مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بازخوانى حماسه جاودانه ناوچه پیکان

ایران: امروز، هفتم آذر ماه، سالروز حماسه دلیرمردان نیروى دریایى ارتش با دشمن بعثى و خاطرات ناوچه پیکان است.

آن زمان پرسنل نیروى دریایى در دوران دفاع مقدس حماسه هاى بزرگى آفریدند. دشمن با بسیج کامل نیروى دریایى و هوایى خود از پایانه هاى صدور نفت «البکر» و «الامیه» مراقبت مى کرد. با توجه به این وضعیت سپیدجامگان نیروى دریایى در ششم آذر ۱۳۵۹ به این سکوها تاختند و با همکارى تیزپروازان نیروى هوایى ارتش، با وارد آوردن ضربات کوبنده بر پیکره نیروى دریایى و هوایى دشمن بیش از دو سوم این پایانه ها را منهدم کرده و پرچم پرافتخار جمهورى اسلامى ایران را بر مرتفع ترین دکل این پایانه ها به اهتزاز درآوردند.

پایانه هاى «البکر» و «الامیه» از بزرگترین مراکز صدور نفت است که در شمال خلیج فارس، در دهانه خور عبدالله، نزدیک جزیره بوبیان کشور کویت قرار گرفته است و از شاهرگ هاى حیات اقتصادى از طریق دریا محسوب مى شدند.

در این نبرد دریایى سخت، ۲فروند ناوچه موشک انداز از نوع «اوزا» و ۱۳ فروند از هواپیماهاى جنگنده ارتش بعثى به قعر آب هاى خلیج فارس فرستاده شد و تعدادى از تکاوران دریایى عراق کشته شدند و تعدادى نیز به اسارت درآمدند.

دشمن براى جبران این شکست ها در شب هفتم آذر ۱۳۵۹ با اعزام تعدادى شناور جنگى از طریق بندر نظامى «ام القصر» درخور عبدالله، سعى در بازپس گیرى پایانه ها کرد که دراین حرکت، یک فروند از شناورهاى عراقى غرق و ۲ فروند صدمه دیده و بقیه از صحنه عملیات گریخته و به ام القصر بازگشتند.

در سپیده دم ۷ آذر ،۱۳۵۹ دشمن با تمام قوا از هوا و دریا با برخوردارى از پشتیبانى لجستیکى و اطلاعاتى کشورهاى منطقه و آواکس ها و ماهواره هاى کشورهاى استکبارى و یارى گرفتن از تأسیسات نظامى ساحلى کشورهاى نزدیک صحنه عملیات، بار دیگر درصدد بازپس گیرى این پایانه ها برآمد. اما در یک مصاف نابرابر ناوچه پیکان به تنهایى توانست تعداد دیگرى از کشتى ها و هواپیماهاى عراقى را از صحنه عملیات خارج کند.

سرانجام پس از ساعت ها نبرد بى امان، هنگام ظهر ۷ آذر ۱۳۵۹ در حالى که دلاورمردان آخرین گلوله هاى خود را به سوى دشمن نشانه مى رفتند، ناوچه پیکان مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خلیج فارس، در دل آب هاى گرم و نیلگون آن جاى گرفت و بدین گونه صفحه زرین دیگرى بر تاریخ نبردهاى دریایى کشور افزوده شد و نتیجه این مصاف، انهدام بزرگترین پایانه هاى صدور نفت منطقه و از کار انداختن بیش از ۵۰ درصد از توان رزمى نیروى دریایى عراق، همراه با از دست دادن چند فروند ناوچه و هواپیما بود.

نتیجه این نبرد آنچنان در روحیه افراد نیروى دریایى دشمن اثر گذاشت که تا پایان جنگ حرکت چندان مهمى در دریا از آنها مشاهده نشد.

امیر دریادار دوم ستاد حسین اشرفى فرمانده منطقه دوم نیروى دریایى ارتش جمهورى اسلامى ایران گفت: از ابتداى جنگ که از جنوبى ترین قسمت خلیج فارس شروع شده بود، نیروهاى دشمن از سوى نیروى دریایى ارتش جمهورى اسلامى ایران کشف، شناسایى، منهدم و فرارى شدند.

وى افزود: در ۶۸ روز اول جنگ تحمیلى نیروى دریایى عراق را رسماً از صحنه خارج کردیم و در بقیه مدت زمان ۸ سال دفاع مقدس از منافع کشور در دریا حفاظت کردیم.

حسین اشرفى در ادامه به توان دفاعى بالاى نیروى دریایى ارتش جمهورى اسلامى ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر به پیشرفته ترین سلاح ها مجهز هستیم و توان نیروى دریایى ارتش، هر روز درحال افزایش است و قدرت خود را در دریاهاى کشور به مانور خواهد گذاشت و در مقابل هرگونه تهدیدى دفاع مى کند.

وى به ساخت انواع و اقسام تجهیزات شناورها از چند سال قبل تاکنون اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چند فروند از ناوچه هاى کلاس پیکان و ناوبرهاى موشک انداز ساخته شده در جرگه عملیاتى قرار گرفته است و تعداد زیادى ناوشکن نیز در دست ساخت است که نخستین ناو به نام جماران بزودى به کار گرفته خواهد شد.
 
نظرات 1 + ارسال نظر
فرنام شنبه 9 آذر 1387 ساعت 07:54 ب.ظ

همون گنده گوزی ایران که می خواست کشتی های نفتی رو منفجر کنه دیدید که چکارش کردن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد