مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سرگذشت هواپیماهای VIP در ایران

1- 1001 (Boeing 707-386C)
تصویر
نام این بویینگ که توسط شاه  سابق خریداری شد قبل از انقلاب شاهین بود .شاهین در زمان خود گران ترین هواپیمای جهان بود. در آن زمان بر روی شاهین بیش از 300 میلیون تومان تجهیزات اضافی نصب شد و با 15 میلیون تومان اشیاء طلایی زینت داده شد.
این هواپیما 6 توالت دارد که 5 توالت در قسمت عقب متعلق به همراهان و یکی که حتی سیفون آن نیز طلا است به شاه و همسرش تعلق داشت. در سالن ناهارخوری هواپیما یک میز 40 تکه وجود دارد که 6هزار ساعت برای منبت کاری ، روی آن کار شده و ارزش آن میلیون ها تومان است. اتاق خواب آن رویایی و دیدنی است و می توان آن را یک موزه کوچک دانست.
قصری که در داخل بویینگ بنا شده قیمت هواپیما را تا 800میلیون تومان بالا برده بود.
در این هواپیما تمام دستگیره های درهای ورودی و داخلی و تمام وسائل روشویی و شیرهای آب سرد و گرم حمام از طلا است.
ساعتهای تمام طلایی در اتاق کار شاه در هواپیما زمان را به وقت گرینویچ ، وقت مقصد و وقت محلی نشان می داد. شاه با دستگاه های طلایی مقابل خود در اتاق کار می توانست موقعیت ، سمت حرکت ، ارتفاع پرواز و سرعت هواپیما را کنترل کند. بار مشروب داخل اتاق ناهارخوری هواپیما نیز از جمله گران ترین بارهای مشروب بود که با چوبهای بسیار مرغوب و گران مشبک کاری شده و ظروف داخل آن از طلا و نقره بود.
از این قصر طلایی پرنده ، همواره 20 دژبان نگهداری می کردند و ورود به آن مستلزم داشتن کارت مخصوص بود.
معرف پروازی این هواپیما BLUE FLIGHT 1 بوده است.

این همان هواپیمایی است که شاه  مخلوع را در 26 دی 1357 از ایران خارج کرد و در اسفند ماه همان سال توسط خلبان مخصوص شاه ، سرهنگ خلبان بهزاد معزی به کشور بازگردانده شد.

هواپیمای شاهین ، پس از انقلاب به 1001 تغییر نام داد و با معرف پروازی معراج ، پرواز می کند.

هم اکنون از این هواپیما برای سفر های سران کشور استفاده میشود .

تعمیر و نگهداری این هواپیما ی  بر عهده نیروی هوایی ارتش است.

2- 1002 (Boeing 707-370C)
تصویر
این بویینگ 707  در اصل یک فروند 707 سوخترسان می باشد که تبدیل وضعیت داده و به عنوان یک هوا÷یمای تشریفات توسط مقامات کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
این هواپیما همانند 1001 برای سفر های سران کشور  استفاده میشود.
تعمیر و نگهداری این هواپیما نیز بر عهده نیروی هوایی ارتش است.

3- EP-AGA) Boeing 737-286C)
تصویر
این بویینگ  پیش از انقلاب متعلق به هویدا بود و پس از انقلاب توسط مقامات و سران کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
از این هواپیما بیشتر در سفر های استانی رئیس جمهور و سفرهای داخلی و منطقه ای سران ارشد کشور استفاده میشود.
این هواپیما ساخت 1977 میباشد اما باوجود سن زیاد ساعات پروازی کمی دارد و همچنان می تواند نقش خود را بخوبی بازی نماید.
تعمیر و نگهداری این هواپیما بر عهده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما ) میباشد.

4-EP-AGB) Airbus A321-231)
تصویر
این ایرباس که جوان ترین هواپیمای تشریفاتی موجود در ایران است در زمان ریاست آقای خاتمی سفارش داده شد اما به دلیل کارشکنی طرف فرانسوی با شکایت ایران و پیگیری حقوقی انجام شده این هواپیما در زمان آقای احمدی نژاد وارد کشور شد. به غیر از رئیس جمهور سران و مقامات کشور از این هواپیما در سفرهای داخلی و خارجی خود استفاده می کنند.
برای دکوراسیون داخل این هواپیما 20 میلیون دلار هزینه شده و دارای امکانات زیادی مانند سالن کنفرانس ، ارتباط اینترنتی و ماهواره ای است.
تعمیر و نگهداری این هواپیما هم بر عهده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران میباشد.


این 4 هواپیما که در بالا مشخصات آنها نوشته شده اصلی ترین هواپیماها برای حمل سران ارشد و مقامات کشور میباشند .به غیر از این 4 فروند هواپیما دو فروند هواپیمای تشریفاتی دیگر نیز قبلا استفاده میشد که هم اکنون از رده خارج و با رجیستر های EP-PLN ( متعلق به خانواده شاه مخلوع) و EP-GDS ( متعلق به خود شاه ) در نمایشگاه هوایی تهران برای نمایش عمومی به عنوان موزه نمایش داده میشود.

برای حمل افراد و هیئت های مهم سیاسی و نظامی نیز از هواپیمای فالکون استفاده میشود که در زیر بطور خلاصه به آنها اشاره می کنیم.

تصویر
9001 : Falcon 20F

9002 : Falcon 20F

9003 : Falcon 20F

9016 : Falcon 20F

9011 : Falcon 50EX(EP-TFA)

9012 : Falcon 50EX(EP-TFI)


فالکون 50 های مورد استفاده در جریان جنگ اول خلیج فارس به ایران پناهنده شده اند
تعمیر و نگهداری تمامی این فالکون ها به عهده نیروی هوایی ارتش است.


در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی یک فروند ایرباس 340 تشریفاتی که متعلق به سلطان برونئی بود خریداری شد و طبق شنیده ها 200 میلیون دلار بابت این هواپیما پرداخت شد ولی هیچ گاه به ایران تحویل داده نشد وسرنوشت این هواپیما در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در سفرهای خاص مانند سفر رئیس جمهور به آمریکا از هواپیماهای بویینگ 747 ایران ایر استفاده میشود زیرا به غیر از بویینگ 707 برد هیچ کدام از هواپیماها به آمریکا نمیرسد و بویینگ 707 ها به دلیل آلودگی صوتی و فرسودگی در سفر به آمریکا استفاده نمی شود
 در پایان عکسی از بوئینگ ۷۲۷ تشریفات کشورمان که از جزئیات مربوط به آن اطلاع خاصی موجود نیست فقط به این نکته نیز می توان اشاره نمود که تا اوایل دهه نود میلادی در حال خدمت بوده است.  

تصویر

با توجه به شرایط سیاسی کشور و مسافرت های پیاپی مسئولین کشور عزیزمان ایران می بایست  تدابیری اندیشیده شود تا به ناوگان هواپیماهای تشریفات کشورمان افزوده و از مستهلک شدن بیشتر هواپیماهایی که در حال حاضر در حال خدمت می باشند جلوگیری گردد.همین جا می بایست از زحمات بی دریغ و فداکارانه پرسنل و تکنسین های نیروی هوایی کشورمان که توانسته اند پیرمردی چون 1001 را همچنان پرافتخار به پرواز درآورند تشکر نمود.سپاسگزاریم 

منبع :
انجمن هوافضا (با تشکر ازعشق پرواز عزیز)

نظرات 9 + ارسال نظر
پویان یکشنبه 19 آبان 1387 ساعت 10:35 ب.ظ http://www.aerocenter.ir

اگر اشتباه نکنم از لاکهیدهای جت استار هم استفاده میشه که یکیش در سانحه ای که منجر به شهادت شهید ستاری شد از بین رفت و دیگری هم احتمالا زمینگیر.
میخواستم بپرسم انتخاب نوع هواپیماها در پروازهای تشریفاتی داخلی بر عهده چه کسی یا کسانی هست؟
با تشکر

پویان عزیز تا جائی که ما اطلاع داریم از لاکهید ها استفاده نمی شود(البته با توجه به اطلاعات ناقص ما).نوع انتخاب و جزئیات مربوط به آن هم بماند.
ممنون از محبتت به وبلاگ.

[ بدون نام ] دوشنبه 20 آبان 1387 ساعت 12:20 ق.ظ

حداقل شاه و فرح فقط دو نفر بودند که چنین امکاناتی داشتند . الان تعداد آدمهایی
که ممکنه حتی استفاده از دستگیره طلا را هم کسر شاءن بدونند چند نفره ؟

جواب :بیش از تعداد انگشتان دست هزار دستان

دوست خوب من با کمی مطالعه می توانی به این موضوع پی ببری که در زمان گذشته درباریان برای خود هواپیماهای جداگانه ای داشتند و برای مسافرت های خود فرودگاهها را هم غرق می کردند مثلا در مدت اقامت در کاخ های رامسر این فرودگاه غرق شده و شبانه روز توسط جنگنده ها حفاظت می شد.

فرنام سه‌شنبه 21 آبان 1387 ساعت 09:01 ق.ظ

گردی از راهی نمی خیزد ، سواران را چه شد ؟
مرده اند از بیم یاران ، نامداران را چه شد ؟
جز صدای جغدها چیزی نمی آید بگوش
قمریان آخر کجا رفتند ، ساران را چه شد ؟
از هجوم کرکسان شوم قلب من گرفت
بلبلان ، قرقاولان ، کبکان ، هزاران را چه شد ؟
دورتادور من از دشمن سیاهی می زند
دوستان ما کجا رفتند ، یاران را چه شد ؟
هرکجا سوز زمستان است و تاراج خزان
روح تابستان و عطر نوبهاران را چه شد ؟
زیر سم لشکر ضحاک ، پشت من شکست
کاوه لشکرشکن کو ؟ شهسواران را چه شد ؟
لشکر توران به قلب سرزمین ما رسید
رستم و گودرز کو ! اسفندیاران را چه شد ؟
خشکسالی در زمین بیداد و غوغا می کند
بخشش هفت آسمان کو ! باد و باران را چه شد ؟



سپاسگزاریم
یک نکته:فرنام عزیز ما تمام تلاش خود را در وبلاگ می نمائیم تا ارائه دهنده همه نظرات چه موافق و چه مخالف باشیم ولیکن شما دوست عزیز از الفاضی در نظراتتان استفاده می کنید که ما را از انتشار نظرات شما منصرف می کند لطفا کمی رعایت نمائید.با تشکر از لطف و محبت شما.

سیروس چهارشنبه 22 آبان 1387 ساعت 08:33 ق.ظ

بعضی ها بی انصاف هستند :

عکسی از رئیس جمهور عزیز کشورمان :

http://i36.tinypic.com/2192bfa.jpg

پدرام چهارشنبه 22 آبان 1387 ساعت 02:02 ب.ظ

اینا درست
ولی به نظر من کسی که برای مردم کشورش ۷۰۷ و ۷۲۷ و ۷۳۷ و ۷۴۷ مدرن
و هرکولس و F5, F4 , F14 بخره تا آسایش و امنیت براشون فراهم کنه
حقش هست تا الان حتی سیفون توالت مزارش هم از طلا گرفته بشه
به امید آن روز ....

تیزی چهارشنبه 22 آبان 1387 ساعت 02:24 ب.ظ http://http:/www0tezi.com

مطالبت به روز نیست

دوست خوب وبلاگ
نهایت تلاش ما ارائه اطلاعات بروز می باشد.اگر اطلاعات جدیدتری دارید خوشحال خواهیم شد از آنها آگاهی یابیم.شاد باشید.

morteza zamani چهارشنبه 22 آبان 1387 ساعت 09:10 ب.ظ http://rayanstones.com

Dear Mr. Mohamad,

I have some questions regarding your website. I do appreciate if you send me your direct email or your mobile number to contact you easier.

Thanks & regards,
Morteza Zamani

مرتضی عزیز با سلام و احترام به شما بزرگوار
می توانید سوالات خود را در همین محل اعلام کنید.در صورت لزوم بصورت خصوصی پاسخ خواهیم داد.
با تشکر

محمدرضا شنبه 16 آذر 1387 ساعت 01:25 ب.ظ

پس مرکب همان است . فقط مرکب سواران عوض شده اند .
نمیدونم چرا محمد آقای عزیز ولی این مطلب شما ذهن منو ناخودآگاه بسمت کتاب: قلعه حیوانات میبره . حتما این کتاب رو خوندید نه ؟!!!!!
موفق باشید .

محمد رضا عزیز کتابی را که فرموده اید خوانده ایم و منظور شما را نیز بخوبی درک می کنیم ولیکن یک نکته مرکب سوار است که مسیر حرکت مرکب خود را مشخص می نماید .درسته؟

[ بدون نام ] شنبه 24 اسفند 1387 ساعت 11:30 ق.ظ

مردم شایسته همانها هستند که بر انان حکومت می کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد