بزرگی مانند ایران همیشه باید آماده باشد تا بتواند در ابعاد مختلف رو به جلو حرکت کند.

میقانی در بخش اول سخنان خود نیز با تاکید بر توانمندی نیروهای مسلح ایران در امر دفاع تاکید کرد: اگر تعرضی انجام شود، جواب دندان‌شکنی به دشمنان خواهیم داد و آن‌ها را غافل‌گیر و پشیمان خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اعلام خبر آغاز رزمایش « مدافعان آسمان ولایت» از ذکر مدت این رزمایش و زمان پایان آن خودداری کرد و افزود: این رزمایش هم اکنون آغاز شده و طی چند روز آینده به پایان خواهد رسید.

وی با بیان این‌که " یکی از برنامه‌های سالانه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء انجام رزمایش است" افزود: این رزمایش در بخش وسیعی از فضای کشور انجام می‌شود و تعداد قابل توجهی از پایگاه‌های هوایی نیروهای مسلح و ده‌ها فروند هواپیما و بخش وسیعی از نیروی هوایی کشور در آن شرکت دارند.

وی رزمایش مدافعان آسمان ولایت را دارای سه مرحله توصیف کرد و گفت: در مرحله اول دشمن فرضی اقدام به شناسایی منطقه عملیات و انجام اقدامات ضدالکترونیکی و نیز جمع‌آوری اطلاعات می‌کند و نیروهای خودی نیز به شناسایی دشمن و ایجاد اخلال روی سامانه‌های راداری و سامانه‌های دشمن فرضی می‌پردازند و جمع‌آوری اطلاعات نیز انجام می‌شود.

میقانی ادامه داد: در مرحله‌ دوم دشمن به سیستم‌های پدافند هوایی و رادراهای ما حمله می‌کند که نیروهای خودی با آن‌ها به مقابله می‌پردازند. در مرحله‌ نهایی نیز دشمن به مناطق حساس ما حمله می‌کند که ما با کلیه سامانه‌های دفاعی خود و دشمن مقابله می‌کنیم.

فرمانده‌ قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ماموریت اصلی این قرارگاه را دفاع از آسمان کشور عنوان کرد و افزود: این ماموریت از سوی یگان‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح انجام می‌شود. در این قرارگاه از یگان‌های مختلف نیروهای مسلح اعم از نیروی هوایی ، زمینی و دریایی ارتش و هم‌چنین سپاه و حتی بسیج و ناجا در امر حفاظت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در این راستا ممکن است مثلا همکاری نیروی بسیج در امر تجهیزات نباشد، ولی از آن‌ها برای به عنوان دیده‌بان استفاده شود.

وی در ادامه با بیان این‌که " در مناطق مختلف و حتی همین امسال رزمایش‌های مختلفی را به صورت تک نیرویی داشتیم" خاطرنشان کرد: رزمایش مدافعان آسمان ولایت برای اولین بار از سوی مجموعه پدافند هوایی کشور انجام می‌شود.

میقانی درباره‌ اهداف این رزمایش اظهار کرد: یکی از اهداف مهم این رزمایش هماهنگی بین یگان‌های مختلف پدافند هوایی نیروهای مسلح است که از یک شبکه‌ یکپارچه‌ مرکزی تبعیت می‌کند. تمرین طرح‌های پدافند عامل و غیرعامل نیز از دیگر اهداف این رزمایش محسوب می‌شود.

وی تمرین تاکتیک‌های دفاع در جنگ‌های ناهمطراز را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و افزود: برخی سامانه‌های دفاعی در داخل کشور بهینه‌سازی و نوسازی شده است که در این رزمایش آزمایش میدانی بر روی آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی این رزمایش در پرداختن به آموزش است و در این همایش دانش و تجربه به جوانان منتقل می‌شود و در نهایت نیز به دنبال ارتقای توان رزمی و دفاعی کارکنان هستیم.

نظرات 2 + ارسال نظر
هومن دوشنبه 25 شهریور 1387 ساعت 09:15 ب.ظ

انجام این رزمایش و سخنان امیر میقانی دربارهء قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)..مرکز پدافند هوایی کل کشور و شبکهء پدافند هوایی یکپارچه ...نشان از دمیده شدن نیرویی تازه در کالبد پدافند هوایی است که می تواند همانا یکپارچه شدن و عملیاتی شدن کامل سیستم پدافند هوایی کوتاهبرد TOR M-1 و سیستم پدافندی دوربرد S-300 با سیستمهای قدیمی تر نظیر هاوک و راپیر به واسطهء یک شبکهء انتقال دادهء تاکتیکی پر سرعت (فیبر نوری) باشد.
استفاده از دیده بانها (احتمالا" در نقاط کور راداری غرب کشور) می تواند نشانه ای از ضعف سیستم رادار پرنده A-50 شاید به واسطهء تعداد کم (فقط یک فروند) باشد که این مورد بر اهمیت توانایی بی نظیر رادار AWG-9 ناوگان تامکت می افزاید. در کل اقدام بسیار امیدوار کننده ای است.

جدا از هرگونه موضعگیری نفس انجام عملیات عمل بسیار مفیدی است بخصوص اینکه می توان ازقابلیت های همه ارکان نظامی کشور استفاده نمود.

اسی چهارشنبه 27 شهریور 1387 ساعت 07:37 ب.ظ

میشه بگین نظر شما چیه؟در کل چطور ارزیابی میکنید؟

به طور کلی انجام هرگونه رزمایش در هر سطحی می تواند باعث افزایش قابلیت ها و شناسائی نقاط ضعف گردد .بدیهی است با توجه به تهدیدهای پیشرو می بایست تکیه را بر حجم سنگین پدافند موشکی و جنگ الکترونیک و ایجاد دیوار آتش قرار داد.استفاده از هواپیماهای شناسائی و نظامی بدون سرنشین نیز بسیار کارساز خواهد بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد