مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

وضعیت نامعلوم خروج توپولف ها از ایران

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: طی جلسات مشترکی که کمیسیون امنیت ملی و عمران مجلس شورای اسلامی داشتند، اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مخالفت خود را با حذف ناگهانی هواپیماهای توپولف 154 اعلام کردند.

محمد رضا ملکشاهی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار موج، بابیان این که هواپیماهای توپولف درصد زیادی از ناوگان هوایی ایران را تشکیل می دهند، خاطرنشان ساخت: تصمیم عجولانه سازمان هواپیمایی موجب خواهد شد که سازمان برای جا به جایی مسافرین با مشکلات عدیده ای مواجه شود.
وی با بیان این مطلب که استاندارد ها و محور عملکردها و رویکرد سازمان هواپیمایی کشور باید مطابق با استاندارد های تعریف شده سازمان ایکائو باشد، یادآور شد: در رابطه با تعیین استانداردها اگر بحث در مورد قابلیت های هواپیماست که توسط کارشناسان سازمان هواپیمایی باید تطبیق داده شود و اگر بحث در مورد فرودگاه هاست که باید براساس قوانین تدوین شده ایکائو عمل شود و در خصوص گواهینامه های پروازی در مورد به روز شدن دستگاه های ناوبری و کمک ناوبری اقدامات لازم صورت گیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس رعایت، دقت و سرعت عمل با محوریت قوانین را در سازمان هواپیمایی ایران از انتظارات اصلی نمایندگان مجلس در این سازمان اعلام کرد و افزود: به منظور ارتقاء سطح ایمنی در سیستم هوایی ایران هم اکنون از دولت و مجلس هم انتظار دارم که حمایتشان برای ارتقاء ایمنی و توسعه همه جانبه حمل و نقل هوایی استمرار بخشند تا علیرغم محدودیت ها بتوانیم از توان تخصصی داخل به خوبی بهره گیریم.

حوادث و سوانح هوایی به روایت آمار

سایت اطلاعات حوادث پروازی اقدام به جمع آوری اطلاعات درباره حوادث و سوانح هوایی از دهه 1950 تاکنون کرده که بنا به موضوع آن دسته بندی شده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی» به نقل از تلگراف، در اطلاعات یادشده و آمار و ارقام به دست آمده، به مواردی اشاره شده که به پیشگیری از سوانح بیشتر کمک میکند.

یادآور میشود، اطلاعات ارائه شده در زیر مبتنی بر دادههای حوادث رخ داده در گذشته است و نباید برای پیش بینی حوادث آینده از آنها استفاده شود.

1. شرکتهای هواپیمایی امن



بر اساس اعلام سایت اطلاعات حوادث پروازی تا سال 2009 دست کم 101 شرکت هواپیمایی تا کنون هیچ حادثه منجر به مرگ مسافران را تجربه نکرده اند. از جمله مهمترین این شرکتها عبارتند از EasyJet، Monarch، Ryanair و Virgin Atlantic.

2. شرکتهای ممنوعه



اتحادیه اروپا صدها شرکت هواپیمایی را از پرواز هواپیماهایشان در حریم هوایی این اتحادیه ممنوع کرده است. از جمله این شرکتها میتوان به شرکت آریانا افغان؛ Siem Reap Airways؛ Swaziland Airlink و Zambezi Airlines اشاره کرد.
18 شرکت هوایی آنگولا، 9 شرکت از بنین، 38 شرکت کنگو، 9 شرکت گینه استوائی، 47 شرکت اندونزی، 56 شرکت قزاقستان، 18 شرکت از قزقیزستان، 6 شرکت از گابون، 47 شرکت از فیلیپین، 10 شرکت از سائوتومه و پرینسیپ؛ 7 شرکت از سیرالئون و 13 شرکت از سودان اجازه پرواز هواپیماهایشان در حریم هوایی اروپا را ندارند.

3. زمان وقوع حوادث


روی باند: 12%
هنگام جدا شدن از باند: 12%
ارتفاع گیری اولیه: 8%
رسیدن به اوج پرواز: 10%
حرکت در ارتفاع: 8%
کاهش ارتفاع: 4%
حرکت اولیه به سمت باند:10%
حرکت نهایی به سمت باند: 11%
فرود: 25%


4. علت حوادث هوایی



وقتی اژده های زرد طلوع می کند!

 جنگنده J-15 چین نمی تواند رقیبی برای "سوخوی-33" روسیه باشد
جنگنده چینی J-15 نمی تواند در بازارهای خارجی با مشابه روسی خود یعنی "سوخوی-33" به خاطر پارامترهای نه چندان مناسب آن رقابت کند. این مطلب را "ایگور کاراتچنکو" مدیر مرکز تحلیلی معاملات تسلیحاتی بین المللی اطلاع داد.
چین کار ساخت جنگنده عرشه ای را با نمونه برداری از "سوخوی-33- ت10 کا" که پنج سال پیش از اوکراین خریداری کرده است، آغاز نمود. رسانه های خارجی از آغاز پروازهای آزمایشی این جنگنده خبر می دهند.
"ت-10 کا" یکی از اولین نمونه های "سوخوی-33" بود که در چارچوب برنامه تحقیقاتی و تدارک تولید آن ساخته شد. این کارشناس توضیح داد که به همین خاطر طراحی آن نواقص زیادی دارد که متعاقبا در روسیه رفع شدند.
مدیر مرکز تحلیلی معاملات تسلیحاتی بین المللی تاکید کرد که اخبار رسانه های گروهی مبنی بر اینکه کارشناسان چینی توانسته اند مشکل مکانیزم جمع شدن بال های این جنگنده را حل کنند، بعید است که حقیقت داشته باشد.

Su-33 D Flanker K

Shenyang J-15


به اعتقاد کارشناسان، تولید موتور جنگنده های عرشه ای نیز یکی از مسائل فنی بسیار دشوار است. تولید موتورهای جنگنده ها در کل یکی از نقاط ضعف صنایع چین است. تاکنون چین نتوانسته که موتور کاملی برای جنگنده های زمینی بسازد به همین خاطر آنها را از روسیه خریداری می کند. کاراتچنکو در اینجا اشاره کرد که حال گفتنی است که تولید موتور جنگنده های عرشه ای مسئله دشوار تری است.
چین به جنگنده های عرشه ای مشابه "سوخوی-33" به خاطر برنامه احداث ناوهای هواپیمابر نیاز دارد.
پکن مذاکرات خرید "سوخوی-33" را چند سال پیش با روسیه آغاز کرد. به موازات این مذاکرات طولانی چین به طور جدی بر روی ساخت مشابه "سوخوی-33" که قرار است برای ناوهای هواپیمابر آتی در نظر گرفته شوند، کار می کند.
چین بیش از 20 سال است که بر روی پروژه ناوهواپیمابر ملی خود کار می کند. به همین خاط پکن جهت مطالعه و فراگیری تجارب ساخت آن چند ناو از گردونه خارج شده برخی از کشور از جمله ناو "ملبورن" استرالیا در سال 1994 و ناوهای هواپیمابر سنگین کلاس "واریاگ"، "مینسک" و "کییف" شوروی سابق را خریداری کرده است.
کاراتچنکو گفت: "پکن برای تولید ناوهای هواپیمابر خود نیاز دارد که چندین مسئله مهم فنی مربوط به تامین چندین سیستم ناوبری و تسلیحاتی آنها را حل کند. در ضمن چین برای تامین بخشی از قطعات به احتمال قوی نیاز دارد که به روسیه و یا اوکراین مراجعه کند".

بر اساس پیشبینی مرکز تحلیلی معاملات تسلیحاتی بین المللی، چین تا سال 2020 قصد دارد که از چهار تا شش فروند ناو هواپیمابر تولید کند. یگان های متشکل از این ناوها قرار است که در دریاهای جنوبی و شرقی چین مستقر شوند.

ریا نووستی

برخورد ۷۴۷ هما با تانکر در عربستان

 

 

 

 

 

دوستان عزیز در خصوص جزئیات این حادثه تاکنون اطلاعاتی درج نگردیده و تنها این عکس ها هستند که بروز این حادثه را تائید می کنند. عکس های مذکور نیز توسط دوست خوبمان جناب داودیان در انجمن هوافضا قرار گرفته است. پیگیر جزئیات این حادثه خواهیم بود.