مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خداحافظی با چشم تیزبین زمین

 

از سال 1610 تاکنون، یعنی از زمانی که گالیله تلسکوپ خود را به سوی آسمان نشانه رفت، هیچ رویدادی به اندازه ساخت و به کارگیری تلسکوپ فضایی هابل درک ما را از کیهان متحول نکرده است

این بخشی از معرفی نامه رسمی ناسا از تلسکوپ هابل است، با این حال مقامات ناسا برای پایان دادن به مأموریت هابل برنامه‌ریزی می‌کنند.

رویدادی که اسباب ناراحتی و یاس بسیاری از دانشمندان را فراهم کرده است. دکتر بهرام مبشر، استاد فیزیک دانشگاه کالیفرنیا، اعلام کرده‌بود درصورتی که مأموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل انجام شود، این تلسکوپ 5 سال بیشتر زنده خواهد ماند.

در حال حاضر تمامی تجهیزات و دوربین‌های تلسکوپ فضایی هابل از کار افتاده و تنها 2دوربین این تلسکوپ فعال است که یکی در حوزه  زیرسرخ  فعالیت می‌کند و دوربین دیگر  در طیف مرئی  است.

تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپی غول پیکر است که در آوریل سال ۱۹۹۰ میلادی به فضا فرستاده شد. این تلسکوپ، در طول این سال‌ها با نمایان کردن جلوه‌های شگفت‌انگیزی از عالم، به سؤالات بسیاری پاسخ گفت.

یافته‌های این تلسکوپ و نظریه‌های کیهان‌شناسی و ستاره‌شناسی که با استفاده از تحلیل داده‌ها و عکس‌های این تلسکوپ در 17 سال گذشته به‌دست آمده‌است، در طول تاریخ نجوم و کیهان‌شناسی بی‌نظیر است.

اگرچه چندسال اول مأموریت هابل به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات اپتیکی در تراش آیینه‌اصلی هابل، عکس‌های این تلسکوپ خیلی درخشان نبود، ولی با انجام اولین مأموریت تعمیر و رسیدگی، این تلسکوپ به وضعیت مطلوب رسید و در خدمت دانشمندان دنیا قرار گرفت.

در طول این سال‌ها، هابل در مداری در بالای جو، جایی که غلظت هوا آن‌قدر کم است که هابل می‌تواند با استفاده از آیینه 2 متری‌اش، بسیار مؤثرتر از تلسکوپ‌های 6متری زمینی عمل کند، به رصد ستارگان مشغول بود.

اما همان‌طور که نبود جو، در آن بالا به این تلسکوپ کمک می‌کند تا کلوزآپ‌هایی که از کهکشان‌ها می‌گیرد، تا این حد ستایش‌ برانگیز باشد، مشکلاتی را هم برای این تلسکوپ به وجود می‌آورد که مهم‌ترین آن‌ها عملیات تعمیر و نگهداری است.

تلسکوپ فضایی هابل هم مانند بسیاری از مأموریت‌های فضایی موفق دیگر بیشتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، کار کرده‌است و زمزمه‌ها درباره بازنشستگی‌اش به گوش می‌رسد. در مورد زمان پایان کار هابل و چگونگی پایان کارش حرف‌ها متفاوت است.

اما چیزی که آشکار است این است که تا تلسکوپ فضایی بعدی آماده رفتن به فضا نباشد، این اتفاق نمی‌افتد.

دکتر بهرام مبشر در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس با اشاره به مأموریت شاتل فضایی برای تعمیر تلسکوپ فضایی هابل در 12 مرداد سال 87 دراین‌باره گفته که اگر این مأموریت و تعمیر هابل با موفقیت انجام شود، 5 نظام جدید روی این تلسکوپ نصب خواهد شد که قدرت دید دانشمندان را در فضا چندین برابر می‌کند.

درصورت تعمیر این تلسکوپ و نصب تجهزات جدید، هابل 5 سال بیشتر زنده خواهد ماند و درصورتی که این تعمیر انجام نشود هابل در مدار زمین منفجر خواهد شد.

هابل تنها 2 درصد بودجه ناسا را به خود اختصاص می دهد با این حال 33 درصد دستاوردهای علمی ناسا (از بیش از 700هزار عکس) توسط هابل جمع آوری شده‌است.

بسیاری از این دستاوردها (مانند سیارات خارج از منظومه شمسی) هنگام ساخت هابل حتی پیش‌بینی نمی‌شد. طرفداران هابل می خواهند عمر آن تا حداکثر زمان ممکن ادامه یابد

www.hamshahrionline.ir

گزارشی از ناجیان خطوط هوایی متضرر اروپا

با اعلام هر دو خط هوایی آلیتالیا و ایبریا برای حراج، این دو خط هوایی اروپایی که سال‌های متمادی متضرر بوده‌اند، مورد توجه بسیاری از گروه‌های هوایی و یا خطوط هوایی دیگر اروپا قرار گرفته‌اند. همانطور که مستحضرید در این مورد و به طور جداگانه گزارشی برای حاضران در حراج ایبریا و آلیتالیا منتشر کردیم. این گزارش به دنبال آنست که جدیدترین اخبار در زمینه این دو خط هوایی را به اطلاع شما برساند.


 


ایبریا:


خط هوایی اسپانیایی نیمه‌ورشکسته اعلام کرد که از سوی ایرفرانس نیز پیشنهاداتی را برای فروش سهام دریافت کرده است. این خط هوایی که در هفته‌ی گذشته مورد توجه گروه هوایی امریکایی TPG و خط هوایی BA قرار گرفته بود، در هفته‌ی جاری دو پیشنهاد جدید دریافت کرده که مقامات این خط هوایی را هر چه بیشتر به سمت فروش سهام به صورت مشارکتی وامی‌دارد.


از آنجا که با حضور BA گروه هوایی TPG که سهام بالایی از BA را نیز در اختیار دارد، از حراج بیرون رفته و منتظر فروش سهام بود، این تغییر تمایلات در ایبریا بیش از همه به نفع این گروه خواهد بود.


با حضور یک بانک اسپانیایی که به کمک مدیر یک خط هوایی دولتی دیگر در اسپانیا یک گروه مالی هوایی تاسیس کرده‌اند، احتمال درخواست قیمت برای سهام در میان حضار در حراج قوت گرفته است. دو هفته پیش این گروه مالی جدید قیمتی در حدود 6/3 تا 9/3 یورو برای هر سهم به ایبریا پیشنهاد داده بود.


اولین پاسخ این خبر تصمیم ایرفرانس (که با کی‌ال‌ام به دنبال منافع مشترک هستند) بر خرید سهام به قیمت 6/3 یورو در هر سهم بوده است، اما مقامات این خط هوایی اعلام کرده‌اند که نیاز به زمان بیشتری دارند. باقی داوطلبان نیز در حال بررسی بیشتر پیشنهادات هستند.


 


آلیتالیا:


با کاهش ضرر در این خط هوایی به صورت ناگهانی به نظر می‌آمد که مقامات آن و دولت ایتالیا از فروش این خط هوایی منصرف شده و به تغییرات کوچک مدیریتی بسنده کنند. اما با اعلان حراج و بررسی شرکت‌کنندگان در آن، برای آلیتالیا موج جدیدی از ابهامات در صنعت هوایی ایتالیا رشد کرد!


در این میان فرصت‌طلبانی که در حراج این خط هوایی شرکت کرده بودند هر کدام به دنبال تغییر وضع خود شدند. ایروفلوت (همانطور که در اخبار پیشین دیدیم) با اولین اشاره‌‌ی منفی آلیتالیا کنار کشید و چندی بعد یک خط هوایی روسی دیگر با نام ایریونیون که متعلق به میلیاردر روسی، آبراموویچ است، خود را به عنوان گزینه‌ی خرید معرفی نمود!


در این میان مقامات لوفت‌هانزا که آبراموویچ را به عنوان یکی از سهام‌داران خود می‌شناسند، تمایل خود را برای حضور در میان شرکت‌کنندگان نشان داده و اعلام کرده‌اند تا انتهای سال جاری (حدود 1 ماه آینده) تصمیم خود را بیان می‌کنند، اما همکاری در بخش باربری و استفاده از فرودگاه‌های اصلی این خط هوایی طی همکاری‌های مشترک بسیار محتمل به نظر می‌رسد.


آلیتالیا که حدود 2/1 میلیارد یورو درآمد دارد روزی یک میلیون یورو ضرر می‌دهد!


 


منبع: www.afp.org , www.reuters.com , www.airwise.com


ناگفته های حمله اخیر اسرائیل به سوریه

 
اسرائیل محموله سلاح ایرانی را در سوریه بمباران کرد

مقامات رسمی اسرائیل همچنان به سکوت نسبت به اتهامات سوریه در مورد پرواز هواپیما (یا هواپیماها)ی اسرائیلی بر فراز خاک آن کشور ادامه می دهند و نسبت به گزارشی نیز که شب گذشته از تلویزیون سی ان ان پخش شد، هنوز واکنشی از اورشلیم شنیده نشده، ولی برخی مقامات سوریه آن بخش از گزارش را که در آن گفته شده بود واحدهای زمینی اسرائیل نیز در این عملیات شرکت داشته اند اکیدا تکذیب کردند.

کریستین امانپور گزارشگر ارشد شبکه سی ان ان در خبری که شب گذشته (سه شنبه 11 سپتامبر 2007) پخش شد ادعا کرد که هدف هواپیماهای اسرائیلی نابود کردن سلاحهای ارسالی ایران برای سوریه یا حزب الله بوده و این عملیات با موفقیت کامل انجام گردیده و علاوه بر نیروی هوائی، یک واحد از نیروی زمینی اسرائیل نیز در این عملیات شرکت داشته و نتیجه آن کاملا موفقیت آمیز بوده است.

در ادامه گزارش آمده است که ایالات متحده نیز بر این باور است که اسرائیل توانسته به رژیم حزب بعث سوریه و جمهوری اسلامی ایران هشدار دهد که هرگاه امنیت اسرائیل به طور جدی به خطر می افتد، این کشور قادر است به اقدامات لازم دست بزند و از خود دفاع کند.

همانگونه که گفته شد، مقامات رسمی اسرائیل به سکوت درباره این خبر ادامه می دهند و در روزهای اخیر نیز نسبت به گزارشهای مبهم (و گاهی ضد و نقیض) که از سوریه رسیده سکوت کرده اند. سوریه هنوز روشن نساخته که آیا یک یا چند هواپیمای اسرائیلی در این عملیات شرکت داشته اند.

همچنین سوریها گفتند که هواپیمای اسرائیلی هنگامی که توسط رادار سوریه شناسائی گردیده و به سوی آن آتش گشوده شده، مهمات خود را در یک نقطه غیرمسکونی به زمین ریخته و به سرعت از خاک سوریه خارج شده است. ولی برخی محافل دیگر سوری از "بمباران" در داخل آن کشور سخن گفتند.

در گزارش سی ان ان (که هنوز مورد تائید هیچ منبع خبری رسمی قرار نگرفته) گفته شده که در محل عملیات گودال بزرگی به وجود آمده است.

بنا بر این گزارش، هنوز معلوم نیست که آیا نیروی زمینی اسرائیل که ادعا می شود در این عملیات شرکت داشته برای مشاهده دقیق و ارزیابی زیانهای وارده در نتیجه عملیات بوده، و یا ماموریت آن علامتگذاری الکترونی به روی هدفهای مورد نظر بوده تا به طور دقیق توسط هواپیماها نابود شود.

در گزارش سی ان ان گفته نشده که چه نوع اسلحه ای در مکانی که هواپیماهای اسرائیلی به روی آن پرواز کردند وجود داشته که اسرائیل ضروری دیده آن را نابود کند.

اکنون چند سال است که از طریق خاک سوریه مقادیر بسیار عظیمی اسلحه از جانب حکومت ایران برای حزب الله لبنان فرستاده می شود که اسرائیل تا هفته پیش هرگز نسبت به آن واکنشی نشان نداده بود.

ولید معلم وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته خود در آنکارا برای نخستین بار ادعا کرد که اسرائیل در عملیات خود بر فراز خاک سوریه، از مهمات واقعی استفاده کرده و "یک عمل تعرضی خصمانه و عمدی" مرتکب شده است.

برخی منابع خبری می گویند، وزیر خارجه سوریه در دیداری که با سفیران و یا وابستگان نظامی کشورهای خارجی در دمشق داشت از جمله گفت: ساعت یک و 30 دقیقه بامداد روز پنجشنبه 6 سپتامبر 2007 سه فروند هواپیمای اسرائیلی از فراز آبهای دریای مدیترانه وارد حریم هوائی سوریه شدند و به فاصله 50 کیلومتری از شهر دیرالزور (در شرق سوریه) رسیدند. ولی در این نقطه توسط رادار ضد هوائی سوریه شناسائی شدند. در این لحظه بود که هواپیماهای اسرائیلی چهار فروند موشک به سوی برخی هدفهای زمینی پرتاب کردند، ولی نتوانستند آسیب جانی و یا خسارت مالی برسانند.

روزنامه عرب زبان الحیاة روز گذشته نوشته بود که هواپیماهای اسرائیلی بلافاصله پس از شلیک موشکهای خود، تغییر جهت داده و در حالی که به موازات مرز ترکیه پرواز می کردند، به سرعت از خاک سوریه خارج شدند.

به گفته یک مقام آگاه اروپائی که نخواست نامش برده شود، سخنان مقامات سوری در دیدار با سفیران و وابستگان نظامی کشورهای اروپائی، این پیام را القاء می کند که آنها در نظر ندارند به یک اقدام نظامی علیه اسرائیل دست بزنند.

به گفته آنان، ولید معلم حتی خواستار آن نشد که اتحادیه اروپا علنا اقدام اسرائیل را نکوهش کند. ولی از آنان درخواست کرد که اگر سوریه تصمیم بگیرد به شورای امنیت شکایت برد، از پشتیبانی اروپا برخوردار گردد. سوریه درخواست مشابهی را نیز با روسیه در میان گذاشت.

همزمان خبر رسید دیداری که قرار بود وزیر خارجه سوریه امروز (چهارشنبه 12 سپتامبر 2007) از عربستان سعودی به عمل آورد لغو شده است. قرار بود ولید معلم در این دیدار پیامی از جانب پرزیدنت بشار اسد به پادشاه عربستان تسلیم کند. احتمال می رود که علت لغو دیدار آن باشد که پادشاه عربستان حاضر نشد وزیر خارجه سوریه را به حضور بپذیرد.

منابع خبری می گویند که سوریه از ادامه سکوت اسرائیل در مورد آن چه که سپیده دم روز پنجشنبه (بنا بر ادعای دولت دمشق) در خاک سوریه انجام شده خرسند است و آن را مهم می داند. ولی در عین حال سوریه انتظار دارد که اسرائیل از طریق مسیرهای دیپلماتیک برای دولت سوریه پوزش رسمی بفرستد.

در حالی که کشورهای عرب به طور کامل نسبت به این ماجرا سکوت کرده اند، و این امر نشان تنفر آنها از حزب بعث دمشق و همکاریهای تنگاتنگ آن با جمهوری اسلامی ایران است، دولت کره شمالی روز گذشته (سه شنبه) به دولت تهران پیوست و با انتشار بیانیه شدید اللحنی، اسرائیل را به تجاورکاری علیه دولت دمشق متهم ساخت.

اگر حکومت ایران می تواند ادعا کند که با سوریه پیمان دفاع نظامی دارد، معلوم نیست کره شمالی به چه علت به جهت گیری در این مورد پرداخته است.


روسیه نیز در روزهای اخیر اقدام اسرائیل را نکوهش کرد.

سوریه در یادداشتی که برای سازمان ملل متحد فرستاد نوشت: سکوت متمادی جامعه بین المللی نسبت به عملیات تعرضی مداوم اسرائیل صلح و امنیت منطقه را در معرض خطر قرار می دهد و ممکن است باعث وقوع یک امر فاجعه بار گردد

ماهان همچنان در تحریم




7/9/86

کمیسیون اتحادیه اروپا ، روز گذشته اصلاحیه لیست سیاه شرکتهای هواپیمایی تحریم شده را منتشر کرد.

بر اساس این اصلاحیه ، شرکت ماهان همچنان در صدر جدول جا خوش کرده است.
در این گزارش بر تلاش مقامات سازمان هواپیمایی کشوری ایران برای ایفای وظایف شان در خصوص افزایش ایمنی هوایی و همکاری نزدیک با کمسیون اتحادیه اروپا جهت حصول به این هدف اذعان شده است.
همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده ، تلاش شرکت ماهان برای شناسایی و رفع ریشه ای نواقص ایمنی هوایی کاملا" مشخص و آشکار است اما هنوز نواقص بزرگ و عمده ای وجود دارند که باید برطرف بشوند.
اعضاء کمیسیون اتحادیه اروپا با تایید کمیته ایمنی هوایی ، به اتفاق آراء تصویب نمودن که در شرایط فعلی ، لغو ممنوعیت پروازهای شرکت ایرانی ماهان ار ، زود است.

پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان در حریم هوایی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از شهریور ماه سال جاری ممنوع شده است.


منبع:انجمن هوافضا

عکس روز

 فالکن ۵۰دولت در شرایط سخت روسیه(امتحان استقامت)

iee4ps.jpg

مهرآباد در یک روز سرد زمستانی

نصیحت های یک پدر بزرگ پیر به نوه جوانش

قطعا نظرات شما دوستان یاریگر ما خواهد بود

زمین‌گیر نخواهیم ‌شد







هرچند با تحریم صنعت هوایی ایران، تلاش بسیاری برای رفع مشکلات و موانع صوت گرفته است اما موانعی چون تاخیر پروازها سالها گریبان گیر مشتریان و مسئولین کشور است اما سعید حسامی مدیرعامل هما معتقد است از مجموع کل تاخیرات پروازها تنها ۶۰ درصد آن به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد و مابقی آن مربوط به عوامل برون سازمانی نظیر آب‌وهوا، کنترل ترافیک هوایی، امکانات فرودگاهی و دیگر موارد است. حسامی مدرک دکترا در حمل و نقل دارد و مقالاتی در کنفرانس‌ها از ایشان منتشر شده است.


▪ پرسش‌ مهمی که در افکار عمومی وجود دارد وضعیتی است که شرایط تحریم برای صنعت حمل ونقل هوایی بوجود آورده است. از جنابعالی می‌خواهیم در ابتدا تحلیلی ارائه دهید که این تحریم چه مشکلاتی برای این صنعت به‌وجود آورده و متقابلاً ایران‌ار چه تمهیداتی برای کاهش اثرات آن اندیشیده است؟

ـ حسامی: در ابتدا لازم می‌دانم توضیح کوتاهی درباره اهمیت حمل‌ونقل در جامعه ارائه دهم. حمل و نقل یک عامل مهم در توسعه است. هرچه این صنعت گسترش یابد جوامع با سرعت بیشتری به فناوری برتر دست می‌یابند. به‌طوری‌که نمی‌توان کشوری را در دنیا نام برد که قبل از توسعه حمل‌ونقل، بخش‌های دیگر آن کشور توسعه یافته باشد. حمل‌ونقل پیش‌نیاز و گلوگاه توسعه است و این موضوع هرچند تازه نیست اما کمتر در جامعه ما به آن توجه می‌شود. وقتی جنگی رخ بدهد تنها با وجود یک شبکه ترابری کارآمد است که می‌توان از طریق نظامی بر آن فائق شد. بنابراین همان‌طور که حمل‌ونقل باعث توسعه می‌شود نبود آن و یا نارسایی در شبکه حمل‌ونقل و زیرساخت‌های مناسب مانع توسعه خواهد بود. لذا اگر این موضوع خوب درک شود. متوجه می‌شویم که چرا امریکا حمل‌ونقل هوایی ما را تحریم کرده است.




با وجود آنکه سهم حمل‌ونقل هوایی کشور ما کمتر از ۵ درصد کل سهم حمل‌ونقل است اما همین سهم اندک از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. افرادی چون اساتید دانشگاه، علما و کسانی که در توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اداری جامعه نقش دارند مشتریان ما هستند. بنابراین فشار بر حمل‌ونقل هوایی عاملی بر فشار بر دولت‌ها و حاکمیت‌ها تلقی می‌شود. به‌همین دلیل امریکا کل صنعت حمل‌ونقل هوایی جهان را در انحصار خود درآورده است.
در واقع کمتر صنعتی می‌توان یافت که به این شکل فراگیر در انحصار امریکا باشد. امریکا بعد از انقلاب صنعت هوایی ما را تحت فشار قرار دارد. البته این به آن معنا نیست که تحریم ما را زمین‌گیر کند اما بخش عمده‌ای از نیرو و انرژی‌ ما در راه مقابله با تحریم صرف شده است.
اول اینکه صنعت هوایی به‌گونه‌ای است که هیچ نکته پنهانی ندارد و تمامی اسناد پروازی باید با استانداردها تطبیق کند. اگر شناسنامه جزءجزء هواپیما مشخص نباشد و از ایمنی لازم برخوردار نباشد اجازه پرواز و یا فرود داده نمی‌شود بنابراین باید از ایمنی تمام جزئیات هواپیما مطمئن بود. بخشی از مشکلات تاخیرها ناشی از تحریم است اما نکته مهمی که بعد از انقلاب برای ما اتفاق افتاد این بود که مردم ما فعل «خواستن» را توانستند صرف کنند و برادران ما در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران فعل "خواستن" را نیز صرف کردند.
۲۹ سال از انقلاب گذشته است و هنوز هواپیماهای ما می‌پرند. آیا تحریم وجود خارجی ندارد و یا امریکا مستقیم به ما سرویس می‌دهد؟ خیر، ولی در هرحال تحریم نتوانسته است اثرش را بگذارد. هرچند ما را بسیار اذیت می‌کند و به‌جای اینکه جنسی را مستقیم بخریم باید از طریق واسطه‌ها تهیه کنیم و باید یک ریال را چند ریال بخریم و کار مضاعف انجام دهیم.

از نظر صرفه اقتصادی و جلوگیری بخشی از تاخیرات منطقی این است که هواپیمایی را که حدود ۱۰ سال از عمرش گذشته را کنار بگذاریم و از هواپیماهای جدید استفاده کنیم که متاسفانه شرایط تحریم این امکان را برای کشور فراهم نکرده است، البته باید توجه کرد که از لحاظ امنیتی هیچ تفاوتی بین هواپیما ۱۰ ساله و ۲۰ ساله و یا بیشتر وجود ندارد، اصولاً در صنعت هواپیمایی واژه کلنگی و پیرشدگی معنی ندارد چون در کنترل‌های مختلف تعمیراتی که در سطوح مختلف انجام می‌پذیرد و همه آنها براساس استاندارد است و علاوه بر کنترل‌های چشمی، آزمایش‌های غیرمخرب انجام می‌شود و در چنین وضعیتی تمامی قطعات استفاده شده در هواپیما مورد بازبینی و بازرسی قرار می‌گیرد و براساس استانداردهای مربوطه نسبت به تعویض آن اقدام می‌گردد. ولی همان‌طوریکه گفته شد مجبوریم برای سرخط نگه‌داشتن هواپیما به جای مثلاً ۵ نفر ساعت- روز به طور میانگین چندین برابر بیشتر کار کنیم بنابراین هرچند از نظر ایمنی تفاوتی ندارد اما باید پول و نیروی انسانی مضاعفی صرف خواهد شد.

البته یکی از اشکالات بالا رفتن عمر افزایش تاخیر است در نتیجه مردم هم در برخورد با تاخیر اذیت می‌شوند. البته این بدان معنی نیست که اگر هواپیمایی نو باشد تاخیر ندارد اما یکی از عوامل تاخیر بالا رفتن عمر ناوگان است. پس تحریم وجود دارد و متاسفانه بعضی از کشورها چشم‌بسته پیرو تحریم امریکا هستند و در هرحال علیرغم همه مشکلات سعی می‌کنیم سرویس‌دهی به مردم عزیز را بیشتر کنیم. و آیا این آماری غرورانگیز نیست که شرکت هواپیمایی آلیتالیا در سال ۲۰۰۵ با ۱۸۶ فروند هواپیما، ۲۲ میلیون نفر مسافر جابه‌جا کرده و هما و ایرتورز با حدود ۴۰ فروند هواپیما ۱۰ میلیون نفر مسافر جابه‌جا کرده است؟ یا اینکه پرواز تهران- کاراکاس از طریق دمشق مستقیم انجام می‌شود و از دمشق تا کاراکاس ۱۴ ساعت پرواز انجام می‌دهیم و رکورد این پرواز در ایران شکسته می‌شود. این پرواز اولین پرواز اورآتلانتیک بعد از انقلاب است و شاید بتوان گفت تعداد انگشت شماری ارلاین در دنیا است که علی‌رغم داشتن هواپیمای نو و مدرن چنین سقف پروازی داشته باشد. و این یعنی ایران ار زنده است و تحریم نتوانسته آن را زمین‌گیر کند.




▪ سال گذشته در مجمع بین‌المللی ایکائو سخنرانی داشتید و شاهد بودیم که ایران‌ار برای مقابله با این روش به مجامع بین‌المللی اعتراضاتی داشته است. نتایج تلاش‌های شما به کجا انجامید و آیا سازمان‌هایی غیرانتفاعی و یا انجمن‌های هوایی قادر خواهند بود در این موضوع ما را یاری دهند؟
ـ حسامی: بخشی از فعالیت‌های ما برای مقابله با تحریم، فعالیت‌های بین‌المللی است و از طریق "یاتا" مکاتباتی با دبیرکل آن و جلسات مطبوعاتی داشته‌ایم. در کل با هر وسیله و از هر ابزاری که بتوانیم حرف خود را می‌زنیم. چون امریکا برخلاف پیمان‌نامه۱۹۴۴ شیکاگو که خودش امضا کرده بود، عمل کرده‌اند در این پیمان‌نامه آمده است دولت‌ها نباید در امور حمل‌ونقل غیرنظامی یکدیگر دخالت کنند و حق ندارند مسائل سیاسی را در امور حمل‌ونقل هوایی دخالت دهند. امریکا اولین کشوری است که علی‌رغم تعهد خود، این پیمان‌نامه را نقض کرده و برخلاف شعارهای انسان‌دوستانه فراوانی که می‌دهد عمل کرده است. آیا این عمل، مصداق بارز حرکت ضد بشر در قرن بیست و یکم نیست. درست است تصور کنیم که دولتی به دولت دیگر اجازه ندهد مردمشان – که لزوماً ممکن است ایرانی هم نباشند و چه بسا شهروندان امریکایی و یا اروپایی باشند که به ایران سفر می‌کنند – از حق استفاده از هواپیمای مناسب برخوردار نباشند و افراد مسنی که به فرض به چابهار می‌روند مجبور باشند این مسیر طولانی را با اتوبوس بپیمایند!

▪ آیا این امکان وجود ندارد که از طریق مراکز قضایی بین‌المللی و یا دادگاه لاهه موضوع نقض حقوق ایران پیگیری شود؟
ـ حسامی: ما از طریق "یاتا" اقدام کردیم و البته نتایجی را نیز دربرداشته است از طریق حقوقی هم می‌توان اقدام کرد ولی این کار باید از طریق دولت انجام بگیرد البته ما نیز مکاتبات خود را انجام داده‌ایم که دولت در جریان این اقدامات است.

▪ از صحبت‌های شما چنین استنباط می‌شود که بخشی از تاخیرات پروازی می‌تواند ناشی از شرایط تحریم باشد. با توجه به این موضوع ایران‌ار در مجموع چه سهمی از تاخیرات پروازها را دارد و عملکرد مدیریت جریان ترافیک هوایی کشور چه سهمی از تاخیرات پروازی دارد؟
ـ حسامی: شاخص‌های متعددی برای ارزیابی تاخیر وجود دارد و هیچ ارلاینی در دنیا وجود ندارد که نسبت به تاخیر بی‌تفاوت نباشد. چون اصل کار ما رضایت مردم است و تاخیر، صددرصد این رضایت‌مندی را کاهش می‌دهد. از سویی هیچ تولید‌کننده‌ای نارضایتی مشتریانش را نمی‌خواهد. اما این جا ما یک رسالت سنگین داریم و آن حفاظت از جان مشتریان است. بنده به‌عنوان مسئول جان مردم، علی‌رغم همه زشتی‌ها و تلخی‌های تاخیر، اگر مشکلی برای هواپیما پیش بیاید دستور پرواز نخواهیم داد.





از سویی تاخیر یک مفهوم نهادینه و تعریف شده است و هیچ ارلاینی در دنیا وجود ندارد که تاخیر نداشته باشد حتی ارلاین‌هایی که عمر متوسط هواپیمایی آنها ۲ تا ۳ سال است و از تمام امکانات تخصصی برخوردارند، و ارتباط مستقیم با کارخانه بوئینگ و ارباس دارند، دارای تاخیر هستند. اما متاسفانه در کشور ما رسانه‌ها بیش از اندازه به مسئله تاخیر می‌پردازند.

تاخیر در ارلاین‌ها امر مرسومی است و مردم در دنیا می‌دانند که این امر طبیعی است. در بررسی تاخیر سال ۸۵ با تفکیک عوامل تاخیر درون سازمان (مربوط به ارلاین) و برون سازمانی (کنترل ترافیک هوایی، پلیس، گمرک، هوا و ...) نتایج زیر حاصل شد:
۸/۵۹ درصد این تاخیرات در سال ۸۵ درون سازمان و ۴۰ درصد برون سازمانی است. طبق آماری که بدست آمده است از مجموع کل تاخیرات ۵/۴۵ آن فنی است که هیچ‌وقت صفر نمی‌شود به‌طوریکه اگر فشار تحریم و مشکلات کمتر شود ممکن است این میزان را به حدود ۳۵ درصد کاهش داد.
۲۰ درصد کل تاخیرات در سال ۸۵ مربوط به هوا است. مردم فکر می‌کنند اگر برف و باران بیاید تاخیر بوجود می‌آید در حالیکه ما در هوای برفی نیز پرواز داشته‌ایم. گاهی مواقع هوای مبدأ و مقصد خوب است اما هوای بین مبدأ و مقصد خراب است و نمی‌توان پرواز کرد. و یا اینکه هوا خوب است اما برای خلبان دید کم است. بنابراین در نظر داشته باشید که برای اینکه یک پرواز انجام شود چه فرایند بسیار پیچیده‌ای باید صورت بگیرد.
۵/۳ درصد تاخیرات به کنترل ترافیک هوایی مربوط است بنابراین در مجموع ۷۰ درصد کل تاخیرات مربوط به سه عامل فنی، هوا و ترافیک هوایی است که از دست ما کار زیادی ساخته نیست و در تمام دنیا به همین صورت است.

۳/۱۴ درصد بقیه عوامل مربوط به کیترینگ- بازرگانی- ترانسپورت است و ۷/۱۶ درصد مربوط به بقیه عوامل برون سازمانی مثل بازرسی‌های گمرک و امکانات فرودگاهی و خود مسافران ... است. ما درخصوص تاخیر جلسات منظم و تحلیل‌های روی آن داریم که لحظه به لحظه حرکات هواپیما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مدیران و معاونان ایران‌ار از طریق نرم‌افزار Fleet Watch کوچکترین حرکات را در مجموعه ناوگان مانیتور می‌کنند.
این برنامه در رایانه‌های مدیران وجود دارد نباید ما اینجا روزی ۲۰۰ پرواز انجام می‌دهیم که اگر نظم برقرار نباشد روزی ده‌ها سانحه رخ می‌دهد به‌طوری‌که هیچ سازمانی سیستم و نظم ارلاین‌ها را ندارد.

کارخانه بوئینگ استانداردی تدوین کرده است که باید طبق آن استاندارد عمل کرد بنابراین اگر کارخانه‌ حمایت نکند به هواپیما اجازه پرواز نمی‌دهند از سویی هرلحظه این اطلاعات به روز می‌شود و باید هواپیماها را هماهنگ با این اطلاعات به روز نگه داشت.

این تکنیک و این پیچیدگی در این صنعت وجود دارد و با صراحت اعلام می‌کنم کوچک‌ترین مشکلی در رابطه با ایمنی هواپیما در مجموعه ایران‌ار وجود ندارد.
▪ درحال حاضر ناوگان هواپیمایی هما چه میزان است؟
ـ حسامی: در تاریخ ایران‌ار هیچ‌وقت این تعداد هواپیمای ملکی وجود نداشته است ما الان از لحاظ کمی در بالاترین تعداد ناوگان هستیم هرچند به‌دلیل محدودیت‌ها در بحث بین‌المللی و تحریم باید چراغ خاموش حرکت کنیم اما در حال حاضر مجموعه هما دارای ۳۷ فروند هواپیمای ملکی و ۱۱ فروند هواپیمای استیجاری مجموعاً ۴۸ فروند هواپیما با ۹۵۸۶ صندلی در ناوگان خود دارد. این درحالی است که مجموع هواپیماهای مجموعه هما در مهر ۱۳۸۴ به تعداد ۳۱ فروند (۲۹ فروند ملکی و ۲ فروند اجاره‌ای) با ۶۲۰۲ صندلی بوده است. می‌توان گفت در طی ۲۷ سال بعد از انقلاب سالانه میانگین ۲/۱ فروند هواپیمایی ملکی با میانگین سالانه ۲۳۶ صندلی به ناوگان هما وارد شده ولی از مهر ۱۳۸۴ تاکنون میانگین سالانه ۵/۳ فروند هواپیما و میانگین ۸۲۵ صندلی در سال به ناوگان هما اضافه شده است.


منبع:
مجله صنعت حمل و نقل
انجمن هوافضا

دومین زیردریایی ایرانی به آب انداخته شد

 
امیر دریادارحبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش در این باره گفت: نیروی دریایی از ظرفیت بالایی در ساخت زیردریایی و انواع تجهیزات و ادوات نظامی و دفاعی برخوردار است.
دومین زیردریایی ساخت ایران که از مدرن ترین زیردریایی های جهان محسوب می شود به مناسبت روز نیروی دریایی ( هفتم آذر ) به آب انداخته شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این زیردریایی مدرن به جدیدترین تجهیزات نظامی و امکانات الکترونیکی مجهز است.

طراحی و ساخت این زیر دریایی با همکاری دانشگاههای صنعتی ایران در طول 10 سال انجام شده است و بررسی های کارشناسان نظامی دریایی ایران از برابری توان این زیردریایی با نمونه های خارجی حکایت می کند.

امیر دریادارحبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش در این باره گفت: نیروی دریایی از ظرفیت بالایی در ساخت زیردریایی و انواع تجهیزات و ادوات نظامی و دفاعی برخوردار است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که نیروی دریایی، ناوچه موشک انداز کلاس پیکان ( پیش از انقلاب اسلامی تنها به دست چند کشور غربی ساخته می شد) را بدون هیچ وابستگی در کشور تولید می کند افزود: تولید ناوشکن موج ( جماران ) که شناوری چند منظوره و با توانایی های بالاست یکی دیگر از جلوه های خودکفایی و خودباوری در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش برای دفاع از مرزهای آبی به تجهیزات و ادوات نظامی و دفاعی فراوانی مجهز است که تجهیز شناورهای سطحی و زیرسطحی و پایگاه های خشکی به موشک یکی از این راهبردهای نظامی دفاعی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: برد موشک های کنونی نیروی دریایی نیاز این نیروی دفاعی را در سواحل جنوبی کشور تامین می کند.

امیردریادار سیاری افزود: راهبرد نیروی دریایی، راهبرد دفاعی مبتنی بر بازدارندگی است و نیروی دریایی ایران برای هیچ یک از کشورهای منطقه تهدید نیست و برای دفاع از منافع کشور در برابر هر تعارضی آمادگی کامل دارد.

سقوط شیء عجیب انفجاری از آسمان گرگان

 
با سقوط یک شیء ناشناس از آسمان دودی غلیظ محل حادثه ، فاضل آباد در حومه گرگان ،را فرا گرفت و مردم بومی نیز با نگرانی در محل حادثه جمع شدند


سقوط یک شیء عجیب در استان گلستان نگرانی اهالی را به دنبال داشته است.

 با سقوط یک شیء ناشناس از آسمان دودی غلیظ محل حادثه ، فاضل آباد در حومه گرگان ،را فرا گرفت و مردم بومی نیز با نگرانی در محل حادثه جمع شدند.

این در حالی است که ماهیت این شیء که بعد از سقوط، صدای انفجار مهیبی را به همراه داشت، هنوز مشخص نیست.

یک مقام نزدیک به استانداری گلستان در این رابطه گفت: ماهیت شیء تحت بررسی است اما بررسی های اولیه نشان می دهد که این شیء باک بنزین یک هواپیمای سنگین بوده که احتمالا در حال پروازیک هواپیما رها شده است ولی از هواپیما خبری نیست!!

نظر وبلاگ:این واقعه و وقایع شبیه به آن را باید بسیار مهم دانست و به سادگی از آن نگذشت.همه ما میدانیم ایران به بزرگراهی برای هواپیماهای جاسوسی و... آمریکا و انگلیس و اسرائیل تبدیل شده و دائما در کشور در حال پرواز و کنترل هستند ولیکن حضور آنها در استان گلستان کمی مشکوک به نظر می آید

واکنش های عاشورایی

واکنش صهیونیست‌ها به تولید موشک‌عاشورا

خبر تولید موشک عاشورا در صدر اخبار خبرگزاری‌های صهیونیستی خبر تولید موشک‌ عاشورا با طول برد دو هزار کیلومتر در صدر اخبار خبرگزاری‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

به گزارش شبکه خبر دانشجو،  خبرگزاری صهیونیستی «ایزرائیل نشنال نیوز»، سخنان مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در روز سه شنبه ۶ آذر ماه در گردهمایی بسیجیان وزارت دفاع را چنین نقل قول کرد: وزیر دفاع ایران اعلام کرد، نظامیان این کشور دومین موشک با قابلیت اصابت به اسرائیل را ساخته‌اند.

اما واکنش روس ها

این خبرگزاری ادامه داد: این موشک که عاشورا نامیده می شود دو هزار کیلومتر طول برد دارد، اما مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع ایران در مورد تفاوت‌های این موشک با شهاب 3 که همین طول برد را دارد، توضیحی نداده است. این خبرگزاری همچنین از پیوستن زیردریایی ساخت ایران به ناوگان کشتیرانی در روز چهارشنبه ۷ آذر ماه خبر داد.

ژنرال "یوگنی بارادونوف" فرمانده اسبق هنگ 33-م موشکی روسیه امروز به «نووستی» اطلاع داد که پدید آمدن موشک های بالستیکی با برد 2 هزار کیلومتر در ایران دلیلی دیگری است که روسیه باید از معاهده نابود سازی موشک های برد متوسط و نزدیک به طور یکجانبه و یا با آمریکا خارج شود.

هنگ 33-م موشکی برای اولین بار در شوروی سابق در سال 1977 با موشک های بالستیکی برد متوسط "پیونر" به حالت کشیک نظامی درآمد.

بدین ترتیب ژنرال روسی اعلامیه "مصطفی محمد نجار" وزیر دفاع ایران را در باره ایجاد موشک های با برد 2 هزار کیلومتری در ایران تفسیر نمود.

وی گفت: "بروز موشک هایی با برد 2 هزار کیلومتری در ایران حاکی از آنست که روند ایجاد موشک های بالستیک برد متوسط توسط همسایگان روسیه به طور گسترده در حال انجام است. به همین خاطر ما برای تامین امنیت خود به چنین موشک هایی نیازداریم ".

وی معتقد است که روسیه می تواند طی یکی-دو سال تولید موشک های برد متوسط را احیا کند. ژنرال بارادونوف گفت: "اسناد مربوطه موشکی باقی مانده و ما فناوری های آن را در اختیار داریم. انستیتوی فنون حرارتی مسکو که قبلا موشک های پیونر را تولید می کرد(در حال حاضر همه آنها نابود شده اند) و هم اکنون مجموعه های زمینی سیار "توپول-ام" بی نظیر در دنیا را تولید می کند ، می تواند به راحتی از عهده این کار بر آید".


در پایان سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز نسبت به این خبر واکنش داده و نگرانی خود و کشورش را اعلام داشته است

نظر وبلاگ:ما نیز نگرانی خود را از ساخت موشک ها و بمب های نسل جدید در فرانسه و اسرائیل و روسیه اعلام داشته و میگوییم خطر موشک ایران به مراتب کمتر از بمب های هسته ای آنها است

تونل باد مافوق صوت ایران در دنیا منحصر به فرد است

 

مسئول هسته هوافضا بسیج جامعه مهندسی لرستان و عضو گروه تحقیقاتی طراحی و ساخت تونل باد مافوق صوت، طراحی این تونل باد توسط مهندسین بسیجی ایرانی را منحصر به فرد خواند.

مهدی رحیمی با تشریح مراحل طراحی و ساخت تونل باد مافوق صوت در ایران اظهار داشت: قبل از تولید انبوه یک وسیله پروازی اعم از موشک و هواپیما باید سه مرحله طراحی ، آزمایشات تونل باد و مرحله پروازی آن صورت گیرد .

کارشناس ارشد مهندسی هوافضا و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین ادامه داد : با توجه به اینکه در کشور امکانات لازم برای تست وسایل پروازی وجود نداشت انجام این تست باید در یکی از کشورهای دارای این تکنولوژی انجام می شد که این امر علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین به کشور باعث لو رفتن اطلاعات وسیله پروازی می شد.

رحیمی اذعان داشت : با این اوصاف باید این وسیله در داخل کشور طراحی و ساخته می شد که در این راستا گروهی از مهندسین بسیجی در سال 72 با هدف اجتناب از وابستگی ها به بیگانگان، اعتلای علمی کشور، جلوگیری از خروج بی رویه ارز، کاهش هزینه های آزمایش اجسام پرنده و محفوظ نگه داشتن اطلاعات نظامی و تولید علم فعالیت خود را آغاز کرد.

مسئول هسته هوافضا بسیج جامعه مهندسی لرستان با اشاره به اینکه بالاخره تلاش های مهندسین بسیجی ثمر داد و تونل باد مافوق صوت توسط این بسیجیان ساخته شد اضافه کرد: علاوه بر ساخت تونل باد، آزمایشگاه و مرکز تحقیقاتی وسایل پروازی نیز در کشور راه اندازی شد که در نوع خود در دنیا منحصر به فرد است.

به گفته وی تونل باد مافوق صوت برای تست موشک ها و سایر وسایل پرنده استفاده می شود.

رحیمی با بیان اینکه پیش از این تنها کشورهای بلوک پیشرفته دنیا طراحی، ساخت و آزمایشات تونل های باد مادون صوت ، مافوق صوت و ماوراء صوت را در انحصار خود قرار داده بودند، تصریح کرد: هم اکنون کشور ما در راستای خودکفایی و با تلاش مهندسین بسیجی دارای این تکنولوژی پیشرفته و به روز است .

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین با انتقاد از کمبود امکانات علمی و فنی در لرستان برای کارهای تحقیقاتی و صنعتی گفت: این کمبودها باعث شده که اغلب طرح های تحقیقاتی دانشگاه ها منجر به تولید وسیله خاصی نشود.

مهنس بسیجی مهدی رحیمی تاکنون در بیش از 70 پروژه و طرح تحقیقاتی به عنوان مجری و همکار شرکت داشته و همچنین پنج مقاله را در کنفرانس های بین المللی ارائه کرده است.