مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

برنامه مخفیانه هند برای ساخت زیردریایی هسته ای

پس از همکاری های هسته ای میان هند و آمریکا و تلاش دهلی نو برای پایان دادن به تحریم های گروه تامین کنندگان سوخت هسته ای ( NSG ) علیه خود، اکنون خبر می رسد که هند به طور مخفیانه درصدد ساخت زیردریایی هسته ای برآمده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه گاردین، با آنکه هند برنامه خود برای ساخت سلاح های هسته ای از جمله زیردریایی هسته ای را به مدت 30 سال مخفی نگه داشته بود، اما یکی از دانشمندان هسته ای این کشور این خبر را تایید کرده که پروژه در دست اقدام در تاسیسات هسته ای "کالپاکام" در نزدیکی "چنای" مربوط به ساخت یک راکتور هسته ای با سوخت اورانیوم غنی شده است که از آن برای ساخت اولین زیردریایی هسته ای هند استفاده خواهد شد.

این دانشمند هسته ای که در یک جلسه سخنرانی درباره همکاری هسته ای واشنگتن و دهلی نو، در بمبئی سخن می گفت، در ادامه افزود  : پس از چند سال سکوت، مخفی ترین برنامه نظامی کشور که نام ATV ( وسیله ای مجهز به فناوری پیشرفته ) را بر آن گذشته اند و مربوط به ساخت زیردریایی هسته ای است، در مراحل پایانی خود قرار دارد و سال آینده میلادی اولین زیر دریایی هسته ای هند به آب انداخته می شود.

به گفته این مقام هندی، این زیردریایی در سال 2009 وارد نیروی دریایی هند می شود.

این کارشناس هسته ای همچنین اعلام کرد : دانشمندان و تکنسین های هندی قادر به ساخت راکتورهای آب سبک هستند و در حال حاضر ما مشغول تولید این راکتورها در کالپاکام در جنوب هند هستیم تا از آنها در ساخت زیردریای هسته ای استفاده کنیم ؛ راکتورهای آب سبک که معمولا برای تولید بخار آب برای حرکت توربین ها و تولید انرژی در این توربین ها استفاده می شود از لحاظ ایمنی در سطح بالایی بوده و در نتیجه استفاده از آنها در زیردریایی ها اقدام مناسبی است.      

  

نیروی دریایی ارتش به قابلیت بالایی در ساخت ناوچه و شناور رسید

 

خبرگزاری فارس: فرمانده کل نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی و صنایع شهید تمجیدی به قابلیت بالایی در ساخت ناوچه و شناورها رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حبیب الله سیاری امروز در مراسم معارفه فرمانده ارشد منطقه چهارم نیروی دریایی، دفاع از مرزهای آبی شمال کشور را جزو وظایف منطقه چهارم نیروی دریایی دانست و افزود: ما قصد تجاوز و حمله به هیچ کشوری را نداریم، اما برای دفاع از مرزهای کشور خود همیشه آماده هستیم.
وی در مورد ساخت شناورهای مختلف در صنایع دریایی شهید تمجیدی انزلی اظهار داشت: ساخت ناوچه به دست نیروهای ایرانی برای کشور یک افتخار بزرگ و با تلاش همه مسئولان نیروی دریایی، صنایع شهید تمجیدی به قابلیت بالایی در ساخت ناوچه و شناورها رسیده است.
سیاری برحفظ ارتقای توان سازندگی، عملیاتی و بازدارندگی منطقه تاکید کرد.
در این مراسم، سیدمحمود موسوی به عنوان فرمانده جدید منطقه چهارم نیروی دریایی معرفی و از زحمات 3 ساله دریادار محسن بهزادفر قدردانی شد.

اعتراض ترکیه به اسرائیل به خاطر تجاوز

ترکیه به سبب پیدا شدن مخزن سوخت هواپیماهای اسراییلی در نزدیکی مرزهای خود با سوریه، به این رژیم اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، این اعتراض پس از آن صورت گرفت که هواپیماهای اسرائیلی حریم هوایی سوریه را نقض کردند.

طی یکی دو روز گذشته تلویزیون ترکیه با انتشار تصاویری اعلام کرد که هواپیماهای اسرائیلی مخزن های سوخت خود را در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه رها کرده اند.

درپی این ماجرا روز شنبه سفیر رژیم اسرائیل در آنکارا به وزارت خارجه این کشور فراخوانده شد.

به نوشته رسانه های رژیم صهیونیستی اگر این مسئله صحت داشته باشد این اولین اثر برجای گذاشته از نقض حریم هوایی سوریه به وسیله جنگنده ای رژیم اسرائیل خواهد بود.

جنگنده های ارتش رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب گذشته با ورود به حریم هوایی سوریه، حاکمیت این کشور را نقض کردند و سخنگوی نظامی ارتش سوریه گفت که این جنگنده ها از سمت دریای مدیترانه وارد حریم هوایی سوریه شده و دیوار صوتی را بر بالای مناطقی از خاک این کشور شکستند.

و اما ماجرای خرید توپولف های جدید



گفت وگو با مدیر عامل شرکت ایران ایرتور


در سال ،۱۳۷۱ دولت وقت جمهورى اسلامى ایران تصمیم گرفت براى مقابله با تحریم هاى اعمال شده از سوى آمریکا، سیاست نگاه به شرق را براى تجهیز ناوگان حمل و نقل هوایى کشور، دنبال کند. ورود توپولف هاى ۱۵۴ نخستین گام در این زمینه بود. اقدام دیگر ایران، انعقاد خرید نوع پیشرفته توپولف بود که در ۳۱ مرداد سال جارى و در حاشیه نمایشگاه هوایى ماکس ۲۰۰۷ در مسکو و با حضور وزیران راه و ترابرى ایران و روسیه بین شرکت ایران ایرتور و ایلوشن فاینانس به امضا رسید و قرار شد ۵ فروند توپولف ۲۰۴ تحویل ایران شود. توپولف ۲۰۴ در سال ۱۹۹۵ میلادى براى رقابت با شرکت بوئینگ طراحى و ساخته شد ولى به دلیل مصرف بالاى سوخت و برخى مشکلات دیگر ۲ سال پس از ساخت، روس ها اقدام به بهسازى موتور این هواپیما کردند. درباره چرایى و چگونگى انعقاد این قرارداد با صادقى مدیر عامل شرکت ایران ایرتور به گفت وگو نشستیم که در پى مى آید.

آقاى صادقى، موضوع خرید ۵ فروند توپولف از روسیه چند سال است که در رسانه هاى کشور مطرح است، آیا اقدام شما براى خرید هواپیما از روسیه در قالب قرارداد دیگرى است؟
به غیر از قرارداد فعلى که براى خرید ۵ فروند توپولف ۲۰۴ با کشور روسیه منعقد شده است، من قرارداد دیگرى را براى خرید هواپیماى نو سراغ ندارم. البته بحث خرید هواپیماى نو از کشور روسیه به دهه ۷۰ برمى گردد که براى این کار مطالعاتى درباره هواپیماهاى مسافرى روسى صورت گرفت و به طور رسمى از اواسط سال گذشته شرکت ایران ایرتور از سوى مقام هاى بلندپایه کشور مأموریت پیدا کرد، بررسى هاى تخصصى خود را در این زمینه شروع کند.پس از به نتیجه رسیدن کارگروه هاى متخصص در زمینه مسائل حقوقى و فنى، قرارداد خرید ۵ فروند توپولف ۲۰۴ در ۳۰ مرداد ماه سال جارى و با حضور وزیران راه و ترابرى دو کشور میان شرکت ایران ایرتور و ایلوشن فاینانس به امضا رسید.
چرا مأموریت خرید برعهده ایران ایرتور گذاشته شد؟
به دلیل این که اعتبار خرید این هواپیماها از طریق دولت تأمین شده، طبیعى است که یک شرکت دولتى باید این کار را انجام مى داد و ایران ایرتور که یک شرکت صددرصد دولتى است مأمور این کار شد.البته همان طورى که اشاره شد، موضوع تجهیز ناوگان هوایى کشور به وسیله هواپیماهاى شرقى به ۱۵ سال پیش برمى گردد. در سال ،۷۱ پس از دوران طولانى تحریم ایران و با توجه به تقاضاى داخلى براى مسافرت با خطوط هوایى، دولت وقت تصمیم گرفت براى تأمین نیازهاى داخلى سیاست نگاه به شرق را دنبال کند. ولى به دلیل این که هواپیمایى جمهورى اسلامى ایران داراى ساختار غربى بود، تصمیم گرفته شد، شرکت دولتى دیگرى این کار را انجام دهد که نخستین قدم آن با اجاره توپولف هاى ۱۵۴ از سوى ایران ایرتور برداشته شد.
در آن زمان مشهد مقدس به عنوان پایگاه اصلى براى استفاده از هواپیماهاى روسى در نظر گرفته شد که پس از پاسخگویى این نوع از هواپیما در امر جابجا یى مسافر استفاده از توپولف در سایر نقاط کشور، گسترش یافت و هم اکنون ایران ایرتور توانسته با استفاده از این هواپیماها، ۲۵ درصد از شبکه حمل و نقل داخلى کشور را به خود اختصاص دهد.
با توجه به این که توپولف سابقه چندان مطلوبى در ذهن مردم ما ندارد، چرا این هواپیما را براى خرید انتخاب کردید؟
به طور مشخص از سال ۷۱ تاکنون از هواپیماهاى توپولف در خطوط هوایى کشور استفاده مى شود و این نوع از هواپیما توانسته نقش مؤثرى در حمل و نقل هوایى ایران داشته باشد. شرکت ایران ایرتور به عنوان یکى از شرکت هاى فعال در زمینه حمل و نقل هوایى در حال حاضر ۱۱ فروند هواپیما دارد که از این تعداد ۹ فروند آن توپولف ۱۵۴ است و دو فروند ایرباس۳۰۰-A ملکى است و همان طورى که گفته شد سهم ۲۵ درصدى از شبکه حمل و نقل داخلى کشور با کمک این هواپیماها امکان پذیر شده است. متأسفانه برخى از نظرات غیرکارشناسى عنوان کرده اند که توپولف داراى ایمنى نیست.
در حالى که هر هواپیمایى که قادر است اجازه پرواز اخذ کند با ایمنى همراه است. درباره برخى از مشکلات هواپیماهاى توپولف باید بگویم این مشکلات به ایمنى هواپیما ارتباطى ندارد و تنها ممکن است درجه بندى هواپیما را از لحاظ اقتصادى بودن کاهش دهد.
آیا موتور توپولف۲۰۴ با شرایط آب و هوایى ایران سازگارى دارد؟
موتور توپولف ۲۰۴ موتور بسیار قوى و کارآیى است که از نوع پیشرفته و اصلاح شده آن محسوب مى شود که منطبق با شرایط آب و هوایى کشور ماست.
یعنى موتور این هواپیما براساس سفارش شما طراحى شده است؟
طراحى این موتورها براساس سفارش ما نبوده، بلکه براساس انتخاب ما بوده است. بابررسى هایى که روى موتور و در مجموع کل هواپیما انجام دادیم مشخص شد که موتور اصلاح شده این هواپیما از نوع پیشرفته است که نسبت به موتور اولیه آن از قابلیت بسیار بالاترى برخوردار است. همچنین مصرف سوخت این موتور به مراتب از موتور اولیه توپولف ۲۰۴ کمتر است. براساس قرارداد هم قرار است موتور جدید روى هواپیماها نصب و به ما تحویل شود.
مصرف سوخت توپولف۲۰۴ چقدر است؟
میزان سوخت مصرفى موتور ۲۰۴ با ۳‎/۶ تن در هر ساعت با استانداردهاى بین المللى مطابقت دارد.
گفته مى شود بخش بهینه سازى مصرف سوخت موتور توپولف ۲۰۴ از سوى یک شرکت آمریکایى انجام شده است، این موضوع صحت دارد؟
آنچه براى ما مهم است این است که فروشنده تمام شرایط ما را پذیرفته و براساس قرارداد متعهد شده است از این نوع موتورهاى پیشرفته استفاده کند.
به نظر شما، مشارکت آمریکا در اصلاح موتور ۲۰۴ در مسأله تحریم اثر نمى گذارد؟
مشارکت آمریکا در اصلاح موتور ۲۰۴ بدین معنا نیست که روسیه محتاج غربى هاست. کشور روسیه صاحب تکنولوژى است و این کار در قالب همکارى هاى فنى و اقتصادى این کشور با کشورهاى دیگر صورت گرفته است. از طرفى روسیه از نظر سیاست هاى بین المللى داراى سیاست مستقلى است و اساساً این موتور متعلق به روسیه است نه آمریکا.
قیمت این هواپیماها چقدر است؟
قیمت هواپیما براساس خواست مشترى تعیین مى شود و این که چه امکاناتى را درخواست کند. در مجموع با توجه به قابلیت هاى مناسب این هواپیما مبلغ کل قرارداد به ۲۰۰ میلیون دلار مى رسد که ممکن است با توجه به آپشن هاى مختلف تغییر کند.
قیمت توپولف ۲۰۴ در مقایسه با موارد مشابه چگونه است؟
به نسبت هواپیماهاى غربى، توپولف ،۲۰۴ قیمت مناسبى دارد و براساس شرایط خرید این هواپیما، بسیار مناسب است.
زمان بندى تحویل این هواپیماها از شرکت روسى به چه صورتى است؟
طبق قرارداد و با توجه به موافقت هاى انجام شده ۱۸ ماه پس از امضاى قرارداد نخستین فروند از این هواپیماها را تحویل مى گیریم و هر یک ماه یک فروند تحویل ایران مى شود.
در چه مسیرهایى قرار است از توپولف ۲۰۴ استفاده شود؟
توپولف ۲۰۴ جزو هواپیماهاى میان برد است که بیشتر مناسب پرواز در مسیرهاى داخلى بالاى ۱‎/۵ ساعت است ولى با توجه به ظرفیت بالاى این هواپیما و براى استفاده بهینه و اقتصادى تر از آن مى شود در مسیرهاى طولانى تر نیز استفاده کرد.
توپولف ۲۰۴ قابلیت حمل چند مسافر را دارد؟
صندلى هاى این هواپیما تا ۲۱۰ صندلى قابل افزایش است.
استاندارد آنها چند صندلى است؟
این بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد. اگر بخواهیم از این هواپیما به شکل دو کلاس استفاده کنیم طبیعى است که تعداد صندلى کاهش مى یابد ولى اقتصادى ترین تعداد صندلى همان ۲۱۰ صندلى است که از حداکثر ظرفیت آن استفاده مى شود.
نحوه پرداخت مبلغ قرارداد، چگونه پیش بینى شده است؟
پرداخت اولیه ۲۰ درصد از کل مبلغ قرارداد را شامل مى شود که پس از اخذ تضمین بانکى از شرکت روسى که از سوى یک بانک معتبر روسى انجام مى شود، پرداخت خواهد شد. مابقى مبلغ قرارداد هم در زمان قرارداد و براساس پیش بینى هاى صورت گرفته در قبال دریافت ضمانت بانکى و در چند مرحله پرداخت مى شود.
براى پیش پرداخت یا اقساط مشکلى ندارید؟
با پیش بینى هاى انجام شده و تأمین اعتبارى که از طرف دولت صورت گرفته و هم اکنون آماده است، بلافاصله پس از اخذ تضمین بانکى، پرداخت انجام مى شود.
براى تأخیر احتمالى در تحویل هواپیماها، چه پیش بینى شده است؟
در قرارداد امضا شده براى هر روز تأخیر در تحویل، جریمه هایى در نظر گرفته شده است که به صورت تصاعدى افزایش پیدا مى کند. البته ما هم در خصوص عدم پرداخت به موقع هزینه ها که زمان بندى مشخصى دارد، متحمل جریمه خواهیم شد. در واقع این تعهدات براى دوطرف لحاظ شده است.
شرکت روسى، چه تعهداتى درباره خدمات پس از فروش دارد؟
این قرارداد شامل قراردادهاى خدمات پس از فروش و پشتیبانى هم مى شود و شرکت سازنده موظف است این خدمات را طبق قرارداد ارائه کند. در این زمینه پیش بینى هاى لازم انجام شده است و جاى نگرانى نیست.
بزرگترین حسن توپولف ۲۰۴ را در چه مى بینید؟


با توجه به این که این هواپیما در گذشته در آسمان ایران آزمایش شده، تأیید هاى لازم را براى پروانه داراست. وقتى از مزایاى هواپیما صحبت مى کنیم، باید در قالب مسائل اقتصادى آن را بررسى کنیم. 204 به طور کلى هواپیماى ایمنى است و با توجه به نوع استفاده اى که قرار است از آن شود، براى کشور ما هواپیماى مناسبى است.
اقتصادى هم هست؟
در شرایطى که با آن روبه رو هستیم اگر نگوییم کاملاً اقتصادى است، مى توان گفت اقتصادى است.
در حقیقت تحریم ها موجب شد به سمت خرید این هواپیما بروید؟
بخشى از آن مربوط به تحریم هاست و بخش دیگر مربوط به استفاده از تکنولوژى شرقى است.
با توجه به تحریم هاى آمریکا، آیا جایگزین دیگرى براى خرید هواپیما داریم؟
براى خرید هواپیماى نو، نه. ما به علت شرایط تحریم جایگزین دیگرى نداریم زیرا هواپیماى غربى یا به طور مستقیم متعلق به آمریکاست یا این کشور در ساخت آن مشارکت دارد.
اما درباره خرید هواپیماهاى دست دوم، این کار غیرممکن نیست و همان طورى که شاهد بوده ایم در سال هاى گذشته موارد زیادى هواپیماى دست دوم خریدارى شده است.
در شرق به جز روسیه، کشور دیگرى تکنولوژى ساخت هواپیماى مسافرى دارد؟
به آن شکلى که خواسته هاى ما را تأمین کند، وجود ندارد.
هواپیماهاى ساخت داخل چطور؟
ما قرارداد خرید ۱۰ فروند هواپیماى ایران ۱۴۰ را منعقد کرده ایم که این هواپیماها به طور کامل ساخت داخل هستند و امیدواریم شرایطى را که براى مسائل فنى آن درنظر گرفته ایم، از سوى شرکت سازنده تأمین شود تا بتوانیم پس از تأیید شرایط فنى و نیز تأیید سازمان هواپیمایى کشورى، در آینده از هواپیماهاى داخلى نیز استفاده کنیم.
با این روند، تا چند سال آینده ناوگان هوایى کشور ما عمدتاً از هواپیماهاى شرقى تشکیل شده است؟
این موضوع بستگى به سیاست ها و روابط تجارى و سیاسى ایران با سایر کشورها دارد. در صورتى که شرایط فعلى ادامه یابد و تحریم ها همچنان پابرجا باشد، به سمت هواپیماهاى شرقى خواهیم رفت ولى اگر شرایط بین المللى به گونه دیگرى تغییر کند، به طور مسلم قدرت انتخاب ما براى نوع هواپیما و نوع ساخت بیشتر خواهد شد.
در حال حاضر چند درصد ناوگان شبکه هوایى کشور را هواپیماهاى روسى تشکیل مى دهند؟
در بخش غیرنظامى، هواپیماهاى روسى حدود ۲۵ درصد شبکه داخلى کشور را پوشش مى دهند.
چرا سایر کشورهاى شرقى ناوگان خود را با محصولات روسى تجهیز نمى کنند؟
ناوگان هوایى روسیه در بخش غیرنظامى نتوانسته با رقباى غربى خود نظیر بوئینگ و ایرباس رقابت کند. این مسأله در کنار بالا بودن قدرت انتخاب سایر کشورهاى شرقى موجب شده است تا هواپیماهاى روسى سهم بالایى در ناوگان این کشورها نداشته باشد.
جایگاه روسیه در صنعت حمل و نقل هوایى دنیا چگونه است؟
نظر دادن در این خصوص کار دشوارى است. ولى با توجه به آشنایى که با صنعت هوایى روسیه وجود دارد، باید بگویم روس ها براى جبران کاستى هاى گذشته خود، در چند سال اخیر سرمایه گذارى هاى بسیارى در این زمینه انجام داده اند که با توجه به توانمندى هایى که در این کشور وجود دارد توسعه در این بخش کار دشوارى نخواهد بود و در دهه هاى آینده شاهد جهش این کشور در صنعت حمل و نقل هوایى خواهیم بود.
برنامه هاى آتى کشور براى خرید هواپیماهاى شرقى چیست؟
خرید هواپیما باید براساس برنامه ریزى و نیاز کشور باشد. براى مثال ممکن است هواپیماى شرقى پاسخگوى نیاز شما در یک خط هوایى نباشد یا بالعکس ممکن است پرواز هواپیماى غربى در یک خط اقتصادى نباشد. اما با توجه به این که مسیرهاى پروازى در کشور بیشتر کوتاه هستند هواپیماهاى شرقى در این زمینه پاسخگو هستند.
در بحث تأخیرهاى پروازى کشور، تحریم تا چه اندازه نقش دارد؟
بهره ورى مفید اقتصادى از هر هواپیما براساس استاندارد بین المللى ۵ سال است و در صورتى که استفاده از هواپیما از مرز 5 سال بگذرد، نگهدارى و تعمیرات آن هزینه هاى به مراتب بیشترى را تحمیل مى کند.
در کشور ما به دلیل بالا بودن سن هواپیماها، شاهد افزایش بروز نقایص فنى هستیم که طبیعتاً رفع آنها زمان زیادى را مى طلبد و نداشتن جایگزین پروازى مشکل را دوچندان مى کند. در صورتى که اگر ما براى خرید هواپیماى نو یا تأمین قطعات مورد نیاز مانعى نداشتیم، قطعاً تأخیر ها با کاهش زیادى روبه رو مى شد.
در مجموع فکر مى کنید که قرارداد مناسبى را امضا کرده باشید؟
انعقاد قرارداد خرید هواپیما به علت تخصصى بودن، فرآیند پیچیده اى دارد و باید در تنظیم آن تمام موارد را در نظر گرفت زیرا در صورت خطا دیگر قابل جبران نیست. در این قرارداد ما توانستیم با اشراف به مسائل حقوقى و فنى، قرارداد محکم و مطمئنى با طرف روسى منعقد کنیم.

نظر وبلاگ:به نظر ما این خرید هواپیما خرید خوبی بود زیرا از یک سو تلنگری بود به غربی ها که اگر به ما هواپیما نفروشند ما از راههای دیگر (اگرچه به سختی) نیاز های خود را برطرف میکنیم و از سوی دیگر می تواند نیاز های هوایی ما را تا حدی پاسخگو باشد.باید در نظر گرفت این هواپیما (توپولف ۲۰۴) هواپیمای میان پیکر مناسبی است و طراحی آن جدید بوده و مورد تایید کشور های اروپایی نیز می باشد .اگر این پنج فروند بتواند امتحان خود را در ناوگان هوایی ایران بخوبی پاسخ دهند می توان از آنها بخصوص نوع پیشرفته تر آنها یعنی توپولف ۲۱۴ به تعداد بیشتری در کشور استفاده کرد.
http://www.iran-newspaper.com/1386/860618/html/special2.htm#s745668

یادواره بزرگترین عملیات هوایی کشور برگزار می‌شود

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با برگزاری یادواره عملیات هوایی کمان 99، ضمن بزرگداشت مقام شهدای این عملیات از خدمات خلبانان بزرگترین رزم هوایی ایران تجلیل می‌کند.
  
به گزارش روابط عمومی نیروی هوایی ارتش "یادواره حماسه-جاوید 140" اول مهر ماه 1386 با هدف تجلیل از خدمات خلبانانی برگزار می‌شود که در عملیات کمان 99 موسوم به عملیات 140 فروندی ، بزرگترین و غیرقابل باورترین رزم‌های هوایی ایران را رقم زدند.
 
روحی ،دبیر "یادواره حماسه جاوید 140" با اشاره به تهاجم نیروی هوایی عراق در سی و یکم شهریور سال 1359 به پایگاه‌ها و فرودگاه‌های کشورمان گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با خودداری از هر گونه پیشدستی در حمله به دشمن و تنها در پاسخ به تهاجم با طلوع آفتاب و آغاز روشنایی روز یکم مهرماه 1359 در سرزمین عراق با ابلاغ رمز "کمان 99" و انجام یکی از بزرگترین رزم‌های هوایی دنیا و بزرگترین عملیات هوایی کشور از هفت پایگاه هوایی، سراسر خاک عراق از جمله پایگاه‌های هوایی کرکوک، موصل، رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبه، کوت و اهداف دیگر در حد فاصل مدار 30 درجه شمالی یعنی جنوبی‌ترین مدار در خاک عراق تا شمالی‌ترین مدار در این کشور یعنی مدار 37 درجه شمالی را مورد حمله خود قرار داد.

وی افزود: در بزرگترین عملیات هوایی کشور اهداف فراوانی، شامل باندهای پروازی پناهگاه‌های هواپیمایی جنگنده، راه‌های خیزش، انبارهای مهمات، انبارهای آمادی و قطعات پشتیبانی ، رادارهای هدایتی، مخازن سوخت، هواپیماها و خودروها، برج‌های مراقبت وکنترل سامانه‌های فرماندهی، کنترل پایگاه‌ها، مراکز مخابراتی وانواع آنتن‌ها وتوان عملیات دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت.

روحی با اشاره به پایان خدمت بسیاری از خلبانان این عملیات در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این یادواره در تلاش است که با تقدیر از تمامی خلبانان و افرادی که دربرنامه‌ریزی و اجرای یکی از موفق‌ترین عملیات‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران سهیم بوده‌اند ،برگ زرین دیگری از تاریخ دفاع مقدس به نسل جوان معرفی کند.

اهتمام جدی شهردار برای تجهیز آتش‌نشانی پایتخت به بالگرد

معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت:آتش نشانی تهران با توجه به ویژگی های پایتخت و به منظور ارتقای خدمات و فعالیت ها حداقل 4 بالگرد مدرن با ویژگی های خاص آتش نشانی احتیاج دارد که باید به تدریج به امکانات موجود افزوده گردد.


 محمد بیات خاطر نشان کرد: شهر تهران به عنوان پایتخت و پرجمعیت ترین شهر کشور هر لحظه ممکن است با حوادث و یا بحران روبرو شود و از این رو باید امکانات لازم جهت مقابله با آنها و حفظ امنیت بیشتر شهروندان را هرچه زودتر فراهم کرد.  


وی یادآور شد: بحث خرید بالگرد به شکل جدی از سوی شهردار تهران پیگیری می شود تا بالگردهایی با کیفیت بالا و با قابلیت  پرواز در سطح شهر و در هر نوع شرایط آب و هوایی در عملیات های مختلف آتش نشانی نظیر اطفای حریق، امداد و نجات، انتقال نیرو و... به کار گرفته شوند.


معاون عملیات آتش نشانی تهران تصریح کرد: در بسیاری از ساختمان های بلند مرتبه امکان انجام عملیات از طریق نردبان وجود ندارد و با توجه به تعدد این نوع ساختمان ها و هم چنین ترافیک و شلوغی تهران، نیاز به بالگرد در عملیات های آتش نشانی بیش از پیش احساس می شود.


 وی افزود: هلی کوپتر در آتش نشانی کاربرد زیادی دارد از جمله بحث فرماندهی درحوادث وسیع و یا حریق های  گسترده که امکان کنترل  دقیق از روی زمین وجود ندارد در صورتی که با این وسیله می توان از وسعت حریق، نحوه گسترش آن، بازدید از زوایای مختلف و راهنمایی پرسنل در پایین برای مهار بهتر آتش استفاده کرد


محمد بیات یادآور شد: در حال حاضر از بالگردهای استیجاری استفاده می کنیم واز آنجا که این هلکوپترها دارای تکنولوژی بالایی هستند، هزینه نگهداری آنها نیز بسیار زیاد است و باید در ابتدا از یک و یا دو هلی کوپتر شروع کرده و به تدریج تعداد آنها را با توجه به نیاز افزایش داد.


www.mehrnews.com

آشنایی با سری موشک های هاوک

 

 


 


موشک سطح به هوای میانبرد هاک (MIM-23 HAWK) ساخت شرکت آمریکایی(Raytheon)  است. Hawk مخفف Homing All the Way Killer  می‌باشد. هدف ابتدایی از طراحی این موشک نابود کردن هواپیماهای دشمن بود که با توسعه این موشک، از آن در نابود کردن موشکهای دیگر هم استفاده می‌شد . این موشک در سال 1960 وارد خدمت گردید اما باتوجه به برنامه‌های مختلف و متنوع بهینه‌سازی و توسعه که بر روی آن پیاده شده،‌این موشک هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه و بهینه‌سازی‌های مختلف روی موشک هاک عاقبت به ساخت سیستم دفاع موشکی پاتریوت (‌MIM-104 Patriot ) منجر شد . از سال 1994 جایگزینی موشک هاک با نمونه‌های دیگر با توجه یگان عملیاتی و ماموریت‌های آن یگانها در ارتش آمریکا شروع گردید و در سال 2002 موشک موفق هاک رسما از خدمت در ارتش آمریکا بازنشسته شد . آخرین یگان استفاده‌کننده از موشک هاک، یگان تفنگداران دریایی آمریکا(US Marine Corps ) بودند که موشک دوش پرتاب FIM-92 Stinger را جایگزین موشک هاک کردند. این موشک همچنان در خارج از آمریکا و در کشورهای اروپای غربی و ژاپن تولید می‌شود . موشک هاک در جنگهای مختلفی شرکت کرده و بنا بر آمار اعلام شده تا کنون 40 هزار فروند از این موشکها ساخته شده است. درصد اطمینان کارایی این موشک در نمونه‌های ابتدایی 56% و در آخرین نمونه ها 85% بوده است.


۱-تاریخچه طراحی و ساخت موشک هاک :

کار طراحی و ساخت سیستم موشکی هاک از سال1952 شروع شد و جزیی از طرح ارتش آمریکا برای ساخت یک موشک میانبرد سطح به هوا با سیستم هدایت نیمه فعال راداری گردید. در سال1954 قرارداد ساخت لانچر این موشک با شرکت نورثروپ و قرارداد ساخت رادار و سیستم کنترل آتش و موشک با شرکت ریثون پیمانکار اصلی پروژه بسته شد . اولین نمونه موشک ساخته شده این طرح به اسم (XSAM-A-18 ) با موتور XM3 در ژوئن 1956 ساخته شد . جولای1957 نمونه کامل شده ارائه گردید اما پس از مدت کمی با روشن شدن معایب این مدل از موتورها، از موتورهای آیروجت (Aerojet M22E7) بجای مدل قبلی استفاده شد که این مدل هم نا‌مطمئن نشان داد و با موتورهای اصلاح شده آیروجت (M22E8 )  جایگزین گردید. نمونه ابتدایی موشک هاک در سال1959 در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت و از سال1960  به طور رسمی در اختیار تفنگداران نیروی دریایی آمریکا(US Marine Corps) قرار گرفت. پیچیدگی زیاد سیستم پدافند موشکی هاک و استفاده از سامانه‌های الکتریکی در این سیستم باعث شد این سیستم پدافندی قادر به فعالیت مستمر بیش از 43 ساعت نباشد اما این مدت در نمونه‌های بهینه‌سازی شده موشک هاک به 130الی170 ساعت و در آخرین نمونه‌ها به 300 الی400 ساعت افزایش داده شده است.




۲-اجزای تشکیل دهنده سیستم پدافندموشکی هاک

(PAR (Pulse Acquisition Radar

به معنای رادار هدفیاب پالسی (ضربانی و چرخشی) است. آنتن گیرنده این رادار با سیکل 20 دور در دقیقه چرخیده و برای شناسایی اهداف در ارتفاع زیاد و متوسط استفاده می‌شود.

CWAR (Continuous Wave Acquisition Radar)

به معنای رادار هدفیابی با امواج پیوسته و از نوع رادارهای جستجو گر داپلر است و از سیستم پالسی استفاده می‌کند که آنتن گیرنده آن رادار سیکل چرخش 20 دور در دقیقه داشته و برای شناسایی اهداف در ارتفاع کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

PI ( High Power Illuminator doppler Radar)

رادار قدرتمند ایلومینیشن داپلر بوده و برای ردگیری اهداف و موشکهای هدایت شونده مورد استفاده می‌شود.

ROR (Range Only Radar)

این سیستم از رادار پالس داپلر با استفاده از طول موج کی (K-band) برای تعیین برد و مسافت و ارتفاع استفاده می‌کند و وقتی که دیگر سیستمها به دلیل جنگ الکترونیک و یا انجام وظایف دیگر قابل استفاده نباشند، مورد استفاده قرار میگیرد.

ICC (Information Coordination Central)

به معنای مرکز هماهنگی اطلاعات بوده و وظیفه جمع آوری اطلاعات قسمتهای مختلف سیستم را بر عهده دارد و این اطلاعات رادر اختیار مرکز کنترل خودکار(BCC) قرار می‌دهد.

BCC (Battery Control Central)

به معنای مرکز کنترل خودکار است و وظیفه پردازش اطلاعات ارسالی قسمتهای مختلف سیستم رابر عهده دارد.

 AFCC ( Assault Fire Command Console)

به معنای یگان فرماندهی آتش است و برای هدایت مرکز BCC از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد و به وسیله آن می‌توان با یک سیستم CWAR و یک سیستم HPI و سه لانچر پرتاب کننده موشک( 9 موشک در مجموع) را کنترل و هدایت کرد.

LCS  (Launcher Section Controls)

به معنای بخش کنترل کننده پرتاب کننده موشک است .

SEA

جنراتور 56 کیلووات که معمولا از 6 عدد از آن در یک سیستم برای تولید انرژی استفاده می‌شود.
۳-مراحل مختلف گسترش و بهینه‌سازی موشک هاک

۱-۳-اولین طرح بهینه‌سازی موشک هاک (‌ HAWK/HIP) و ساخت نمونه(I-Hawk)

موشک هاک مدل I-Hawk  یا (‌Improved Hawk) موشک هاک بهینهسازی و اصلاح شده است. به دلیل مشکلات سیستم هاک در شناسایی اهداف در هنگام وجود اهداف زیاد و شناسایی اهداف در ارتفاع کم در کنار مشکلات موشک هاک در نابود کردن اهدافی که در نزدیکی زمین و ارتفاع خیلی پایین حرکت می‌کنند طرح بهینه‌سازی موشک هاک یا همان (I-Hawk )  آغاز شد.  این طرح بخشی از برنامه‌های بهینه سازی موشک هاک به اسم طرح (‌ HAWK/HIP) بود که همه‌ی موشکهای هاک تولید شده باید با این برنامه بهینه سازی می‌شدند تا معایب قبلی آنان برطرف شود .

تغییرات اعمال شده برروی موشک هاک در این طرح شامل موارد زیر بود :

-            افزودن یک مرکز پردازشگر دیجیتال برای پردازش اطلاعات دریافت شده از اهداف و رهگیری بهتر اهداف، که با آن ناکارامدی و اشتباه سیستم هاک در برابر وجود اهداف زیاد برطرف شد. این پردازشگر امکان تحلیل و ارزیابی میزان خطر هر یک از اهداف را به سیستم هاک می‌داد.

-            سر جنگی بزرگتر و موتورهای کوچکتر و قدرتمندتر به همراه سیستم هدایتی پیشرفته.

-            جایگزینی سیستم‌های PAR/CWAR/HPI/ROR هم با نمونه‌های بهینه‌سازی شده و پیشرفته‌تر.

اولین نمونه بهینهسازی شده از موشک هاک (I-Hawk) در اکتبر سال 1972 وارد خدمت شد و تمامی سیستمهای هاک موجود در ارتش آمریکا تا سال 1978 با این طرح بهینه سازی شدند .



۲-۳-دومین طرح بهینه‌سازی موشک هاک(‌ HAWK/PIP)  و ساخت نمونه‌های مختلف از موشک هاک

 در سال1973 آمریکا طرح گسترده  (Product Improvement Plan) HAWK/PIP را  در چندین فاز و برای ساخت نمونه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر موشک هاک که دارای قابلیتهای بیشتری باشند، آغاز کرد.  این طرح عمدتا برای گسترش قابلیتهای موشک هاک با تاکید بر روی تجهیزات زمینی این سیستم بود.

·         فاز اول: این مرحله در سال 1973 شروع شد و شامل استفاده از رادار پالس داپلرAN/MPQ-55 در سیستم CWAR بود. سیستم CWAR پس از بهینه‌سازی و اصلاح به ICWAR تغییر نام داد و رادار AN/MPQ-50 در سیستم PAR نیز با افزودنMTI (Moving Target Indicator)  که یک صفحه نمایشگر دیجیتال برای نشان دادن و ثبت کردن حرکت اهداف، بهبود یافت. سیستمهای هاک بهینه‌سازی شده فاز اول در سالهای 1979 تا 1981 وارد خدمت شدند .

·         فاز دوم : این مرحله که از سال 1978 شروع شد، شامل جایگزینی رادار AN/MPQ-57 در سیستم HPI به جای رادار قدیمی AN/MPQ-46 بود. اما مهمترین تغییر صورت گرفته در این فاز حذف لامپهای خلا در سیستمهای الکترونیکی و جایگزینی مدارات جامد مدرن به جای آن بود . اضافه کردن یک سیستم چشمی(اپتیکی) ردگیری هدف به سیستم پدافنی موشکی هاک نیز از دیگر تعییرات این فاز بود. سیستم جدید ردگیری هدف با چشم یا optical TAS از یک سیستم الکترو-اپتیکی (تلویزیونی) مدل OD-179/TVY برای قرار دادن یک سیستم شناسایی و ردگیری جدید هدف برای اپراتور سیستم پدافندی هاک استفاده می‌کرد و در موقعی که سیستمهای دیگر به علت جنگ الکترونیک قابل استفاده نبودند، کاربرد داشت.  موشکهای هاک این نمونه مابین سالهای 1983 تا 1986 وارد خدمت شدند .

·         فاز سوم : تاکید بیشتر این مرحله که از سال1983 شروع شد بر روی بهینه سازی سیستم‌های موجود با استفاده از سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتری بود . در این فاز رادار سیستم CWAR با نمونه قدرتمند AN/MPQ-62 با توانایی جستجوی تک سیگنال اهداف عوض شد. رادار AN/MPQ-61 سیستم HPI برای افزایش قدرت درگیری همزمان سیستم پدافند موشکی با اهداف در ارتفاع پایین بهینه‌سازی گردید. این رادار امکان فعالیت مطمئن سیستم هاک را در هنگام وجود تعداد زیادی از اهداف در ارتفاعات کم، فراهم می‌کرد . سیستم ROR نیز در این مرحله از بهینه‌سازی به علت عدم نیاز حذف شد . موشکهای هاک این نمونه از سال 1989 وارد خدمت شدند.

۳-۳-طرحهای موازی 3 فاز اولیه طرح (‌ HAWK/PIP) برای توسعه و بهینه سازی موشک هاک

طرحهایی دیگر هم موازی این 3 مرحله برای بهینه سازی و گسترش موشک هاک وجود داشتند اما به علت اینکه بیشتر جنبه تحقیقاتی داشتند، عملی نشدند. این طرحها شامل موارد زیر بودند:

- طرح افزایش اطمینان از کارایی موشک هاک:  طرح Missile Restore Reliability  در سالهای 1982 تا 1984 در دست تحقیق بود و با موفقیت نیز به اتمام رسید.

- طرح مقاوم سازی موشک هاک در برابر جنگ الکترونیک: این طرح که جزیی از طرح افزایش اطمینان از کارایی موشک هاک (MRR) بود، امکاناتی را برای مقابله با جنگ الکترونیک (ECM) به سیستم پدافندی هاک اضافه کرد. دلیل اصلی این طرح ساخت سیستم جنگ الکترونیک (ECM) توسط شوروی در مدلهای مختلف و نصب بروی هواپیماهای این کشور و نصب مدل مدل SPS-141 بروی هواپیماهای سوخو22 عراق بود که باعث انحراف و بیاستفاده شدن سیستم‌‌های پدافندی هاک مدل بی(MIM-23 B) ایران شده بود. در موشکهای هاک مدل C و E این مشکل برطرف شد.

  • از چهارم :این طرح در میانههای راه توسط ارتش آمریکا و تفگنداران نیروی دریایی آمریکا رها شد و هیچ وقت هم به اتمام نرسید. این فاز شامل مراحل زیر بود:

-          ساخت رادار بسیار قدرتمند و دقیق برای سیستم CWAR برای شناسایی اهداف بسیار کوچک و هواپیماهای بدون سرنشین .


-         سیستم ضد تششعات اتمی(Anti-radiation)


-         موتورهای پیشرفته‌تر برای موشک هاک


-         بهینه‌سازی سیستم ردگیری الکترواپتیکال


-         بهینه‌سازی سیستم کنترل آتش و فرماندهی


-         بهینه‌سازی سیستم حمل و نقل موشک هاک


  • فاز چهارم طرح با نام هاک21 : این مرحله از بهینهسازی موشک هاک بوسیله کشورهای هم پیمان آمریکا یا همان ناتو انجام گرفت . سیستم پدافندی فوق پیشرفته هاک21 یک سیستم مدرن و با کارایی خیلی بیشتر از موشکهای هاک ساخته شده در فاز سوم طرح بهینه‌‌سازی موشک هاک بود. در سیستم هاک 21 سیستمهای راداری PAR و CWAR حذف و به جای ان از راداراهای مراقبت MPQ-64 استفاده شد. این رادار فوق پیشرفته ساخت شرکت نروژی کانگزبرگ برای سیستم کنترل آتش موشک هاک است که با سفارش نروژ طراحی و ساخته شده بود . این مدل از موشک هاک یک سرجنگی چند تکه با قدرت انفجاری زیاد دارد که میتواند با انفجار خود اهداف موجود در نزدیکی خودش رو نابود کند. این مدل موشک هاک امکان رهگیری و نابود کردن موشکهای بالستیک کوتاه برد را هم دارا می‌باشد. . رادار MPQ-61 مورد استفاده در سیستم HIP این نمونه از موشک هاک امکان پوشش دادن مناطق راداری زیر منطقه دید ررا هم دارد.

۴-مشخصات عمومی موشک هاک:

موشک هاک به شکل استوانه باریک و کشیده با چهار بال دلتایی شکل است که از انتها تا میانههای موشک امتداد دارند . موشک هاک ای (MIM-23A) 5.08 متر طول و قطر 37 سانتی متر داشته و طول بالها هم 1.21 متر است. وزن نمونه ابتدایی موشک هاک 548 کیلوگرم شامل یک سر جنگی54 کیلوگرمی می‌باشد. حداقل برد این موشک 2 کیلومتر و حداکثر برد عملیاتی آن هم 25 کیلومتر است که قابلیت نابود کردن اهدافی با ارتفاع 60 متر تا 11 کیلومتر از سطح زمین را داراست . موشکهای هاک بی تا ام (MIM-23 B/C/D/E/F/G/H/J/K/L/M) طول5.03 متر و قطر 37 سانتی متر دارند و وزن انها هم 638 کیلوگرم شامل سر جنگی 75 کیلوگرمی است و میتوانند اهدافی را در محدوده 1.5 تا 35 کیلومتری در ارتفاع60 متر تا 18 کیلومتر مورد حمله قرار دهند . موشکهای هاک مدل بی تا ام سرعتی در حدود 500 متر در ثانیه و قابلیت انفجار سر جنگی به وسیله هدایت رادیویی را دارند. در ضمن این موشکها مجهز به جستجو گر نیمه فعال هستند و تا 15 جی هم میتوانند فشار را تحمل کنند.

 ۱-۴-موشک هاک MIM-23A  :

این مدل نمونه اصلی موشک هاک است، با سر جنگی54 کیلوگرمی که به دلیل کارایی کم خیلی زود از خدمت خارج شد


۲-۴-مشخصات موشک هاک MIM-23B :

در این نمونه از سر جنگی74 کیلوگرمی و سیستمهای هدایتی کوچکتر و پیشرفتهتر به همراه موتور جدید M112 استفاده شده و موتورهای M112 در زمان 5 ثانیه به حداکثر سرعت خود میرسیدند(500 متر بر ثانیه) و تا 21 ثانیه می‌توانند به این سرعت ادامه بدهند. وزن این موتور395 کیلوگرم بود که 295 کیوگرم آن مربوط به وزن سوخت است. این موشک امکان حمله به اهدافی در محدوده 1.5 تا 40 کیلومتر و در ارتفاع 60 متر تا 20 کیلومتر را دارد.  این نمونه از موشک هاک از سال1971 وارد خدمت شد و تا سال1978 تمامی نمونههای موشک هاک مورد استفاده در ارتش امریکا با این نمونه بهینهسازی شده بودند و تقریبا همه موشکهای هاک ایران از این نمونه (MIM-23B) هستند.

۳-۴-مشخصات موشک هاک MIM-23C :

در سال 1982 معرفی شد و همان نمونه موشک هاک بی (MIM-23B)است که به امکانات مقابله با جنگ الکترونیکKDC  (ECCM) مجهز شده بود .


۴-۴-مشخصات موشک هاک MIM-23D :


این مدل همان موشک هاک سی (MIM-23C) است که تغییرات و بهینهسازیهای اعلام نشدهای روی آن انجام گرفته است.   نکته مبهم در مورد نمونههای C و D خدمت و خروج از خدمت همزمان هر دو نمونه با هم است چرا که اگر نمونه D پیشرفتهتر بود باید جایگزین نمونه C میشد ولی احتمالا موشک هاک نمونه دی(MIM-23C) به سیستمهای هدایتی دقیقتر با قابلیت مقابله بیشتر با جنگ الکترونیک و شگردهای جدید جنگ الکترونیک شوروی بود که توسط عراق در جنگ ایران مورد استقاده قرار گرفته بود .


۵-۴-مشخصات موشک هاک MIM-23E/F :


این نمونه از موشک هاک  را نمونه تخصصی موشک هاک برای نابودی اهداف در ارتفاع کم میدانند که از بهینهسازی موشکهای هاک مدل C و D ساخته شده و از سیستمهای جدیدتر هدایتی استفاده میکند. البته از تواناییهای حمله به اهداف در ارتفاع متوسط و زیاد این نمونه از موشک چیزی کم نشده است.  این نمونه از موشک هاک در سال1990 وارد خدمت شد.


۶-۴-مشخصات موشک هاک MIM-23G/H :


در این نمونه از بدنه جدید برای موشک هاک استفاده شد و از سال1995 وارد خدمت گردید.


۷-۴-مشخصات موشک هاک MIM-23K/J :


نمونه تخصصی موشک هاک برای مقابله با موشکهای بالستیک است. تفاوت این نمونه از موشک هاک با نمونههای قبلی در استفاده از سر جنگی و چاشنی جدید (Anti-TBM) برای این مدل از موشک هاک می‌باشد. این نمونه از موشک هاک قابلیت حمله به اهدافی در ارتفاع 20 کیلومتری در محدوده 45 کیلومتری را دارد و بیشتر برای مقابله با موشکهای بالستیک مورد استفاده قرار میگیرد. این نمونه از سال1994 وارد خدمت شد .


۸-۴-مشخصات موشک هاک MIM-23L/M :


در این نمونه از چاشنی های جدیدتر برای موشک هاک استفاده شد.


۹-۴-مشخصات عمومی سیتمهای راداری مورد استفاده در سیستم پدافندی هاک:

نمونههای اصلی سیستم هاک از 4 رادار استفاده میکنند که دو سیستم برای شناسایی(PAR / CWAR) و دو سیستم دیگر برای رهگیری (CWAR/HPI) و دو سیستم هم برای درگیر شدن (HPI / ROR) است . در نمونههای بهینهسازی شده تعدادی از سیستمها در هم ادغام شدهاند و آخرین نمونههای سیستم هاک تنها از دو رادار استفاده میکنند یک رادار آرایه فازی برای جستجو و یک رادار دیگر برای درگیری.




۱۰-۴-مشخصات سیستم رادار PAR در سیستم موشکی هاک :


رادار هدفیاب پالسی برای شناسایی اهداف در ارتفاع زیاد و متوسط است . آنتن گیرنده این رادار بیضی شکل با ابعاد 6.7 متر طول و 1.8 متر بوده و سطح گیرنده رادار مشبک می‌باشد. سیکل چرخش آنتن گیرنده  20 دور در دقیقه است . این رادار به روی یک حمل کننده دو چرخ سوار شده و اطلاعات این رادار به مرکز کنترل خودکار(BCC ) منتقل میشود.


-۴-۱۱ رادار  : AN/MPQ-35 این رادار نمونه ابتدای سیستم هاک است. یک رادار پالسی با قدرت450 کیلووات (450 kW) و ضربان هر پالس ان تقریبا 667تا800 هرتز می‌باشد.


-۴-۱۲  رادار  :AN/MPQ-50این نمونه از رادار بهینه‌سازی شده در فاز سوم طرح (‌ HAWK/PIP) است و در نمونه (I-HAWK) مورد استفاده قرار گرفته است و شامل یک سیستم دیجیتال MTI همی‌باشد که به اپراتور در شناسایی عوارض زمین از اهداف کمک میکند و قدرت ان 1000 وات است . برد این نمونه رادار:
در مقابل اهدافی با مساحت3 متر مکعب در ارتفاع زیاد 104 کیلومتر و در ارتفاع کم 96 کیلومتر .


در مقابل اهدافی با مساحت2 متر مکعب در ارتفاع زیاد 98 کیلومتر و در ارتفاع کم 90 کیلومتر.


 در مقابل اهدافی با مساحت 1 متر مکعب در ارتفاع زیاد 79 کیلومتر و در ارتفاع کم 72 کیلومتر.


-۴-۱۳ رادار AN/MPQ-64 مورد استفاده در هاک 21 :


رادار داپلر 3 بعدی که در سیستم هاک21 مورد استفاده قرار گرفته و همزمان جایگزین رادارهای سیستمهای CWAR و PAR شده است و میتواند به تنهایی کار این سیستم را انجام دهد . برد این رادار بیش از75 کیلومتر است و آنتن آن 30 دور در دقیقه میچرخد  و قادر به انجام فعالیت مستمر و بدون توقف تا 600 است و توانایی رهگیری همزمان 60 هدف را دارد.




۱۴-۴-مشخصات رادار سیستم CWAR در سیستم موشکی هاک:


رادار هدفیابی با امواج پیوسته و از نوع رادارهای جستجو گر داپلر است و از سیستم پالسی استفاده میکند و برای شناسایی اهداف در ارتفاع کم مورد استفاده قرار میگیرد . .


۱۵-۴-رادار AN/MPQ-34 :


 رادار نمونه ابتدایی سیستم هاک و با قدرت200وات است.


۱۶-۴-رادار AN/MPQ-48:


از این رادار در نمونه های بهینهسازی شده در اولین طرح بهینه سازی سیستم هاک استفاده شده است. برد این نمونه رادار :


در مقابل اهدافی با مساحت 3 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 63 و حداکثر 69 کیلومتر است .
در مقابل اهدافی با مساحت2.4 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 60 و حداکثر65 کیلومتر است.
در مقابل اهدافی با مساحت 1 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 48 و حداکثر52 کیلومتر است


-۴-۱۷ رادار AN/MPQ-55 بهینه‌سازی شده در فاز اول و دوم طرح توسعه هاک:


رادار بهینه سازی شده ردیابی هدف به وسیله امواج پیوسته یا ICWAR با قدرت 400 وات است و بردی در حدود70 کیلومتر دارد و از محدوده فرکانسی 10 تا 20 گیگاهرتز یا همان باند جی(J-band) استفاده میکند
-۴-۱۸ 
رادار AN/MPQ-62 بهینه‌سازی شده در فاز سوم طرح توسعه هاک:


در این نمونه نسبت به نمونه‌های قبلی تغییراتی در جستجوگر تک سیگنال ایجاد شده رادار بهتر بتواند در سرعت و برد هدف را جستجو کند . یک نمایشگر دیجیتال به این هم اضافه شده است .


۵- مشخصات عمومی رادار HPI در سیستم موشکی هاک:


رادار قدرتمند ایلومینیشن داپلر است و برای ردگیری اهداف و موشکهای هدایت شونده مورد استفاده قرار میگیرد . این رادار تنها از دو گیرنده مقعر شکل در کنار هم تشکیل شده که یکی فرستنده و دیگری گیرنده است . رادار سیستم HPI به صورت اتوماتیک اهداف را پیدا میکند و به سمت ان میچرخد و هدف را رهگیری میکند و چون امکان اتصال به مرکز هماهنگی اطلاعات را دارد میتواند همزمان برای 3 لانچر مورد استفاده قرار گیرد . رادار سیستم HPI امواجی را فرکانس باند جی(j-Band) به سوی هدف میفرستد که بازتاب این امواج را هم موشک هاک و سیستم هدایت زمینی میگیرند و به وسیله آن هدف را رهیگیری و نابود میکنند.


رادارAN/MPQ-33/39  :این نمونه رادار در نمونههای اولیه سیستم هاک مورد استفاده قرار گرفت که به صورت خودکار هدف رو شناسایی میکند و به سوی آن میچرخد. قدرت آن120 وات است و از فرکانس محدود 10 تا 10.25 گیگا هرتز استفاده میکند.


رادار AN/MPQ-46 : بهینه سازی شده درفاز اول طرح((I- Hawk) است که از محدوده فرکانسی 10 تا20 گیگاهرتز(J-band) استفاده میکند. تفاوت عمده این رادار با نمونه قبلی در حذف لامپهای خلا می‌باشد. برد این نمونه رادار:


در مقابل اهدافی با مساحت 3 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 93 و حداکثر 99 کیلومتر است
در مقابل اهدافی با مساحت2.4 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 89 و حداکثر93 کیلومتر است
*
در مقابل اهدافی با مساحت 1 متر مکعب در حالات مختلف حداقل 72 و حداکثر75 کیلومتر است

رادار AN/MPQ-57: در ابن نمونه از رادار تمامی سیستمهای رادار دیجیتالی شدند و سیستم ردگیری الکترو-اپتیکی(تلویزیونی) TASمدل OD-179/TVY TAS به آن اضافه شد . سیستم TAS به وسیله شرکت نوروثروپ توسعه داده شد و سیستم جدیدتر TISEO یا همان I-TAS ساخته شد که میتوانست تا 10 برابر روی هدف زوم کند. سیستم TISEO از سال 1982 به سیستم جستجوگر فروسرخ(Infra Red) هم اضافه شد.

 رادار AN/MPQ-61:نمونه بهینه سازی شده در فاز سوم طرح (Hawk PIP) با سیستم LASHE برای تشخیص بهتر عوارض زمین از اهدافی که در ارتفاع کم حرکت میکنند، است . این رادار در تشخیص و رهیگیری اهداف در وقتی که هدفهای زیادی وجود دارد بهتر عمل میکند و آنتن آن بر خلاف نمونههای قبلی که دایره شکل بود مستطیل شکل است و میتواند 12 هدف را به صورت همزمان زیر نظر داشته باشد . این رادار از سیستم تلویزویونی فروسرخ (TV/IR)بر علیه موشکهای هدایت شونده استفاده میکند.








۶-مشخصات عمومی رادار ROR در سیستم موشکی هاک


این سیستم از رادار پالس داپلر با استفاده از طول موج کی (K-band) و برای تعیین برد و مسافت و ارتفاع استفاده میکند و وقتی که دیگر سیستمها به دلیل جنگ الکترونیک و یا انجام وظایف دیگر قابل استفاده نیستند مورد استفاده قرار میگیرد.


رادار  AN/MPQ-51:این نمونه از رادار از محدوده فرکانسی 15.5 تا17.5 گیگا هرتز استفاده میکند و طول آنتن گیرنده آن1.2 متر است. برد این نمونه رادار:


در مقابل اهدافی با مساحت 3 متر مکعب 83 کیلومتر است


در مقابل اهدافی با مساحت 2.4 متر مکعب 78 کیلومتر است


در مقابل اهدافی با مساحت 1 متر مکعب 63 کیلومتر است



۷- نمونه‌های دیگر سیستم پدافندی هاک


۱-۷-نمونه تغییر یافته ایرانی:نیروی هوایی ایران اعلام کرده است با انجام تغییراتی در موشک هاک این موشک میتواند توسط هواپیماهای اف 14 این کشور به عنوان یک موشک هوا به هوا شلیک شود . همچنین اعلام شده که با انجام تغییرات در سامانه زمینی موشک هاک در قسمت لانچر و سایر قسمتها، این نیرو می‌تواند از سیستم موشکی هاک برای شلیک همزمان موشکهای RIM-66 و AGM-78به همراه موشک هاک استفاده کند.


۲-۷-نمونه مورد استفاده اسراییل:


اسراییل از نمونه بهینه سازی شده موشک هاک در فاز دوم طرح توسعه استفاده میکند و این نمونه را با یک دوربین ردگیری تلویزیونی مدرنیزه کرده که این سیستم میتواند هواپیماها را از فاصله 30 تا 40 کیلومتری و هدفهای کوچکتر را از فاصله 17 تا 25 کیلومتری شناسایی کرده و تا ارتفاع 24000 متری کارایی دارد.



۳-۷-نمونه اسپارو / هاک (Sparrow/ Hawk) :


این نمونه توسط چین پیگیری میشد. چین در نظر داشت از موشک هوا به هوای آیم7 اسپارو،  در سیستم پدافند موشکی هاک استفاده کند ( بر عکس ایران ). سال تولید این نمونه 1985 بود و هیچوقت از ان استفاده نشد .


۴-۷-نمونه آمرام/هاک(HAWK/ AMRAAM):


هدف از این نمونه هم نصب و استفاده از موشک آیم120 آمرام بجای موشک هاک در سیستم پدافندی هاک بود که این طرح هم منتفی شد



۵-۷- نمونه NOAH


این نمونه به سفارش نروژ بهینه سازی شده و توسط این کشور استفاده میشود .



۶-۷-نمونه ACWAR


در این نمونه رادار سیستم CWAR بهینه سازی شد ولی این طرح لغو شد



۸- کشورهای دارنده سیستم پدافند موشکی هاک:


آلبانی/بحرین/بلژیک/دانمارک/مصر/فرانسه/آلمان/یونان/اندونزی/ایران/عراق/اسراییل/ایتالیا/ژاپن/کرهجنوبی/کویت/هلند/نروژ/رتغال/رومانی/عربستان/اسپانیا/سنگاپور/سوئد/تایوان/امارت/فرانسه/بلژیک و کشور سازنده آمریکا


منبع:آویا