مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

واکنش های اولیه به احداث پایگاه جدید دریایی ایران در بندر جاسک

 اعلام ایجاد پایگاه جدید دریایی ایران در تنگه هرمز از سوی ایران، توجه برخی رسانه های جهان را به خود جلب کرد.
به گزارش عصرایران ، روزنامه های نیویورک تایمز آمریکا و گاردین انگلیس از جمله رسانه هایی بودند که این اقدام ایران را مورد توجه قرار دادند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار خبر احداث پایگاه دریایی جدید ایران در تنگه هرمز ، این اقدام ایران را بیشتر اقدامی در راستای مقابله با حمله احتمالی ایالات متحده به ایران ارزیابی کرد و از ارایه تحلیل بیشتر بر آن خودداری کرد.

اما روزنامه انگلیسی گاردین توجه بیشتری به موضوع نشان داده است و با چاپ گزارشی درباره احداث پایگاه جدید دریایی ایران ، این اقدام ایران را از جنبه مزایای استراتژیک با کارشناسان امور نظامی بریتانیا به گفت و گو گذاشته است.

گاردین با انتشار نظرات "جیسون آلدرویک" کارشناس امور دریایی در مرکزبین المللی مطالعات استراتژیک در بریتانیا،موقعیت جغرافیایی و استراتژیک جاسک را از نظر این کارشناس بریتانیایی مورد بررسی قرار داده است.

از نظر آلدرویک موقعیت استراتژیک جاسک به لحاظ اشراف بیشتر بر دریای عمان از بندر عباس بهتر است.وی در این باره به گاردین می گوید:"موقعیت این بندر به لحاظ دست رسی آسان تر به آب های آزاد و نزدیکی به اقیانوس هند برای فرماندهان نظامی بسیار بهتر است.اما سؤال مهم این است که آنها (ایرانی ها)قصد دارند چه تجهیزات یا نیروهای خود را در این پایگاه جدید مستقر سازند که تا این لحظه اطلاعی از این امر نیست و اطلاع از این مورد در ارزیابی موقعیت و اهداف تاسیس چنین پایگاهی مهم است.مثلا ممکن است ایران این پایگاه را مرکز تجمع و استقرار زیردریایی های خود قرار دهد."

گاردین در ادامه نظرات "لی ویلت"یک کارشناس دریایی دیگر بریتانیا در این زمینه را نقل می کند و به نقل از وی می نویسد:"شاید تنها هدف ایران از اعلام رسمی این مطلب صرفا اعلام آن باشد. به عبارت دیگر یک نگاه بدبینانه می گوید ایران یک کشور نفتی است و بر تنگه هرمز تسلط دارد.هر وقت آنها مطلبی از تنگه هرمز و یا خلیج فارس و موارد مشابه به زبان می آورند قیمت نفت کمی جابه جا می شود و افزایش می یابد.حالا هم با توجه به کاهش قیمت نفت شاید آنها می خواهند به وسیله این سخنان کمی قیمت نفت را بالا ببرند."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد