مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مذاکرات روسیه و ناتو درخصوص تحویل بالگرد MI-26

                     مذاکرات روسیه و ناتو درخصوص تحویل بالگرد MI-26
میخاییل کاراتکِویچ" مدیر اجرایی کارخانه بالگردسازی مسکو به خبرنگاران اطلاع داد که روسیه در چارچوب طرح تولید بالگرد سنگین به کشورهای عضو ناتو، قویترین بالگرد جهان از نظر حمل بار یعنی "می-26 ت" را به آنها پیشنهاد کرده است.
وی گفت: موضوع تولید بالگرد سنگین نسبت به خواسته های "ناتو" دائما مطرح می شود و کشورهای عضو پیمان به بالگردهای سنگین ما تمایل زیادی از خود نشان می دهند.
بالگردهای ترابری چند منظوره "می-26 ت" برای حمل تجهیزات و محموله های بزرگ به وزن تا 20 تن چه در داخل کابین حمل بار و چه بر روی گیره های شاسی در نظر گرفته شده است. از این بالگرد ها در موارد احداث سازه ها، نصب ستون های برق فشار قوی، مونتاژ تجهیزات حفاری، احداث پل ها و دیگر سازه های پیچیده و سنگین مهندسی، دفع حریق و انتقال تجهیزات سنگین به طور موثر استفاده می شود.



"ایلیا کرامنیک" تحلیلگر نظامی خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه در مقاله خود نوشت: روسیه آماده کمک به ناتو در افغانستان از طریق فروش بالگردهای ساخت خود است. این مطلب را "دمیتری شوگایف" معاون مدیرکل کورپوراسیون دولتی "روس تخنالوگی" در کنفرانس ناتو که هفته گذشته در پایتخت بلژیک برگزار شده بود، اعلام کرد.
کرامنیک می نویسد: طی عملیات در افغانستان، ناتو با کمبود شدید بالگرد مواجه شده است و در شرایط بسیار دشوار افغانستان، بالگردها حتی بدون شلیک از سوی دشمن نیز از کار می افتند و نیاز به تعویض دارند و در شرایط افزایش مستمر تعداد نیروها، نیاز به بالگرد نیز افزایش می یابد.
وی ادامه می دهد: ماشین های روسی نقش مهمی در تجهیز نیروهای ناتو ایفا می کنند. امروز آنها در افغانستان هم از سوی شرکت های هواپیمایی که به سفارش نظامیان پرواز انجام می دهند و هم از سوی یگان های کشورهای اروپای شرقی استفاده می شوند. در حال حاضر کشورهای اروپای شرقی رویهم رفته 400 فروند بالگرد ترابری روسی دارند که بیشتر آنها قرار است در افغانستان استفاده شوند و یا اینکه هم اکنون استفاده می شوند. تولیدکنندگان روس که درصدد پذیرش سفارش برای تعمیر بالگردها هستند، نمی توانند چنین استفاده شدیدی را نادیده بگیرند. در نهایت امر نیز با در نظر داشتن سادگی بهره برداری از بالگردهای روسی، قیمت پایین آنها و ایمنی و اطمینان بالای آنها در شرایط موجود در افغانستان در مقایسه با تجهیزات غربی، روسیه می تواند روی سفارش کشورهای غربی که در عملیات شرکت دارند و نیز شرکت های هواپیمایی که به ارائه خدمات برای نیروهای مستقر در آنجا می پردازند، حساب کند. علاوه بر سفارش بالگرد، صحبت می تواند درباره آماده سازی خلبان و متخصصین فنی در مراکز فنی روسی نیز باشد.

مولف می نویسد: منظور کدام بالگردهاست؟ در درجه اول صحبت درباره بالگردهای ترابری سری می-8/17 و مشابه های کلاس سنگین آن می-26 است. آنها پاسخگوی همه مطالبات نسبت به بالگردهای نظامی - ترابری بوده و از نظر ویژگی های پروازی - فنی نیز چیزی از بهترین نمونه های غربی کم ندارند. گواه وجهه خوب بالگردهای روسی نیز این است که نه تنها در منطقه مناقشه افغانستان، بلکه در سایر مناطق نیز برای جابجایی نفرات نیروهای ناتو فعالانه از آنها استفاده می شود. اما این همکاری چقدر می تواند برای روسیه سودبخش باشد و آیا ارزش دارد که بدین ترتیب در جنگ افغانستان شرکت داشت؟

وی ادامه می دهد: امروز در افغانستان شرایطی منحصر بفرد وجود دارد. ناتو در این کشور مشغول جنگی سخت است که باگذر زمان بیشتر معنای خود را از دست می دهد. اما اگر نیروهای ائتلاف در آنجا نمی بودند، این محتمل بود که روسیه مجبور به انجام این جنگ شود، حداقل بدین دلیل که از بی ثباتی اوضاع در جمهوری های آسیای میانه در صورت پیروزی کامل طالبان در افغانستان جلوگیری کند. فعلاً روسیه می تواند خارج از این جنگ باشد و مشارکت خود را محدود به ارائه خدمات ترانزیتی ساخته و حتی سود مادی مستقیم نیز، بعنوان مثال از طریق تجارت بالگرد، دریافت کند.

کرامنیک می نویسد: در عین حال مشخص است که روسیه باید از دخالت مستقیم در مناقشه، بعنوان مثال اعزام یگان های بالگردی نیروی هوایی روسیه به افغانستان، خودداری کند. عملیات ناتو مطلوب مردم افغانستان نیست و بیشتر آنها مخالف نیروهای ائتلاف هستند که همین نیز توضیح برخی موفقیت های طالبان در ماه های اخیر است.

مولف در پایان نوشت: در صورتی که ناتو در آینده نزدیک راهکاری برای شرایط ایجاد شده پیدا نکند، بنحوی که مورد قبول بیشتر مردم افغانستان باشد، طی 3-4 سال آینده ناتو به احتمال زیاد مجبور به ترک افغانستان خواهد شد که پیامدهایی نیز بدنبال خواهد داشت و محتمل ترین آنها حکومت طالبان و یا سایر نیروهای ضدغربی بر افغانستان خواهد بود. در این صورت، برای روسیه بعنوان کشوری که بطور مستقیم در جنگ شرکت نکرده است، توافق با صاحبان جدید افغانستان به نسبت اشغالگران تازه بیرون شده بسیار راحت تر خواهد بود.


 

منبع:
ریا نووستی & انجمن هوافضا

نظرات 1 + ارسال نظر
هیتلر.. شنبه 16 آبان 1388 ساعت 10:31 ب.ظ

سلام...

خوبی اقا محمد؟؟؟ خسته نباشی...

چقدر سخته از وب لاگ مجله هوایی ادم عقب باشه و یه چند وقت نیاشه...

ممنون به خاطر زحماتی که میکشی...

ممنون بخاطر همراهی شما دوستان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد