مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نگرانی واشنگتن از نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی

 روزنامه واشنگتن تایمز در یادداشتی، اظهارات یک مقام وزارت دفاع ایران درباره ساخت نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین با برد هزار کیلومتر را مایه نگرانی خواند!

 احمد وحیدی، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران هفته گذشته از ساخت نسل جدیدی از هواپیماهای تجسس بدون سرنشین (UAV) با برد یک هزار کیلومتر خبر داد و آن را یک «دستاورد مهم» تلقی کرد.

واشنگتن تایمز در این خصوص نوشت: "برد هواپیماهای جدید بدون سرنشین ایران به گونه ای است که می تواند تا شرق هند، غرب مدیترانه، جنوب شبه جزیره عربستان و مناطق شمالی قفقاز و آسیای جنوبی را پوشش دهد. به عبارت دیگر این هواپیماها می توانند بر فراز همه تاسیسات نظامی و دیپلماتیک آمریکا در خاورمیانه به پرواز درآیند."

براساس این گزارش، آمریکا پیش از این مدت ها بود که انحصار ساخت سلاح های پیشرفته همچون هواپیماهای بدون سرنشین را در اختیار داشت اما طی دهه گذشته چندین کشور ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را جهت عملیات تجسس، شناسایی یا حمله آغاز کرده اند.

اینگونه هواپیماها موسوم به زنبورهای مهاجم از نظر کشورهای کوچک بسیار جذاب هستند چرا که اولاً ارزان بوده و ثانیا ریسک کمتری نسبت به هواپیماهای سنتی دارند. اگر چنین هواپیماهایی در طول یک ماموریت، هدف قرار گرفته و منهدم شوند جان کسی به خطر نمی افتد و به علاوه ضرر وارده به جای میلیون ها دلار، تنها چند هزار دلار خواهد بود.

ایران، ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را در اوایل دهه 1990 آغاز کرد و ظاهراً از این هواپیماها برای زیرنظر گرفتن تحرکات ناوگان آمریکا در خلیج فارس و همچنین رویدادهای عراق و افغانستان بهره برده است.

در سال 2007 ایران اعلام کرد: "تولید «هواپیماهای بدون خلبان انتحاری»، غیرقابل شناسایی توسط رادارها، که می تواند به عنوان موشک های هدایت شونده برای حمله به کشتی های آمریکایی مورد استفاده قرار گیرد را آغاز کرده است."

واشنگتن تایمز می افزاید: "موفقیت تاکتیک های «کامیکاز» ژاپنی ها در جنگ جهانی دوم به ما یادآوری می کند که احتمال حملات گسترده هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به ناوگان دریایی آمریکا متصور است و این عامل نگرانی آمریکایی هاست."

این روزنامه مدعی است: "به علاوه ایران بیش از پیش مایل است این سلاح ها را مستقیماً در اختیار سازمان هایی چون حزب الله لبنان قرار دهد. حزب الله قبلاً با استفاده از چنین هواپیماهایی به سپر دفاع هوایی اسرائیل نفوذ کرده و ادعا می کند کشتی های جنگی اسرائیل را با این هواپیماها هدف قرار داده است."

واشنگتن تایمز می نویسد: "چنانچه ایران هواپیماهای بدون خلبان خود را با موشک های برخوردار از کلاهک های شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی یا هسته ای مجهز کند، در آن صورت این هواپیماها به سلاح های راهبردی و تهاجمی تبدیل خواهند شد."

این گزارش می افزاید: "مشابه این سناریو قبلاً زمانی رخ داد که سازمان ملل، برد ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین صدام حسین را تا 150 کیلومتر محدود کرد."

نظرات 1 + ارسال نظر
نیما سه‌شنبه 27 اسفند 1387 ساعت 11:43 ق.ظ http://www.jooooooookkkkkkk.blogfa.com

نه پس خوب مثل ببو و شلغم و سیبزمینی باشیم؟
خوب مثل این عربا که اگه آمریکاییا یه روز آموزششون ندن نمیتونن دماغشونم بالا بکشن باشیم.
من کاری به رژیم ندارم ولی فقط این یه جمله رو میگم شما تا آخرش بخونین:
اقتدار سیاسی از درون لوله سلاح خارج میشود(مائو تسونگ)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد