مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

R-60


(K-60) (R-60, Object 62)


آشنایی با موشک R-60

نام ناتو: AA-8 (آفید)




در سالهای پایانی دهه 1960، دفتر طراحی مولنیا (Molniya)، کار طراحی اولین موشک تاکتیکی هوا به هوا را آغاز نمود، نام آن K-60 یا (R-60 یا Object 62) بود. این موشک مجهز به یک هدفیاب مستقل از نوع حرارتی (Infrared) بود. (یعنی مستقل از هواپیمای شلیک کننده، هدف خود را پیدا می‏کرد) تولید انبوه این موشک به سال 1973 آغاز شد و بر روی جنگنده‏های مختلفی نصب و به کار گرفته شد.



موشک R-60 به طور فوق‏العاده‏ای کوچک است و نصف سبک‏ترین موشک هوا به هوای غربی وزن دارد و البته به همان نسبت نیز از سرجنگی کوچکی به میزان 3.5 کیلوگرم برخوردار است. R-60 بر روی بسیار از جنگنده‏های تاکتیکی اتحاد شوروی، نظیر میگ27، سوخوی24 یا سوخوی25 به عنوان یک وسیله‏ی دفاعی نصب و به کار می‏‎رود. همچنین این موشک در برخی اوقات بر روی جنگنده‏هایی نظیر میگ23، میگ25 و سوخوی15 به عنوان یک اسلحه‏ی اضافی یا مکمل دیگر تسلیحات نصب شده، به کار گرفته می‏شود.
R-60 به طرز فوق‏العاده‏ای در زمان کوتاهی طراحی و ساخته شد، یعنی از زمان تصمیم به طراحی تا تولید انبوه، تنها چهار سال به طول انجامید. (مدت زمان پروسه‏ی طراحی یک موشک هوا به هوا در اتحاد شوروی در آن زمان، حدود 8 تا 9 سال طول می‏کشید) این زمان کوتاه طراحی، تنها به دلیل دست یابی به تجربیات بدست آمده از ساخت موشک K-13 بود و هیچ پژوهش یا تحقیق جدیدی برای طراحی R-60 انجام نپذیرفت.
بعدها موشک R-60 توسعه و بهبود یافت و مدل R-60M ساخته شد که مدل R-60MK نوع صادراتی آن است و موشک UZR-60 نوعی از همین موشک است که جهت تمرینات خلبانان به کار برده می‎شود.

مشخصات
سازنده: Molniya
تاریخ ورود به خدمت: 1975
برد موثر: 3 کیلومتر
بردنهایی: 5 تا 10 کیلومتر
سرعت: 2 ماخ
پیشرانه: یک راکت تک مرحله‏ای با سوخت جامد



R-60 در جعبهء نگهداری مخصوص



فیوز:
دو فیوز فعال راداری؛ فیوز هوایی که یکی در قسمت انتهای بالچه‏ی عقب موشک تعبیه شده است و دیگری در قسمت نزدیک به نوک موشک. در مدل R-60M از فیوز فعال لیزری استفاده شده است.

هدایت پذیری: تمامی مدلها بر اساس حرارت یابی گازهای خروجی موتور (Infrared)
سرجنگی: 6 کیلوگرم که 1.6 کیلوگرم آن، اورانیوم ضعیف شده است زیرا اورانیوم چگالی بالایی دارد و به راحتی در فلزات نفوذ می‏کند.

وزن کل موشک: 65 کیلوگرم
طول: 2.08 متر
قطر: 130 میلی متر
طول بالچه‏ها: 43 سانتی‏متر


پلتفرم
هیلکوپترهای سنگین Mi-24 و Mi-35
جنگنده‏های:
Su-15bis
Su-17M3
Yak-38
Su-25
Su-24M
MiG-21bis
MiG-23/25/27/29


سابقهء نبرد واقعی
موشک R-60M و R-27R دو موشکی بودند که در جریان جنگ یوگوسلاوی توسط میگهای29 آن کشور شلیک شده و باعث سرنگونی دو فروند F/A-117 ایالات متحده شدند.
خلبان یک MiG-29A نیروی هوایی یوگسلاوی، با استفاده از سیستم IRST (هدفیاب حرارت موتور) توانست با رادار خاموش، خود را از دید جنگنده‏های ناتو مخفی کرده و سپس با موشک R-60M جنگنده‏ی 120 میلیون دلاری اف117 را سرنگون سازد.


MiG-29A در حال شلیک R-60


منبع:انجمن هوافضا

تکنولوژی پنهان‌کاری و معرفی نمونه‌هایی از هواگردهای پنهان‌کار

تاریخچه تکنولوژی پنهان‌کاری

بررسی تاریخچه‌ی فعالیت‌هایی که در راستای ایجاد قابلیّت پنهان‌کاری در وسایل پرنده (و همچنین سایر جنگ‌افزارهـا) صورت گرفته است، نکات قابل توجهی را آشکار ساخته است:

·         آمریکایی‌هـا، بیش از همه و پیش از سایر کشورهـا در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛

·     با توجه به میزان سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در این زمینه، به نظر می‌رسد، هزینه‌های تحقیق و توسعه در این زمینه بسیار زیاد است. تعداد قابل توجّهی از پروژه‌های مطرح شده در این زمینه، در نیمه‌های کار به دلایل مالی، لغو شده‌اند و نیمه‌کاره مانده‌اند. از این دست می‌توان به پروژه‌ی "دارک استار" که در 1999 توسط وزارت دفاع ایالات متحده لغو شد و پروژه‌ی "آرورا" که احتمالاً در سال 1990 لغو شده، اشاره کرد؛

·     تعداد قابل توجهی از پروژه‌‌های انجام شده در زمینه‌ی پنهان‌کاری، که اتفاقـاً هزینه و زمان قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند، فقط برای اثبات و ارزیابی تکنولوژی و به عنوان پیش زمینه‌ای برای پروژه‌های اصلی انجام شده‌اند. از این دست می‌توان به پروژه‌ی "تکیت بلو" که به عنوان پیش زمینه‌ی ساخت "بی 2" توسط نورثروپ در فاصله‌ی سالهای 1978 تا 1985 به انجام رسید و همچنین پروژه‌ی "اسنیکی پیت"که به عنوان پیش زمینه‌ی ساخت "اف 22" توسط جنرال داینامیکس به انجام رسید، اشاره کرد.

عوامل مؤثر در مشاهده‌شدن یک پرنده

مشاهده شدن یک وسیله‌ی پرنده توسط تجهیزات و ادوات شناسایی دشمن، با یکی از روش‌های زیر صورت می‌گیرد:

·         سطح مقطع راداری و انعکاس امواج راداری به سمت گیرنده‌؛

·         امواج فرو سرخ؛

·         صوت[1]؛

·         مشاهده خود یا آثار وسیله با چشم مسلح یا غیر مسلح[2].

لذا وقتی بحث پنهان‌کاری مطرح می‌شود، می‌باید پنهان‌کاری و یا کم‌مشاهده‌پذیری در تمام حوزه‌های فوق مورد بررسی قرار گیرد.

تکنولوژی‌های پنهان‌کاری و کم مشاهده‌پذیری

ایجاد قابلیّت پنهان‌کاری و/یـا کم مشاهده‌پذیری، بـا استفـاده از یکی از روش‌های زیر و یا ترکیبی از آنها صورت می‌گیرد:

·         جذب سیگنال‌های شناسایی؛

·         انحراف سیگنال‌های شناسایی در جهت مطلوب؛

·         ایجاد اختلال در سیگنال‌های شناسایی.

البته غیر از موارد فوق، برخی روش‌های دیگری نیز مطرح شده‌اند که گرچه مستقیمـاً سطح مقطع راداری را کاهش نمی‌دهند، اما باعث کاهش مشاهده‌پذیری وسیله‌ی پرنده می‌شوند. این روش‌ها عبارتند از:

·         پرواز در ارتفاع بالا؛

·         پرواز با سرعت زیاد؛

·         پرواز در نزدیکی زمین و بین موانع زمینی مانند کوه‌ها و ناهمواریها.

بر اساس اطلاعات منتشر شده و مطالعات صورت گرفته، خصوصـاً اطلاعات منتشر شده توسط شرکت‌هـای نورث‌روپ-گرومن، ناسـا، لاکهید- مارتین و بویینگ که به ترتیب سازنده‌ی هواپیماهای پنهان‌کار بی-2، ایکس-29، اف-117 و بویینگ‌بِرد هستند، تکنولوژی‌های مرتبط با قابلیّت پنهان‌کاری و کم‌مشاهده‌پذیری که با یکی از روش‌های فوق‌الذکر منجر به قابلیّت پنهان‌کاری و کم مشاهده‌پذیری می‌گردند، و در آینده مورد استفاده خواهند بود، متناسب با سه بازه‌ی زمانی به صورت زیر تفکیک شده‌اند:

1-  آینده‌ی نزدیک

·         طراحی محل حمل سلاح در داخل بدنه (مانند هواپیماهای ایکس 45 و اَوِنْجِر II) با سطح مقطع راداری کم؛

·         طراحی محل نصب موتور داخل بدنه (مانند هواپیمای ایکس45) با سطح مقطع راداری کم؛

·         طراحی ورودی و خروجی موتور داخل بدنه با سطح مقطع راداری کم؛

·     طراحی خروجی هوای موتور و حذف آثار راداری و مشاهده‌پذیری آن (بعنوان مثال هوای گرم خروجی، باید تحت پوشش هوای سرد در اطراف قرار گیرد)؛

·         هواپیمای بدون دم[3] با کنترل فعال (مانند هواپیماهـای ایکس-36 و بی2)؛

·         دم مایل (مانند هواپیمای اف-117)؛

·         سازه‌های مرکب (کامپوزیت‌ها و مواد عبوردهنده‌ی امواج راداری)؛

·         بال با زاویه‌ی عقب‌رفتگی و یا جلورفتگی زیاد[4]؛

·         بال شکسته[5] (مانند ایکس45)؛

·         بدنه بـا سطوح صاف (بدون انحنا) و شکسته روی بدنه (مانند هواپیمای اف117)؛

·         زیر بدنه بـا سطوح صاف و بدون شکستگی (مانند هواپیمای اف117)؛

·         بال و بدنه ادغام شده[6] بدون مرزهای شکسته در نمای خارجی (مثل بی2 و ایکس47)؛

·         طراحی و ساخت سیستم کنترل برای پرواز در نزدیکی زمین[7]؛

·         طراحی آیرودینامیکی برای پرواز در رژیم سرعت نزدیک صوت[8]؛

·         موتور و سیستم‌ها با آلودگی‌های ارتعاشی و الکترومغناطیسی کم؛

·         بدنه بـا نیمرخ پخ[9]؛

·         رنگ و پوشش‌های جاذب امواج رادار[10]؛

·         رنگ متناسب با شرایط پروازی (مانند اغلب هواپیمـاهـای پنهان‌کار که به علت پرواز در شب از رنگ سیاه استفاده می‌کنند)؛

·     اندازه‌گیری سطح مقطع راداری پرنده (برای ارزیابی سطح مقطع راداری پس از پرواز و خسارتهـای احتمالی، مثل ضرباتی که به بدنه وارد شده و یا خراش‌هایی که در پوشش هواپیما ایجاد شده است).

2-  آینده‌ی میان‌مدت

·         طراحی و ساخت نـازل موتورهـای بـا قابلیّت کنترل بردار جت خروجی[11]؛

·         طراحی و ساخت سازه‌های مرکب به صورت یک تکه[12]؛

·         طراحی آیرودینامیکی برای پرواز با ماخ بالا[13]؛

·         طراحی و ساخت سیستم کنترل برای پرواز با پیروی از پستی و بلندی‌های زمین[14]؛

·         طراحی هواپیمـا با ابعاد کوچک‌تر (مانند ریزپهپـادها)؛

·         اندازه‌گیری دقیق‌تر سطح مقطع راداری اجزای مختلف پرنده مثل موتور، خروجی موتور، سیستم‌ها و ... .

3-  آینده‌ی دور

·         طراحی و ساخت پلیمرهای الکتروکرومیک[15] برای تغییر رنگ پوسته (پنهان‌کاری در مقابل چشم)؛

·         طراحی و ساخت سیستم فعال برای تغییر میزان انعکاس‌دهی[16] امواج راداری؛

·         طراحی و ساخت مواد با قابلیّت تغییر میزان جذب[17] امواج راداری؛

·         طراحی آیرودینامیکی برای پرواز در ارتفاعات خیلی بالا (هوا- فضـا پیمـا[18]

·         طراحی آیرودینامیکی برای پرواز در رژیم فرا صوت؛

·         طراحی و ساخت بدنه و سیستم‌ها برای کاهش ابعاد پیکره در حد نانو؛

·         طراحی و ساخت سیستم تصویرسازی مجازی روی بدنه‌ی هواپیما با استفاده از LCD (پنهان‌کاری در مقابل چشم مثل اختاپوس)؛

·         طراحی و ساخت موتور سرامیکی برای جذب امواج رادار، کوچک کردن ابعاد موتور و کاهش صدا و نویز؛

·         اندازه‌گیری میزان مشاهده‌پذیری پهپـاد در برابر چشم؛

·     آموزش پرسنل زمینی برای استفاده از سیستم‌های مرتبط با پنهان‌کاری (نظیر سیستـمِ فعالِ تغییر میزان انعکاس‌دهی امواج راداری).

معرفی نمونه‌هایی از هواگردهای پنهان‌کار

·         هواپیمای نامرئی: F-117

شاید بتوان هواپیمای “F-117” را انقلابی ترین هواپیمای دوران دانست که با ظاهر منحصر به فرد خود، شگفتی هر بیننده‌ای را بر می‌انگیزد.

اساس کار، در طراحی “F-117” به کارگیری سطوح تخت در تمام سطح خارجی بدنه می‌باشد. به همین منظور سطح زیرین هواپیما کاملاً تخت بوده و سطح جلویی زیر بال نیز با بدنه اختلاف سطح ندارد و این دو در امتداد یکدیگر می باشند.

این هواپیما برای حمل جنگ افزار، تنها به دهلیزهای خود متکی است و برای به دام انداختن امواج رادار، درهای دهلیز جنگ افزارها و ارابه فرود آن دارای لبه‌هایی دندانه‌ای شکل می‌باشند. برای هماهنگی با اصول پنهان‌کاری از همان پوشش سیاهی که در هواپیمایSR-71” و “U-2R” به کار رفته است، بهره می‌گیرد تا در شب ناپیدا باشد.

برای اینکه دریچه‌های ورودی هوای موتورها سطح مقطع راداری زیادی تولید نکند، توسط توری‌های ریزبافتی پوشیده شده‌اند که بازتاب امواج رادار را به صورت سطح صاف انعکاس می‌دهد.

خط مستقیمی که از نوک دماغه تا نوک بالها با زاویه همگرایی 5/67 درجه امتداد یافته است نقش بسزایی در کاهش RCS جلویی هواپیما دارد.

تمام سطح بدنه با مواد جاذب رادار پوشیده شده و سطوح شیشه‌ای کابین خلبان نیز با طلا پوشش داده شده تا انرژی راداری را به بدنه انتقال دهد.

این هواپیما به منظور کاهش علائم فروسرخ، شار خروجی موتور را با هوای کنارگذر سرد مخلوط کرده و از مجرایی که انتهای آن به شکل شیاری تخت، کم ارتفاع و عریض می‌باشد به بیرون هواپیما هدایت می‌کند. این اگزوزها دارای لبه‌ای در زیر خود می‌باشند تا منبع اصلی گرما را از حسگرهای روی سطح و واقع در ارتفاع پایین‌تر، مخفی نگه دارند.

مکانهای انتهای بدنه نیز به گونه‌ای به بدنه نصب شده‌اند که علاوه بر نگاه داشتن بازتاب راداری در کمترین مقدار، گازهای خروجی موتور را از حسگرهای فروسرخ دور می‌سازند که این امر در هنگام تعقیب شدن به وسیله جنگنده حامل اینگونه حسگرها اهمیت بیشتری می‌یابد.

با وجود آنکه مقدار دقیق سطح مقطع راداری “F-117” همچنان سری و طبقه‌بندی شده است اما برخی منابع، سطح مقطع راداری این هواپیما را از جلو به اندازه 01/0 مترمربع تخمین زده‌اند.

·         بمب افکن پنهانکار B-2:

هواپیمای “B-2” و هواپیمای “F-117A” به واسطه ظاهر منحصر به فرد خود دارای RCS کمی می‌باشند. در طراحی این هواپیماها نیز به کارگیری سطوح تخت به منظور پژواک امواج ارسالی به سمت‌هایی مخالف با سمت رادار جستجوگر در نظر گرفته شده است.

بیشتر سطح بالایی “B-2” از «الاستومر» که رسانایی یکنواختی در سطح ایجاد می‌کند پوشیده شده است. مواد جاذب رادار نیز در بخش‌هایی همچون درب‌ها، داخل ورودی‌های هوا و دیگر منافذ به کار برده شده‌اند تا بازتاب امواج راداری را از این قسمت‌ها به حداقل برسانند. خروجی‌های موتور “B-2” روی بال جلوتر از لبه فرار قرار دارند و به سمت لبه‌های رو به بیرون و بالا می‌دمند.

برای کاهش علائم فروسرخ در این هواپیما، موتورها مجهز به مخلوط کننده‌های گازهای داغ با هوای سرد می‌باشند. همچنین برای جذب امواج فروسرخ ناشی از گرمای به وجود آمده توسط خورشید و مقاومت هوا در سطح هواپیما از رنگهای جاذب امواج فروسرخ که ترکیباتی از سولفید روی می‌باشند استفاده شده است. بارزترین عنصر کشف بصری یک هواپیما، اثری است که موتورهای آن در هوا برجا می‌گذارند که با تغییر ارتفاع، قابل از بین بردن است. اما شرایطی نیز پیش می‌آید که تغییر ارتفاع ممکن نباشد، در این حالت م‌وان با تزریق مواد شیمیایی در گازهای خروجی، ذرات آب را به قطراتی که قابل دیدن نباشد تجزیه کرد. در هواپیما “B-2” این مسئله در نظر گرفته شده است.

همچنین برای اینکه کشف بصری این هواپیما در روز به کمترین حد ممکن برسد سطح زیرین آن رنگ آمیزی خاکستری شده است.

·         جنگنده تاکتیکی پیشرفتهYF-22A (ATF):

این جنگنده ترکیبی از پنهان‌کاری و کارآیی آیرودینامیکی است که قابلیت پنهانکاری را بدون از دست دادن مزیت آیرودینامیکی داراست.

برای حفظ ویژ‌گی‌های پنهانکاری، سوخت و جنگ افزارهای لازم برای اجرای مأموریت‌ها در درون بدنه حمل می‌شوند. دهلیزهای جنگ‌افزارها به صورت یک دهلیز بزرگ در زیر و جلوی بدنه تعبیه شده است.

از روبرو، یعنی مهمترین و حساس‌ترین وجه برای یک جنگنده ATF، از به کار بردن لبه‌های بازتاب‌دهنده امواج راداری بر مسیر پرواز، اجتناب شده است.

لبه‌های جلویی و عقبی دریچه ‌ها و صفحه‌های متحرک، دندانه دار می‌باشند تا انرژی راداری رسیده را پراکنده نمایند و دهانه‌های ورودی‌های هوای موتور نیز به همین دلیل به بیرون و پایین زاویه داده شده‌اند.

همچنین مجراهای ورودی s شکل نیز دهانه‌های کمپرسورهای موتور را از مسیر مستقیم امواج رادار پنهان می‌نمایند. این جنگنده 20 الی 30 درصد بزرگتر از “F-15” و 40 درصد بزرگتر از هواپیمای “F-18” می‌باشد. به همین دلیل از فاصله 10 مایلی قابل رویت است و در نتیجه اینگونه جنگنده‌ ها از طریق کشف بصری آسیب پذیر هستند.

·         بالگرد نامرئی کمانچی “RAH-66”:

«کمانچی» نخستین بالگرد پنهانکار دنیاست و ادعا می‌شود که بازتاب راداری آن تنها به اندازه 25 درصد بالگرد آپاچی است و 75 درصد کمتر از آپاچی علائم فروسرخ از خود منتشر می‌سازد. کمانچی توسط رادار قابل رویت نیست، مگر در برد کوتاه که معمولاً کمتر از چند مایل است. گذشته از آنکه این بالگرد از مواد و سازه جذب‌کننده امواج راداری استفاده می‌کند سطح مقطع راداری بسیار کوچک آن تا حد زیادی مربوط به سطح بدنه شش‌گوشه‌ای، سر ملخ اصلی پوشش داده شده و جایگاه‌های جنگ‌افزار دهلیزی می باشد. علاوه بر این، توپ چرخان 20 میلی‌متری سه لوله آن را می‌توان به سمت عقب برگردانده و در یک پوشش آیرودینامیکی در پشت برجک جا داد. یکی دیگر از مهمترین عوامل تقلیل سطح مقطع راداری در این بالگرد، چگونگی قرار گرفتن شش بالک قابل حمل متصل به بدنه بالگرد همراه با سکانی یکنواخت می‌باشد. از دیگر تدابیری که در این بالگرد به منظور کاهش سطح مقطع راداری در نظر گرفته شده ملخ دوم می‌اشد که از نوع پروانه‌ای است و به یک طرف متمایل می‌باشد. در ضمن ارابه فرود، قابل جمع شدن است. حضور بالگردها را می‌توان قبل از اینکه در دید قرار گیرند توسط صدای آنها تشخیص داد. لذا در این هواگرد به منظور پنهانکاری بیشتر، تدابیری از قبیل افزایش ملخ‌ها در محور اصلی (ملخ‌های پنج تیغه‌ای) و پروانه دم و انحنای قابل توجه انتها تا نوک ملخ توسط طراحان این بالگرد صورت گرفته است. در این بالگرد به منظور کاهش اثر و رد اشعه فروسرخ، موتورها در داخل بدنه جاسازی شده‌اند و به صورت کلی یکی از بهترین وسایل عمود پروازی است که در مقابل ردیابی توسط اشعه فروسرخ محافظت شده است.



[1] Aural

[2] Visual

[3] Tail-less Aircraft

[4] Sweep Back or Sweep Forward

[5] Swing Wing

[6] Blended Wing Body

[7] Terrain Following Flight (TF)

[8] Advanced Subsonic

[9] Slim Profile

[10] RADAR Absorbent Material (RAM)

[11] Thrust Vectored

[12] Single Piece Composite

[13] Super Cruise

[14] Terrain Following Flight (TFF)

[15] “Electro Magnetically Conductive Polyaniline based RADAR Absorbent Material” or “Electro-Chromic Materials”

[16] Reflectiveness

[17] Radar Absorptiveness

[18] AeroSpace Plane

نیکاراگوئه درازای تحویل موشک، از آمریکا بالگرد دریافت می‌کند

دانیل اورتگا رییس جمهور چپ‌گرای نیکاراگوئه پیشنهاد کرد در ازای تحویل صدها فروند موشک ضدهواپیمای ساخت شوروی سابق به آمریکا، تجهیزات پزشکی یا بالگرد ازاین کشور دریافت کند.


به گزارش خبرگزاری رویترز از "ماناگوا"، واشنگتن از اورتگا خواسته است تا بیش از یک هزار فروند موشک اس‌ای  ۷را نابود کرده و یا این موشک‌ها را به آمریکا تحویل دهد.


آمریکا می‌گوید احتمال‌دارد این موشک‌ها توسط چریک‌ها برای هدف قرار دادن هواپیماها مورد استفاده قرار گیرد.


نیکاراگوئه درنظرداشت  ۶۵۰فروند از این موشک‌ها را نابود کرده و مابقی را به منظور دفاع از خود حفظ کند.


اورتگا روز سه‌شنبه طی یک سخنرانی اظهارداشت: "ما این موشک‌ها را درازای نه تجهیزات دست دوم که دریافت فناوری پزشکی به آمریکا تحویل می‌دهیم."


وی همچنین اظهارداشت درازای این موشک‌ها، بالگرد نیز می‌پذیرد.


نیکاراگوئه که یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای لاتین می‌باشد پیش از این نیمی از ۲ هزار موشکی را که اتحادجماهیر شوروی سابق آن کشور تحویل داده بود، نابود کرده است.


این موشک‌ها دردهه ۱۹۸۰زمانی که دولت تحت رهبری اورتگا درحال جنگ داخلی با شورشیان تحت حمایت آمریکا بود، دراختیار این کشور قرار گرفت.


www.irna.ir


ورود هواپیماهای جدید به کشور

 


سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد:
291 صندلی پروازی به ناوگان شرکت هواپیمایی ایرتور اضافه شد
.


با وارد کردن یک فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس 300، 291 صندلی پروازی به ناوگان شرکت هواپیمایی ایران ایرتور اضافه شد.

جعفرزاده ـ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: به دنبال طرح توسعه ناوگان و تاکید سازمان هواپیمایی کشوری بر افزایش صندلی‌های پروازی برای پاسخگویی به مطالبات مسافران، شرکت هواپیمایی ایرتور توان عملیاتی خود را افزایش داده است.

وی تاکید کرد: اصل مسلم سازمان هواپیمایی در تایید قابلیت پروازی هواپیما‌هایی که به ناوگان اضافه می‌شوند، اعم از اجاره‌ای، اجاره به شرط تملیک و ملکی، داشتن استاندارد‌های لازم براساس قوانین و مقررات هوانوردی است.

گفتنی است، محمد رحمتی، وزیر راه و ترابری نیز چندی پیش از فراهم شدن زمینه واردات هواپیما از کشور‌های چک، ترکیه و امارات خبر داده بود.

منبع: ایسنا
لینک : http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-971834&Lang=P

عکس های بیشتر:



سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد:
291 صندلی پروازی به ناوگان شرکت هواپیمایی ایرتور اضافه شد
.


با وارد کردن یک فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس 300، 291 صندلی پروازی به ناوگان شرکت هواپیمایی ایران ایرتور اضافه شد.

جعفرزاده ـ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: به دنبال طرح توسعه ناوگان و تاکید سازمان هواپیمایی کشوری بر افزایش صندلی‌های پروازی برای پاسخگویی به مطالبات مسافران، شرکت هواپیمایی ایرتور توان عملیاتی خود را افزایش داده است.

وی تاکید کرد: اصل مسلم سازمان هواپیمایی در تایید قابلیت پروازی هواپیما‌هایی که به ناوگان اضافه می‌شوند، اعم از اجاره‌ای، اجاره به شرط تملیک و ملکی، داشتن استاندارد‌های لازم براساس قوانین و مقررات هوانوردی است.

گفتنی است، محمد رحمتی، وزیر راه و ترابری نیز چندی پیش از فراهم شدن زمینه واردات هواپیما از کشور‌های چک، ترکیه و امارات خبر داده بود.

منبع: ایسنا
لینک : http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-971834&Lang=P

پایگاه های نیروی هوایی ایران اسلامی در یک نگاه

Iran

http://www.futura-dtp.dk/Flysiden/Baser/Iran.htm

ترکیب ناوگان هوایی مشخص شد


83 فروند بخش خصوصی - 39 فروند بخش دولتی

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ، ایران ایرتور، آسمان، ماهان، کیش، کاسپین، آریا، ساها، نفت، چابهار، سفیران، تابان، ارم، قشم و فارس 15 شرکت هواپیمایی ایران هستند که در مجموع 122 فروند هواپیما دارند.


از 122 فروند هواپیمای فعال در ناوگان حمل و نقل مسافری هوایی کشور، 83 فروند متعلق به بخش خصوصی و 39 فروند در اختیار بخش دولتی است. همچنین 60.7 درصد از ناوگان هوایی ایران ملکی ( 74 فروند هواپیما ملکی ) و معادل 3/39 درصد آن استیجاری ( 38 فروند هواپیما استیجاری ) است


درحال حاضر32 درصد ناوگان هوایی مسافری موجود کشور در اختیار بخش دولتی و 68 درصد آن در اختیار بخش خصوصی و عمومی است که این نسبت در تعداد صندلی‌های ناوگان با توجه به اینکه ناوگان هوایی پهن پیکر به طور عمده در اختیار بخش دولتی است ، برای بخش دولتی 42 درصد و برای بخش خصوصی 58 درصد است.


شرکت ایران ایر ( هما ) دارای  24 فروند هواپیمایی مسافری است که23 فروند آن ملکی و یک فروند آن استیجاری است,همچنین شرکت ایران ایرتور با دارابودن 12فروند هواپیمایی مسافری با 10 فروند هواپیمای استیجاری ثبت شده در داخل فعالیت می کند.


شرکت هواپیمایی مسافربری آسمان هم دارای 19 فروند هواپیما است که از این تعداد 17 فروند ملکی و 2 فروند آن نیز به عنوان استیجاری ثبت خارج گزارش شده است.


همچنین شرکت هوایی ماهان و کیش ایر به ترتیب دارای 19 و 11 فروند هواپیمای مسافری هستند که 6 فروند هواپیمای ماهان و 7 فروند هواپیمای کیش ایر ملکی هستند.


تعداد کل صندلی های ناوگان هوایی کشوراز حدود 15 هزارو 100 صندلی دراسفند ماه سال83 به 21 هزارو 60 صندلی در مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. تعداد صندلی های ناوگان هوایی کشور در سال قبل نسبت به اسفند ماه سال 83 افزایش 4/39 درصدی و نسبت به مدت مشابه سال 84 با رشد 4/7 درصدی داشته است.


در اسفند ماه سال گذشته میانگین سنی ناوگان ملکی کشور حدود 18 سال، ناوگان استیجاری ثبت داخل 3/15 سال و ناوگان استیجاری ثبت خارج 3/13 سال و در مجموع عمر متوسط ناوگان حدود8/16 سال بوده است.


بالاترین عمر متوسط ناوگان در میان شرکت‌های هواپیمایی از آن شرکت هواپیمایی ساها است . عمر متوسط ناوگان این شرکت 31 سال می باشد. در همین حال، متوسط عمر ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران6/22 سال و ماهان20 سال است.


گفتنی است، در این گزارش وضعیت ناوگان حمل و نقل هوایی تا پایان اسفند 85 مورد بررسی قرار گرفته است.


www.mehrnews.com


یک خبر عجیب

کشف هواپیمای میگ 25 آموزشی Mig_25 UB در یکی از مخفیگاهای القاعده در عراق :









چه می کنند این گروه های تروریستی

منبع:انجمن هوافضا(برخیا عزیز)