مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

یوروفایتر تایفون، جنگنده نسل چهار

  تصویر
یوروفایتر نیروی هوایی آلمان (لوفت وافه)

طرح کاملن مهندسی بدنه و سیستم های الکترونیک، دید عالی 360 درجه، قابلیت پرواز مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز، بهره گیری از کانارد جهت افزایش توانمندی حرکت چرخشی، بهره گیری از جدیدترین و بهترین جنگ افزارهای روز جهان، TBO یا فاصلهء بین دو تعمیر بالا، موتورهای کم مصرف ولی پرقدرت، رادار بسیار پیشرفته فازی آرایه ای یا AESA با توانایی تهیه نقشهء دقیق از سطح زمین، کابین هوشمند با در نظرگرفتن رابط خلبان با ماشین، استیک کنترل وسط نصب شدهء ارگونومیک، نمایشگرهای رنگی چندکاره و بسیاری موارد دیگر باعث شده اند جنگندهء Eurofighter Typhoon به عنوان بهترین جنگندهء غیراستیلث یا به عبارتی نسل 4 در جهان شناخته گردد...

جنگندهء یوروفایتر تایفون، شماری زیادی از تکنولوژی های بسیار پیشرفته و مهندسی را مورد استفاده قرار می دهد. در بدنة این هواپیما، به میزان بسیار زیادی از مواد کامپوزیتی استفاده شده و تنها 15 درصد سطح بدنه از فلزات ساخته شده است. پیشرانه های جدید EJ200 در ترکیب با سطوح کاملن آیرودینامیکی هواپیما، بدون نیاز به استفاده از پس سوز و در هنگامی که جنگنده به طور نرمال با جنگ افزارها بارگذاری شده است، توانمندی پرواز مافوق صوت (سوپر کروز) را به هواپیما می بخشند. سامانه های بسیار پیشرفتهء کنترل پرواز و طراحی ناپایدار این هواپیما، سهم شایانی در مانورپذیری این جنگنده در ارتفاعات بالا و سرعتهای زیاد ایفا می کنند. این موارد در ترکیب با سامانه های قدرتمند دفاعی، حسگرهای بسیار پیشرفتهء فعال و غیرفعال، دارا بودن کابینی ارگونومیک در جهت کمک به وظائف خلبان، و سطح مقطع راداری بسیار اندک در مقایسه با سایر جنگنده ها، نقش قابل توجهی را در رقابت این هواپیما با سایر پرنده ها بازی می کنند.

CEP
میزان تهدیدات آینده در طراحی یوروفایتر، تعهدی جهت توسعهء تمامی سیستم های آن برای آینده بوده اند که در اصطلاح «برنامهء قابلیت توسعه» یا Capability Enhancement Programme نامیده شده است. بدین جهت اغلب سیستم های به کار رفته در هواپیماها، به نحوی طراحی شده اند تا به آسانی قابل تعویض و جایگزینی با نمونهء بهتر در سالهای آینده باشند. این امر در تایفون، به واسطهء بهبود تکنولوژی و کاهش هزینه های نصب تجهیزات پیشرفتهء جدید، باعث می‏شود تا جنگنده همچنان در کورس رقابت باقی بماند. بسیاری از این سیستم های بالقوه در تایفون، بدین شکل بهینه و به روز می گردند. پروژهء ساخت جنگندهء یوروفایتر تایفون، به چند بخش گوناگون عملیاتی تقسیم شده است. این پروژه را چندین کنسرسیوم، مستقل از سازندهء اصلی هواپیما بر عهده دارند. اولین آنها شرکت DERA یا Defense Evaluation and Research Agency می‏باشد که اکنون به دو بخش QinetiQ و DSTL تقسیم شده است. بی شباهت به اغلب طرح های تئوریک مطالعه و بررسی شده، یوروفایتر از یک طرح صحیح و اثبات شده در شبیه سازی به وسیلهء کامپیوترهای پرقدرت، بهره می‏برد. این امر به واسطهء شبکه سازی چندین سیستم کامپیوتری شبیه ساز جنگی بدست آمده است که هرکدام توسط خلبانان با تجربه هدایت می شده اند.

تصویر
جدول تاثیرگذاری جنگنده های شاخص غربی در نبردهای فراتر از میدان دید چشم

این سیستم شبکه، به طور جامع، وضعیت درگیری جنگندهء یوروفایتر با سایر جنگنده های مشابه، نظیر گونه های بهینه شدهء خانوادهء سوخوی27 فلانکر در حالت فراتر از میدان دید را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. (منظور گونهء سوخوی35 سوپر فلانکر و انواع مشابه آن است)

تصویر

مطالعات در تمامی موارد، با استفاده از تمامی توان بهترین سیستم های موجود بر روی هر دو هواپیمای روسی و یوروفایتر، سامانه های آویونیک، ساختار بدنه (شامل اطلاعات مربوط به سطح مقطع راداری)، بازدهی موتورها (شامل میزان مصرف سوخت)، سیستم های دفاعی و رابطهای خلبان - ماشین به انجام رسیدند. در این آزمایشات، جنگندهء فرانسوی رافال به موشکهای هوا به هوای MICA ساخت Matra و BAe (که نخستین گزینه نیروی هوایی فرانسه برای درگیری های هوائیست) و سایر هواپیماها به موشک هوا به هوای میان برد آمرام ساخت رایتئون - هیوز مجهز شدند.

در این شبیه سازی ها، جنگندهء یوروفایتر در 82 درصد موارد در برابر سایر جنگنده ها به پیروزی قاطع دست پیدا کرد. (100 درصد به معنای پیروزی قاطع در تمامی نبردها، صفر درصد به معنای باخت مطلق و 50 درصد به معنای تساویست) روش معمول تر جهت بیان اندازهء توانمندی جنگی، برای تایفون معادل 4.5 به یک می باشد. به بیانی دیگر و از روی آمار بدست آمده از طریق سوپر کامپیوترهای شبکه شده، هر جنگندهء یوروفایتر، در برابر ساقط کردن 4.5 فروند جنگندهء سوخوی Su-35 سرنگون می شود. این مقایسه، با در نظر گرفتن آمار کسب شده توسط سایر جنگنده ها، بسیار مطلوب و عالی محسوب می شود. رقم توانمندی نبرد هوایی در فاصلهء دور از دید چشم برای جنگندهء شکاری F-16C Falcon معادل 0.3 به یک؛ برای F-15C Eagle معادل 0.8 به یک، برای F-18C Hornet معادل 0.3 به یک، برای مدلی پست شده از اف18 سوپر هورنت که در شبیه ساز + F-18 نامیده شده است، 0.4 به یک و برای جنگندهء فرانسوی رافال، یک به یک ارزیابی گردید. در این ارزیابی کامپیوتری، تنها جنگندهء بسیار توانمند لاکهید مارتین، یعنی F-22 Raptor توانست قدرت بسیار بالاتری به نمایش بگذارد و به رقم 10.1 در برابر یک دست یابد.

تصویر
یوروفایتر مجهز به بمب های هدایت لیزری GBU-24 و موشکهای هوا به هوای MICA

به جز این سنجش و ارزیابی توانمندی جنگی، تعدادی از موارد قابل مقایسه به صورت جداگانه نیز در دسترس می‏باشد. برای مثال ارزش بسیار بالای توانمندی نبرد هوایی در فاصله های دور از دید چشم خلبان در ارتفاعات متوسط، فزونی بسیاری می‏یابد و در این افزایش توانایی در ارتفاع 22000 فوتی و سرعت 0.9 ماخ با اف22 برابری پیدا می کند. در سرعتهای بالای صوت، برای مثال 1.6 ماخ در ارتفاع 36000 فوتی، میزان پایداری و سرعت چرخش یوروفایتر حتا از اف22 نیز بهتر می شود، ضمن اینکه در میزان چرخش ناگهانی نیز از اف22 پیش می افتد. در ارتفاعات پست، یوروفایتر قادر است در زمانی کمتر از 30 ثانیه، سرعت خود را از 200 نات بر ثانیه به 1 ماخ برساند. بدیهی است که در سرعتهای کمتر از صوت نیز میزان پایداری، چرخش و تغییر مسیر ناگهانی یوروفایتر از اف22 بهتر است. در این میان تنها جنگندهء فرانسوی رافال در برخی موارد به قابلیتهایی نزدیک به یوروفایتر قادر است دست یابد.

تصویر

نکتهء مهمی که باید در خاطر سپرد آن است که به هنگام انجام آزمایش این داده ها، جزئیات کامل مربوط به یوروفایتر، هنوز بر روی شبیه سازها قرار نگرفته بودند. بدون در اختیار داشتن این اطلاعات نمی توان مشخص نمود که آیا خصوصیات بهینه و کامل یورفایتر در این نبردهای گوناگون آزمایش شده بودند یا خیر. اگرچه این مطالعات، اثباتگر توانمندی ذاتی جنگندهء یوروفایتر بودند.

ارزیابی ملی
هنگام انتخاب یک هواپیمای جنگنده جهت نیروی هوایی ملی یک کشور، نیاز به مقایسهء شماری از معیارها، تکنولوژی ها، قابلیتهای کاربردی و موارد سیاسی لازم می گردد. این انتخاب به گروه بررسی کننده، ایدهء انجام چگونگی تغییرات در اساس نیازهای مربوط به یک جنگنده که برای پروسهء انتخاب مورد نیاز است می دهد. البته به هنگام آزمایش، مواردی بیش از چند عامل سادهء مربوط به قابلیتهای در نظر گرفته شده در انتخاب جنگنده لحاظ می گردند. برای مثال به تازگی دولت کره جنوبی، پروسهء صحیحی را جهت آزمایش عوامل دیگری که برای لغو قرارداد یا تصمیم خرید موثر بودند به کار گرفت که مواردی تکنیکی و مربوط به سازگاری با زمین بودند.

البته باید توجه داشته باشیم که روشهای انتخاب هر هواپیما بر اساس قابلیتهایش، از روی دانسته هایی کاملن تجربی که به صورت دستی از داده های موجود تخمین زده شده اند، گزارشهای موجود و سایر عوامل بدست می آیند. به جدول زیر توجه فرمائید:

تصویر

همانطور که شما خوانندگان محترم دیدید، چه بسا با یک تحلیل ساده نیز می توان به اختلافات عمیقی در انتخاب یک هواپیما بر اساس اطلاعات و ضوابطی که پراهمیت هستند، دست پیدا کرد. این مقالهء کوتاه همچنین نشان داد که جنگندهء یوروفایتر تایفون، معلوم نیست در هر شرایطی بر دشمن چیره شود و مقایسهء انجام شده، به خوبی بر مسائل عملیاتی هواپیما نظیر ترکیب هر دو نبرد هوایی و زمینی اشراف نداشت. این امر با درنظر گرفتن شاخصی چون قیمت هواپیما، صحیح تر نیز به نظر می رسد.

داده های ابتدایی
جدول زیر، جزئیات ابتدایی و ساده ای از قابلیتهای یوروفایتر را نشان می دهد. باید بدانید که بسیاری از این داده ها، بر اساس انتظارات یا پیش بینی هایی که مورد نیاز طرف خریدار هواپیما بوده اند تهیه گشته اند. اکنون معلوم گشته است که بسیاری از این اطلاعات محقق گشته یا چه بسا فراتر از حد انتظار نیز در یوروفایتر ظاهر شده اند؛ بنابراین چیزی در حدود این اطلاعات را باید به عنوان تخمینی از اطلاعات دقیق و صحیح در نظر آورد:

تصویر

تصویر 
منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=43&p=90705#p90705
نظرات 2 + ارسال نظر
رضا سه‌شنبه 23 مهر 1387 ساعت 06:19 ب.ظ

سلام
ا یک سوال مهم
به نظر شما چرا با وجود اینکه روسیه جنگنده ای پیشرفته ای چون su30 su34 MIG-35 رو داره و به کشورهای چون مالزی و هند و ونزوئلا هم میفروشه اما خودش در جنگ اخیر در گرجستان از جنگنده های قدیمی Su-24 , su-25 استفاده کرد ؟

دوست خوب وبلاگ
پاسخ به سوال شما نیازمند ارائه توضیحاتی است که در وقت مناسب و تحت یک مقاله ارائه خواهیم داد ولیکن به نظر ما گرجستان حریفی نبود که بخواهد از لحاظ جنگ هوایی تهدیدی برای روس ها باشد همانطور که شاهد بودید گرجستان جرات پرواز جنگنده هایش را نداشت(البته حق داشت) و بدلیل لشکر کشی نیروهای زمینی گرجستان روسها از سوخو ۲۵ ها که متخصص نابود سازی لشکر های زرهی هستند استفاده نمود و از سوخو ۲۴ ها برای نابود سازی مراکز حساس نظیر فرودگاه تفلیس یا بنادر گرجستان ولیکن اگر جنگ ادامه پیدا می کرد بعید نبود بزرگان هوایی روس عرض اندام نمایند حداقل برای کاهش روحیه حریف.
میگ ۳۵ و سوخو ۳۴ روس خود را برای مبارزه با حریفانی چون رپتور آماده می کنند نه موشک های دوش پرتاب اسرائیلی که بر دوش سربازان گرجی سنگینی می کرد.

اسی سه‌شنبه 11 آبان 1389 ساعت 04:08 ب.ظ http://ehsanmoradi12.blogfa.com

سلام . مطالب عالی دارید . ببخشید این جنگنده ساخت چه کشوریه؟
لطفا به وب من بیاید و جواب این سوال رو بدید.
http://ehsanmoradi12.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد