مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خاطره پرواز با ایران ۱۴۰



اینجانب اکبر توانگران، در تاریخ 20/7/1378 همراه خلبان آزمایشی اکرائینی، سرگئی تورشین،‌برنامه ریزی یک پرواز 30 دقیقه ای را تدارک دیده و راس ساعت 3 بعد از ظهر، پس از بازدیدهای اولیه از هواپیما، در صندلی راست قرار گرفتم و اقدام به روشن کردن موتورها کردم. روشن کردن موتور به صورت عادی و به قدری آرام و ساکت انجام شد که حتی صدای گرداندن موتورها در داخل کابین خلبان شنیده نمیشد و فقط حرکت عقربه ها، نشاندهنده چرخش موتورها بود. پس از روشن شدن موتور، دستگاههای ژنراتور هواپیما را روشن کرده و سپس اقدام به روشن کردن سیستمهای رادیو و GPS و سایر دستگاهها کرده و با تماس گرفتن با برج مراقبت اجازه خزش گرفته، پس از گرفتن درجه حرارت (28 درجه) و فشار هوای فرودگاه، هواپیما را به حرکت درآوردم و به سمت ابتدای باند 08 فرودگاه هسا ، روی باند خزش نموده که نتیجه تا این مرحله بیانگر عملکرد بسیار عالی رادیوی VHF و واکنش بسیار سریع چرخ دماغه هواپیما به تغییرات داده شده توسط خلبان به پدالهای داخل کابین بود.

پس از رسیدن به انتهای باند، با گردش بسیار مثبت فرامین جهت قرار گرفتن روی خط وسط باند 08 ترمزها را چک کرده و با قرار دادن موتورها در دور بالا از کار کردن دقیق اطمینان حاصل نمودم. با گرفتن مجوز پرواز روی شهر اصفهان ترمزها را رها کرده و بتدریج موتورها را در بیشترین توان قرار دادم و متوجه شتاب بسیار خوب هواپیما شدم. با توجه به وزن هواپیما که حدود 15 نفر سرنشین داشت ، نزدیک 3500 پا از باند را که پشت سر گذاشتم، سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را گرفته و با کشیدن یوک به عقب و در حالی که فرامین کاملا اشتها برای پرواز نشان میدادند ، هواپیما را از روی زمین کندم.

برای ارزیابی کارائی هواپیما، جهت گذشتن از موانعی که ممکن بود در مسیر باند پرواز پس از بلند شدن وجود داشته باشد، سعی کردم  بیشترین توان هواپیما را در اوجگیری به دست آورم و خوشبختانه مشاهده کردم که هواپیما با قابلیتی ناباورانه، اوجگیری کرد. این عمل را تا نزدیکی سرعت واماندگی هواپیما ادامه دادم. هواپیما تا انتهای باند ، در حدود 600 پا اوج گرفته بود. این مرحله با فریاد شادی خلبان ارشد آزمایش، جانشین رئیس مرکز آزمایش پرواز آنتونف و کمک خلبان که در پشت صندلی شاهد پرواز بود توام بود. به آرامی سر هواپیما را پائین آوردم و خواستم گردش به راست را شروع کنم که متوجه شدم فرامین به سختی به راست میگردد،  با پرسش از سرگئی،‌سوئیچ تنظیم شهپرها را پرسیدم و با تنظیم آن همه چیز به حالت عادی برگشت. لیکن در مجموع،‌گردش به راست و چپ هواپیما در مقایسه با پائین و بالا رفتن،‌نیاز بیشتری به فشار و نیرو داشت.


به هر حال با رسیدن به ارتفاع 7500 پا، اقدام به افقی کردن هواپیما نموده و همزمان، گردش به راست با کجی تا 30 درجه را تجربه کردم و با افزایش سرعت و رسیدن به 320 کیلومتر در ساعت، موتورها را از حالت بیشینه به حدود 88 درصد رساندم و با قرار گرفتن در مسیر هواپیما به سوی شهر اصفهان، از کجی در آمده و با تنظیم کردن، دیگر نیاز به فشار آوردن بیشتر روی فرامین نبود. به مرکز شهر که رسیدم، گردش به راست را با کجی 45 درجه شروع کردم، به سمت غرب اصفهان رفتم و از غرب اصفهان گردش 50 درجه به سمت را شروع کردم که جمعا در کجیهای بالای 30 درجه، افزایش فشار بر پشت یوک و اضافه کردن توان موتورها برای نگهداشتن ارتفاع، لازم و ضروری بود. ضمن اینکه در گردش 50 درجه مقدار مورد نیاز نیرو روی یوک باعث ایجاد حدود، 1.5 جی میشود که در داخل کابین بسیار غیر محسوس بود و این یکی دیگر از محاسن این هواپیماست و مسافران احساس بدی نخواهند داشت.

در طول پرواز و بویژه در ابتدای آن، شرایط درجه حرارت داخل هواپیما از حد معمولی کمی گرمتر بود که ایم مسئله میتواند در شرایط آب و هوائی ایران و بویژه در در فصل تابستان نامطلوب باشد.  در این مورد با طراح هواپیما مکاتبه خواهد شد. همچنین صندلی خلبان فاقد دسته راحتی (Arm Rest) بود و طبعا آن طور که شایسته است خلبان در طول پرواز راحت نیست. پس از انجام چندین گردش و طی مسیر در امتداد زاینده رود، مشاهده پلهای تاریخی سی و سه پل و پل خاجو و تماشای میدان امام از فراز آن ، همه سرنشینان را به وجد آورد . در این هنگان یکی از سرنشینان از داخل هواپیما با تلفن همراه با منزل خود در اصفهان تماس گرفت و این امر نیز هیچ تداخلی در سیستمهای ناوبری هواپیما بوجود نیاورد.

به سمت فرودگاه اصفهان تغییر مسیر دادم. در تماس با مراقبت پرواز اصفهان،‌ایشان درخواست گردش دیگری(به دلیل وجود ترافیک خروجی) داشت که این گردش از سمت راست انجام گرفت، سپس با گرفتن مجوز، اقدام به کم کردن ارتفاع و قرار گرفتن در ضلع پشت به باد در دوره ترافیک فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نمودیم و با عقب کشیدن موتورها و گرفتن سرعت 280 کیلومتر بر ساعت، خود را در ارتفاع 6500 پائی قرار دادم و با زدن فلاپ ابتدا 5 درجه و سپس 15 درجه ، چرخهای هواپیما را پائین زدم. چیزی درحدود 5 تا 6 ثانیه تمام چرخها کاملا باز شد و نشاندهنده ها ، چراغهای سبز رنگ را نشان می داد. سپس با برج مراقبت تماس گرفتیم و در حالی که باند نشستن را در سمت چپ خود داشتیم از نقطه نشستن حدود 45 درجه فاصله گرفته و با گردش به چپ،‌خود را در ضلع آخر و در امتداد باند قرار دادم، چراغهای مخصوص را روشن کرده و سرعت را به حدود 250 کیلومتر بر ساعت کاهش داده و فلپ را به آخرین درجه رسانده و مشاهده کردم فرامین بسیار خوب و نرم جواب میدهند. به ویژه در گردشهای کم، پدالها بسیار سریع عمل میکنند.


لیکن برای گرفتن دسته گاز ، مجبور بودم با وجود جلو بودن صندلی، به جلو خم شوم و این مسئله حالت بدنی مرا به هم میزد. لذا از خلبان خواستم دسته گازها را بگیرد و سرعت را کنترل کند و من پرواز را انجام دهم،‌همین کار را هم کردیم، با کم شدن ارتفاع و رسیدن به سطح باند ، اندکی دماغه هواپیما را بالا گرفتم. سرگئی احساس کرد من زود هواپیما را به حالت افقی درآوردم لذا بازدن به سر یوک ، لحظه ای چراغهای عقب هواپیما با زمین تماس پیدا کرد و به دلیل زیاد بودن سرعت سرعت،‌دوباره بلند شد و من با تنظیم فرامین دوباره هواپیما را روی سطح باند رساندم و اقدام به معکوس کردن رانش موتورها نمودم. سرگئی هم دسته های دور موتور را به عقب کشید و سرعت هواپیما پس از طی حدود 3000 پا به سرعت خزش تاکسی رسید و با گردش به چپ باند از باند خارج شده و در جایگاه تعیین شده پارک نمود.

موتورها را پس از خاموش کردن سیستمها،‌خاموش کرده و با گفتن کلام همیشه شیرین خسته نباشید به یکدیگر با هم دست دادیم. سرگئی با دست راست محکم بر شانه من زد و گفت: کار خوبی انجام دادی که البته من خودم راضی نبودم. خلبانان آزمایشگر هسا و تعدادی از کارمندان و مهندسان و تیم آنتونف با ابراز خشنودی از پرواز ، احساسات خود را نشان دادند. ابتدا جانشین مرکز آزمایش آنتونف کلاه خود را که مزین به آرم شعبه طراحی آنتونف بود را به رسم یادبود و سرگئی تورشین خلبان آزمایشگر آنتونف نیز کلاه خود را به من هدیه داد.
منبع:سنترال کلوبس(به نقل ازصنایع هوائی ـ 101)

نظرات 7 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 6 بهمن 1388 ساعت 09:32 ب.ظ

ممنون از مقاله جالبتون.آقا محمد میشه یک توضیح مختصری بدید در این باره که چرا ارتش و سپاه هنوز هم از تانکهای t-62 و M-60 یا T-72 استفاد میکنند.باوجود اینکه تانک زولفقار از تولیدش بیش از 10 سال میگزره و تانک پیشرفته و مدرن معرفی شده طبق مقالاتی که در اینترنت و حتاّ در بعضی کتابهای خارجی هم جز تانکهای خوب دنیا معرفی شده??جای تعجب داره

محمد عزیز تانک های تی ۷۲ از بهترین و کم استهلاکترین تانک های جهان می باشند ولیکن در جواب سوال خدمت شما باید بگوییم ذوالفقار به خط تولید نرسیده و فکر نم کنم بیشتر ز ده اراده از آن ساخته شده باشد پس تا به تولید زیاد نرسد عملا نقشی در توان نیروی زمینی نخواهد داشت.

سرویس وبلاگ دهی قلم وبلاگ سه‌شنبه 6 بهمن 1388 ساعت 09:33 ب.ظ http://www.ghalamweblog.com/

www.ghalamweblog.com سرویس وبلاگ دهی قلم ویلاگ با ارایه سرویس های متفاوت با سرویس های دیگر وبلاگ دهی و بدون تبلیغات در وبلاگ ها و با قالب های جدید و متنوع

سرویس وبلاگ دهی قلم وبلاگ سه‌شنبه 6 بهمن 1388 ساعت 10:55 ب.ظ http://www.ghalamweblog.com

www.ghalamweblog.com سرویس وبلاگ دهی قلم ویلاگ با ارایه سرویس های متفاوت با سرویس های دیگر وبلاگ دهی و بدون تبلیغات در وبلاگ ها و با قالب های جدید و متنوع

علیرضا چهارشنبه 7 بهمن 1388 ساعت 09:56 ق.ظ http://tayareh.blogsky.com

دوست عزیز سلام
مطلب زیبایی بود......
من همیشه وبلاگ زیبای شما رو دنبال میکنم....
ولی به نظر من این نوشته یک خلبان نیست چون همه افرادی که با هواپیما کار میکنن میدونن که امواج موبایل روی آلات دقیق هیچ تاثیری نداره بلکه روی رادیو هواپیما ایجاد نویز میکنه و تمرکز خلبان را از بین میبره ( در این هنگان یکی از سرنشینان از داخل هواپیما با تلفن همراه با منزل خود در اصفهان تماس گرفت و این امر نیز هیچ تداخلی در سیستمهای ناوبری هواپیما بوجود نیاورد.) اینم جمله ای که داخل متن نوشته شده بود....
بازم منو ببخشید اگر این موضوع را بد بیان کردم

حمید چهارشنبه 7 بهمن 1388 ساعت 01:15 ب.ظ

سلام
با تشکر از زحمات شماعزیزان من همیشه از طریق سایت شما از اخبار مطلع میشم.
یه سوال مهم
شاید هم دو سوال خیلی مهم
1- اگر یک موتور ایران140 در پرواز کروز(ایستا) برود(خاموش شود) آیا کاهش ارتفاع هواپیما طبق استاندارد هواپیمایی کشوری به ارتفاع کوههای منطقه ایران میرسد که بتوانیم بدون نگرانی و استاندارد سوار این هواپیما شویم ( به نظر بنده ....نه )
2-دلیل سه سقوط از جمله اولی مرگ طراحان هوایما و سومی خلبانانی که درحال چک کردن آخر بودند تا وارد ایر لاین های میهن عزیز شوند ولی همه به رحمت خدا رفتند چه بود و اعلام شده ؟یا ممکن است که حتی بدتر از توپولوف ها شود؟

به نظر من ( البته من کارشناس این رشته نیستم و عمرانی هستم ) این هواپیما برای سایر مصارف به غیر از مسافربری برای کشور مفید است
ضمنا من یک میهن پرست هستم که حاضرم بها ریالی و زمانی بپردازم تا در ایران هواپیما بسازیم ولی تحمل بلای جانی را ندارم و به بیگانه هم چشم نمیدوزم
نظر شما چیست؟

با سپاس از شما حمید عزیز
- بله دوست عزیز همانطور که شما بهتر از بنده می دانید نوع انتخاب موتور ها متناسب با وزن هواپیما انتخاب می گردد.همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم موتور ها در دو بخش با ماکزیمم قدرت کار می کنند که آن در زمان های فرود و تیک آف می باشد و زمانی که هواپیما بر فراز آسمان قرار گرفت قدرت موتعورها کاهش می یابد(البته شرایط محیطی نیز قطعا تاثیر گذار است)این محاسبات در واقع یک اصل در طراحی هواپیما می باشد و قوانین سختگیرانه ای بر آن نظارت دارند.لازم به ذکر است هواپیماهای مسافربری همچنین طوری طراحی شده اند که در صورت از دست رفتن تمام موتورهایشان نیز بتوانند تا مدتی در آسمان باقی مانده و خود را گلاید نمایند.
- دوست عزیز اولین سقوط مربوط به مراسم افتتاح خط تولید و مونتاژ این هواپیما بود که هواپیما مذکور از اوکراین بلند شد و در ایران سقوط کرد.(حقیقتش دلیلش دقیقا به خاطر نیست).این هواپیما یک hard landing نیز در ایران داشت زمانی که در اختیار سفیران بود و اخیرا نیز در هسا یک فروند از آنها در هنگام ÷رواز آزمایشی سقوط کرد.شخصا مهمترین دلیل این سقوط ها را عدم آموزش کامل خلبانان کشورمان می دانم البته این ضعف بیشتر مختص طرف روس و اکراینی است تا ایران.
-ما نیز با نظر پایانی شما موافقیم یعنی می بایست عاقلانه و بدور از هرگونه افراط و تفریط تصمیمگیری کرد.نه باید این هواپیما را در مطبوعات بصورت هدفمند و مغرضانه تخریب کرد و نه اینکه بیخود آن را بهترین هواپیما دانست.این پله اول هواپیماسازی در ایران است و ما می بایست خویشتندار باشیم.مسئولین نیز می بایست ضمن انجام سرمایه گذاری های لازم جهت بالابردن تولید و انتقال تکنولو÷ی و آموزش کارشناسان و خلبانان از این هواپیماها در ابتدا در بخش های ترابری نظامی و حمل بار و غیره استفاده کرده و کمکم و به تدریج و در صورت کسب اهداف تولید نمونه های مسافری آن را نیز آغاز نمایند.

میلاد چهارشنبه 7 بهمن 1388 ساعت 03:50 ب.ظ

باسلام
خیلی خوشحالم از اینکه وبلاگ شما رو پیدا کردم
شما از شماA340ماهان که تازگی خریده و الان در هنگ فرودگاه امام است خبر دارید که این هواپیما از کدام کشور خریداری شده؟
و یک فزولی که شما کارتون چیه؟
با سپاس...

میلاد عزیز خبرهایی نیز به ما رسیده مبنی بر ورود یک فروند ایرباس ۳۴۰ به فرودگاه امام ولیکن تاکنون تائید نشده است.در تلاشیم صحت آن را بررسی کنیم.مطمئن باشید جزء اولین افرادی خواهید بود که مطلع شوید.در مورد شغل نیز ما نیز چون شما دوستار ایرانیم و البته هوافضا

فخرالدین شنبه 10 بهمن 1388 ساعت 02:07 ب.ظ

من با یکی از مترجمای اکراینی آشنا بودم که میگفت یکی از دوستهایش که اونهم مترجم فارسی و روسی بوده و در اون هواپیمای ۱۴۰ اکراینی بود(اولی مرگ طراحان هواپیما) و متاسفانه کشته شد تعریف میکرد که هواپیمای ۱۴۰ که از اکراین پرواز کرده بود یک توقف تو ترکیه داشته و بعد به سمت ایران حرکت میکنه تو هوای ایران به یکباره ارتباط خلبان با برج مراقبت قطع میشه بعد دوباره وصل میشه با برج مراقبت جدید( یا به عبارتی سیستم های تداخل امواج که از طرف آمریکائیها هدایت میشده امواج برج مراقبت ایران را مختل کرده بودند و سپس بعنوان برج مراقبت ایران با خلبان شروع به گقتگو میکنند) و به خلبان دستور داده میشه که مسیر هواپیما را عوض کند و خلبان که در طول اجرای پروژه ۱۴۰ در ایران پروازهای زیادی از اکراین به اصفهان داشته و مسیرش را به قول معروف مثل کف دست بلد بوده به برج مراقبت جدید میگه که اگر این مسیر را برود به کوه بر خورد میکند یا منجر به سقوط میشود که برج مراقبت جدید اصرار بر تغییر مسیر و طی مسیر جدید میکند و گویا طبق قوانین هوائی خلبان موظف است که فرامین برج مراقبت را اطاعت کند و خلبان هم اینکار را اجباراْ کرده و هواپیما سقوط میکند . در اون هواپیما بهترین طراحان و سر مهندس طراحی آنتونف و مسئولین رده بالای آنتونف هم بوده که همگی کشته میشوند و به دلیل اینکه در آن زمان روابط اکراین با آمریکا خیلی نزدیک بوده با فشار آمریکا مسئله مسکوت باقی میماند.
دوست من میگفت دلیل اینکار این بوده که آمریکا نمی خواسته ایران به تکنولوژی ساخت هواپیمای مسافری دست پیدا کند و با اینکار میخواسته با سقوط این هواپیما کیفیت آن و همچنین ساخت آن در ایران را زیر سوال ببرد که منجر به شکست پروژه شود.
البته من رشته ام پرواز یا مهندسیهای مربوطه نیست ولی خیلی به پرواز و هواپیما علاقه مندم و نمیدانم چه قدر این مطالب صحت دارد فقط خواستم شنیدهایم از یک مترجم اکراینی را نیز به اطلاع شما برسانم.
لطفاْ شما که از خلبانی و هواپیما سر رشته دارید به من بگوئید آیا امکان دارد یک چنین اتفاقی برای یک خلبان بیافتد.

دوست خوب من اگرچه نمی توان از تلاش کشور های متخاصم بخصوص آمریکا برای ضربه زدن به کشورمان گذشت ولیکن تصور دخالت آنها در سقوط آنتونف ۱۴۰ کمی دور از باور می باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد