مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نظرسنجی "اسکای ترکس" از مسافران شرکت "ایران ایر"



ترجیح می‌دهم پای پیاده سفر کنم، ولی با "هما" سفر نکنم



خبرگزاری فارس: موسسه تحقیقاتی اسکای ترکس (SKYTRAX) که از معتبرترین شرکتهای رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی دنیا است، طی گزارشی به نظرسنجی از مسافران در خصوص پروازهای شرکت هواپیمایی هما پرداخت.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، موسسه تحقیقاتی اسکای ترکس (SKYTRAX) از معتبرترین موسسات رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی و فرودگاههای دنیا است و در حال حاضر 225 شرکت هواپیمایی دنیا را سالانه رتبه بندی می کند. این شرکت که در سال 1989 در لندن تاسیس شد، متعلق به بخش خصوصی است و 19 سال سابقه فعالیت دارد.
یکی از مهمترین ابزار رتبه بندی این شرکت که از یک تا پنج ستاره به شرکتها هواپیمایی اختصاص می دهد، نظرسنجی از مسافران شرکتهای هواپیمایی است. در این راستا نظر سنجی "اسکای ترکس" از مسافران شرکت هواپیمایی ایران ایر به شرح زیر منتشر می شود.


*ترجیح می‌دهم پای پیاده سفر کنم، ولی با "هما" سفر نکنم

"میم شمس که روز 14 اوت 2008 با یک فروند هواپیمای قدیمی بوئینگ 747 از کپنهاگ به تهران بازگشته است می گوید ، ترجیح می دهم دفعه بعد که بخواهم به تهران سفر کنم تمام مسیر را پای پیاده بروم ولی با شرکت ایران ایر مسافرت نکنم . خدمه هواپیما هیچ توجهی به مسافرین ندارند . زمانی که زنگ مخصوص را می زنیم ، خدمه هیچ توجهی به شما ندارند و به سراغتان نمی آیند . اگر خوش شانس باشید و اگر کنارتان رد شوند ، می توانید درخواست خود را با آنها مطرح کنید" .

*سیستم تهویه هوا کار نمی کرد

استیو تان که چهارم ژوئن 2008 با یک فروند ایرباس قدیمی از دوبی به تهران آمده است ، می گوید: سیستمهای تهویه هوای هواپیما کار نمی کرد ، بنابراین مسافرین مجبور بودند بیش از 30 دقیقه هوای نامساعد را تحمل کنند . خدمه هواپیما با درخواست مسافرین آب خنک می آوردند . غذا خوب بود . با توجه به عمر هواپیما ، انتظارات ما برآورده شد . تنها از این خوشحالم که به سلامت فرود آمدیم .

*پرواز سر ساعت و به موقع انجام شد

محمد ضیا ابراهیمی 27 می 2008 که با پرواز بیزینس کلاس مسافرت کرده ، می گوید ، خدمه هواپیما کمک و یار مسافرین بودند . هواپیمای 747 بسیار قدیمی بود ولی پرواز سر ساعت و به موقع انجام شد .

*دریغ از یک لبخند خدمه پرواز

ام یالفانی 22 ژانویه 2008 با هواپیمای ایرباس 300-600 از آمستردام به تهران آمده است . وی می گوید ، پرواز از آمستردام به موقع انجام شد . رفتار خدمه هواپیما دوستانه بود ، گرچه آنها از یک لبخند خشک و خالی خودداری می کردند . سیستم هدفون در صندلی من کار نمی کرد . غذا خوب بود . پرواز برگشت به علت بارش برف سنگین ، 5/2 ساعت تاخیر داشت . در مجموع با توجه به عمر هواپیما و امکانات آن ، از خدمات ایران ایر راضی بودم .  

ادامه این گزارش جالب را در ادامه مطلب دنبال نمائید

* غذا در مسیرهای داخلی چندان گرم و خوشمزه نیست

عباس آسیم 12 دسامبر 2007 که از کراچی به تهران ، تهران به مشهد و سپس تهران به دمشق و دمشق به تبریز و از تهران به کراچی سفر کرده می گوید ، در مسیرهای بین المللی ، خدمات کاملا خوب است . غذا گرم و از نظر کمیت خوب است . در مسیرهای داخلی غذا چندان گرم و خوشمزه نیست . خدمات در فرودگاهها مناسب است ولی جای پیشرفت دارد . رفتار خدمه هواپیما دوستانه است و پروازها معمولا سر وقت انجام می شود . هواپیماهای قدیمی روسی در پروازهای داخلی اصلا راحت نیست .

* خدمات هما در حد یک شرکت هواپیمایی متوسط است

جورج میسیوچ 10 اکتبر 2007 می گوید ، هواپیمای فوکر خوب است ولی به هر قیمتی نباید با هواپیماهای توپولف روسی مسافرت کرد . رفتار خدمه پرواز دوستانه بود و در کل خدمات در حد یک شرکت هواپیمایی متوسط بوده است.

*خدمه هواپیما در طول پرواز رفتار دوستانه ای داشتند

ای اندرسون 20 اوریل 2007 در پرواز بازگشت از هیثرو به تهران ، هواپیما قدیمی ولی تمیز بود و همه چیز کار می کرد . خدمه هواپیما در طول پرواز رفتار دوستانه ای داشتند و سخت تلاش کردند . غذا خوب و زیاد بود و در صورت درخواست ، نوشیدنی آورده می شد . رییس خدمه پرواز یک زن بود که کاملا در کارش حرفه ای به نظر می رسید . هیچ گونه نوشیدنی الکلی برای مسافرین سرو نمی شد . ایران و مردمش بسیار دوشت داشتنی هستند . ایران کشوری بسیار جذاب و جالب است که یک بار به دیدنش می ارزد .

*ایران ایر با توجه به امکانات موجود، بهترین خدمات را ارائه می‌کند

درک برایس 30 آوریل 2006 گفت ، ایران ایر با توجه به امکانات موجود ، بهترین خدمات را ارائه می کند . ایران به علت تحریمهای امریکا امکان دستیابی به هواپیماهای جدید را ندارد ولی طی سالهای اخیر از هواپیماهای جدید ای 330 در برخی از مسیرها استفاده می کند . خلبان با مهارت خاص و عجیبی هواپیما را فرود آورد که این آرام ترین فرود من طی 27 سال پرواز بود . در پرواز به شیراز با یک فوکر 100 ، غذا مناسب و ساده ولی زیاد بود . خدمه زیاد تلاش می کردند .

* در آخرین سفر با "هما" کاملا ناامید شدم

ف نیکخواه اول سپتامبر 2005 در این باره می گوید ، من تا کنون بارها با ایران ایر سفر کردم ولی آخرین مسافرت ، مرا کاملا ناامید کرد . در پروازی که با دختر 9 ماهه ام بودیم ، هیچ امکاناتی برای رسیدگی به یک کودک نه ماهه وجود نداشت . وقتی از یکی از خدمه هواپیما ، امکاناتی برای رسیدگی به وضعیت کودکم خواستم ، گفت ، آیا این دفعه اول است که با ایران ایر سفر می کنید و ما مجبور شدیم پوشک کودکمان را کف هواپیما عوض کنیم که این موجب آزردگی خاطر سایر مسافرین شد . فیلمهای ایرانی از طریق پروژکتورهای قدیمی نمایش داده می شد و اکثر هدفون ها کار نمی کرد . در برخی از پروازها علی رغم هشدار در خصوص استعمال دخانیات ، برخی از مسافرین سیگار می کشیدند و خدمه هواپیما نیز قصد نداشتند با صحبت یا توسل به زور مانع از این اقدام شوند . کنترل مسافرین از سوی خدمه بسیار ضعیف بود .

* قوانین ایمنی را با شدت اروپاییها انجام نمی‌دهند

پی گاراو 7 ژوئن 2005 در این باره می گوید ، کیفیت غذا خوب بود . هواپیمای بوئینگ قدیمی بود و به نظر می رسید باید بازنشسته شود . در ارتفاع 30 هزار پایی احساس می کردم هر لحظه امکان سقوط وجود دارد . رفتار خدمه هواپیما دوستانه بود . آنها قوانین ایمنی را با شدت و خشکی اروپاییها انجام نمی دهند . وقتی به یکی از آنها در خصوص سیگار کشیدن یکی از مسافرین اطلاع دادم ، به سرعت پیگیری کرد و جلوی او را گرفت . فیلمهای فارسی با زیر نویس انگلیسی برای کسی که کمترین درکی از فارسی ندارد ، اصلا مناسب نیست .

*خدمه هواپیما نسبت به بی‌نظمی مسافرین هیچ تذکری ندادند

آندریو پاویت 10 اکتبر 2004 که از تهران به بیروت سفر کرده می گوید ، پرواز سر ساعت انجام شد و غذای خوبی نیز سرو شد . اما آنچه که مرا بسیار متعجب کرد این بود که در حالی که هواپیما فرود آمده بود ولی به طور کامل متوقف نشده بود ، مسافرین از جای خود بلند شده و با برداشتن کیف و وسائل خود به سمت در خروجی هواپیما راه افتادند . خدمه هواپیما نیز در این خصوص هیچ تذکری ندادند . این مساله را در هیچ یک از پروازهای قبلی ندیده بودم .

* ایران ایر اشکالاتی دارد ولی خلبانهای آن ماهرند

مازیار بقالی که از فرانکفورت به تهران سفر کرده ، می گوید ، ایران ایر ارزان ترین پروازها را به تهران دارد و خلبانهای این شرکت کاملا ماهر هستند . البته پرواز با ایران ایر اشکالاتی نیز دارد . اول از همه ، گرچه هواپیماهای ایرباس این شرکت یکی از ایمن ترین هواپیماهای جهان است ولی بوئینگ 747 و 727 و هواپیماهای روسی آن از پیر تین و خطرناک ترین هواپیماها به شمار می روند . بنابراین توصیه من به همه مسافرین این است که با این نوع هواپیماها سفر نکنند .
کاربران محترم جهت مشاهده اصل خبر به زبان انگلیسی می توانند به آدرس اینترنتی
http://www.airlinequality.com/Forum/iran.htm مراجعه کنند.

نظرات 2 + ارسال نظر
سیروس سه‌شنبه 9 مهر 1387 ساعت 10:30 ق.ظ

متاسفانه همانطور که دیده می شود نظر خارجی ها یا غربی ها مساعدتر از مردم خودمان است.
این به فرهنک غلط ما در خود کم بینی و تمسخر داشته هایمان است که انشاء الله به کمک ما و شما رفع شود.

سیروس عزیز با نظر شما موافقم ولیکن این ا هم قبول کنید خارجی ها شاید هر چند سالی یکبار سوار هواپیماهای ما بشوند و برای آنها که بهترین خدمات و هواپیماها را سوار می شوند ایجاد تنوع و سوار بر هواپیماهای با رفاه کمتر برای یک نوبت کمی هم جالب است ولیکن مسافر ایرانی که ریسک پرواز متعدد با این هواپیماها را دارد به چیز دیگری می نگرد.
سربلند باشید و خندان

دریا جمعه 14 مرداد 1390 ساعت 05:35 ب.ظ http://khateratman29.persianblog.ir/

من حاظرم با می نی بوس سفر کنم عمرا دیگه سوار هواپیمای اسکای که بدترین سفر تو عمرم و باهاش داشتم سفر نکنم بدترین سفرررررررر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد