مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

روز جهانی هواپیمایی

                                  *به بهانه 16 آذر؛ روز جهانی هواپیمایی*
               وزارت صنایع و معادن چه برنامهای برای توسعه صنعت هوایی دارد؟


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس نیازسنجیهای انجام شده، ایران تا 10 سال آینده به 25 هزار صندلی جدید هواپیما نیاز دارد که همین نیاز بازار بسیار مناسبی را برای صنعت هوایی کشور ایجاد کرده است. در چنین شرایطی مجید هدایت، رییس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرده که صنعت هواپیماسازی گرانقیمت، دارای دانش فنی بالا و زمانبر است و برای رسیدن به نتیجه حداقل به 10 سال زمان نیاز داریم.
اما در شرایطی که هدایت، زمان هواپیماساز شدن ایران را حدود 10 سال دیگر اعلام کرده، در عین حال عنوان کرده که صنعت هوایی کشور در بخش نظامی موفقیت خوبی داشته و در بخش غیرنظامی هم طراحی، ایجاد زیرساخت، ساخت پیشران و موتور توربینی آغاز شده است.



در حالی که چندی پیش رییس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از برنامهریزی وزارت صنایع و معادن برای ساخت انواع هواپیماهای موردنیاز کشور خبر داده بود، با این وجود دقیقا مشخص نیست که آیا این برنامهریزی در قالب تاسیس یک شرکت جدید انجام خواهد شد یا اینکه اجرای برنامه دیگری در دستور کار است.

نقشه مسوولان چیست؟
با تمام این تفاسیر هماکنون وزارت صنایع و معادن یا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عملا هیچگونه دخل و تصرف خاصی در صنعت هوایی کشور نداشته و تنها یک پروژه تحت عنوان ساخت هواپیمای پهنپیکر زیر نظر وزارت صنایع و معادن قرار دارد که رییس جدید ایدرو چندی پیش تاکید کرد که کشور هماکنون نیازی به هواپیمای پهنپیکر ندارد.
در چنین شرایطی این سوال مطرح میشود که برنامهریزی وزارت صنایع و معادن و ایدرو برای فعالیت در صنعت هوایی و هواپیماسازی چگونه اجرایی خواهد شد؟
این در شرایطی است که منوچهر منطقی، مدیرعامل سابق ایران خودرو و و مجری پیشین پروژه ساخت هواپیمای پهنپیکر چندی است که به سمت مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع منصوب شده تا موضوع صنعت هوایی بیش از پیش مورد توجه رسانهها قرار گیرد.
منطقی حتی خبر داده که از این پس منتظر خبرهای خوش زیادی در صنعت هوایی کشور باشید.
حال باید این سوال را مطرح کرد که آیا وزارت صنایع و معادن و ایدرو قصد دارند با همکاری سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع فعالیت خود را در عرصه صنعت هوایی گسترش دهند یا اینکه نقشه دیگری در ذهن مسوولان نقش بسته است؟
داستان راهاندازی کارخانه ساخت هواپیماهای مسافری در ایدرو

اوایل سال جاری بود که وزیر صنایع و معادن در گردهمایی تببین سیاستهای سال 1388 ایدرو در جمع بیش از 100 نفر از مدیران این سازمان با نقد عملکرد وزارت دفاع، رسما راهاندازی کارخانه ساخت هواپیماهای مسافری را به عنوان یکی از برنامههای مهم ایدرو در سال جاری ابلاغ و تاکید کرد که به طور هفتگی این پروژه را پیگیری خواهد کرد.
با این وجود بعدا کارشناسان انتقادات زیادی را نسبت به وزارت صنایع و معادن در مورد ورود این وزارتخانه به عرصه صنعت هوایی مطرح و اعلام کردند در شرایطی که وزارت دفاع سابقه زیادی در زمینه فعالیت در صنعت هوایی دارد، ورود وزارت صنایع و معادن به این عرصه نوعی دوبارهکاری محسوب میشود.
آرزوی سقوط نکردن!
در هر صورت کشورمان امسال در حالی 16 آذر (روز جهانی هواپیمایی) را پشت سر میگذارد که طی سال جاری حوادث هوایی غمانگیزی را تجربه کرد. حوادثی که باعث کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمان شد. شاید برای مردم ما چندان مهم نباشد که مسوولان میخواهند از چه طریق توسعه و پیشرفت صنعت هوایی ایران را محقق کنند، ولی مهم این است که دیگر از این پس هیچ هواپیمایی در کشور سقوط نکند و هیچکس به خاطر سقوط هواپیما جان خود را از دست ندهد.
حال باید دید آیا سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، وزارت صنایع و معادن یا حتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران میتوانند این آرزو را برآورده کنند؟

ایسنا
نظرات 3 + ارسال نظر
سجاد ام ال بی کی دوشنبه 16 آذر 1388 ساعت 07:52 ب.ظ http://mlbk.33ir.com

سلام...
وبلاگ خوبی داری...
من سجاد هستم...
اگه تونستی یه سرم به من بزن...
خوشحال میشم تو نظر سنجی شرکت کنی...
موفق باشید...

پارس۳۰۰۰ سه‌شنبه 17 آذر 1388 ساعت 09:08 ق.ظ

بتلاخره ما نفهمیدیم میخان هواپیما مونتاژ کنند مثلا توپولوف۲۰۴ یا اون برزیلیه یا از اول بسازن هواپیمای پهن پیکر ساختش در انحصار بویینگ وایرباسه و منطقی هم گفته ولی خیلی نیاز داریم چین داره ایرباس مونتاز میکنه لابد کلی سود داره

محمد سه‌شنبه 17 آذر 1388 ساعت 06:08 ب.ظ

من که از این خبر سر در نیاوردم! بالاخره هواپیما طراحی می خواهند بکنند و بسازن یا اینکه فقط حرفشو میزنن?.
همین مونتاژ هواپیمای ایران 140 و دیگر هواپیماهای کوچک خیلی شروع خوبی هست که باید از آزمایشهای دقیق و سخت هوایی خوب جواب بدن! بعدا خدمت پهن پیکر برسیم :) وگرنه عجله خیلی زیاد و پله دهتایی را با یک قدم پریدن کار دستمان میده!
نظر شما چیست آقا محمد?

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد