مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نخستین پرواز مستقیم تهران - بغداد

 
مدیر دفتر نمایندگی هواپیمایی عراق در ایران اعلام کرد : نخستین پرواز مستقیم تهران - بغداد فردا دوشنبه ‪ ۱۲‬آذرماه جاری انجام می‌شود.

به گزارش دفتر نمایندگی هواپیمایی عراق در ایران ، این پرواز از طریق مرز ‪ ) RAGET‬نقطه مشترک مرز هوایی بین‌دو کشور) انجام خواهد شد.

براساس این گزارش، "سیدشهاب‌الدین‌طباطبایی" با اعلام این مطلب خاطرنشان کرده است : انجام پرواز مستقیم بین تهران و بغداد، پس از ‪ ۳۰‬سال و با همت "حسن کاظمی قمی "سفیر جمهوری اسلامی ایران‌در بغداد و برغم وجود مخالفت‌های آمریکا صورت می‌گیرد.

وی این مهم را یکی دیگر از موفقیت‌های سیاسی ایران در عراق دانسته‌است.

به موجب یادداشت تفاهم امضا شده بین مقام‌های هوانوردی جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق در تاریخ ‪ ۲۶‬آبان ماه ‪ ۱۳ ۸۶‬شرکت هواپیمایی ماهان به عنوان شرکت هواپیمایی معینه جمهوری اسلامی ایران و شرکت هواپیمایی عراق به عنوان شرکت هواپیمایی معینه عراق تعیین و اعلام شدند.

با توجه به مفاد یادداشت تفاهم مذکور شرکت‌های هواپیمایی یاد شده مجاز هستند از طریق نقطه مشترک مرز هوایی بین دو کشور( ‪ RAGET)‬و مسیرهای هوایی تعیین شده صرفا از تهران به بغداد و بالعکس پرواز کنند.

هرکولس اسب کاری نیروه های هوایی

در جنگ کره (53-1950) هواپیماهای ترابری ارتش آمریکا عمدتا متعلق به جنگ جهانی دوم بودند و ارتش آمریکا نیاز به هواپیماهای جدیدتری داشت. بنابر این در سال 1951 مناقصه ای برای ساخت یک هواپیمای ترابری نظامی به اجرا گذاشته شد . در این مناقصه طرح شرکت لاکهید برنده و سی-130 نامیده شد که بعد ها به هرکولس شهرت یافت .
پس از گذراندن آزمایش های متعدد در سال 1956 خط تولید هرکولس راه اندازی شد. به زودی صادرات هرکولس هم آغاز شد و به نیروهای مسلح کشور های دیگر از جمله ایران راه یافت .
هرکولس در جنگ ویتنام قابلیت های خود را به خوبی نشان داد . و به راحتی در باند های کوچکی که یک یا دو کیلومتر با ویت کنگ ها فاصله داشتند عملیات نشست و برخاست را انجام می داد . در چنین شرایطی برای اجتناب از برخورد با آتش دشمن ، گاهی زاویه فرود چنان تند بود که خلبان حتی قبل از تماس با زمین ، رانش ملخ های هواپیما را معکوس می کرد !!!! .... و همه این عملیات ها در نامناسب ترین باندها انجام می شد

هرکولس از هر نوع باند شنی ، چمن ، خاکی و حتی باندهای آلوده به راحتی پرواز می کند .

این هواپیما علاوه بر ترابری نظامی به عنوان هواپیمای تجسس و نجات ، گشتزنی ، پیش اخطار هوابرد و حتی بمب افکن هم به کار گرفته شده است !
طراح این هواپیما ( ویلس هاکینز ) یکی از برجسته ترین مهندسان شرکت لاکهید بود که هواپیمای سی-130 شاهکار او محسوب می شود. هاکینز در سال 1937 مدرک کارشناسی خود در زمینه مهندسی هوافضا را از دانشگاه میشیگان دریافت نمود و همان سال وارد شرکت لاکهید شد. در سال 1951 که نیروی هوایی ایالات متحده از شرکت هایی چون بویینگ ، داگلاس ، فیرچایلد و لاکهید در خواست کرد یک هواپیمای بابری مقاوم طراحی کنند که ترکیبی از جیپ و کامیون و هواپیما باشد ، گروه طراحی هاکینز دست به کار شدند و هرکولس را طراحی کردند . اما سر طراح لاکهید کلارنس جانسون معتقد بود این طرح فاقد کارایی لازم است و با ارائه آن به نیروی هوایی آمریکا مخالفت می کرد. سرانجام طرح هرکولس و طرح های دیگر همزمان به نیروی هوایی ارائه شدند و ارتش آمریکا هرکولس را از میان رقبای دیگر برگزید .


در حال حاضر بیش از 2260 فروند از هواپیماهای سی-130 در 70 نوع مختلف ساخته شده اند که در 67 کشور مشغول به خدمت اند . واین افتخاری بزرگ برای ویلس هاکینز به حساب می آید . او سرانجام در سال 2004 در سن 90 سالگی همراه با کوله باری از تجربه درگذشت.

این هواپیمای ترابری در سال 1955(1334) اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام واز سال 1963 (1342)نمونه های از این هواپیما در خدمت نیروی هوای ایران گردید.ویژگیهای که این هواپیما دارد قادر است در باندهای کوتاه و خاکی نشست و برخاست نماید

تاریخچه ساخت:
هواپیمای ترابری C-130 Hercules توسط شرکت لاکهید مارتین برای جابجایی بارهای هوایی در خط مقدم جبهه طراحی و ساخته شده است .این هواپیما توانایی عملیات از باندهای ناآماده راداربوده وقابلیت حمل وتخلیه چترباز وتجهیزات را دارد. قابل ذکر است که نوع پایه این هواپیما بعنوان یک پرندهچند منظوره در به انجام رسانیدن گستره وسیعی از ماموریت ها کاربرد دارد. حدود نیم قرن از اولین پرواز c-130 می گذرد ولی خط تولید این هواپیمای بی نظیر همچنان فعال است. C-130 یک هواپیمای توربوپراپ بال بالا وچند منظوره با پایه ترابری سنگین نظامی بوده که تا کنون حدود بیست میلیون ساعت پرواز داشته است. طرح پایه بدنه از اولین روز ساخت تا کنون صدها بار دستخوش تغییرات و بهسازی ها بوده تا جوابگوی ماموریت های گوناگون باشد که به این هواپیما و اگذار می شود. ناگفته نماند مدل های اولیه C-130A و DوB توسط کاربر اصلی این هواپیما یعنی ایالات متحده اکنون از خدمت کنار گذاشته شده هند.


تاریخچه پرواز و گونه های مختلف C-130

:C-130Aاولین مدل تولیدی این هواپیما بود که از چهار موتوذ توربو شفت آلیستون T56-A-11 یا -9 قدرت می گیرد. طرح های مفهومی ابتدایی C-130A در سال 1951 پدیدار شد واولین پرواز نخستین نمونه آن در هفتم آوریل 1955 انجام گرفت. C-130A که حدود 219 فروند از آن ساخته شد در دسامبر 1956 وارد خدمت در نیروی هوایی ایالات متحده گردید. بجز این , دو فروند DC-130A )در اصل GC-130A )نیز برای کنترل وپرتاب اهداف پرنده ساخته شدند که توانایی حمل وپرتاب چهار هدف پرنده را در پایلون های نصب شده در زیر بال های خود داشتند.مدل C-130B در سال 1959 وارد خدمت شد که توانایی حمل سوخت بیشتری راداشت و در نتیجه برد آن افزایش یافته است. این هواپیما از موتور های جدیدتر T56-A-7 قدرت گرفته وارابه های فرود آن نیز نسبت به مدل A قوی تر شده است . شش فروند از این مدل با نصب چنگک های خاصی توانایی گرفتن چتر ماهوارها و محموله های فضایی محرمانه ایالات متحده در آخرین مرحله ورود به جو و قبل از فرود بر روی اقیانوس در هاوایی به پرواز در می آورد. مدل D در واقع گونه بهسازی شده ه مدل A بوده که در گونه های خاصی مجهز به اسکی و بوستر های جت کمکی برای کاهش طول باند پرواز نیز شده بود تا توانایی عملیات در دو قطب زمین را داشته باشد. C-130E مدل با برد بیشتر C-130B با دو مخزن سوخت نصب شده در زیر بال است. وهمچنین بهسازی های اوینونیکی وتجهیزات ناوبری از دیگر تغییرات داده در این مدل می باشد. مانند مدل E مدل C-130H نیز مجهز به موتورهای T56-A-T5 می باشد. مدل H از اوایل دهه هفتاد جایگزین مدل های قبلی شد. شایان توجه است که تولید این مدل اکنون به پایان رسیده است .

مدل جی آن 180 اینچ (6/4متر)کشیده تر از مدل استاندارد آن است.این ویژگی باعث شده مدل جدید تبدیل به هواپیمای ترابری با قابلیتهای بیشتری شود.بهمین خاطر ایتالیا 22 فروند و نیروی هوایی سلطنتی انگلیس 25فروندودانمارک 3 فروند سفارش داده است.


این هواپیمای مجهزبه مجموعه ی بسیار پیشرفته ای از سیستم های ارتباطی ودفاعی شامل رادیوهای چند باندی یو و وی اچ اف وسیستم گیرنده ی هشدار لیزری است.این اولین هواپیمای سی-130است که هم سوخت گیر وهم سوخت رسان است.این هواپیما قادر به انجام عملیات راهبردی و یا ماموریت های حمل ونقل تاکتیکی با انعطاف پذیری زیاداست جمعا 118 فروندهواپیمای سی-130جی وسی سی 130 جی در دنیا تحویل داده شده اند.


گونه های مختلف C-130 به تفکیک ماموریت:

ترابری تاکتیکی: تمامی مدل های ساخته شده شامل آخرین مدل: C-130J/J-30
تانکرسوخت رسان:KC-130T,KC-130R,HC-130P,HC-130N,HC-130H(N),KC-130H
KC-130F,KC-130F,KC-130B
فرماندهی وکنترل: EC-130Q,EC-130G, EC-130E(ABCCC)
گشت دریایی:C-130H-NP/PC-130H
عملیات ویژه:MC-130H,MC-130E
جستجوونجات:
HC-130P,HC-130N,HC-130H(N),HA-130H,HC-130 SC-130B/HC-130B
حمل افرادمهم VIP وشخصیت ها:VC-130H,VC-130B
شناسایی:RC-130B
مخصوص عملیات در قطبین:LC-130R,LC-130H,C-130D,C-130BL/LC-130F
کنترل اهداف پرنده: DC-130H,DC-130E,GC-130A/DC-130A
جنگ الکترونیک:EC-130H,EC-130E(RR),EC-130E(CL)
عملیات فضایی/موشکی:NC-130H,JC-130B,JC-130A
آزمایشی وارزیابی:RC-130S,JC-130H,NC-130E,JC-130E,NC-130B,NC-130A
هواشناسی:WC-130H,WC-130E,WC-130B توپخانه پرنده:AC-130U,AC-130H,AC-130E, هواپیمای ترابری تاکتیکی پیشرفته C-130J و : C-130J-30گونه های Jول-130 آخرین مدل از هواپیمای C-130با کابین شیشه ای و اویونیک دیجیتال وموتورهای جدید با ملخ های شش تیغه هستند. تغییرات انجام شده در مدل C-130J که از سال 1997ساخت آن شروع و از سال 2004 وارد خدمت شد است. C-130J-30 گونه کشیده تر مدل پایه بوده و بیش از 180سفارش برای این هواپیما داده شده که تا کنون 130فروند از آن تحویل داده شده است. شایان توجه است اولین فروندهواپیمای سوخت رسان KC-130J نیز در آوریل سال 2004 به سپاه تفنگداران دریایی تحویل داده شد.

کاکپیت:خدمه C-130J شامل خلبان کمک خلبان و افسر بارگیری هستند. این هواپیما در کابین شیشه ای آن از چهار نمایشگر چند منظوره کریستال مایع برای کنترل پرواز وناوبری بهره می گیردوهر دو خلبان نیز دارای یک نمایشگر سربالاHUD نیز می باشند.ناگفته نماند GPS /سیستم ناوبری اینرسیایی ساخت هانی ول وسیستم جلوگیری از برخورد در هوا و زمین و سیستم فرود ILS هم سامل مجموعه یکپارچه ناوبری هواپیما هستند.

بخش بار:محفظه بار C-130J حجم مفیدی در حدود 4500 فوت مکعب داشته وقابلیت جا دادن بارهای 37216 پاوندی را نیز دارد. برای مثال سه یونیت ضدزره حمل نفرات و پنج پالت استاندارد , 74 برانکارد, 92 سرباز کاملا مسلح یا 64 چترباز .قسمت بار مجهز به انواع تجهیزات بارگیری اعم از رولرها, بست ها ,ومحل های نصب کانتینرهایا صندلی های سربازان نیز می باشد.این هواپیما قادر به رهایی بار بدون علامت رهایی بار با دقت فوق العادهای انجام میدهد.

موتورها:C-130J
مجهز به چهار موتور توربوپراپ آلیسون AE2100D3 است که قدرت برابر با 4591 شفت اسب بخار داشته وهر کدام شش ملخ کامپوزیتی R391 ساخت داوتی را به گردش در می آورد.موتورها مجهز به سیستم کنترل الکترونیکی دیجیتال خودمختار (FADEC) هستند وسیستم اتوماتیک کنترل رانش (ATCS) نیز میزان قدرت را در هر کدام از موتورها بهینه می سازد. این هواپیما توانایی حمل 45900 پاوند سوخت را داشته و 18700 پاوند دیگر نیز در مخازن سوخت جداشونده زیر بال ها قابل حمل می باشد.
پرواز به قرن بیست و یکم با C-130
C-130J-30 توانایی حمل هشت پالت 463 لیتری و 93 برانکارد و 24 کانتیننر استاندارد آمریکایی CDS و 128 سرباز کاملا مجهز یا 92 چترباز را دارد.هواپیمای C-130J/J-30 حدود چهل و پنج درصد کمتر از مدلهای قبلی هزینه پرواز ونگهداری دارد. سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده KC-130J را بعنوان جایگزین برای KC-130F انتخاب کرده است. این هواپیما توانایی سوخت رسانی به انواع هواپیماهاو هلیکوپترها را داشته وسوخت رسانی در سرعت 100تا 270 نات قابل انجام است. ناگفته نماند از هر کدام از غلاف های سوخت رسانی 1135 لیتر سوخت در دقیقه تخلیه می شود. در روی زمین نیز این هواپیما توانایی سوخت رسانی به خودروها و هلیکوپترها را با آهنگ تخلیه ای در حدود 2270 لیتر در دقیقه داراست

هرکولس : اسب پیر و سخت کوش نیروی هوایی ارتش

در 14 خرداد ماه سال 1342 نیروی هوایی ارتش به یکی از رویایی ترین هواپیماهای خود یعنی هواپیمای ترابری سی-130 ( هرکولس) مجهز شد . این هواپیماها امکانات ترابری ارتش را به مقیاس فوق العاده ای افزایش دادند. هرکولس دارای 4 موتور است و حداقل به 5 نفر خدمه ( خلبان . کمک خلبان .مهندس پرواز.
ناوبر و مامور بارگیری ) نیازمند است. ارتش پس از سال 42 هم مدل های جدیدتر این هواپیما را در مقیاس وسیعی به عهده گرفت . ایران در طول جنگ به طور گسترده از هرکولس ها برای تخلیه مجروحین ، رساندن آذوقه و مهمات به رزمندگان ، جابه جایی نیروها و پیاده کردن چترباز استفاده کرد .
هرکولس قابلیت حمل 92 سرباز مسلح ، یا 64 نفر چترباز ، یا 74 نفر بیمار روی برانکارد و یا 22 تن بار را داراست.در زلزله بم هم 14 فروند از این هواپیماها مامور کمک رسانی به زلزله زدگان شدند .
این نکته هم جالب است که در تاریخ 7 آبان 1344 یک فروند از این هواپیماها با خدمه و خلبانان ایرانی ، برای اولین بار بر فراز اقیانوس اطلس در آمریکای شمالی فرود آمد ( 25 آبان 1344 ) .هواپیمای ترابری سی-130 هرکولس را باید بدون تردید اسب بارکش نه تنها نیروی هوایی کشورمان ، بلکه بسیاری از نیروهای هوایی کشورهای دیگر جهان به شمار آورد . نیروی هوایی ایران ابتدا در دهه 60 میلادی تعدادی( سی-130 ) مدل بی را خریداری نمود، ولی بعدا آن ها را به پاکستان فروخته و انواع پیشرفته تر آن یعنی( سی-130 ) ایی و اچ را جایگزین نمود ، که با وجود عمر و کارکرد فراوان ، همچنان سرپا و توانا می باشند.

با وجود این که خاطرات تلخی مانند سقوط هواپیمای فرماندهان نظامی در 7 مهر سال 1360 ، سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران در آذرسال 84 در تهران در خاطر ما ایرانیان است ، اما این ها هیچ کدام از ارزش این هواپیمای افسانه ای کم نخواهد کرد و ما همچنان به خاطر خدمات بیشمار هرکولس ها در طول این 40 سال به آن ها مدیون هستیم !!!!

در ضمن خاطر نشان می کنیم که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز46 فروند از این هواپیما مدل اچ وای رادر
سال1976خریداری کرده که ازاین تعداد20 تا 22فروند در حال سرویس دهی می باشند




هواپیماهای حامل فرمانده هان ارتش و سپاه در سال 1360



ترجمه و تالیف : moh-597

منبع :
http://www.spectrumwd.com/c130
http://www.theaviationzone.com/factsheets/c130.asp
www.artesh-iran.blogfa.com



عکس روز

دوستان عزیز و گرامی پیرو در خواست شما عزیزان مبنی بر تغییر ظاهری وبلاگ قالب را تعویض کردیم (بدلیل عدم مهارت کافی مجبور به استفاده از قالب های آماده بلاگ اسکای شدیم)و این امر مشکلاتی را برای ما داشت از آن جمله دیگر نمی توانیم عکس ها را در فرمت بزرگ قرار دهیم زیرا کادر قالب را برهم می زند از اینرو عکس ها را کوچک قرار داده و امیدواریم از ما بپذیرید و دوستانی نیز که در امر طراحی قالب سررشته دارند  تقاضا داریم در این مورد ما را کمک و راهنمایی نمایند. متشکریم

دو عکس زیبا از هرکولس های پیرمرد ایرانی در خارک و شیراز

هواپیمای بی نام و نشان ماهان(به امید روزی که لوگوی زیبای ماهان بروی آنها قرار گیرد)

فرودگاه پیام کرج و بونانزاهای موجود در آن که سرحال به نظر می رسند

Click here for full size photo!

هواپیماهای ماهان در صف انتظار برای ورود به فجر آشیان و اورهال

تحویل هواپیمای اختصاصی پرویز مشرف

هواپیمای جدید اختصاصی 60 میلیون دلاری با تسهیلات ویژه برای رئیس جمهور پاکستان تحویل این کشور شد.
روزنامه "اوصاف" چاپ پاکستان امروز نوشت یک فروند هواپیمای اختصاصی60 میلیون دلاری برای استفاده شخصی پرویز مشرف تحویل شد که با خرید این هواپیما شمار هواپیماهای اختصاصی شخصیت های سیاسی پاکستان به 14 فروند رسید.
روزنامه اوصاف بدون اشاره به کشور سازنده این هواپیما نوشت این هواپیما که چند روز پیش وارد پاکستان شده است در زمان نخست وزیری شوکت عزیز سفارش داده شده بود و تنها دارای 10 صندلی است و خلبانان خارجی آن در حال آموزش به خلبانان پاکستانی هستند.

نظر وبلاگ:ای کاش دل سران پاکستان به حال ما می سوخت و تعدادی از این هواپیماها را در اختیار سران کشور ما نیز قرار می دادند یا اجاره می دادند

خانه ای از هواپیما

70wncsvoc6fo8pwvv5iw.jpg

به همت و تلاش : علیرضا صادقی

وقتیکه "بروس کمپبل" در صدد انتخاب خانه ای که از هر لحاظ مناسب باشد برآمد-هواپیمایی از رده خارج را انتخاب کرد.دلایل وی تا حدودی بی نقص بود."از نظر من چوب ماده بدردنخوری است."خانه های چوبی مستطیلی در مقابل بادها و زلزله های شدید مقاوم نیستند و هنگام آتش سوزی و انفجار معمولا ساکنین خودشان را نابود می کنند و بآسانی توسط دزدان قابل تخریب و نفوذ می باشند.آنها رطوبت را بخود راه داده و دچارتخریب و فساد میشوند.اما هواپیماهای از رده خارج اساسا خوب طراحی شده اند -دارای فناوری سطح بالایی می باشند-بدنه آنان در برابر فشار بخوبی آب بندی شده بطوریکه می تواند در برابر بادهای با سرعت 575 مایل بر ساعت و فشارهای تا شتاب هفت جی بآسانی مقاومت کنند.میتواند قرنها بهمین حالت مانده(با کنترل موثر پوسیدگی)-بمیزان زیادی در برابر آتش سوزی مقاومت دارد و امنیت بالایی را نیزتامین می کند.کمپبل صدهزاردلاربرای بویینگ-727 خود پرداخت کرد و سپس صد هزار دلار دیگر نیز جهت اجاره محل-برداشتن بال و دم-حمل و نقل و سایر وسایل و تدارکات کار پرداخت نمود.وی نه تنها در حال ساختن خانه از 727 می باشد بلکه همچنین در حال بازیابی آن نیز می باشد."من ارابه فرود-کلیه دربهای مسافران و خروج اظطراری-کلیه سطوح کنترل پرواز-همه چراغهای داخلی و خارجی را می خواستم -بطوریکه بتوانم هواپیمایی را بسازم که پس از پایان کار با نگاهی از بیرون آن کاملا قابل بهره برداری بنظر آید.وبدین ترتیب پروژه ادامه می یابد.چگونه آنرا با یک خانه مقایسه می کنید؟ترکیب فضای کابین مسافران و خلبان 1066 فوت مکعب فضای مهیج و مسرت بخشی را تامین می کند.

a6sque85k39zypibtlw9.jpg

48xnt8sl3yuapgm6zgpe.jpg

mza5sc8d0hgqtiatm20d.jpg

دیدن عکس های بیشتر:http://oldpilot.blogfa.com/post-267.aspx

ایران در جمع سازندگان ناوشکن در دنیا

 
ناوشکن کاملا ایرانی موج در چند ماه آینده به ناوگان دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد پیوست.

واحد مرکزی خبر: مدیر فنی طرح ناوشکن موج گفت : با ساخت ناوشکن کاملا ایرانی موج ، دانش ساخت ناوشکن ها در ایران بومی شد و ایران به جمع تولید کنندگان ناوشکن در دنیا پیوست .

ناخدا یکم شاه کرم گفت : ساخت این ناوشکن همچنین موجب پرورش استعدادهای داخلی، وابسته نبودن به دیگر کشورهابرای تامین ناوشکن ، جلوگیری از خروج ارز و آموزش نسل آینده برای خودباوری و خوداتکایی شده است .

وی با اشاره به اینکه آغازساخت ناوشکن ، نمادی بارز ازجهش های علمی و تخصصی ایران و بومی کردن دانش مورد نیاز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است افزود : ناوشکن کاملا ایرانی موج در چند ماه آینده به ناوگان دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد پیوست.

مدیر فنی طرح ناوشکن موج گفت : ناوشکن موج با توجه به تجهیزاتی که در آن بکار رفته است توانایی مبارزه با هرگونه هدف سطحی، زیر سطحی و هوایی را به طور همزمان دارد.

ناخدا یکم شاه کرم گفت : بکارگیری در جنگ های الکترونیکی از کاربردهای این ناوشکن است که نخستین بار متخصصان کشورمان موفق به طراحی چنین کاربردی برای ناوشکن شدند.

مدیر فنی طرح ناوشکن موج افزود : این ناوشکن به روش مهندسی معکوس عمل می کند و از شناورهای پرقدرت و روز دنیا برگرفته و بهینه سازی شده است.

ناخدا یکم شاه کرم گفت : این ناوشکن که در آن از جدیدترین فناوری روز دنیا استفاده شده قادر است یک بالگرد جنگی را نیز حمل کند .

ناوشکن موج آخرین مراحل ساخت خود را در کارخانجات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی می کند .

امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هفته پیش با تاکید بر اینکه ایران ، برای هیچ کشوری تهدید نیست و فقط توان بازدارندگی خود را تقویت می کند گفت : پیام ایران به تمام کشورهای منطقه پیام صلح و دوستی است و یقین دارد برقراری امنیت پایدار در منطقه در گرو همکاری همه کشورهای منطقه است.

نظر وبلاگ:نمدانیم چرا مدتی هر چیزی که ما درست می کنیم جزء بهترین هاست.از جنگنده گرفته تا ناو و موشک و زیر دریایی و...

خدا کنه همین طور که می گویند باشه وگرنه...

ناو هواپیمابر آمریکا راهی خلیج فارس شد

 

ناو هوپیمابر آمریکا که شش رزمناو آن را همراهی می‌کنند با گذر از کانال سوئز راهی خلیج‌فارس شد.

به گزارش فارس، روزنامه «الشرق‌الاوسط» نوشت: ناو هواپیمابر «هری ترومن» همراه با شش رزمناو آمریکایی دیگر با گذر از کانال سوئز به سمت خلیج فارس در حرکت است.

به گفته منابع دریانوردی مصری، عبور این ناو هواپیمابر و رزمناوهای همراه آن از کانال سوئز تحت تدابیر امنیتی شدید صورت گرفت، به گونه‌ای که هرگونه فعالیت ماهیگیری، حمل نقل مسافر با کشتی و قایق، رفت‌وآمد در جاده‌های موازی این کانال ممنوع شدند.

این منابع افزودند: مسئولان اداره کانال سوئز، هنگام عبور کاروان نیروی دریایی آمریکا از این کانال، چنین تدابیر امنیتی شدیدی را به اجرا می‌گذارند.
کانال سوئز گذرگاه کشتی‌های جنگی آمریکایی و اروپایی است که برای حمایت از نیروهای خود در عراق و افغانستان می‌خواهند در خلیج فارس مستقر شوند.

نظر وبلاگ:تا بحال به این نکته دقت کرده اید که هر وقت بحث ایران و غربی ها بالا می گیرد تصادفا ناوهای آمریکایی وارد خلیج فارس می شوند با ادعای کمک به امنیت عراق و افغانستان؟!عجب تصادفی!!!

ترکیه 10 هواپیمای جاسوسی از اسرائیل خرید

رژیم اسرائیل در قراردادی به مبلغ 180 میلیون دلار، 10 فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین به ارتش ترکیه فروخت.

به گزارش فارس به نقل از هفته‌نامه لبنانی "الکفاح‌العربی"، این هواپیماها که از نوع "هارون‌ماحاتز" هستند، توانایی 52 ساعت پرواز مداوم در ارتفاع 9 هزار متری را دارند.

تل‌آویو مدعی شده است این هواپیماها را با هدف جمع‌آوری اطلاعات درباره گروه تروریستی موسوم به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق در اختیار ترکیه قرار داده است.

پیش از این برخی نشریات ترک اعلام کرده بودند ارتش ترکیه قراردادی با صنایع نظامی اسرائیل منعقد کرده که به موجب آن، تل‌آویو هواپیماهای پیشرفته شناسایی بدون سرنشین را با هدف جمع‌آوری اطلاعات از افراد مسلح در شمال عراق و فراهم‌آوردن زمینه برای حمله نظامی به آنها در اختیار ترکیه قرار می‌دهد.

اف ۳۵ .نگاهی دیگر(بخش اول)

دوستان گرامی در گذشته مقاله هایی را در مورد اف۳۵ برای شما دوستان گرامی در وبلاگ قرار دادیم.

اما با توجه به تغییرات و اقداماتی که بمنظور اصلاح و افزایش کارایی این جنگنده صورت گرفته مقاله زیر را در دو قسمت به شما دوستان تقدیم میکنیم.لازم به ذکر است مقاله زیر زحمت دوست عزیزمان MOH-597 است که در انجمن هوافضا آمده است

نگنده F35 ملقب با صاعقه 2 یک جنگنده همه کاره

جنگنده F35 ملقب با صاعقه 2 یک جنگنده همه کاره از طرحی مشترک توسط دو شرکت بزرگ هواپیما سازی آمریکا به منظور ضربه زدن سریع به دشمن طراحی و در نهایت توسط شرکت Pratt & Whitney ساخته می شود . این هواپیما بعد از پرواز اولیه نامزد گردید که در سالهای آینده 70 تا 90 درصد قدرت نیروی هوایی و دریای امریکا را در اختیار بگیرد . کل طرح ریزی اولیه این هواپیما برداشتی متفاوت از جنگنده F22 می باشد . تمامی مدلها مجهز به دوربین مادون قرمز ، سیستم کنترل کننده موشکهای هوابه هوا و هوابه زمین ، سیستم حمل بمب های فوق پیشرفته لیزری هدایت شونده و دستگاه فوق پیشرفته جنگ الکترونیک و سیستم لود مهمات می باشند . البته ذکر شده که قابلیت نصب و حمل جنگ افزارهای فوق پیشرفته را دارا می باشد که از ذکر نام آنها خودداری شده است .
تنها اشکالی که کارشناسان از این هواپیما گرفته اند این بود که هر مدل صرفا برای منظوری خاص طراحی گردیده که در پاسخ می توان گفت با توجه به تنوع مشخصات هر مدل امکان بکارگیری همه موارد در یک مدل تقریبا غیر ممکن است . لازم به ذکر است اولین پرواز این هواپیما بصورت آزمایشی در تاریخ 24 اکتبر سال 2000 می باشد و تا بحال فقط پرواز مدلهای آزمایشی با نامهای X35 انجام پذیرفته است و پیش بینی شده اولین پرواز رسمی آن البته فقط مدل A تا پایان سال 2006 انجام گیرد .

سالن ساخت شرکت Pratt & Whitney در حال ساخت F35





مراسم افتتاحیه در 24 اکتبر 2000

[

سیستم منحصر به فرد لود مهمات



نمایی از ساختمان سه مدل




مدل A :
این مدل به سفارش نیروی هوایی امریکا ساخته شده است نیروی هوایی امریکا بعد از بررسی های متعدد برروی جنگنده f22 طرحی را ارائه نمود که در آن علاوه بر اینکه مشکلات و معایب f22 رفع گردیده بود قابلیتهای جدیدی در آن در نظر گرفته شده بود این طرح اولیه توسط دو شرکت که ذکر شده بررسی و بعد از تغییراتی به وزارت دفاع امریکا عودت داده شد که پس از تصویب کار ساخت شروع گردید . در این مدل با تغییراتی که در بدنه آن داده شده مشکلات جنگهای هوابه هوا درهواپیماهای F15 و F22 کاملا رفع گردیده است و بطور کلی این هواپیما مدل ارتقاء یافته F16 می باشد .
این مدل از سوی وزارت دفاع امریکا بعنوان تنها مدل قابل صادر انتخاب گردید و مقرر شد با حذف یکسری از دستگاههای ناوبری اصلی در دو درجه 2 و 3 با قیمت پایه 45 میلیون دلار صادر گردد . بعد از اعلام این خبر کشورهای ایتالیا – هلند – اسرائیل – استرالیا – کانادا – دانمارک – ترکیه – نروژ و سنگاپور سفارشات خود را برای خرید مدل درجه 2 این هواپیما ارائه کردند که دولت امریکا با درخواست کشورهای ایتالیا و هلند موافق نکرد و به آنها مدل درجه 3 را پیشنهاد کرد البته لازم می دانم که ذکر کنم منظور از درجه 2 یا 3 ضعف یا عدم کیفیت نمی باشد بلکه صرفا بخاطر نوع دستگاه های حذف شده از روی آنها می باشد. پیش بینی می شود تحویل آن به بعد از سال 2008 می باشد .



نمایی زیبا از مدل A




مدل B :
هواپیمایی با قابلیت پرواز در ارتفاع کم با سرعت بسیار بالا می باشد و در حالت افقی هم امکان پرواز و نشستن در باندهایی با طول کم را نیز دارا می باشد . مهمترین ویژگی این مدل فوق العاده عمود پرواز بودن آن است بطوری که عنوان شده جایگزین کاملی برای هواپیمای قدیمی هریر AV-8B و هواپیمای هریر 2 می باشد و پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک با توجه به روابط خوب امریکا با انگلستان در اختیار این کشور نیز قرارگیرد . F35B دارای موتور توربوفنی بسیار قوی با قابلیت نشستن و برخاستن در زمینهای ناهموار می باشد که انتقال دادن ستون اصلی این هواپیما به عقب آن این قابلیت را ایجاد نموده و همچنین از دیگر تغییراتی که در آن داده شده انتقال سیستم ناوبری آن به عقب هواپیما اشاره کرد . از دیگر قابلیت های این مدل می توان به جانمایی تانرکهای سوخت آن را در کنار موتوربالابرنده اشاره کنیم که دسترسی به آن را نسبت به مدلهای دیگر آسان تر نموده است . قدرت اصلی این هواپیما توسط همان موتورتوربو فن و به شکل منحصر به فردی تامین می گردد بطوری که با تعبیه یک لوله خرطوی شکل این امکان را فراهم آورده تا در هنگام بلند شدن به صورت عمودی همزمان بصورت افقی حرکت کرده و بلافاصله به خود حالت جنگی بگیرد که این قابلیتی بود که مدتهاست نیروی دریایی امریکا جهت استفاده در ناوهای جنگلی خود به آن نیاز داشت . متاسفانه این مدل از F35 مشکلاتی از جمله پرداخت هزینه های گزاف برای نگهداری و هر پرواز و سنگینی وزن دارد که البته این بخاطر استفاده از سیستمهای بسیار پیشرفته می باشد که همین امر باعث سنگین شدن و هزینه نگهداری بالا آن شده است که این یکی از معایب اصلی آن می باشد . مهندسین در تلاشند تا سیستمی را طراحی کنند که علاوه برکاهش هزینه های گزاف نگهداری اندازه این مدل تغییر و درنتیجه وزن آنرا کاهش دهند .





مدل C :
می توان به جرات گفت که تمام مشخصاتی که باید یک جنگنده کامل داشته باشد این هواپیما داراست جنگنده ای فوق العاده چه از لحاظ طراحی چه از لحاظ حمل تجهیزات . این هواپیما که برای خدمت در نیروی دریایی امریکا ( البته نه بطور صرف ) طراحی و ساخته شده است از بین مدلهای ساخته شده f35 تنها این مدل به غلطک حمال مجهز گردید . مدل C مدل را می توان مدل ارتقاء یافته جنگنده F18-EF دانست . یکی از قابلیت های مهم این هواپیما شرکت در تک های انفجاری شبانه می باشد که می تواند با حداقل امکان ردگیری توسط راداهای دشمن نفوذ کرده هدف را منهدم و بازگردد . مدل C را می توان مدل ارتقاء یافته ای درنظر گرفته که بسیاری از معایب جنگنده های قبل از آن در آن برطرف شده که از جمله می توان به 35 درصد افزایش بال اشاره کرد که سبب شده که سوخت بیشتری حمل کرده و درحالی که هواپیما مسلح و سنگین است با سرعت بالا در ارتفاع کم حرکت کند . استفاده از تیغه دماغه بزرگتر و سکان و سطح پروازی بهتر ، قابلیت تا شدن بالها ، اصلاح کردن سیستم کنترل و نیرومند کردن ارابه فرود نسبت به مدلهای دیگرF35 را می توان نام برد . در این مدل دستگاه پیشرفته کنترل موشک در جنگهای هوابه هوا بکار رفته است از دیگر قابلیتهای این هواپیمای منحصر به فرد می توان سیستم فرود خودکار و طراحی و نصب سیستم فوق پیشرفته اژدرانداز اشاره کرد این سیستم به صورتی طراحی گردیده که خلبان قادر به کنترل اژدر شلیک شده خود می باشد






ترجمه ، تالیف و گردآوری : MOH-597


سفری کوتاه درکیترینگ هما




بازدید از "کیترینگ" هما در مقایسه با سایر بخش‌های این شرکت هواپیمایی رنگ و بوی دیگری دارد. بوی عطر برنج و ادویه و غذاهای اشتهاآور کافی است تا شما را در پایان مراسم بازدید حسابی گرسنه کند. کیترینگ محل تهیه و بسته‌بندی غذاهای ویژه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) است که برای مسافران این شرکت هواپیمایی همواره خاطره‌انگیز بوده است.

برای ورود به کیترینگ هما پوشیدن کلاه و روپوشهای سفید الزامی است. کارکنان در صورت لزوم ملزم به تعویض روپوش خود در چهار نوبت هستند. کیترینگ با بهداشت فردی و اصول ایمنی غذا همراه است. بطوریکه کارکنان هر روز برای ورود به محل کار باید دو نوبت استحمام کنند. همچنین آرایشگاهی برای اصلاح سروصورت درنظر گرفته شده است. در راهروهای ورودی این ساختمان تابلوهای هشدار دهنده نصب شده است که نکات ایمنی واستاندارد به کارکنان را یادآوری می‌کند. مبنای کار در تمام بازبینی‌ها در مورد کارکنان و مواد غذایی استاندارد بین المللیHazard Analysis and Critical Control Points ((HACCP است .


● انبار کیترینگ
در انبار کیترینگ خریدهای روزانه و ماهانه نگهداری می‌شود و حدود ۱۰۲۸ قلم کالا اعم از خوراکی و غیرخوراکی توسط ۴۵۰ پیمانکار تامین می‌شود پس از آنکه اجناس درآزمایشگاه میکروبی بصورت گزینشی از لحاظ کیفیت و ظاهر مورد برسی قرار گرفت در صورت عدم مشکل درانبار نگهداری می شود در غیراینصورت مرجوع می شود .
به گفته جلال فراهانی مدیر کل بخش کیترینگ، هما در راستای اصل ۴۴ و گسترش توسعه بخش خصوصی قسمت عمده ای از خریدهای خود را از خارج از مجموعه تامین می کند که این کار بسیار مقرون به صرفه است .به طوریکه میانگین قیمت اجناس حدودا ۶۰ درصد ارزانتراست .


● آشپز خانه:
آشپزخانه کیترینگ هما به دو بخش آشپزخانه سرد و گرم تقسیم می شود.در اینجا میزها و گازها دردو نوبت ضد غفونی می شود.در آشپزخانه سرد روزانه ۳۰ هزار غذای سرد تهیه می ‌شود که بسته به هر فصل از هفت نوع تنوع غذایی برخوردار است .در این بخش انواع سالاد ،ساندویچ سرد در اشکال مختلف بشقابی و کلاب تهیه می‌شود.که تنوع شکل ظاهری آن اشتهای مسافران را تحریک می کند.
غذاههای گرم مخصوص سرو در پروازهای خارجی است.روزانه ۱۵ هزار سرویس غذایی در آشپزخانه گرم تهیه می شود که در دو نوع فرنگی و ایرانی است .غذای مسافران هماکلاس به نسبت مسافران عادی از کیفیت وتنوع ویژه‌ایی بر خوردار است در این بخش می توان اوج هنر و سلیقه آشپزان کیترینگ هما را دید.
به گفته فراهانی در پروازهای داخلی به دلیل عدم امکانات گرمایشی نمی‌‌‌ توان چای و غذای گرم سرو کرد بنابرین فقط با غذای سرد از مسافران پذیرایی می‌شود.


● نانوایی:
بوی نان تازه درقسمت نانوایی اشتها برانگیز است .روزانه حدود ۳۰۰ قالب نان تست جهت مصرف ساندویچ تهیه می شود.نانی که برای مسافران هما کلاس در نظر گرفته می شود حاوی امگا ۳ وانواع بهبود دهنده ها است وبنا گفته مسئول این بخش بزودی در پروازهای درجه ۲ ازنان حاوی امگا ۳ استفاده می‌شود.


● قنادی:
در بخش قنادی انواع شیرینی های خشک ،تر ، شیرینی صبحانه و دسر تهیه می شود وروزانه ۲ تا۳ هزار نان شیرینی و۴تا۶ هزار شرینی دانمارکی تهیه می شود.در روزهای چهارشنبه تا جمعه به دلیل تر افیک پرواز حجم بیشتری شیرینی پخت می شود .


● شست و شو:
بعد ازاینکه ظرف ها در ماده شوینده خیس خورد ظروف وارد سیستم شست وشومی‌شود.در این بخش یک ناظر بطور ثابت بر شست‌‌‌وشوی بهداشتی ظروف نظارت می‌کند.برای اطمینان از ایمنی ظروف از میکروب ،هر سه روز در هفته ، ظرف نمونه گیری وتست میکروبی می شودودر صورت مثبت بودن تست میکروبی خط شست‌وشو اشکال یابی می‌شود .




● سینی چینی :
در این بخش تمام تولیدات غذایی که بسته بندی وآماده شده در درون چرخهای مخصوص حمل غذا در هواپیما چیده می شود که بسته به اندازه آن حدود۳۲تا۳۹ بسته غذایی جای می گیرد .در چند ماه اخیر بنا به تغییر سیاست هما بجای استفاده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف از جعبه‌های مقوایی استفاده می‌شود .
فراهانی در مورد مزیت استفاده ازجعبه‌های مقوایی گفت :استفاده از این جعبه‌ها امکان بازیافت ،تبلیغات ،تقویت بخش خصوصی وکاهش هزینه‌ها را در بردارد.واز سویی بااستقبال مسافران مواجه شده است .



● رمپ کیتر ینگ:
در این بخش کنترل نهایی مواد غذایی بسته‌بندی شده برای سرو در پروازها ،انجام می‌شود واجازه انتقال آنها به داخل هواپیما داده می‌شود .ودر صورت هر گونه اشکالی دربسته بندی به قسمت بندی ارجاع داده می شود.

نظر وبلاگ:ای کاش ما را هم از این نوع بازدید های علمی می بردند

مجله صنعت حمل و نقل

عکسها را به صورت کامل در اینجا ببینید
http://www.yjcphotos.ir/fullstory.asp?id=10634

این لینک هم دارای عکسهائی در مورد این موضوع میباشد
http://www.aerospacetalk.ir/forum/topic8956.html?highlight=

انجمن هوافضا(امید عزیز)