مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

امیر سرلشگر صالحی از پایگاه دوم شکاری بازدید کرد





امیر سرلشگر صالحی فرمانده کل ارتش گفت: ارتش امروز در بالاترین سطح آمادگی مقابله مقتدرانه با هر تهدیدی قرار دارد.

به نقل از روابط عمومی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرلشگر صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران طی بازدید از پایگاه دوم شکاری تبریز از قسمتهای مختلف از جمله گردانهای گروه نگهداری و ... را مورد بازدید قرار داد و ضمن ابراز خرسندی از آمادگی و توان رزمی پایگاه دوم شکاری تبریز در دفاع از آسمان میهن اسلامی و همچنین با تاکید برخودکفایی در نیروی هوایی گفت: یکی از مزیتهایی که ارتش جمهوری اسلامی ایران با ارتشهای منطقه دارد این است که خودکفا هستیم و در ساخت انواع رادار ، آتش بارهای زمین به هوا و انواع هواپیماهای رزمی،‌آموزشی و پشتیبانی رزمی خودکفا شده‌ایم و روز به روز آنها را ارتقاء می‌دهیم و امروز ارتش بالاترین آمادگی مقتدرانه با هرگونه تهدیدی را دارد.





خبرگزارى فارس


گسترش ارتباطات هوایی چین-ایران

پروازهای ایران و چین براساس توافقات انجام شده میان سازمان هواپیمایی دو کشور افزایش خواهد یافت.

علیرضا منظری ـ معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ـ با اعلام این خبر درباره‌ی دستاوردهای سفر اخیر این سازمان به چین اظهار کرد: امضای توافقنامه و مذاکرات در این سفر با مسوولان سازمان هواپیمایی چین در جهت افزایش پروازهای دو کشور انجام گرفت که براساس توافقنامه‌ی امضاء شده میان طرفین، پروازهای تهران - پکن به پنج پرواز در هفته افزایش خواهد یافت که توسط شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و چینی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: پیش از این پرواز تهران - پکن دو پرواز در هفته بود که توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

معاون سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه مذاکرات برقراری پرواز بین تهران - شانگ‌های نیز انجام شده است، گفت: براساس مذاکرات انجام شده میان دو کشور ، قرار است در هفته هفت پرواز در مسیر تهران - شانگ‌های توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران و چینی انجام شود.

منظری در پایان خاطرنشان کرد: کلیات پروازهای تهران - شانگ‌های تایید شده است اما برای اجرایی شدن باید در امضای یادداشت تفاهم میان دو طرف گنجانده شود که امیدواریم بزودی این تفاهم‌نامه امضاء و عملیات پروازها در این شهرها آغاز شود.

ادعای مقام آمریکایی: خلیج فارس تحت کنترل کامل سپاه

 
براساس تحرکات مشاهده شده در خلیج فارس در چند ماه گذشته، مشخص شده که ناوگان ایران (نیروی دریایی ارتش)، مناطق گشت زنی خود را به تنگه هرمز و خلیج عمان منتقل کرده و خلیج فارس را در اختیار نیروی دریایی سپاه گذاشته است.


یکی از مقامات نظامی آمریکا ادعا کرد: نیروی دریایی سپاه پاسداران مسئولیت کل خلیج فارس را برای چند سال آینده برعهده گرفته است.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان، دریادار مایکل مولن رئیس ستاد  ارتش آمریکا در پاسخ به پرسش های دانشجویان نظامی کالج "آرمی وار" پنسیلوانیا با ذکر این ادعا افزود: ایران تصمیمات استراتژیکی اتخاذ کرده که کنترل کل خلیج فارس را به سپاه واگذار کند. این یک مسئله مهم است زیرا تصور می کنم چالش اصلی آمریکا با ایران، به طور خاص سپاه پاسداران باشد.

به گزارش سی ان ان، نیروهای سپاه ظرف چند ماه گذشته در حوالی پایانه نفتی عراق در دورترین نقطه شمالی خلیج فارس مستقر شده اند و از آنجا به عنوان پست دیده بانی خود استفاده می کنند. نیروهای دریایی آمریکا و ائتلاف معمولا در این منطقه گشت زنی می کنند.

به گفته یکی از مقامات ارشد نیروی دریایی آمریکا، اظهارات مولن حاکی از نگرانی وی نه تنها درخصوص برنامه هسته ای ایران، بلکه در مورد انتقال اسلحه از این کشور به عراق و افغانستان و مخالفت با اسرائیل است.

در همین حال پایگاه دریایی آمریکا در بحرین نیز مدعی شد: براساس تحرکات مشاهده شده در خلیج فارس در چند ماه گذشته، مشخص شده که ناوگان ایران (نیروی دریایی ارتش)، مناطق گشت زنی خود را به تنگه هرمز و خلیج عمان منتقل کرده و خلیج فارس را در اختیار نیروی دریایی سپاه گذاشته است.

این در حالی است که تاکنون هیچ سند معتبری مبنی بر دخالت ایران در کشور های همسایه به دست نیامده و ادعای ارسال سلاح از ایران به عراق نیز تاکنون در حد ادعایی باقی مانده است!

نظر وبلاگ: این گونه سخن پراکنی ها را بیشتر میتوان  برای ایجاد جنگ روانی و ترساندن اعراب و توجیه ادامه حضور ناوگان آمریکایی در عراق دانست زیرا پس از جنگ عراق و نابودی صدام آمریکایی ها بدنبال دشمن جدیدی می گردند تا حضور خود در منطقه را توجیه کنند.از جدید ترین آثار مبارک حضور آنها در خلیج همیشه فارس نیز این است که کارشناسان محیط زیست بین المللی که برای یافتن دلیل مرگ نهنگ ها و دلفین های خلیج فارس به منطقه امده اند یکی از دلایل مرگ این آبزیان را حضور زیر دریایی های آمریکایی و استفاده آنها از طول موج های کوتاه(بدلیل امنیت بالا)برای ارتباط با یکدیگر میدانند.البته نباید از نقش همه کشور های حاشیه خلیج اعم از ایران و کشور های عربی در آلوده سازی این آبها گذشت

سقوط بوئینگ ترکیه



بامداد امروز، یک فروند هواپیمای MD-83 شرکت AtlasJet ترکیه با علامت ثبت TC-AKM لحظاتی قبل از فرود در فرودگاه شهر اسپارتا دچار سانحه شد. این هواپیما که ساعت 00:50 بامداد استانبول را به مقصد اسپارتا ترک کرده بود به دلیلی نا معلوم دچار سانحه شده و در زمان حادثه هوای منطقه صاف و بدون وزش باد شدید گزارش شده است.
پس از محو شدن پرواز از صفحه ی رادار، هلیکوپترهای تجسس از آنکارا عازم منطقه شده و پس از 5 ساعت تجسس لاشه ی هواپیما را در منطقه ای کوهستانی میابند.
تمامی 56 مسافر و خدمه ی پرواز در این سانحه جان باخته اند؛ به گزارش خبرنگار آناتولی، اجساد در منطقه ی سانحه در حالی روی زمین پراکنده شده بودند که هنوز تعدادی از آنها به صندلی های خود متصل بودند.




همچنین شایان ذکر است که هواپیمای سانحه دیده اوایل سال جاری مدتی در اجاره ی شرکت های قشم ایر و ایران ایر تور بوده است.

 





 

نیروی هوایی ایران در یک نگاه

تقدیم به همه شما دوستان گرامی

IRIAF F-14A Tomcat IRIAF MiG-29 Fulcrum IRIAF Su-24MK Fencer-D IRIAF MDD F-4E Phantom II IRIAF Mirage F-1EQ / BQ IRIAF F-5E Tiger II IRIAF  Saeqeh-80 Owj IRIAF Chengdu F-7M (MiG-21F) Airguard IRIAF Shafaq IRIAF Sukhoi Su-25K Frogfoot-A IRIAF MDD RF-4E Phantom II IRIAF Northrop F-5A Freedom Fighter (Simorg) IRIAF Mik-Gur. MiG-29UB Fulcrum-B IRIAF Northrop F-5F Tiger II IRIAF Sukhoi Su-25UBK Frogfoot-B IRIAF A-50, Il-76 Mainstay / Adnan-1 AEW&C IRIAF Lockheed P-3F Orion IRIAF KC-707  IRIAF Boeing 747-131F IRIAF Boeing 707-3J9C IRIAF Lockheed C-130E/H Hercules IRIAF Iran-140 Faraz (An-140) IRIAF Antonov An-74TK-200 Coaler / Madcap IRIAA Bell 214C Shavabiz 75 IRGCAF MiG-21 IRIAF Northrop F-5B Freedom Fighter IRIAF Guizhou FT-7 (MiG-21U) Mongol IRIAF JT2-2 Tazarve IRIAF Lockheed T-33A IRINA Fokker F-27-400M Friendship IRI SEABIRD IRI XPLANE IRIAF Bell 214B Isfahan IRIAA AH-1J Sea Cobra IRGAI S-68 (iranian PC-7 Turbo-Trainer) IRINA Sikorsky S-65, RH-53D Sea Stallion IRINA Sikorsky S-62, ASH-3D Sea King IRIAA CH-47C Chinook IRIAF MDD F-4D Phantom II IRIAA Mi-171Sh Hip-H IRIAA Mi-8  Hip-C IRIAF Agusta Bell AB-212 IRIPA Agusta Bell AB205A-1 Iroquois IRIAA Shahed 274 IRIAF Shahed 278 Agusta Bell AB-206A-1 Jet Ranger / Shaviz 2-75 IRINA Dorna

تذکر:دوستان گرامی می توانید با کلیک بروی هر یک از عکس های بالا تعداد بیشتری عکس از آن نوع هواپیما را مشاهده کنید.

عکس روز

عکس اول متعلق است به بوینگ ۷۰۷ سوخترسان نیروی هوایی

Iranplane.gif

این عکس نیز  از ۷۴۷ نیروی هوایی است که در حال سوخترسانی به اف۴ های نیروی هوایی آمریکاست(عکس کمیابی است)

عکس آخر نیز مربوط است به رمپ فرودگاه اهواز که در تصرف هواپیماهای ماهان است

یک لطیفه نیز از ما داشته باشید

 
پنکه هلی کوپتر


شخصی سوار هلی کوپتر شده بود، وسط آسمان از خلبان پرسید : شما گرمتان است؟

خلبان گفت: نه...

سپس از کمک خلبان پرسید: آیا شما گرمتان شده؟

او هم گفت : نه...

در این هنگام، طرف به پروانه های هلی کوپتر اشاره کرد و با تعجب گفت: پس چرا این پنکه ها را خاموش نمی کنید؟!

عملکرد نیروی هوائی در طول دفاع مقدس

 


شهید سرلشکر ستاری در باره عملکرد این نیرو در 8 سال دفاع مقدس می گوید:


ی« از نیمه ی مهر تا آخر سال 59 ، در بر خورد با یتوان رزمی دشمن، یسنگین ترین حملات را علیه ستون های نظامی دشمن داشتیم. چون در آن موقع نیروهای نظامی و مردمی ما مثل جنگ های چریکی عمل می کردند و هیچ گونه حرکت کلاسیک و حساب شده ای علیه دشمن وجود نداشت، نیروی هوایی مأمور تثبیت دشمن بود تا نگذارد بیش از پیش پیشروی کند. در این راستا مسئوولیت حمله به تانک ها، ستون های نظامی و نیروهای پیاده ی دشمن را ما بر عهده داشتیم. یعنی نیروی زمینی عراق را به وسیله ی نیروی هوایی مهار کرده بودیم. حجم بمباران ها در آن موقع فوق العاده بالا بود و اکثر این پروازها متوجه نیروی زمینی دشمن بود.





ظهر روز اول جنگ، هواپیماهای عراق پایگاه های هوای ما را مورد هدف قرار یدادند. بعد از ظهر همین روز هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به پایگاه های هوایی عراق حمله کردند که می توان گفت 2 ساعت پس از حمله ی دشمن، ما روی اهداف خود در عراق بودیم و اولین بمب ها را به روی خاک دشمن ریختیم. فردای آن روز هم 140 فروند هواپیما تقریباً به طور هم زمان در عراق عملیات کردند.

از دیگر روزهای مهم جنگ، روز هفتم آذر ماه 59 بود. طی این روز نیروی هوایی از سپیده ی صبح تا غروب در آسمان خلیج فارس عملیات داشت و دیگر برای عراق چیزی به نام نیروی دریایی باقی نماند و تا آخر جنگ هم دیگر نتوانست نیروی دریایی خودش را سازماندهی کند. در این روز تعداد 11 فروند شناور نیروبر و ناوچه های پ – 6 و موشک انداز به وسیله ی شکاری بمب افکن های نیروی هوایی ارتش غرق و تعداد هفت فروند هواپیمای شکاری دشمن از نوع میگ – 23 و سوخو – 22 سرنگون شدند.

در عملیات فتح المبین حضور نیروی هوایی بسیار چشمگیر، و بیش از 22 فروند هواپیمای دشمن طی این عملیات سقوط کرد. در این عملیات، بمباران در ارتفاع بالا و با سرعتی بیشاز سرعت صوت آغاز شد. در عملیات بیت المقدس هم بعد از فتح پادگان حمید و سرازیر شدن به سمت خرمشهر، حضور نیروی هوایی بسیار چشمگیر بود.

در طول جنگ، ما تقریباً تمام استانداردهای پرواز را به هم ریخته و بالاترین رکوردها را به دست آوردیم. رکورد سوختگیری را در بمباران پایگاه «الولید» در مرز اردن داشتیم. در این عملیات چند بار سوختگیری هوایی انجام دادیم. انجام عملیات سوختگیری در شب و در هوای طوفانی و رعد و برق، کار بسیار دشواری است که نیروی هوایی بارها آن را انجام داد، و این یکی از رکوردهای پروازی است.

از جمله رکوردهای پروازی دیگر که توسط خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بر جای گذاشته شد، مدت زمان حضور خلبانان در کابین یک جنگنده در صحنه ی عملیاتی بوده که 9 ساعت می باشد. یعنی خلبانان ما 9 ساعت بدون وقفه بر فراز منطقه ی عملیاتی و در ارتفاع پایین پرواز داشتند که البته خیلی کار مشکل و طاقت فرسایی است و از کشور اسلامی حفاظت و حراست می کردند.

در مورد تعداد هواپیماهایی که از عراق مورد هدف قرار داده ایم، باید به آمارهایی که تعداد و نوع هواپیماهای عراق را در شروع جنگ نشان می دهد مراجعه کنیم. بعضی از هواپیماها اصلاً در طول جنگ نسلشان منقرض شده است. البته عراق در طول جنگ نه هواپیما فروخته و نه از رده خارج کرده است، بلکه نسل آنها توسط ما منقرض شده است. بعضی از انواع آنها هم البته هنوز منقرض نشده و پرواز می کند. ولی باید توجه داشته باشیم که عراق در طول جنگ اصلاً مشکل تعمیرات نداشت و همه ی هواپیماهای قابل تعمیر خود را به کشورهای مادر می فرستاد و تعمیر شده، دریافت می کرد.

از دیگر کارهای حماسی نیروی هوایی در جنگ، عکاسی هوایی بود که در هر عملیات صورت می گرفت. ما هر روز ساعت 10 صبح این عملیات را داشتیم و عراق هم می دانست ولی کاری نمی توانست بکند. با سرعتی نزدیک به دو برابر صوت و در ارتفاع بالا، هر روز مأموریت های ویژه ای را در این رابطه انجام می دادیم و این شکست بزرگ روحی و کوبنده ای برای دشمن بود که می دید و می فهمید ولی هیچ کاری نمی توانست بکند.

در عملیات بدر و خیبر هم نیروی هوایی مشارکت تنگاتنگ و سنگین با سپاه داشت. البته عملیات والفجر 8 به معنای واقعی یک نقطه ی عطف در نیروی هوایی بود.

از دیگر خدمات نیروی هوایی در دوران هشت ساله ی دفاع مقدس حفاظت و حراست از نفتکش ها بود. از آن جا که تأمین هزینه ی جنگ ارتباط مستقیم با صدور و فروش نفت داشت، از این رو عراق تصمیم گرفته بود با قطع صدور نفت ایران از طریق حمله به جزیره ی خارک و نفتکش ها، موجبات تضعیف نیروهای ما را فراهم آورد، و در این راه، غرب کمک های بسیاری به او کرد. به عنوان مثال، غربی ها هواپیماهای سوپراتاندارد که برای نیروی دریایی تولید می شد و می توانست با پرتاب موشک های ضدِ کشتی "اگزوست" در روز یا شب تهدیدات جدی و وسیعی را در ارتباط با استراتژی قطع صدور نفت ایران، متوجه جزیره ی خارک و لنگرگاه کشتی های نفتکش و کاروان های کشتی تجارتی در خلیج فارس بنماید در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند. هم چنین جهت رفع نقاط ضعف عراق در پروازهای دشوار در شب بر روی آب، هدایت این هواپیماها در فاصله ای بسیار دور از مراکز فرماندهی و کنترل نیروی هوایی، با قرار گرفتن هواپیماهای «آواکس» امریکا و عربستان در شبکه و هم چنین حضور ناوشکن های امریکایی در نقاط تعیین شده که عملاً به صورت نقطه نشانه های روی آب و دستگاه های کمک ناوبری در روز و شب، هدایت قسمت هایی از پرواز خلبانان عراق را به عهده داشتند.

در آن زمان وضعیت طوری بود که وقتی هواپیماهای شکاری ایران برای درگیری و رویارویی با حریف به سمت هواپیماهای عراقی هدایت می شدند، هواپیماهای عراقی به سمت ناوشکن های امریکایی و سواحل جنوبی خلیج فارس رفته و با پناه گرفتن در حریم استقرار شناورهای بیگانه و بهره گیری از حدود قلمرو فضایی دوَل جنوبی خلیج فارس و سوء استفاده از احترام جمهوری اسلامی ایران به اصول و قوانین بین المللی، از معرکه خارج می شدند. نیروی هوایی ما در این مقطع از جنگ مسؤولیت بسیار سنگینی در حمایت و پشتیبانی از عملیات دریایی به عهده داشت.

با همه ی حمایت هایی که از کل استراتژی جنگی عراق در منطقه می شد، بخصوص حمایت های چشمگیر بین المللی از نیروی هوایی آن کشور، با این وجود عراق موفق به قطع صادرات نفت جمهوری اسلامی نگردید. به طور مثال، طبق آمار موجود از بهار سال 1361 تا پاییز 1363، با انجام 40 نوبت حمله و بمباران به جزیره خارک، عراق نتوانست خلل مهمی در صدور جریان نفت از این جزیره استراتژیک ایجاد نماید. این در حالی بود که تعداد قابل توجهی از هواپیماهای حمله ور شکاری بمب افکن خود را در مصاف با شبکه ی دفاع هوایی این جزیره از دست داده، حمله های بسیار زیادی به این جزیره نیز قبل از هر اقدامی توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خنثی گردیده بود. یک فروند از هواپیماهای سوپر اتاندارد که پیش بینی می شد بتواند در جنگ نفتکش ها تعادل قوا را بر هم زده و تا حدودی برای عراق سرنوشت ساز باشد، در همان ابتدای عملیاتشان مورد اصابت موشک های هواپیماهای شکاری رهگیر نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و در آب های خلیج فارس سرنگون گردید. گزارش تأیید نشده ای از اصابت و سرنگونی دومین هواپیما نیز حکایت می نمود که عراق ناگزیر 2 فروند سوپراتاندارد باقی مانده از مجموع هواپیماهای استیجاری را به فرانسه بازپس فرستاد.





در بمباران های ارتفاع بالا توسط هواپیمای میگ 25 نیز ، عراق نتوانست آن طوری که کارشناسان نظامی پیش بینی می کردند موفق به انهدام تأسیسات و اسکله های جزیره ی خارک گردد و با از دست دادن یک فروند میگ 25 در مصاف با شکاری رهگیرهای نیروهای هوایی، برای آگاهان نظامی قطعیت یافت که قطع صدور نفت ایران با استفاده از این شیوه ها توسط نیروی هوایی عراق میسر نخواهد شد. در ارزیابی نیروهای هوایی دو کشور، در جنگ نفتکش ها، نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران نشان داد که علی رغم نابرابری کمّی در مقابل دشمن و حمایت های بی دریغ بین المللی از عراق، با برخورداری از فاکتورهای روحیه ی جنگندگی و ایثار، شناخت صحیح و پیش بینی تاکتیک های مناسب برای مقابله با نیروی هوایی عراقی و تلاش خستگی ناپذیر و بی وقفه، به خوبی در مقابل تهاجمات ایستادگی کرده و قطع صدور نفت ایران را غیر ممکن نمود و عبور کشتی های تجاری، بارگیری و تخلیله در بنادر ایران را تضمین و زنجیر اقتصاد جنگ در ایران تا روز برقراری آتش بس کماکان حفظ و به صورت پویا تداوم یافت.

از دیگر خدمات ارزنده و بسیار مهم نیروی هوایی که شاید با ارزش تر از جنگ های عملیاتی این نیرو باشد، جنگ وابستگی و حرکت در جهت خودکفایی است. همان طوری که می دانید نیروی هوایی تجهیزات پیشرفته ی امریکایی در اختیار داشت. روزی که امریکایی ها از این مملکت رفتند، بعضی از این تجهیزات هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته بود و آنها با تمسخر می گفتند همین روزها دوباره بر می گردیم.

وقتی که ما عنوان می کنیم هواپیمای اف 14، هواپیمای بسیار خوبی است و یا سیستم موشکی «هاک» پیچیده است، ارزش این اف 14، و ارزش سایت موشکی «هاک» در این است که آن اف 14، با شلیک موشک، هواپیمای دشمن را سرنگون کند. پس این هواپیما خلاصه می شود در آن عملیاتی که به ساقط کردن هواپیمای دشمن مربوط می شود، و یا آن سیستم موشکی زمین به هوا که باید هواپیمای دشمن را ساقط کند. این دو عنصر اقلامی بسیار پیچیده هستند که اگر یک قطعه ی آن از کار می افتاد ادامه ی انجام کار برای ما مشکل می شد. این اقلام که « اقلام زمان دار» نامیده می شوند باید هر دو سال و یا هر سه سال و یا شش ماه و یا حتی یک ماه عوض شود. این ها موادی شیمیایی و یا غیر شیمیایی دارند که مثل دارو از بین می روند و بلافاصله باید عوض شوند و گرنه آن حالت خودش را از دست می دهد و در نتیجه آن سرعت لازم را به خود نمی گیرد.



نهایتاً روی تمام این اقلام زمان دار و الکترونیکی و غیره در نیروی هوایی و در بخش های مختلف کشور کار شد. شاید برای هر قطعه ی آن سال ها وقت صرف و تحقیقات بسیار بالایی صورت پذیرفت تا این که در کشور ساخته شد. پرسنل محقق و مبتکر نیروی هوایی در این راه تا آن جا پیش رفتند که حتی در بعض موارد توانستند به نقشه ی طراحی قطعات برسند و سپس طراحی جدید بکنند، تا بدانجا که به تغییرات پیشرفته ای در این زمینه دست زدند، به این صورت که ممکن است 5 قطعه که در یک دستگاه بوده و5 کار را انجام می داده است ،پرسنل فنی نیروی هوایی یک قطعه ساختند که حجمش از آن 5 قطعه و حتی از تک تک آنها کمتر است و کار آن 5 قطعه را نیز به تنهایی انجام می دهد.

وقتی جنگ آغاز شد، یک هواپیمای نیروی هوایی می توانست یک نوع موشک خاص را حمل کند، ولی همان هواپیما، اواخر جنگ شش نوع موشک به زیرش بسته شده و می جنگید، بدین صورت که هر نوع موشک از آفندی گرفته تا پدافندی را هماهنگ کرده و با این هواپیما تطبیق داده بودند.

در دوران جنگ تبلیغات دشمن و جهان استکبار چنین وانمود می کرد که نیروی هوای ما ضعیف شده و از بین رفته است، اما هر بار که عملیاتی انجام می شد و نشانه هایی از قدرت انقلاب را مشاهده می کردند، می گفتند احتمالاً مشاورین و مستشاران کره ای و فیلیپینی پیدا شده اند که این ابتکارها صورت گرفته است.

سیستم پدافند کشور توسط امریکایی ها به نحوی طراحی شده بود که کشوری مثل ایران نمی توانست با پوشش هوایی منطقه ای از مرزهای خود دفاع کند و فقط این سیستم می توانست از پایگاه هوایی و رادار دفاع کند. جنگ در چنین شرایطی شروع شد، و از سوی دیگر ما هیچ آموزشی در این رابطه نداشتیم و قبلاً همه ی این کارها توسط مستشاران خارجی طراحی می شد و یک تعمیر ساده را هم نیروهای داخلی بر عهده نداشتند. با این وجود در طول سال های جنگ متخصصین داخلی توانستند سرتاسر کشور را پوشش دفاعی بدهند. به عنوان مثال در شرایطی که آن قدر تکنولوژی و هواپیماهای مدرن و وسایل ضد ِرادار به عراق تزریق شده بود که روشهای معمول کلاسیک هم به درد مقابله با آنها نمی خورد، شهید سرلشکر بابایی به اتفاق تعدادی افراد دلسوز و متعهد با تغییر روش های کلاسیک توانستند تحولی در این مقوله ایجاد کنند، که نتیجه ی آن در عملیات والفجر 8 به دست آمد. در این عملیات روزهایی وجود داشت که هشت تا ده فروند هواپیمای عراقی در منطقه سرنگون می شد.

نیروی هوایی برنامه ی بازسازی خود را حدود دو سال قبل از قبول قطعنامه ی 598، شروع کرد و عملاً از نظر سازماندهی و فرهنگی، انقلاب در آن به وجود آمد. این نیرو در سازماندهی و تخصص ها، دارای سیستم امریکایی بود. قبلاً هم هر تغییراتی که در نیروی هوایی امریکا می شد به ایران منتقل و عیناً بر روی سازمان ها پیاده می شد. در آموزش ها هم تمام کتب و مدارک که در آن جا تهیه شده بود با اندک تغییراتی در ایران مورد استفاده قرار می گرفت.

نیروی هوایی در طول این مدت چند بار به طور ریشه ای تجدید سازمان شد. در زمینه ی آموزش پس از 5 سال مطالعه به جایی رسید که سیستم امریکایی قبلی به کلی تغییر کرد و سیستم ارتقایی آموزش و رسیدن به مهارت ها با توجه به امکانات کشور و شرایط مورد نیاز به وجود آمد که می توان گفت انقلابی در این نیرو به وجود آورده است. به عنوان مثال پایه گذاری دانشگاه هوایی که امروز اصل نیاز نیروی هوایی را بر مبنای اتکای کامل به خود آموزش می دهد، می تواند منشأ تغییر بنیادین در این نیرو شود.

در کنار همه ی این کارها به بازسازی تجهیزات می توان اشاره کرد. گزارش های متعددی که درباره ی بازسازی و بازیابی هواپیماهای سانحه دیده در نیروی هوایی منتشر شده، خود گواهی است بر فعالیت هایی که در این زمینه انجام گرفته و می گیرد. هواپیماهایی که گاهی نیم ساعت در آتش سوخته اند در ایران بازسازی شده اند و در حال حاضر پرواز می کنند. هواپیماهایی که در آسمان رها شده و خلبان از آن بیرون پریده و این هواپیما سقوط کرده، بازسازی شده و امروز پرواز می کند.

هواپیماهای موجود خط اول ما که دارای سیستم امریکایی بوده امروز بحمدالله به عنوان یک سیستم و تشکیلات خیلی خوب در حال پرواز است و امروزه بهترین هواپیماهای خط اول جهان به خدمت نیروی هوایی درآمده است. امروز به جز میگ 29 و هواپیمای سوخو 24 که از بهترین هواپیماهای دوربرد شکاری بمب افکن دنیاست، هواپیمای اف 7 و نیز موشک ها و امکانات جدید دیگر در نیروی هوایی به کار گرفته شده است.

این ها امکاناتی هستند که نیروی هوایی بسیار خوب، به سرعت، با قاطعیت و در کمترین زمان آموزش، به خدمت گرفته است. نیروی هوایی ما شاید از نظر سرعت در آموزش وسایل و تجهیزات جدید، در جهان نمونه باشد.»

تقدیر از نیروی هوایی توسط فرمانده کل قوا

مقام معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای در مورد خدمات ارزنده ی نیروی هوایی در جهت رهایی از وابستگی ها در جنگ و پس از آن چنین می فرمایند: (4)

یبسیاری از ابتکاراتی را که امروز شما در داخل نیروی هوایی دارید انجام می دهید، مرهون همان روحیه ی خودکفایی است که در دوران جنگ به وجود آمد، و الا روز اول جنگ هواپیما بسیار داشتیم، قطعات یدکی زیاد داشتیم، هواپیمای آماده هم داشتیم، اما آنچه که نداشتیم خودجوشی بود و این خودجوشی به مرور به وجود آمد.

من فراموش نمی کنم چند روزی از شروع جنگ تحمیلی گذشته بود که مسؤولان نیروی هوایی یک فهرستی به دست من دادند. این فهرست نشان می داد که ما تا این مقطع زمانی که حداکثر حدود سی و چند روز می شد، تمام هواپیماهایمان زمین گیر خواهند شد.





اف 14 هامان، هواپیماهای ترابری و هواپیمایC-130هم همین طور، که وقتی به این فهرست نگاه می کردیم معلوم بود ما یک ماه و نیم دیگر هیچ هواپیمای قابل پروازی نخواهیم نداشت.

این ها برای یک ملت مصیبت است. یک عده ای آن روز خیال می کردند ما از بین رفتنی هستیم. امریکایی ها هم فکر می کردند کار تمام شده و این جنگ ظرف یکی دو ماه و حداکثر شش ماه، تمام وسایل هوایی و غیرهوایی جمهوری اسلامی را از بین خواهد برد و بعد این ملت مجبور می شود دست هایش را بالا ببرد.

لیکن حقیقت روشن این است که این ملت در مقابل همه ی توطئه ها به خودسازی و درون سازی و خودجوشی پرداخت. امروز شما چیزی دارید که یک ملت به آسانی آن را به دست نمی آورد و آن اتکای به نفس و کشف قدرت درونی و نفسانی و قدرت ذاتی است، و به همین دلیل است که شما امروز بسیار قوی تر از آن روزها و از همه گذشته نیروی هوایی و ارتش در دوران تاریخ هستید.

حقیقت انکار ناپذیر این است که ملت ایران با همین روحیه در مقابل ابرقدرت ها – که جداً تصمیم داشتند این ملت را از پا در بیاورند – ایستاد و پیروز شد و ابرقدرت ها ناکام ماندند.

ساده اندیشی است که فکر کنیم دشمن با ناکام شدن در این مرحله دست بر می دارد، کما این که ما امروز تبلیغات را می بینیم. امروز در مرحله ی تبلیغات و مرحله ی توطئه های سیاسی، هر چه می توانند علیه جمهوری اسلامی فشار می آورند، چون این ملت بحمدالله در مراحل گوناگون از آب و گِل بیرون آمده و به رشد و بالندگی رسیده است.

/www.tebyan.ne



ارزیابی وضعیت ناوگان نظامی کشور در دریا






توان رزمی نیروی دریایی یکی از مؤلفه‌های تعیین کننده و به تعبیری مهم‌ترین آن در میان شاخص‌های قدرت دریایی کشور است که متناسب با راهبرد دفاعی دریایی تعیین می‌شود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در بدو امر تحمیل جنگ به کشور، باعث شد عمده فعالیت‌های نیروی دریایی بر محور مقابله با تهدیدات همه جانبه دشمن علیه خطوط مواصلاتی دریایی خودی و دفاع از نقاط حساس پدافندی واقع در بنادر، سواحل و سکوهای نفتی متمرکز شود که این امر در فرآیند هشت ساله، خود منجر به نمایش توان رزمی بسیار چشمگیر نیروی دریایی در منطقه شد.
پس از خاتمه جنگ تحمیلی، آینده قدرت دریایی کشور و به تبع آن توان رزمی نیروی دریایی براساس سیاست بازدارندگی دفاعی و توسعه دریایی طراحی شد.
در این عرصه و از همان سال‌ها در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحقیقات گسترده‌ای در حوزه پرورش نیروی انسانی کارآمد و به‌کارگیری تجهیزات و تسلیحات مناسب همواره در جریان بوده و متأثر از نتایج این تحقیقات هر دو مؤلفه مورد اشاره که بنیان‌های توان رزمی دریایی به شمار می‌روند دستخوش تحولات چشمگیر و پیشرفت همه جانبه شده است.
بحمدالله امروزه می‌توان ادعا کرد که توان رزمی روبه‌رشد نیروی دریایی موجب شده است که این نیرو به یکی از کارآمدترین و توانمندترین قدرت‌ها در منطقه حساس خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب کشور و عرصه بسیار حیاتی دریای مازندران در شمال کشور تبدیل شود.
خصوصاً اینکه اقدامات زیربنایی در موضوع حساس آموزش نیروی انسانی، متناسب با فناوری روز و همچنین به‌کارگیری تجهیزات و تسلیحات جدید به منصه ظهور رسیده و با شتاب مناسب در جریان است.
● تجهیزات و فناوری نوین
اصول تحول و توسعه در فناوری در کلیه ادوار و در تمام کشورها متأثر از امور دفاعی و نظامی تحقق یافته است به تعبیر دیگر ضرورت‌های دفاعی همواره عامل تحرک و پویایی بشر در زمینه رشد و توسعه علمی و صنعتی بوده است.
طبیعی است که تحقق استقلال در یک کشور باعث می‌شود که در پاسخگویی به نیازمندی‌های دفاعی کلیه نهادهای ذیربط در این عرصه فعال شوند. با پیروزی انقلاب اسلامی و تبلور ظهور رسیدن استقلال در کشور، نیروی دریایی نیز تلاش کرد تا نیازمندی‌های دفاعی خود را با تکیه بر توان علمی و تخصصی خودی و حفظ ارتباط با کشورهای صاحب فناوری جهان هر چه زودتر تأمین کند. در مقام مقایسه با سایر کشورهای منطقه با اتکا به موضوع استقلال در حال حاضر نداجا از توان بالقوه و بالفعل تحقیقاتی تولیدی و همچنین دانش کاربری و نگهداری بسیار بالای سلاح و تجهیزات برخوردار است.
پس از ساقط شدن عملیاتی نیروی دریایی عراق توسط نیروی دریایی کشور اسلامی در همان روزهای ابتدای جنگ، حکام این کشور سعی در جایگزین کردن امکانات دیگر، علیه منافع ما، در جهت ادامه جنگ در مقاطع مختلف داشتند.
عراق به واسطه نزدیکی به بندر امام‌خمینی با زدن موشک به کشتی‌های غیرنظامی در کنار اسکله، قصد از کار انداختن این بندر از نظر کارآیی اقتصادی را داشت. بندر امام در آن زمان بسیار حیاتی بود و تنها بندری بود که خطوط راه‌آهن مراکز ایران، به آنجا متصل بود و از نظر اقتصادی و نظامی مرکز پشتیبانی برای جمهوری اسلامی ایران بود.
تحرکات عراق باعث شد که تمهیداتی به کار رود. لذا کلیه موشک‌هایی که به سمت این بندر شلیک می‌شد، پس از انحراف به مقصد نامعلوم هدایت می‌شد و این شاید به عنوان اقدامات اولیه و پیشرفت‌های مهم علمی و نظامی نیروی دریایی بود.
همین وضعیت نیز در اطراف جزیره خارک و پایانه‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران ادامه پیدا کرد که در آن جبهه نیز عراق شکست خورد و هیچ استفاده‌ای از امکانات موشکی خود نداشت و عملاً این تاکتیک‌ عراق خنثی شد.
پس از عدم موفقیت در حمله به تأسیسات نفتی و بندری، عراق حمله به کشتی‌های نفتکش را شروع کرد و به این ترتیب جنگ نفتکش‌ها آغاز شد که آغازگر آن عراق بود و سکوت مجامع بین‌المللی به این منازعه دریایی دامن زد.
به هر حال با همکاری و تلاش کلیه ارگان‌های دریایی، نیروی دریایی توانست با بهترین وضع موجود و کمترین آسیب، روند صادرات و واردات کشور را حفظ کند، به طوری که کشور تا پایان جنگ در هیچ زمینه‌ای دچار مشکل جدی اقتصادی از این حیث نبود.
● اهمیت دریا و مأموریت‌ها
نیروی دریایی در جهان امروز به عنوان یکی از عوامل مهم نظامی واقتصادی نظر جهانیان را به خود معطوف داشته است.
به خصوص ابرقدرت‌ها جهت حفظ سلطه خود بر جهان سعی کرده‌اند تا با ایجاد یک نیروی دریایی قوی، امور نظام و اقتصای جهان را تحت سیطره خود آورند.
آنها سعی می‌کنند با تحت تاثیر قرار دادن و ایجاد رعب و و حشت، ضمن کنترل نظامی، امور اقتصادی جهان را در قبضه خود درآورند. فعالیت‌های مستمر ناوگان بیگانه در خلیج فارس و دریای عمان و تهدیدات گسترده آنها بر ضد منافع دریایی کشورهای منطقه خود از این مقوله است.
خلیج‌فارس بنا به شرایط جغرافیایی و اهمیت اقتصادی که هم از نظر صدور نفت و هم از نظر بازار مصرف کالاهای تولید شده بیگانگان دارد همچنان مورد توجه جهانیان به عنوان یک شاهرگ حیاتی محسوب می‌شود.
شرایط جهانی خلیج فارس به طور اعم از یک طرف و مسایل نظامی و اقتصادی ایران به طور اخص از طرف دیگر، ضرورت ایجاد یک نیروی دریایی قوی و بازدارند را در خلیج فارس و دریای عمان و دریای مازندران برهمگان آشکار می‌سازد.
نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در خدمت اهداف انقلاب قرار گرفت و وسیله‌ای شد برای حراست از آب‌های کشور اسلامی ایران در جهت دفاع از آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، به طوری که هم‌اکنون نقش عمده‌ای در امنیت خلیج‌فارس و دریای عمان و دریای مازندران و در نتیجه روابط اقتصادی منطقه ایفا می‌کند.
ماموریت و وظایف خاص نیروی دریایی علاوه بر وظایف و مأموریت عام نیروهای مسلح را می‌توان به این شرح خلاصه کرد:
▪ پاسداری و کنترل آب‌های سرزمینی، فلات قاره، منطقه انحصاری اقتصادی و جزایر کشور در برابر هرگونه تجاوز نظامی خارجی و حضور مستمر و کنترل و تامین امنیت خطوط مواصلات دریایی خودی و جلوگیری از استفاده غیرمجاز بیگانگان از این مناطق.
▪ دفع و سرکوبی هر گونه تجاوز نظامی به حاکمیت، حقوق و منافع کشور در آب‌های سرزمینی، فلات قاره و مناطق انحصاری اقتصادی و جزایر کشور و انهدام تاسیسات دریایی دشمن.
▪ کنترل ترد کشتی‌ها در خلیج‌فارس و دریای عمان و بازرسی کشتی‌های مشکوک در مواقع لزوم.
▪ همکاری با نیروهای هوایی و زمینی در موراد ضروری و بنا به نیاز و پشتیبانی عملیات نیروی زمینی در سواحل، بنادر و جزایر.
▪ شرکت در عملیات بازدارند.
● توان نیروی دریایی
تمرکز عمده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در ۳ منطقه دریایی واقع در سواحل دریای خزر، خلیج‌فارس، دریای عمان و پایگاه‌های تابعه است.
با توجه به ماموریت مناطق دریایی، یگان‌های عملیاتی واقع در هر منطقه تحت فرماندهی مستقل عمل کرده و با این ترکیب تشکیل شده‌اند.
یگان‌های سطحی، زیرسطحی، هوادریا و تفنگداران دریایی.
یگان‌های سطحی، شامل ناوشکن‌های سنگین، سبک، انواع یگان‌های لجستیکی و پشتیبانی و انواع ناوچه‌های موشک‌انداز تندرو.
- یگان‌های زیرسحطی، شامل زیردریایی‌ها سنگین و سبک جهت اجرای ماموریت‌های زیرسطحی.
- یگان هوادریا شامل انواع بال‌گردهای سبک و سنگین ضدسطحی و زیرسطحی، تجسس و نجات، گشت و شناسایی، بال‌گردهای بدون خلبان، هواپیماهای بال ثابت و هواناوهای سبک و سنگین.
- نیروهای آموزش دیده تفنگدار دریایی (در غالب نیروهای عملیات ویژه، تکاور و...) که دارای پایگاه‌های گوناگون و تجهیزات ویژه در مناطق دریایی بوده و ماموریت اصلی آنها عملیات ویژه و آبی‌خاکی در خشکی، دریا (سطح و زیرسطح) و در هوا.
● هوا راهبردی
راه یا هدف اصلی نیروی دریایی در بازدارندگی خلاصه می‌شود که برای هر کشور آزاد و مستقل و صاحب دریا لازم و ضروری راهبرد است تا بتواند از منافع ملی خود در دریا حفظ و حراست کند. با این اوصاف سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران در این است تا از نیروی دریایی پیشرفته و مدرن بهره گیرد.
هدف از این سیاست مقاصد توسعه‌طلبانه درمنطقه نیست بلکه سعی در تداوم سیادت دریایی در حفظ حراست منافع ملی کشور می‌باشد. نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران عهده‌دار اجرای وظایف تعیین شده از سوی قانون اساسی کشور بوده و از دخالت در اموری که خارج از وظایف محوله باشد خودداری می‌کند.
در پایان باید تاکید کرد که حفظ امنیت ملی در دریا، جلوگیری از تغییرات ژئوپلیتیکی منطقه دریایی، کمک به تعالی فعالیت‌های اقتصادی (صادرات و واردات از طریق دریا) و کمک به توسعه ملی در ابعاد گوناگون همواره مد نظر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.



امیر دریادل دوم محمدحسین زینالی ـ رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی دریایی ارتش
روزنامه همشهری

عاشورا، موشکی متفاوت

 

منابع اطلاعاتی نشریه گفته اند تکنولوژی موشک جدید، کاملا ایرانی است
نشریه دفاعی جینز دیفنس در گزارشی به بررسی موشک جدیدی پرداخته که ایران در حال تولید آن است.
جینز دیفنس به نقل از منابع اطلاعاتی غربی نوشته این موشک بالستیک که عاشورا نام دارد، با سوخت جامد کار می کند و برد آن بین دوهزار تا 2500 کیلومتر است.

بنا بر گزارش این نشریه، عاشورا موشک بالستیک میانبرد دو مرحله ای با قطر آن 125 سانتیمتر است که ظاهری شبیه موشک شهاب 3 دارد و بنابراین می تواند از زیرساختها و پرتاب کننده های این موشک استفاده کند و قابلیت حمل چندین نوع کلاهک، از جمله کلاهک هسته ای را دارد.

منابع اطلاعاتی به این نشریه گفته اند تکنولوژی موشک عاشورا کاملاً ایرانی است اما برخلاف بیشتر موشکهای ایرانی که براساس طراحیهای کره شمالی ساخته شده اند، هیچ شباهتی به هیچکدام از موشکهای ساخت کره شمالی ندارد، بلکه شبیه موشک پاکستانی شاهین است.

با این حال، به گفته این منابع، هیچ گونه همکاری بین ایران و پاکستان در این زمینه وجود نداشته است.

عوزی روبین، رئیس سابق سازمان دفاع موشکی اسرائیل به نشریه جینز دیفنس گفته که اگر اطلاعاتی که در مورد موشک عاشورا به دست آمده دقیق باشد، ساخت این موشک نقطه عطف مهمی در برنامه موشکی ایران است.

به نوشته جینز دیفنس در حالی که موشکهای سوخت مایع شهاب در گروه صنعتی شهید همت تولید شده بودند، موشک عاشورا در گروه صنعتی شهید باقری، طراحی و ساخته می شود، هر دو شرکت بخشی از گروه صنعتی صنام هستند که با نام واحد 140 سازمان صنایع دفاع نیز شناخته می شود.

ایران خواسته خود برای دستیابی به موتورهای سوخت جامد برای موشکهای بالستیک را پنهان نکرده، چون در مورد موشکهای با سوخت جامد، سکوی پرتاب موشک می تواند در هر مکانی که مستقر شود بلافاصله موشک را پرتاب کند اما پرتاب موشکهای سوخت مایع به آمادگیهای قبلی نیاز دارد و بدین ترتیب با ردیابی این اقدامات آمادگی از طریق ماهواره می توان پرتاب آنها را پیش بینی و در مقابل آنها، اقدامات پدافندی انجام داد.


اگر این گزارشها دقیق باشند، این اتفاق نقطه عطف مهمی در برنامه موشکی ایران است.


عوزی روبین، رئیس سابق سازمان دفاع موشکی اسرائیل

جینز دیفنس به اظهارات علی شمخانی، وزیر دفاع وقت ایران در مه 2005 اشاره کرده که از آزمایش موفقیت آمیز موتور سوخت جامد برای موشک شهاب 3 خبر داده و گفته بود: "سوخت جامد بادوامتر است و برد موشک را افزایش می دهد، عمر موشکی که از سوخت مایع استفاده می کند کم است و زمان محدودی می توان از آن استفاده کرد، سوخت جامد عمر موشک و دقت آن را به نحو محسوسی افزایش می دهد."

بنا بر اعلام ایران، در آن زمان دو موتور موشک سوخت جامد آزمایش شدند که یکی از آنها برای شهاب 3 طراحی شده بود، ظاهراً موتور دیگر و شاید هر دو موتور برای موشک عاشورا طراحی شده بودند.

ایران در سال های اخیر چندین راکت با برد طولانی و چندین موشک سوخت جامد با برد کوتاه، از جمله زلزال -2 و فاتح -110 تولید کرده اما به نوشته جینز دیفنس، تا به حال در تولید موتور سوخت جامد برای موشکهای بالستیک میانبرد موفق نبوده است.

عوزی روبین به جینز دیفنس گفته است: "سوخت جامد از احتمال ردیابی شدن پرتاب کننده موشک توسط ماهواره ها و رادارهای هوایی بشدت می کاهد و اجازه می دهد که موشک از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل شود، می توان پنهانش کرد، و بدون نیاز به زمان زیادی برای آماده سازی آن را پرتاب کنید."

به نوشته جینز دیفنس بر اساس گزارشهای اطلاعاتی، ایران در حال حاضر سه خانواده موشک بالستیک میانبرد در اختیار دارد: موشکهای سوخت مایع شهاب، موشکهای سوخت جامد بی ام - 25 که بر اساس طراحی کره شمالی ساخته شده و برد آن بین 2500 تا 3500 کیلومتر اعلام شده و موشکهای سوخت جامد عاشورا.


http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2007/11/071128_bd-janes-ashura.shtml