مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

فانتوم در ایران(بخش دوم)

دوستان خوب و همیشگی وبلاگ مجله هوایی ۲۷ شهریور سال ۱۳۴۷ سالروز ورود اولین اف ۴(فانتوم)به ایران عزیز بود یعنی حدود چهل سال پیش.به همین مناسبت مقاله ای برای شما آماده گردیده که منبع آن سایت انجمن هوافضا (دوست خوبمان jsfعزیز) می باشد.در مقاله ذیل به نکاتی اشاره گردیده که اگرچه در بعضی خطوط  نقد های دور از انصاف روا داشته شده است ولیکن در برگیرنده رویدادهایی  است که بر نیروی هوایی ما صورت پذیرفته .با این اوصاف این مقاله می تواند تاریخچه ورود و خدمت این جنگنده در کشور عزیزمان ایران را برای شما بزرگواران روشن سازد.مقاله فوق بدلیل حجم بالا در چند بخش به شما تقدیم می گردد.در پایان لازم به ذکر است این وبلاگ در مورد صحت مسائل عنوان شده در مقاله فوق هیچ گونه مسئولیتی نداشته و پاسخگو نخواهد بود. 

 نکته:بدلیل رعایت مسائلی که این وبلاگ خود را پایبند آن می داند آن دسته از اطلاعات و آمار و ارقامی که در این مقاله ذکر شده در بخش هایی که لازم بوده دستخوش خود سانسوری گردیده است. 

 خرید RF-4E ملقب به دم سفیدهای ایرانی 

بر اساس پروژه ای با نام ژن تیره یا Dark Gene قرار بر این شد تا علاوه بر ساخت ایستگاههای راداری برد بلند CIA و NSA آمریکا چندین فروند RF-5A و RF-4C/E تحویل نیروی هوایی شوند در صورتی که مورد استفاده نیروی هوایی در ماموریتهایی در خاک شوروی قرار گیرند.طبق قرار دادی میان ایران و آمریکا 12 فروند RF-5A تحویل نیروی هوایی ایران شد تا پیش از ورود RF-4 به نیروی هوایی دو فروند از آنها هنگامی که در حال انجام ماموریتهای شناسایی در خاک شوروی بودند و با خلبانان آمریکایی پرواز میکردند ساقط شدند.به دلیل ضعف دفاعی این پرنده هاو دوربینهای عکسبرداری ضعیف آنها نسبت به فانتوم.نیروی هوایی آمریکا دو فروند از RF-4C های مستقر در انگلستان و آلمان خود را به ایران میفرستد شماره سریالهای این دو ۰۳**-69 و ۰۶**-69 بود این فانتومها علاوه بر آموزش خلبانان ایرانی به ماموریتهای مشترک خلبانان ایرانی و آمریکایی در خاک شوروی میرفتند.این دو هواپیما پس از چند ماه خدمت در ایران در روز 17 مرداد 1349 به پایگاههای خود در انگلستان و آلمان بازگشتند.
یک ماه بعد نیروی هوایی ایران سفارش ؟ فروند RF-4E را به شرکت McDonnell Douglas میدهد.گفته میشود در سال 1349 این پرنده ها تحویل ایران شدند اما به نظر میرسد به جای تحویل این فانتوم ها چند فروند RF-4C نیروی هوایی آمریکا به ایران فروخته شده یا موقتا تحویل داده شدند.این فانتومهای آمریکایی در ایران از سال 1350 تا سال 1357 دهها ماموریت شناسایی و جاسوسی در جنوب شوروی بر فراز کشورهای آذربایجان و ارمنستان و در موارد نادر بر فراز ترکمنستان نیز انجام دادند.
در حقیقت نخستین RF-4E های خریداری شده و تحویل داده شده به ایران به سریالهای 02**-72 الی 02**-72بودند و در نیروی هوایی ایران دارای سریالهای ***-2 الی ***-2 بودند.در سال 1353 نیز چندین فروند RF-4E دیگر به چند فروند فانتوم شناسایی دیگر موجود در ایران اضافه شدند.نخستین اسکادران فانتومهای شناسایی ایران اسکادران 11 شناسایی تاکتیکی مهرآباد بود.اسکادران 31 شکاری تاکتیکی نیز دومین اسکادران شناسایی بود و در سالهای بعد به خصوص در زمان جنگ فانتومهای باقیمانده اسکادران 11 به اسکادرانهای 31 و 61 شناسایی تاکتیکی شاهرخی و بوشهر اعزام شدند.
درکنار فانتومهای تحویل شده به ایران صدها دوربین KA-56 و KA-91 و KS-87 به همراه لنزهای 3 و 6 و 18 اینچی تحویل داده شدند این دوربینهای در زمان خود بهترین دوربینهای تصویربرداری هوایی بودند و بوسیلهء پرتاب و Flare یا شراره توانایی تصویربرداری در شب را نیز داشتند.
در اواخر عمر حکومت فقید پهلوی چند فروند RF-4E به ایالات متحده سفارش داده شد که با وقوع انقلاب هیچ کدام تحویل نیروی هوایی ایران نشدند سریال این  فروند ها عبارت بود از 057*-78 الی 086*-78
بین سالهای 1350 الی 1357 تعدادی  فروند از RF-4D/E های ایران ساقط شدند.
28 نوامبر 1973: RF-4C با شماره سریال *510-2 هنگام ماموریت شناسایی در جنوب روسیه مورد اصابت یک موشک R-3S یک فروند MiG-21MS قرار میگیرد خلبانی آن بر عهده شهید شکوهنیا و ریو آن خلبان جان سندرز بود که هر دو اجکت کرده و 16 روز بعد تحویل نیروی هوایی ایران شدند.
24 نوامبر 1976: RF-4E با شماره سریال *506-2 و به خلبانی شهید داریوش جلالی و ریو یعقوب آصفی مورد اصابت چند موشک سام 7 استرلا نیروی های یمن جنوبی قرار گرفت و در این کشور ساقط شد.
اول ژوئن 1977:RF-4E با شماره سریال *505-2 ساقط شد و خلبانان آن اجکت کردند.

تصویر
تصویر محمد شکوهنیا سمت چپ (که در بهمن ماه 1360 طی یک ماموریت شناسایی بر فراز عراق فانتوم آنها مورد اصابت یک موشک R530 ریو ایشان در این پرواز سرگرد پیروانی بودند که هر دو اجکت کرده ولی شهید محمد شکوهنیا مفقود الاثر میشوند) تصویر سمت راست متعلق به شهید داریوش جلالی (اعدام در سال 1359 به علت شرکت در کودتای نوژه)

تصویر
تصویری از دم سفید ایرانی با شماره سریال *728-74 پیش از تحویل به نیروی هوایی ایران در یک آزمایش پروازی در آمریکا.
اسکادرانهای فانتوم تا سال 1357 عبارت بودند از:
پایگاه یکم شکاری مهرآباد:
اسکادران 11شکاری/آموزشی: متشکل از F-4E
اسکادران 11 شناسایی تاکتیکی:متشکل از RF-4E

پایگاه سوم شکاری شاهرخی:
اسکادران 31 شناسایی تاکتیکی:متشکل از RF-4E
اسکادران 32 شکاری:متشکل از F-4E و F-4D
اسکادران 33 شکاری:متشکل از F-4E

پایگاه ششم شکاری بوشهر:
اسکادران 61 شکاری:متشکل از F-4E
اسکادران 62 شکاری:متشکل از F-4E

پایگاه هفتم شکاری شیراز:
اسکادران 71 شکاری:متشکل از F-4D
پایگاه نهم شکاری بندر عباس:
اسکادران 91 شکاری ملقب به کوسه ها:متشکل از F-4E
اسکادران 92 شکاری:متشکل از F-4E


تصویر
بالا و وسط:خلبانان اسکادران 11 شکاری مهرآباد
پایین:خلبانان پایگاه سوم شکاری شاهرخی
پروژهء بازیگر صلح (ارتقای فانتوم دی های ایرانی):
در سال 1357 هشت فروند از F-4D های نیروی هوایی تحت برنامه بازیگر صلح به جستوجوگر های IRST Housing به همراه RHAW پیشرفته و جدید و همچنین هدف گذار لیزری AN/AVQ-9 ملقب به Zot Box که به این فانتومها توانایی استفاده از بمبهای هدایت لیزری از جمله GBU-10 Paveway I را داشتند. پس از انقلاب نیروی هوایی 20 کیت بمبهای هدایت تلویزیونی GBU-8 و GBU-9از ایالات متحره دریافت میکند تقریبا همهء کیتهای GBU-8 پس از جنگ باقی میمانند. طی پروژه ای تصمیم بر ساخت بمب هدایت تلویزیونی جدید توسط نیروی هوایی تحت نام قدر گرفته میشوند طی این پروژه بیش از 10 بمب Mk-84 بوسیلهء کیتهای هدایت اپتیکالی GBU-8 به بمبهای مجهز به موشک میشوند موتور این بمبها موتور موشک ضدهوایی AIM-120B هاک بود که در آن زمان هنوز تعداد زیادی از آنها باقیمانده بود نام این بمب GBU-67/B قدر نام داشت و از سلاح معدود فانتوم دی های ارتقا یافته باقیمانده از جنگ ایران و عراق بود.سوانح فانتومهای ایرانی تا سال 1357:مجموعا ؟ فروند F-4D به دلایل مختلف ساقط شدند.
شماره سریال آنها عبارت بود از: (به ترتیب تاریخ تحویل از بالا به پایین)
*63-3
*02-3
*03-3
*05-3
*68-3
*13-3
77*-3
6*4-3
6**-3

تعداد F-4E های ساقط شده برابر با ؟ فروند که شماره سریال 11 فروند از آنها به ترتیب زیر است:
69*-3
*98-3
6*6-3
*51-3
7*4-3
*64-3
76*-3
7**-3
798-3
**54-3
6**3-3

RF-4Eهمچنین تعداد های ساقط شده سه فروند:
6**5-2
***-2
651*-2 

اسلحه اشباح ایرانی!!
تصویر
F-4D Phantom II
در بعد هوایی:
بعد هوایی:رادار AN/APQ-109A با برد نهایی 50 مایل و برد مفید 35 مایل قابلیت استفاده این فانتوم ها از موشکهای هدایت راداری AIM-7E-2 اسپارو را ایجاد میکند.
دومین سلاح در درگیری هوایی این فانتومها موشکهای گرمایابAIM-9J-1 سایدویندر بود که بعدا با خریداری موشکهای AIM-9P جایگزین آن شد
سومین سلاح فانتوم دی در نبردهای هوایی توپ SUU-23A بود.

در بعد زمینی:
بمبهای سقوط آزاد Mk-82/3/4 و همچنین بمبهای M-117 همچنین فانتوم دی هایی که تحت برنامه بازیکن صلح ارتقا یافتند توانایی حمل بمبهای هدایت لیزری GBU-10LGB را داشتند.

ادامه دارد... 

به امید روزی که خلبانان رشید و دلاور ایران زمین سوار بر  بهترین مرکب ها آسمان ایران زمین را برای تمامی دشمنان نا امن سازند.سرفراز باشید.

نظرات 2 + ارسال نظر
سروش یکشنبه 7 مهر 1387 ساعت 08:46 ق.ظ

من با اقای jsf اشنا هستم (شخصی نه) ایشان از کسانی هستند که منافقین و صهیونیست ها حمایت می کند و افکار ضد نظام دارد.

خداوند ایشان را به راست هدایت کند.

تیم تبلیغات سایت ساز یکشنبه 7 مهر 1387 ساعت 03:29 ب.ظ http://sitesaz.ir

می توانید بجای وبلاگ سایت داشته باشید. سایت ساز CMSاست که این امکان را به شما میدهد که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه ، فقط با 15000 تومان یک سایت حرفه ای، پویا و Dynamic فراتر از این چیزی که با آن کار می کنید به نام خود داشته باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد