مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ادولف تولکاچف

گاهی وقتها تحقیر وکشتار ملتها در دهه ها و نسلهای بعد باعث انتقام گیری میشود و خسارات جبران ناپذیری به یک کشور وارد مینماید ... داستان آدولف تولکاچف درس عبرتی است برای ملتها و دولتها .. میگویند روزی در آشویتس آیشمن که روح لطیفی داشت از هیملر پرسید چرا اول کودکان و نوجوانان را در اطاق گاز میگذارید ؟ زجه هایشان دیوانه کننده است ..هیملر گفت چون دیگر در اینده کسی نیست که انتقام بگیرد ...

متولد 1927 در آکتیوبینسک، قراقستان، تولکاچف یک مهندس الکترونیک بسیار خبرهء اتحاد شوروی بود که بین سالهای 1979 تا 1985، اطلاعاتی بسیار حیاتی، در اختیار سازمان CIA قرار داد.
او همسری یهودی داشت که والدینش به دست ماموران بریا بعد از شکنجه و تجاوز به قتل رسیدند و عشق شدید این مهندس بسیار ارام روس به همسرش و دیدن عذابهای همیشگی همسر که ناشی از ستمهایی بود که بر سر والدین رفته بود بزرگترین محرک او برای خیانت بود. تولکاچف به سازمان CIA گفته بود که وی از Alexander Solzhenitsyn الکساندر سولژنستین و Andrei Sakharov اندری ساخاروف الهام گرفته است. وی در مرکز اصلی استراتژیک طراحی رادار شرکت فازاترون (Phazotron) کار می‏کرد و یکی از طراحان ارشد این شرکت به شمار می‏رفت. تولکاچف، اطلاعات کاملی از پروژه‏هایی نظیر موشکهای R-23، R-33‏، R-27، R-60 و S-300PMU1 را در اختیار سازمان CIA قرار داد. به جز اینها، وی اطلاعات کامل و نقشهء رادارهای MiG-29، MiG-31، Su-27 و برخی اطلاعات مربوط به سایر سیستم‏های آویونیک را نیز به سازمان CIA واگذار کرده بود. ایالات متحده، بر اساس اطلاعاتی که این فرد در اختیارشان گذاشته بود، اطلاعات کاملی از نحوهء کار رادارهای پیش‏اخطار شوروی و رادار منفعل فازبندی شدهء جنگندهء MiG-31 یعنی S-800 را بدست آورده بود. تولکاچف، عاقبت پس از اینکه رفت و آمد وی توسط KGB به دقت زیر نظر گرفته شد، دستگیر شد و به سال 1986 به جرم جاسوسی، تیرباران شد.

«رادار منفعل فازبندی شده» معادل کلمات Passive Phased Array Radar می‏باشد. منفعل بودن یا Passive بودن رادار میگ31، بدین معنی است که این رادار، هنگام جستجو و قفل بر روی اهداف، تشعشع خاصی منتشر نمی‏کند و بنابراین قابل ردگیری توسط سیستم‏هایی نظیر گیرندهء اخطار رادار (RWR) نمی‏باشد.
تولکاچف، به مدتی طولانی سعی کرد با مقامات رسمی ایالات متحده تماس حاصل کند. اما وی به طور کاملن تصادفی، در خیابان با یکی روسای سازمان CIA که کارمند سفارت آمریکا نیز بود ملاقات می‏کند، اما سازمان CIA به دلیل نگرانی از زیر نظر گرفته شدن فعالیتهایش توسط KGB، بسیار محتاطانه عمل می‏کند.

سرانجام، ارزش اطلاعات تولکاچف به دلیل دارا بودن مستندات بسیار ارزشمند و غیرقابل چشم پوشی برای متخصصین آمریکایی، محرز می‏گردد. مدتی بعد، با تایید اطلاعات مربوط به رادار هواپیماهای ارسال شده (N011 و N019 و S-800) توسط نیروی هوایی ایالات متحده، اعتماد آمریکا به وی جلب می‏شود.
از آنجا که وی در استفاده از روشهای مرسوم سازمان CIA نظیر استفاده از مرکبهای ناپیدا در نوشتن (موسوم به dead drops)، مخالفت می کرد، ترتیب یک ملاقات خصوصی با وی داده می‏شود. به دلیل اینکه وی قادر بود حجم عظیمی از اطلاعات طبقه بندی شده و بسیار محرمانه را در اختیار CIA قرار دهد، دوربین‏های عکاسی بسیار کوچکی به شکل ساعت مچی در اختیار وی قرار می‏گیرد. انجام این ملاقات خصوصی، به دلیل احتمال شنود و کم شدن مخفی کاری، یک بدعت در روشهای ارتباطی سازمان CIA به شمار می‏رفت. اگرچه تولکاچف برای همکاری، درخواست پول کرد، اما به نطر می‏رسید که وی این پرداخت را به جهت خطرپذیری و ارزش تلاشش مطالبه می‏کند. سرانجام با پرداخت مبلغ سالیانه 200 هزار دلار آمریکا به عنوان حقوق، موافقت شد.
اما در یکی از ملاقاتهای انجام شده در سال 1985، تولکاچف در معرض لو رفتن قرار می‏گیرد. این امر زمانی واقع می‏شود که وی سعی کرده بود یک افسر CIA را ملاقات کند که به ناگهان، توسط ماموران KGB محاصره شده و دستگیر می‏شود. وی جهت بازجویی، به مرکز اصلی KGB واقع در Lubyanka برده شده و زندانی می‏شود؛ ضمن اینکه از وی، ادوات مخصوص جاسوسی، نظیر دوربین‏های عکاسی بسیار کوچک، یافت می‏شود. سرانجام به سال 1986، آدولف تولکاچف توسط KGB تیرباران می‏شود.

تصویر

تصویر

تصاویر شگفت انگیزی از چگونگی دستگیری و زیر نظر بودن تولکاچف که بعد از فروپاشی شوروی سابق توسط کارمندان کی جی بی منتشر گردید 
منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=9&p=99416#p99416
نظرات 10 + ارسال نظر
سید احسان پنج‌شنبه 12 دی 1387 ساعت 12:27 ب.ظ http://www.nodubai.blogfa.com

سلام ممکنه به من بگید در روز حدودا چند پرواز از ایران وارد دوبی میشه؟
برای یه مطلب تو وبلاگ لازم دارم

احسان عزیز در حال حاضر نمی دانیم ولیکن کمی فرصت داده تا جواب را برای شما بیابیم.

reza eliasy پنج‌شنبه 12 دی 1387 ساعت 07:17 ب.ظ http://www.carbon3.blogfa.com

جالب بود

سیروس شنبه 14 دی 1387 ساعت 09:06 ق.ظ

ابتدای متن همان داستانهای تخیلی است که صهیونیست ها برای مظلم نمایی و سوء استاده از یهود ساخته اند و در واقع آلمانها اجساد کسانی را که در اردوگاه ها می مردنند - می سوزانند.

این اقا از قرار معلوم یک یهودی بوده که به کشور خودش خیانت کرده وبرای توجه این خیانت داستان بالا را درست کرده اند. یهودیها دیگر ادیان را قبول ندارند و حاضر نیستند که دخترانشان همسر یک غیر یهودی بشود.

مهدی شنبه 14 دی 1387 ساعت 10:03 ق.ظ

سلام آقا محمد
آقا آیا هواپیماهای مسافربری هم رادار دارند ؟ اگر ندارند پس منظور از آن صفحات
تمام رنگی چند منظوره LCD چیست ؟ و اگر دارند کدامیک از هواپیماهای مسافربری
فعلی موجود در ایران رادار دارند ؟ توپولف ؟ فوکر ؟ جمبوجت ؟

بله آنها هم رادار دارند.صفحات lcd نمایشگر های دیجیتالی هستند که جایگزین عقربه های آنالوگ هوا÷یماهای قدیمی گردیده اند.

جمشید شنبه 14 دی 1387 ساعت 01:42 ب.ظ

آقا سلام
راستی چه خبر از هواپیماهای جدید ماهان ? منظورم BEA ها ست . آیا میتونیم
دل خوش کنیم که به زودی با یکی از اونها از اصفهان به شیراز یا تهران پرواز میکنیم ؟
با تشکر

جمشید عزیز هم اکنون اولین فروند در حال خدمت رسانی در مسیر ماهشهر تهران می باشد و بزودی هفت خواهر آن نیز وارد ایران خواهند شد.

[ بدون نام ] شنبه 14 دی 1387 ساعت 02:52 ب.ظ

با سلام
از زمانیکه عکس کاکپیت توپولف 204 رو تو گوگل دیدم عاشقش شدم . شنیدم که در حال حاضر ماهان یکی از این هواپیماهارو داره ؟ میشه بگید در چه مسیری ؟ که اگه بتونیم بلیط بخریم و سوار بشیم .....

دوست عزیز برای مدت کوتاهی یک فروند ۲۰۴ در خدمت ماهان بود که دو سال پیش از این ایرلاین رفت.هم اکنون هیچ ۲۰۴ در ایران در حال خدمت نیست ولیکن سال آینده اولین فروند از آنها به ایران وارد خواهد شد.

reza eliasy شنبه 14 دی 1387 ساعت 07:43 ب.ظ http://www.carbon3.blogfa.com

با سلام...
بسیار عالی بود ...
جناب تمام سایت های آپلود درست و حسابی تو ISP اردبیل فیلتر شده ...
ممنون میشم چند تا سایت آپلود عکس معرفی کنید
موفق باشید ...
مدیر اول بلاگ "مطالب جالب از سراسر وب "

[ بدون نام ] سه‌شنبه 17 دی 1387 ساعت 01:02 ب.ظ

شما اسم چند تا موشک قسام رو میذازی کابوس اسراییل ؟
این موشکها کابوس مردم بدبخت فلسطین هستند که به ازاء هر کدوم از آنها
صدهازن و بجه بیگناه کشته میشن . موشک قسام فقط بهانه ای در دست اسراییل
است . آقای محمد از این نوع طرز تفکرت تعجب میکنم از شما بعید بود...

دوست بی نام ما
مگر ظلم و ستم صهیونیست های جنایتکار به چند سال اخیر منتهی می شود که دلیلش پرتاب موشک های دست ساز از سوی فلسطینیان باشد.از شما تقاضا داریم تاریخ اشغال فلسطین را از ابتدا مرور کرده تا بدانید این غده سرطانی از همان ابتدا موجودیت خود را با خونریزی و جنایت و مکر و حیله گره زده است.به نظر ما مردم فلسطین بد بخت بودند ولیکن تا زمان حال زیرا تاکنون خود را در پناه کشورهای به اصطلاح بزرگ و دوست عربی می دیدند همان کشور هایی که فلسطین را فرزند با ارزش اعراب می دانستند و همواره در سخنرانی ها و نشست های خود آن را بزرگ و با اهمیت می پنداشتند ولیکن در صحنه عمل!!!
مصر اولین کشور خائنی بود که با رژیم صهیونیستی قرارداد صلح امضا کرد و در واقع زهرآگین ترین خنجر را بر پیکره آرمان های آزادی خواهانه فلسطین وارد نمود در حال حاضر نیز علنا از اسرائیل غاصب حمایت می کند.وضعیت کشور اردن نیز که کاملا برای همه دوستان روشن است و نیازی به توضیح ندارد.
اما اتفاقات روزهای اخیر حداقل این حسن را با خود داشت که مسلمانان و آزادی خواهان سراسر جهان را با یکدیگر متحد ساخت و مدعیان ترسو و خائن را رسوا نمود.
دوست خوب من این طرز تفکر همیشگی ما خواهد بود از اینرو از شما درخواست داریم در انتخاب وبلاگ مورد علاقه تان تجدید نظر فرمائید.سپاسگزاریم

امیر سه‌شنبه 17 دی 1387 ساعت 05:44 ب.ظ

با عرض سلام
من یک پزشک این مملکت هستم .چون بحث غده سرطانی شد اظهارنظر میکنم. با اجازه از صاحبان فن نظامی و سیاسی
اینکه اسراییل غده سرطانی است هیچ بحثی نیست ولی متاسفانه این
یک غده بدخیم است که داروی آن موشک قسام نیست چراکه در عوض هر ۱۰۰ قرص
از این دارو یک سلول سرطانی از میلیون ها سلول سرطانی (اسراییلی) کشته
میشود اما متاسفانه در عوض هزاران سلول خودی بدن (فلسطینی) از میان میرود .
سوال :آیا این دارو در نهایت غده را از بین میبرد تا بدن انسان را ؟
جواب : هر دو را باهم

امیر عزیز و گرامی
با سپاس از محبتی که نسبت به وبلاگ ما داشتید خدمتان عرض می نمایم آیا ما نمی بایست به فکر عواملی باشیم که سبب بروز این غده افونی گردیده؟و حال که این غده بد خیم خود را نمایان ساخته می توان با آن مدارا کرد تا به مرور همه وجود را نابود سازد .آیا نیاز به درمان نیست؟در علم پزشکی که شما در آن سررشته دارید آیا در آخرین مراحل مبارزه از شیمی درمانی استفاده نمی کنند.آیا این اقدام ضرری به سایر بافت ها و قسمت های بدن ندارد؟اگر ندارد که هیچ ولیکن اگر دارد پس چرا از آن (در آخرین مرحله )استفاده می کنند.آیا ناچار نیستند؟
در مورد قضیه فلسطین آیا سی سال بیشتر نیست که سران همه کشور های دخیل سالانه طرح های صلح خود را روی میز می گذارند پس از بوق و کرنا کردن به امضاءقراردادی می پردازند که نتیجه اش نه نتنها مثبت نبوده بلکه بر آلام مردم رنج دیده نیز افزوده.قرارداد اسلو و کمپ دیوید و... نمونه هایی از آنها می باشند.

علی چهارشنبه 18 دی 1387 ساعت 12:44 ق.ظ

خب اینکه اسراییل دارد جنایت میکند هیچ شکی نیست . ولی راه حل آن چیست ؟
عرب ها نمی توانند با اسراییل واردجنگ شوند . اسراییل 900 فروند هوابیمای
مدرن آماده داره . اگه جنگی بشه یا میشه مثل جنگ شش روزه یا اینکه حداکثر
چند تا سرباز اسراییلی در ازای نابود شدن تمام زیرساختهای اقتصادی کشورهای عرب کشته میشن (مثل جنگ با لبنان) . کشورهای عرب منطقه به فکر منافع ملی و
اقتصاد خودشون هستند و آرمانهای فلسطینیان اهمیتی برای آنان ندارد . در ضمن
یادتان باش که طرف (یعنی اسراییل) یک غول حامی به نام آمریکا دارد و همچنین
تعدادی بمب اتم هم برای روز مبادا نگه داشته است (مطمئن باشید که این بمب ها
برای قشنگی نیست و اگر احساس خطر کند حتما استفاده میکند )
راه برون رفت از این جربان نه شجاعت است نه آرمانگرایی .
تنها راه تعقل است منطق است و صلح ...
علی از امارات

علی عزیز ممنونیم از اینکه در این مورد نظر خود را ابراز داشتی ولیکن چند نکته قابل ذکر است که خدمتت عرض می نمائیم
نه تنها ما بلکه همه جهانیان می دانند آمریکا حامی اسرائیل می باشد و در واقع اسرائیل دست خون آلود آمریکاست که سیاست های آن را در منطقه اجرا می نماید.همه ما می دانیم اسرائیل توان نظامی بالائی دارد و ارتش تمام حرفه ای داراست.این را هم که می فرمائید سران عرب به فکر منافع کشور خودشان هستند کاملا منطقی است زیرا سران آن کشور ها از مردم خود رای آورده اند تا به آنها خدمت کنند نه به کشور های خارجی(البته با توجه به اینکه در اکثر این کشور ها حکومت موروثی است و خبری از رای مردم نیست.بماند)
ولیکن این را بدانید اسرائیل هیچ زمان از بمب های هسته ای خود استفاده نخواهد کرد بنابر دلایلی که اگر اجازه بدهید در آینده نزدیک آن را تحت عنوان یک مقاله در وبلاگ قرار خواهیم داد.
ما نیز نخواستیم اعراب با کشور اسرائیل وارد جنگ شوند ولی توقع داریم در پشت شعارهای آرمانگرایانه پان عربیسم خود از پشت به هم مسلکانشان خیانت نکنند مثلا در حوادث مربوط به جنگ ۳۳ روزه لبنان می دانید که چه خیانت هایی روا داشتند؟می دانید اطلاعات مربوط به انبار های سلاح حزب الله توسط نیروهای اطلاعاتی اردن در اختیار اسرائیل قرار گرفت تا آنها را نابود سازد.می دانید خانه ها و محل های تیمی حزب الله و سران آن توسط عوامل اطلاعاتی ارتش آزادی بخش فلسطین(فتح) به اسرائیل داده شد تا آنها را ترور نماید.آیا می دانید عماد مغنیه را چه کسانی ترور کردند؟؟؟اسرائیل بود یا سازمان های اطلاعاتی عربستان و اردن!!
آیا می دانید رهبری این عملیات را چه کسی بر عهده داشت؟باراک یا لیونی یا نتانیاهو یا المرت یا...
نه رهبری آن را ترکی البندر شاهزاده عربستانی و سفیر عربستان در آمریکا(به مدت دوازده سال) بر عهده داشت که بروی قایق تفریحی در ساحل قبرس عملیات را رهبری می کرد.
آیا با این اوصاف و شناخت ما انتظار جنگیدن این کشور ها را با اسرائیل داشتیم؟!!مسلما نه
دقت کرده اید در برابر جنایات وحشیانه اسرائیل در غزه تمامی کشور ها از غرب تا شرق شاهد تظاهرات های مردمی و خیابانی بود و کشور هایی نظیر ترکیه که آن را دوست صمیمی اسرائیل می پنداشتند در یک روز بنابر اعتراف سی ان ان ترک شاهد تظاهرات یک میلیون نفری مردم در استانبول بود و حتی مردم آمریکا روبروی کاخ سفید دست به تظاهرات زدند ولیکن دریغ از یک تجمع کوچک در کشورهای به اصطلاح پیشرو عرب یعنی حاشیه خلیج همیشه پارس.به نظر شما دلیلش چیست؟؟؟
با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد