مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

پایگاه های شکاری نیروی هوایی ارتش

پایگاه های شکاری نیروی هوایی ارتش 

TFB.1- پایگاه اول شکاری مهرآباد (تهران)

گردان 11 شکاری میگ 29

گردان 12 شکاری اف 5

گردان 83 شکاری اف 14

گردان ؟؟ شکاری سوخو 24

گردان 11 ترابری سی 130

گردان 12 ترابری سی 130

گردان 13 ترابری بویینگ 707

گردان 14 ترابری بویینگ 747

TFB.2- پایگاه دوم شکاری تبریز

گردان 21 شکاری اف 5

گردان 22 شکاری اف 5

گردان 23 شکاری میگ 29

TFB.3- پایگاه سوم شکاری همدان

گردان 31 شکاری اف 4

گردان 32 شکاری اف 4

گردان 33 شکاری اف 4

TFB.4- پایگاه چهارم شکاری دزفول

گردان 41 شکاری اف 5

گردان 42 شکاری اف 5

گردان 43 شکاری اف 5

TFB.5- پایگاه پنجم شکاری امیدیه (آقا جاری)

گردان 51 شکاری اف 7

گردان 52 شکاری اف 7

گردان 53 شکاری اف 7

TFB.6- پایگاه ششم شکاری بوشهر

گردان 61 شکاری اف 4

گردان 62 شکاری اف 4

گردان 82 شکاری اف 14

TFB.7- پایگاه هفتم شکاری شیراز

گردان 71 شکاری اف 5

گردان 72 شکاری سوخو 24

گردان 71 ترابری سی 130

گردان 72 ترابری سی 130

گردان 73 ترابری ایلیوشن 76

گردان 83 شکاری اف 14

گردان هلیکوپتر ترابری 212 و شینوک 47

TFB.8- پایگاه هشتم شکاری اصفهان

گردان 81 شکاری اف 14

گردان 82 شکاری اف 14

TFB.9- پایگاه نهم شکاری بندر عباس

گردان 91 شکاری اف 4

گردان 92 شکاری اف 4

TFB.10- پایگاه دهم شکاری چابهار

گردان 101 شکاری اف 4

TFB.11- پایگاه یازدهم شکاری قلعه مرغی (تهران)

آموزشی

TFB.12- پایگاه دوازدهم شکاری دوشان تپه (تهران)

آموزشی

 

TFB.13- پایگاه سیزدهم شکاری زاهدان

گردان شکاری اف 6

TFB.14- پایگاه چهاردهم شکاری مشهد

گردان شکاری میراژ اف 1

TFB.15- پایگاه پانزدهم شکاری کرمانشاه

رزرو

TFB.16- پایگاه شانزدهم شکاری کرمان

رزرو

TFB.17- پایگاه هفتدهم شکاری مسجد سلیمان

رزرو

تذکر:لازم به یادآوری است اطلاعات آورده شده نقل صریحی از سایت زیرین بوده ومورد تایید یا رد مسئولین این وبلاگ نمی باشد

منبع:http://iran-airforce.blogfa.com

گزارشی مهیج از رویاروِِیی فانتوم های ایران و بشقاب پرنده ها

 
مقدمه  :
از بهترین و شاید کم نظیرترین مدارک رویارویی بشقاب پرنده ها و هواپیماهای نظامی مربوط به سال 1976 و  تقابل این اشیا ناشناس پرنده و جت های فانتوم II در محدوده آسمان شهر تهران است که تا به امروز برخی از زوایای این حادثه همچنان در پرده ابهام قرار دارد . این واقعه هنگامی رخ داد که در 19 سپتامبر1976 مرکز فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران شی پرنده ناشناسی را در محدوده آسمان تهران شناسایی کرد, نکته مهم در این حادثه تاثیرات ناشناخته الکترومغناطیسی شی پرنده ناشناس بروی سیستمهای الکترونیکی بود .  دو فروند هواپیمای جت فانتوم F-4 که به صورت مستقل اقدام به رهگیری اشیا ناشناس پرنده(UFO) کرده بودند تمامی سیستمهای الکترونیکی و ارتباطی آنان مختل شده و از کار افتادند و حتی در یک مورد هواپیما قادر به شلیک موشکهای خود به هدف نیز نبود وهر دو به ناچار از شی پرنده دور شدند . این حادثه به سرعت مورد توجه سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا(DIA) , سازمان امنیت ملی آمریکا  (NSA)  و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(CIA) قرار گرفت و تعدادی از پرسنل ایرانی که مستقیما در این حادثه حضور داشتند مورد بازجویی قرار گرفتند.  اگر چه  با گذشت زمان برخی از این نکات مبهم و سوالات بی پاسخ آن به تدریج با خارج شدن و انتشار مدارک مربوط به این حادثه از حالت محرمانه بودن روشن شده است اما همچنان نکات و ابهامات بیشماری وجود دارد که به نظر نمیرسد تنها با بررسی تنها این حادثه امیدی به یافتن پاسخی برای آن داشت اما میتوان امیدوار بود که با در کنار هم چیدن مجموعه مدارک بدست آمده از حوادث مختلف به نتیجه ای مثبت دست یافت با ما باشید تا گذری بر این حادثه داشته باشیم .

شرح  واقعه :

در حدود ساعت 12:30 بامداد روز 19 سپتامبر1976مرکز فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران چندین تماس تلفنی در فواصل زمانی کوتاه از منطقه شمیران در شمال تهران  دریافت میکند که تعدادی از آنان گزارش دیدن یک شی پرنده در آسمان و تعدادی دیگر از دیدن یک شی نورانی شبیه به هلیکوپتر خبر میدادند . هنگامی که مرکز فرماندهی نیروی هوایی مطمئن شد که هیچ هلیکوتر و هواپیمایی متعلق به نیروی هوایی و یا سازمان دیگر در آن محدوده حضور ندارد با تیمسار همافر نادر یوسفی جانشین فرمانده عملیات نیروی هوایی و فرد سوم نیروی هوایی شاهنشاهی ایران  تماس گرفته میشود و در جریان امور  قرار میگیرند  . تیمسار یوسفی در اولین واکنش, احتمال مشتبه شدن ساکنین شمیران از دیدن ستاره زهره که درآن فصل از سال درخشانترین اجرام سماوی است به جای شی ناشناس نورانی میدهد اما بعد از صحبت با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد و گزارش آنان مبنی بر دیدن یک جرم نورانی که بسیار بزرگتر از یک ستاره است این فرضیه منتفی میشود و  تیمسار یوسفی تصمیم به شناسایی و رهگیری این شی نورانی ناشناس میگرد .

در حدود ساعت 01:30 بامداد یک فروند هواپیمای فانتوم F-4 از پایگاه هوایی شاهرخی (همدان) به پرواز در می آید و با حداکثر سرعت به سمت تهران و محل رویت شی ناشناس پرنده حرکت میکند , در فاصله 70 مایلی (112 کیلومتر) هدف , خلبان از رویت بصری یک شی ناشناس نورانی میدهد( که محتمل نور زیادی ساطع میکرده که از این فاصله تشخیص داده شده) و به سمت شی ناشناس نورانی حرکت میکند , در فاصله 25 مایلی ( 40 کیلومتری) شی ناشناس ناگهان تمام دستگهای مسیریاب(قطب نما و...) و سیتمهای الکترونیکی هواپیما به همراه سیستمهای ارتباطی  مختل میشوند و از کار میافتند و خلبان درمانده و متحیر از این حوادث بعد از سعی و تلاش بیهوده برای تسلط بر امور تصمیم به بازگشت به پایگاه شاهرخی میگیرد اما تمامی سیستمهای هدایتی و ارتباطی هواپیما در راه بازگشت به پایگاه بعد از دور شدن از شی ناشناس به حالت عادی خود بازمیگردند .

در ساعت 01:40 بامداد دومین هواپیمای جت فانتوم به خلبانی سرهنگ دوم همافر پرویز جعفری برای شناسایی شی ناشناس به پرواز در می آید . سرهنگ  جعفری و کمک خلبان هواپیما بعد از مشاهده بصری شی نورانی ناشناس , رادار هواپیما نیز خبر از وجود یک شی پرنده در فاصله 27 مایلی(43 کیلومتری) هواپیما میدهد . این شی نورانی از نظر بزرگی در انداره هایی شبیه به یک هواپیما بوئینگ 707 است  و در حال حاضر باسرعت 150 مایل (240 کیلومتر) در ساعت به سمت جنوب در حال حرکت است و در فاصله 25 میلی(40 کیلومتر) هواپیما قرار دارد, این شی ناشناس گاهی حرکت میکند و گاهی هم در آسمان ثابت است . هنگامی که سرهنگ پرویز جعفری در 25 مایلی (40 کیلومتری) شی ناشناس نورنی قرار داشتند مشاهدات بصری خود را اینگونه بیان گزارش میکند :
تشخیص اندازه دقیق شی نورانی به دلیل نور زیادی که از این شی ساطع میشود دشوار است . رنگهای این شی نورانی به صورت متناوت میان رنگهای آبی , سبز,  قرمز و نارنجی متغیر و تغییر رنگ آن منظم است و به سرعت رنگها تغییر میکنند . فاصله تغییر رنگها خیلی کم و کمتر از یک ثانیه بیشتر میان  تغییر رنگها فاصله نیست .
در همان هنگام که هواپیما در حال حرکت به سمت جنوب و شی نورانی ناشناس بود شی ناشناس کوچک تری از شی بزرگ ابتدایی جدا شده و با سرعت زیاد به سمت هواپیمای سرهنگ جعفری حرکت میکند , سرهنگ جعفری به تصور اینکه  مورد حمله قرار گرفته است  ,اقدام به رهگیری شی دوم کرده و با استفاده موشک سایدوایندر تصمیم به حمله میگیرد ولی در لحظه شلیک موشک به ناگهان تمام سیتمهای کنترل موشک و سیتمهای ارتباطی از کار می افتد . خلبان با دیدن این شرایط با یک شیرجه سریع و تحمل فشار جی زیاد اقدام به چرخش و گریز از مهلکه میکند اما شی دوم ناشناس تا مدت زمان کوتاهی اقدام به تعقیب هواپیما تا فاصله 5 مایلی(7.5 کیلومتر) میکند و بعد از دور شدن هواپیمای جت فانتوم اقدام به بازگشت به سفینه مادر میکند و سفینه مادر (همان سفینه بزرگ نورانی ابتدایی) بر طبق مکالمات خلبانان هواپیما اقدام به دور شدن از موقعیت با سرعت صوت میکند و باز هم به محض دور شدن هواپیما از شی ناشناس نورانی تمامی سیستمهای هدایتی و ارتباطی هواپیما به حالت طبیعی خود باز میگردند .
در فاصله زمانی کوتاه  خدمه هوایپمای جت فانتوم  F-4 مشاهده میکنند شی نورانی کوچک تری نسبت به شی نورانی بزرگ ابتدایی از شی نورانی بزرگ جدا میشود و با سرعت نسبتا زیادی به صورت زاویه دار و مورب به سوی پایین در حال سقوط(یا فرود) است سرهنگ جعفری از فرصت استفاده کرده و در ارتفاع پایین تصمیم به نزدیک شدن به شی نورانی در حال سقوط میگیرد اما پیش از آن شی پرنده بعد از پرواز بر فراز فرودگاه مهرآباد, درمکانی در اطراف فرودگاه  مهرآباد با همان نور خیره کننده فرود می آید و تمام سیستمهای الکترومغناطیسی و ارتباطی در آن محدوده از کار می افتد . هواپیماهای غیر نظامی که در آن زمان در حال نزدیک شدن به فرودگاه مهرآباد بودند و یا در حال تماس با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد بودند همگی مدعی قطع شدن یکباره ارتباط خود با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد شده اند اما با تلاش سرهنگ شاهرخی و کمک خلبان هواپیما در حالی که تمام سیستمهای الکترونیکی هواپیما از کارافتاده بود هواپیمای جت F-4 موفق به نزدیکی به شی ناشناس  میشوند که در گزارش مشاهدات به شکل یک استوانه تخم مرغی شکل توصیف شده است که نوری کمتر نسبت به سفینه مادر سطح آنرا پوشانده بود و چراغهای چشمک زن به صورت یک کمربند به دور آن وجود داشت . روز بعد خلبانان دومین هواپیمای فانتوم با استفاده از هلیکوپتر با پرواز بر فراز منطقه سعی در پیدا کردن محل فرود شی ناشناس پرنده داشتند اما هیچ رد و اثری نیافتند اما تصمیم گرفته شد محل تقریبی فرود شی ناشناس پرنده در یک دایره با استفاده از دستگاهای ردیاب امواج رادیویی و بررسی تششعات مختلف (رادیو اکتیو و ....) بررسی شود که در هنگام این جستجو امواج رادیویی گوش خراشی در همان اطراف از یک خانه کوچک که در همان نزدیکی بود دریافت شد و وقتی از ساکنین خانه در مورد اینکه شب گذشته مورد غیر عادی ندیده اند سوال شد آنان پاسخ دادند ما دیشب صداهای عجیب به همراه نورهای عجیب مانند صاعقه دیده ایم .

گزارش از بازجویی اعضای این خانواده و یا منبع این امواج گوش خراش و حتی گزارشی از نتایج تحقیقات بررسی تششعات منتشر نشده است و بعد از سقوط شاه نیز هیچ مدرکی در این زمینه یافت نشد و مطالب بالا بر اساس مدارک گفته شاهدان این واقعه و مطالب منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا نوشته شده است .

فرم گزارش سازمان اطلاعات دفاعی امریکا(DIA):

الف) این مورد شامل گزارشهای مختلفی در زمینه یک کیس واحد است که توسط شاهدان مختلف در شمیران و فرودگاه مهرآباد و ... که از آسمان و هم از روی سطح زمین در مکان های مختلف دیده شده است .
ب) جدا از وجود تعداد زیادی شاهد عام تعدادی از پرسنل نیروی هوایی که دارای علم و تجربه کافی هستند نیز بر وجود چنین شی ناشناسی گواهی داده اند .
ج) تمام این مورد توسط رادار مشاهده و تایید شده است.
د) تاثیرات الکترومغناطیسی ناشناخته همانند EME توسط دو هواپیما و برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تایید شده است .
ه) تاثیرات فیزیولوژی قابل مشاهده ای مانند تاثیر در عضو بینایی پرسنل نیروی هوایی گذاشته است .
و) مقدار مانور پذیری بسیار بالایی برای شی ناشناس گزارش شده است .

با توجه به ظوابط و مدارک موجود این مورد قابلیت بررسی به عنوان یک شی نا شناس پرنده(UFO)  را دارد.

از مدارک منتشر شده و یکی از گزارشات سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا

******

عقاید شاهدان :

یدی(یدالله) ناظری یکی از خلبانان اولین هواپیمای جت فانتوم معتقد است اشیا ناشناس پرنده(UFO)  میتوانند با سرعت چندین هزار مایل در ساعت مسافرت کنند . او  در ادامه میگوید : ".... این اشیا فراتر از سرعت و قدرت ما بودند و F-4 مطمئنا نمیتوانست به این اشیا ناشناس پرنده برسد ,هنوز هیچ کشوری نتوانسته به چنین وسایل پرنده ای با چنین قدرت و سرعتی دست یابد , مدتی بعد گزارشهایی منتشر شد که زمان آن  چند دقیقه قبل از این واقعه در تهران بوده است و خلبانان مصری شی ناشناسی مانند این شی را بر فراز دریایی مدیترانه رویت کرده اند و یا در همان زمان از رویت شی ناشناس نورانی در لیسبون پرتغال سخن گفته شده است.  من میگویم این شی پرنده از یک سیاره دیگر آمده بود .
تیمسار همافر نادر یوسفی معاون عملیات وقت نیروی هوایی میگوید "... من دو جت رهگیر درخواست کردم و فکر میکردم برای رهگیری و شناسایی آن کافیست اما نمیدانستم که آنها از کجا آمده اند , او در ادمه میگوید بسیاری از مدارک این رویارویی در اختیار سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) است و هیچ کس در ایران به این مدارک دسترسی ندارد . نادر یوسفی میگوید بعد از اینکه دومین هواپیمای فانتوم F-4 ارتباط خود را از دست داد و سیستمهای تسلیحاتیش از کار افتاد با یک مانور اقدام به گریز میکند و در هنگام گریز سرعت هواپیما به 2 ماخ هم میرسد اما شی ناشناس نورانی( دومین شی که کوچکتر بوده و از شی اولیه بزرگتر جدا شده بود) به تعقیب هواپیما اقدام میکند و به سادگی به هواپیما نزدیک میشود .
مسئول وقت برج مراقبت مهرآباد حسین پیروزی هم میگوید شی ناشناس پرنده(کوچک) در ارتفاع کم 2200 تا2500 پا بر فراز فرودگاه مهرآباد پرواز کرد که مانند یک استوانه بود که چراغهایی به دور آن بسته شده بود و وقتی که شی ناشناس پرنده بر فزار فرودگاه پرواز میکرد برق برج مراقبت قطع شده بود و تمام سیستمها از کار افتاده بودند و ما بادیگران ارتباطی نداشتیم .
روز بعد از حادثه سپهبد عبدالله آذربرزین یکی از معاونین فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی با تمام شاهدان این حادثه صحبت کرده و گزارشی کامل و جامع از وقایع رخ داده تنظیم میکند و در آن مینویسد تمامی شاهدان بر این باور هستند که هیچ کشوری به چنین تکنولوژی پیشرفته ای دسترسی ندارد و این اشیا ناشناس ساخت دست بشر نبودند .
این گزارش به همراه سایر مدارک تسلیم تیمسار حاتمی( از مشاورین نظامی شاه ) میشود و تیمسار حاتمی بعد از مشورت با شاه از گروه مشاوران نظامی آمریکایی حاضر در ایران به واسطه یک مقام بلند پایه نیروی هوایی ایران از ژنرال ریچارد سکورد (مسئول مستشاران نظامی امریکا در ایران)درخواست کمک میکند . ژنرال ریچارد سکورد بعد از اطلاع از این واقعه با توجه به حساسیت مقامات ایرانی که برای اولین بار بود با چنین حادثه ای رو برو میشدند و اهمیت موضوع برای آمریکا از لحاظ اینکه اگر عامل این وقایع  شوروی باشد که به تکنولوژی پیشرفته ای دست یافته است برای امنیت آمریکا یک فاجعه به شمار میرود مقامات مسئول را در واشنگتن را از ما حدث واقعه مطلع میکند و دکتر بروس مکابی از محققین برجسته در این زمینه به همراه چندین گروه تحقیقاتی از نیروی هوایی آمریکا و سازمانهای اطلاعاتی مامور تحقیق و بررسی موضوع میشوند و به ایران اعزام میشود . نیروی هوایی امریکا و سایر سازمانهای اطلاعاتی تمام مدارک و شواهد این حادثه را جمع آوری کردند و از تمامی شاهدان بازجویی کردند

مدارک و جزئیات دیگری از این واقعه :

در اول اکتبر1976 این واقعه با انتشار نوار مکالمات سرهنگ پرویز جعفری خلبان دومین هواپیمای جت فانتوم وارد مرحله تازه ای در این نوار مکالمه سرهنگ جعفری میگوید شی ناشناس به سرعت در حال نزدیک شدن به ماست و با وجود اینکه هواپیما با سرعت بیشتر از سرعت صوت در حال پرواز به سوی تهران است ولی شی ناشناس نورانی(کوچک) در حال نزدیکی به آنهاست . سرهنگ جعفری شی کوچک دوم نورانی را به اندازه قرص کامل ماه در آسمان توصیف میکند (شاهدان ماجرا به روی زمین هم دقیقا چنین تشبیهی برای توصیف شی ناشناس پرنده بکار برده اند)
چنین اشیا ناشناس پرنده ای در حدود 3 ساعت بعد در ساعت 01:00 بامداد 19 سپتامبر به وقت محلی در رباط پایتخت مراکش نیز دیده شده است و سفارت آمریکا در رباط گزارش میدهد پلیس گزارش هایی متعدد مردمی از رویت شی ناشناس نورانی که در ارتفاع پایین و موازی سواحل اقیانوس آرام دریافت کرده است که به شکل یک استوانه نورانی که چراغهای چشمک زن زیادی در آن دیده میشدو هیچ صدایی هم از آن شنیده نمیشد .
در آنزمان از احتمال سقوط یک ماهواره و شهاب سنگ سخن گفته شد اما سازمان اطلاعات دفاعی با توجه به مدارک بسیار و حادثه تهران چنین احتمالی را منتفی اعلام کرد . ماهوراه جاسوسی DSP-1 متعلق به ارتش آمریکا که مجهز به سنسورهای فروسرخ بوده و در نیمکره شمال و شوروی و در نزدیکی مرزهای شمالی حضور داشته در همان زمان متوجه تغییراتی در طیف فروسرخ شده است و به مدت 1 ساعت تمام این واقعه را با استفاده سنسورهای فروسرخ خود ثبت کرده است(که تاکنون منتشر یا خبری در مورد آن اعلام نشد)

ادامه دارد ...
در بخش اول مطلب شما تا اندازه ای با واقعه آشنا شدید و در در بخش دوم گزارش ابتدا شرح کامل مکالمات دومین هواپیمای جت (سرهنگ پرویز جعفری) در اختیار شما قرار میگیرد با ترجمه کامل متن گزارش دکتر بروس مکابی که بر اساس تحقیقات , بررسی و  مصاحبه با شاهدان حادثه بوده است به بررسی علمی و فنی این موضوع خواهیم پرداخت .

بخشی از مدارک و دست نوشته های گزارش دکتر بروس مکابی :

******

شرح کامل این گزارش در قسمت دوم مطلب در اختیار شما قرار خواهد گرفت

 در بخش سوم  مطلب نیز گذری برمطالب جالبی که از مراکز مختلف مانند سازمان امنیت ملی امریکا و سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا جمع آوری شده است و برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشود خواهیم داشت .

درج مطلب با ذکر نام اولین تالار هوانوردی پارسی و لینک مستقیم بلامانع است .

10 تصویر از رنگ و لوگوی ایرلاین ها (جالب)

تصویر اول 747-400 All Nippon Airways

تصویر دوم 737-4Q8 Alaska Airlines

747-400 Japan Airlines

747-400 Malaysia Airlines

747-412 Singapore Airlines

747-438 Qantas

747- 300 South African Airways

A319-112 Germanwings

A320-232 Bangkok Airways

A330-203  EVA Air

تاریخچه نیروی هوایی در ایران

 در ۲۵ فوریه ۵(۱۹۲۵  اسفند ۱۳۰۴) اولین خلبان ایرانی که کلنل احمدخان نخجوان نام داشت یک هواپیمای برژت -۱۹ را با پرچم و نشان ایران از فرانسه به پایگاه قلعه مرغی تهران پرواز داد. کلنل نخجوان در فرانسه دوره دیده بود و فقط ۲۰۰ ساعت پرواز داشت. بدین ترتیب در این تاریخ اولین هواپیمای نیروی هوایی ایران با خلبانی یک ایرانی مرزهای بین المللی را درنوردید و به فضای پروازی ایران رسید. در این زمان دیگر خلبانان ایرانی تحت نظارت یک استاد خلبان آلمانی به نام «شفر» در ایران دوره می دیدند.
خرید هواپیما قسمت آسان کار بود. آموزش خلبانان برای پرواز کردن با آنها، نفرات پشتیبانی زمینی برای نگهداری و تعمیر آنها و ساختن فرودگاه ها قسمت سخت کار بود که زمان هم می برد. در همین دوره زمانی نیروی هوایی ایران از قالب یک اداره کوچک در ستاد فرماندهی ارتش خارج شده و به یک نیروی جداگانه تبدیل شده بود که «نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران» نام گرفته بود؛ اولین فرمانده نیروی هوایی ایران هم کسی نبود به جز کلنل احمدخان نخجوان.


در سال ۱۹۲۴ (۱۳۰۳) اولین گروه از دانشجویان دوره خلبانی و تکنسین پرواز به روسیه و فرانسه فرستاده شدند. بعدها در سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸) ایران ۱۵ خلبان داشت که شش نفر از آنها در مدرسه پرواز ایستر فرانسه و ۹ نفر دیگر در مدرسه پرواز سباستوپول روسیه آموزش خلبانی دیده بودند. در این سال IIAF مخفف Imprial Iranian  Air Force دارای ۳۳ فروند هواپیما از ۹ مدل مختلف بود. طی ۱۵ سال به یعنی تا آغاز جنگ جهانی دوم  بیش از ۳۰۰ هواپیما از ۱۸ مدل مختلف در اختیارنیروی هوایی ایران بود. در همان زمان هشت پایگاه هوایی که مدارس آموزش خلبانی و یک مرکز آموزش تعمیرات و نگهداری را شامل می شدند ساخته شده بود. یک کارخانه مونتاژ هواپیما به نام «شهباز» هم ساخته شده بود که قادر بود سه مدل مختلف هواپیما را مونتاژ کند. در سال ۱۹۴۱ (سوم شهریور ۱۳۲۰) بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم نقض شد و نیروهای هوایی و دریایی انگلیس و روسیه از شمال و جنوب به ایران حمله کردند. نیروی هوایی جوان ایران که به تازگی به ساختن ساختارهای اساسی خود مشغول شده بود، تحت هیچ شرایطی توانایی رویارویی با این نیروی عظیم و توانمند را نداشت. با این وجود تعدادی از پرسنل جوان این نیرو تصمیم به مقابله با بیگانه گرفتند و با کنترل پادگان قلعه مرغی دو هواپیما از این پادگان به خلبانی سروان وثیق و استوار شوشتری که با شلیک ضدهوایی مواجه شده و به ناچار آسمان تهران را ترک کردند. نیروهای ائتلاف انگلیس و روسیه کنترل دو پایگاه هوایی ایران را در دست گرفتند. آنها به ترتیب در مهرآباد و قلعه مرغی مستقر شدند. از نیروی هوایی جوان ایران تقریباً هیچ چیز باقی نماند.


پس از پایان جنگ ارتش بریتانیا ایران را ترک گفت اما ارتش روسیه از ترک ایران سر باز می زد و کنترل شمال ایران را در اختیار داشت. سه ماه پس از این اتفاق نیروهای سرخ روسیه ایران را ترک گفتند. پس از این نیروی هوایی ایران همیشه به عنوان نیروی برتر در خاورمیانه شناخته می شود. موقعیت استراتژیک ایران توسط آمریکا نادیده گرفته نشد و آمریکا از اوایل دهه ۱۹۶۰ شروع به فروش تعداد زیادی از هواپیماهای پیشرفته خود به ایران کرد. در سال ۱۹۶۵ میلادی ایران اولین هواپیماجت خود با نام اف - ۸۴ جی جت ثاندر دریافت کرد. در سال ۱۹۶۵ هواپیماهای اف-۵ فریدم توسط ایران خریداری شدند و به دنبال آن در سال ۱۹۶۸ اف-۴ فانتوم هم به ایران فروخته شد. در سال ۱۹۷۰ ایران دارای قوی ترین نیروی نظامی در منطقه بود. قبول فروش هواپیماهای فوق پیشرفته اف-۱۴ ای تام کت به همراه موشک های پیشرفته ای آی ام - ۵۴ فینیکس از سوی آمریکا به ایران نشان دهنده روابط بسیار گرم بین ایران و آمریکا بود. در پی وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ دکترین و استراتژی نظامی ایران تغییر یافت و ایران دیگر به خرید تسلیحات پیشرفته و گرانقیمت علاقه نشان نداد و همین باعث ایجاد نوعی تغییر قدرت در منطقه شد. ایران دیگر نه تنها دوست صمیمی آمریکا نبود، که به خاطر سیاست های امپریالیستی و ضد انسانی آمریکایی به دشمن اصلی آن تبدیل شد. آمریکا و دیگر کشورهای غربی تحریمی نظامی علیه ایران اتخاذ کردند. کمک های آمریکا قطع شده بود و نیروی هوایی ایران از فرار و برکناری افسران زمان شاه رنج می برد که همین امر به پایین آمدن سطح سرویس دهی در نیروی هوایی منجر شده بود. به دلیل تحریم تسلیحاتی ایران و نرسیدن قطعات مورد نیاز، آمار عملیاتی نیروی هوایی ایران سریعاً رو به کاهش بود. پس از انقلاب نیروی هوایی به «نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران» که خود ارتشیان به آن «نهاجا» می گویند تغییر نام داد. نام انگلیسی آن هم Islamic RepubLic of Iran Air Force است که به اختصار IRIAF خوانده می شود. در همین اوضاع و احوال عراق با مناسب یافتن فرصت درصدد برآمد تا با حمله به ایران قسمت های وسیعی از خاک ایران را ضمیمه قلمرو خود کند؛ به همین خاطر در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهریور ۱۳۵۹) با یورشی عظیم به خاک ایران از طریق هوا، زمین و دریا جنگ تحمیلی هشت ساله را علیه ایران آغاز کرد. جنگ با حمله هوایی نیروهای عراقی به شش پایگاه نیروی هوایی ایران و چهار پادگان آغاز شد و همزمان چند لشکر و تیپ مستقل عراق در چهار محور از طول ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران به عمق خاک ایران یورش بردند. اولین حمله هوایی عراق چندان موفقیت آمیز نبود. دلایل آن را می توان به برنامه ریزی ناکافی و نادرست عملیات، نداشتن اطلاعات کافی از اهداف و استفاده نامناسب از بمب های جی پی(بمب هایی که هدف خاصی ندارند و برای انهدام کلی به کار می روند) برشمرد. در مهرآباد یک هواپیمای اف-۴ ای در هنگام جابه جایی برای در امان ماندن از حملات دشمن دچار سانحه شد و از همدان هم گزارش هایی در مورد خسارت یک فروند اف-۴ رسید.

Image
اولین عملیات هوایی ایران در پاسخ این حمله و بلافاصله پس از آن در خاک عراق موفقیت آمیز بود. در این عملیات چهار فروند هواپیمای اف-۴ به پایگاه دریایی الشعبیه در نزدیکی بندر ام القصر حمله بردند. این چهار فروند هواپیما که ۴۵۰ کیلوگرم بمب بر سر این پایگاه ریختند عملیات خود را از پایگاه بوشهر شروع کردند. در میان اهداف چندباطری موشک ضد کشتی وجود داشت. این عملیات تلافی جویانه نیروی هوایی ایران به قدری سریع بود که خط پدافند عراق در طول مسیر پرواز دچار غافلگیری شده بود. روز بعد در عملیاتی غیرقابل باور ۱۴۰ فروند از جنگنده ها و جنگنده بمب افکن های ایران به ویژه اف-۴ و اف-۵های پایگاه های بوشهر، همدان و تبریز توانستند با نفوذ خود به خاک عراق تلفات سنگینی به پایگاه ها و تاسیسات نظامی عراق وارد کنند. در اولین روزهای جنگ چندین حمله هوایی دیگر به تاسیسات نظامی عراق از قبیل ام القصر انجام شد. در یکی از این حملات دو فروند اف-۴ که هر کدام شش بمب جی پی ۳۴۰ کیلوگرمی حمل می کردند به تاسیسات نظامی دریایی و کشتی های موشک انداز عراق حمله بردند. در حدود ۲۰ دقیقه بعد یک فروند هواپیمای آر اف-۴  ای عکس های شناسایی از منطقه گرفت که نشان می داد کشتی ها و تاسیسات بندری دچار صدمات و خسارات سنگینی شده اند.

Image
تاکتیک کلی در طول انجام چنین عملیات هایی رسیدن به هدف از راههای مختلف، انجام یک
پاپ -آپ بیش از رسیدن به هدف و شیرجه زدن روی هدف برای انهدام آن است. در هنگام بازگشت دو اف-۴ یکی از آنها توسط یک موشک سام مورد اصابت قرار گرفت که باعث آسیب دیدن برخی از سیستم های آن شد اما همچنان می توانست پرواز کند. اما آتش خاموش کن ها کار نکردند و بال راست - محل اصابت موشک - آتش گرفت. باند فرود نزدیک ترین پایگاه هوایی هم به دلیل هجوم اولیه ارتش عراق برای فرود مناسب نبود و به همین خاطر مجبور به فرود در یک باند ناآماده با سرعت بالا شد.
چرخ ها ترکیدند و هواپیما در حالی که سرنشینان آن اجکت کرده بودند از انتهای باند خارج شد. بعدها این هواپیما با تعویض بال و دیگر تعمیرات دوباره به جنگنده های مورد استفاده در جنگ پیوست. این تعویض بال که اولین بار در ایران انجام می شد را می توان نقطه آغاز انجام کارهای غیرممکن در نیروی هوایی دانست. در اولین ماههای جنگ «نهاجا» تلاش های خود را به جلوگیری پیشرفت نیروی زمینی ارتش عراق معطوف کرده بود. جنگنده های ایرانی برای این کار با استفاده از راکت های ضد زره دانه به دانه تانک ها و زره پوش های عراق را شکار می کردند و حتی گاهی اوقات تا ارتفاع سه تا چهار متر زمین هم پایین می آمدند. در مقابل عراق هم از هواپیماهای میگ-۲۱ و میگ-۲۳ برای پوشش نیروی زمینی خود استفاده می کرد که این پوشش به ناچار منجر به درگیری هوایی بین ایران و عراق می شد که می توان پیروزی های ایران در این زمینه را بیشتر از عراق دانست. مخصوصاً در اوایل جنگ که آنها در مقابل هواپیماهای اف-۱۴ ایران توانایی انجام هیچ عملی را نداشتند که در اواخر جنگ با خرید میراژ اف-۱ از فرانسه توانستند کمی جنگ های هوایی را متعادل کنند.


جنگ تحمیلی علیه ایران علاوه بر خسارات و تلفات جانبی بسیار، دستاوردهای ارزنده ای برای نیروی هوایی ایران داشت. نیروی هوایی در این هشت سال توانست به تکنولوژی ساخت بسیاری از قطعات مورد نیاز خود دست یابد و در برخی موارد به خودکفایی برسد. پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) تنها خریدهای ایران از غرب ۳۵ فروند پیلاتوس پی سی-۷ ، ۱۵ فروند پی سی-۶ و ۱۵ توکانوی آموزشی ای ام بی۳۱۲ ساخت برزیل بوده است. این خریدها بین ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰ انجام شده اند. مهم ترین خریدهای غیرغربی ایران پس از انقلاب از چین با اف-۶ (میگ -۱۹)، اف۷ ام (میگ -۲۱) و هواپیمای ترابری و ای-۱۲ و از روسیه با میگ-،۲۹ آنتونوف-،۷۴ چند فروند سوخو۲۴  ام کی وای ال-۷۶ تی دی بوده است

منبع:http://iran-airforce.blogfa.com

نبرد ایران و امریکا در عرصه ی بازی های کامپیوتری

نزدیک به یک سال پس از عرضه بازی"حمله به ایران" توسط یک شرکت بازیهای کامپیوتری

آمریکایی، اینک یک موسسه دولتی در ایران ضمیمه بازی جدیدی را طراحی کرده است که به

بازیکنان امکان حمله فرضی به یک نفتکش آمریکایی در تنگه هرمز را می دهد.

نهادی به نام "انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس" در ایران، روز شنبه هشتم مهر

ماه (30 سپتامبر) اعلام کرد که در جدیدترین بازی تولید شده در کانون بازیهای رایانه ای این

انجمن"راه بستن تنگه هرمز از طریق انفجار کشتی برای کاربران به نمایش گذاشته می شود."

چنان که از گزارش ها برمی آید این بازی به عنوان بخشی از بازی جنگی معروف ویدئویی

موسوم به "ضد حمله" طراحی شده است که به چگونگی بمب گذاری در یک نفت کش

آمریکایی در خلیج فارس و در دهانه تنگه هرمز می پردازد.

خبرگزاری رویتر گزارش داده است که این بازی می تواند منعکس کننده هشدار آیت الله علی

خامنه ای باشد که در ماه ژوئن گذشته در واکنش به احتمال اقدامات نظامی علیه ایران گفته

بود ایران جریان صدور نفت از خلیج فارس را در صورت هرگونه اقدام اشتباه آمریکا به خطر

خواهد انداخت.

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که این بازی جدید توسط یک تیم هشت نفره در

مدت سه ماه به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق طراحی شده است.

به نظر می رسد این بازی قرار است پاسخی به بازی معروف"حمله به ایران" شرکت

آمریکایی کما وار باشد که سال گذشته بر روی اینترنت عرضه شد.

در آن زمان روزنامه کیهان عرضه این بازی را فقط برای دلخوشی آمریکایی ها مناسب دانست.

عرضه بازی"ضد حمله" توسط ایران می تواند نقطه عطف دیگری در جنگ تبلیغاتی دو کشور

علیه یکدیگر در شرایطی که پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل در انتظار رسیدگی

مجدد است، قلمداد شود.
  
آمریکا بارها اعلام کرده است که گزینه نظامی را مردود نمی داند ولی امیدوار به یافتن راه

حلی دیپلماتیک برای حل بحران فن آوری هسته ای ایران است، درحالی که ایران می گوید

 غنی سازی اتم را تنها به منظور بهره برداری صنعتی و تولید برق انجام می دهد.

در همین حال اخبار شبکه تلویزیونی ABC آمریکا ضمن اشاره به عرضه این بازی توسط یک

موسسه دولتی ایرانی آن را نبردی در عرصه بازیهای کامپیوتری خوانده است.

یک تحلیل گر ارتباطات به این شبکه گفته است که این بازی حتی می تواند به تشدید تنش

 بین دو کشور کمک کند.

دکترمایک مینه هام مدیر دانشکده ارتباطات دانشگاه تکنولوژی سیدنی و متخصص بازیهای

کامپوتری به این شبکه تلویزیونی گفته است که این چیزی فراتر از یک بازی معمولی است.

وی می گوید:"من فکر می کنم این بازی تنش بسیاری را دامن خواهد زد زیرا این بازی در سطح

جهانی در دسترس نوجوانان قرار خواهد گرفت و اهداف تروریستی را در بازیهای کامپیوتری

جای خواهد داد که جای نگرانی جدی دارد."

وی می افزاید این بازیها علاوه بر تبلیغات سیاسی برای آموزش نیز به کار می رود: "ارتش

آمریکا هم اکنون از بازی Full Spectrum Warrior برای آموزش نیروهایش در عراق استفاده

می کند."  یک تحلیل گر ارتباطات می گوید بازی ضد حمله ایران تنش میان دو کشور را

افزایش می دهد

وی به بازی"ارتش آمریکا" اشاره می کند که برای سرباز گیری طراحی شده است و تاکنون

 بیش از ده میلیون نفر آن را دانلود کرده اند.

دکترمینه هام تاکید می کند که بهره برداری از این بازیها برای مقاصد جنگ طلبانه امری

ناپسند است.

پیش از این نیز خبرهایی از چند دانشگاه در ایران مبنی بر طراحی بازیهای کامپیوتری جنگی

که در آن کاربران به نبرد با نیروهای متخاصم فرضی می پردازند، رسیده بود.

به نظر می رسد با عرضه این بازی در سطح گسترده دور تازه ای از نبرد بین دو کشور ایران و

آمریکا در عرصه بازیهای رایانه ای آغاز خواهد شد.

منبع بی بی سی

آشنایی با اویونیک به زبان ساده

قسمت زیادی از دانش الکترونیک در یک هواپیما جهت تعیین موقعیت هواپیما نسبت به نقطه ای ثابت در روی زمین استفاده میگردد و این کار را میتوان به طرق متعددی انجام داد.
در صورت مشخص بودن موقعیت هواپیما،خلبان می تواند مراحل بعدی ناوبری را با استفاده از دانستن روابط بین روند تغییرات و زمان به انجام رساند.
با استفاده از علایم رادیویی می توان فاصله یا جهت را نیز اندازه گیری نمود و یا ترکیبات متعددی از این پارامتر ها را جهت تعیین موقعیت هواپیما بکار برد.به عنوان مثال اگر هم فاصله و جهت نسبت به ایستگاه زمینی مشخص باشد،خلبان می تواند موقعیت هواپیما را به وسیله این دو فاکتور تعیین نماید این طریقه ناوبری به (Rho-Theta) نامیده میشود (رو) مسافت و (تتا) زاویه را نشان میدهد.
اگر فاصله هواپیما نسبت به دو ایستگاه زمینی مشخص باشد،تعیین مکان نسبت به دو ایستگاه امکان پذیر میباشد اما با داشتن فاصله نسبت به یک ایستگاه ثالث میتوان موقعیت کلی را نسبت به زمین تعیین نمود این طریقه ناوبری  (Rho-Rho-Rho) نامیده میشود.
موقعیت هواپیما را همچنین می توان به وسیله اندازه گیری زاویه نسبت به دو ایستگاه زمینی تعیین نمود که این طریقه ناوبری (Theta-Theta) نامیده میشود.
هر ترکیبی از سه طریق ناوبری میتواند مبنایی برای اغلب سیستم های ناوبری اویونیک باشد.البته سیستم های داپلر و INS (Inertial Navigation System) از این قاعده مستثنی هستند.در سیستم ناوبری داپلر به وسیله استفاده رادار و پژواک زمینی و حسابگر های مختلف میتوان موقعیت را تعیین نمود و روش ناوبری INS که توسعه یافته همان سیستم ناوبری ابتدایی است،بر اساس پارامتر های موقعیت نقطه شروع،جهت،سرعت و مدت زمان موقعیت را،در هر زمان تعیین مینماید.
در یک هواپیما از سیستم های ناوبری مختلفی استفاده می گردد که عبارتند از :

# سیستم ILS (Instrument Landing System) :
سیستم ILS یک سیستم رادیویی VHF/UHF در ناوبری در هنگام نشستن هواپیما است.برد این سیستم تا فاصله 40 مایلی از انتهای باند میباشد که شامل دو نوع فرستنده است که در باند فرود تعبیه میشوند،یکی از آنها موقغیت هواپیما را نسبت به خط وسط فرضی میان باند Localizer (LOC) و دیگری اطلاعات ارتفاع را فراهم مینماید که Glide Slop (G/S)  نامیده میشود.این نکته بایستی ذکر شود که فرکانس های G/S و  LOC به صورت جفت شده (Pair) می باشند و برای هر فرکانس LOC فرکانس G/S تعریف شده ای وجود است.
نشانگر CDI (Course Deviation Indicator) در یک هواپیما انحراف از مسیر پرواز را نشان می دهد.
هنگامی که سوزن های G/S و LOC در وسط نشاندهنده واقع شوند زمانی است که هواپیما در وضعیت ایده آل قرار دارد.

# سیستم مارکر بیکنز (Marker Beacons) :
اطلاعات مربوط به میزان فاصله افقی هواپیما نسبت به ابتدای باند برای یک هواپیما که در حال نشستن می باشد از طریق آنتن های مارکر بیکنز که برد آنها تا فاصله 6 مایلی از انتهای باند می باشد،به هواپیما ارسلل میگردد علاوه بر مارکر بیکنز ذکر شده که به آن مارکر بیرونی (Outer Marker = OM) گویند یک فرستنده مارکر بیکنز میانی (Middle Marker = MM) با برد 3500 فوت نیز دارد.
فرکانس امواج ساطع شده از مارکر بیکنز بیرونی برابر 400 هرتز و به صورت یک سری علایم مورس با کد خط،خط (---) می باشد که از طریق گوشی خلبان قابل شنیدن و به صورت مشاهده ای به صورت لامپ های چشمک زن آبی و کهربایی در کابین قابل رویت است.
فرکانس امواج ساطع شده مارکر بیکنز میانی 1300 هرتز بوده و به صورت یک سری علایم مورس با کد خط،نقطه (-.-.)  میباشد و در کابین هواپیما به صورت لامپ چشمک زن کهربایی مشخص میشود.

# سیستم MLS (Microwave Landing System) :
MLS یک سیستم کمک ناوبری است که موقعیت خلبان را جهت نشستن در شرایط دید کم تعیین مینماید.سیستم MLS  دارای دقت و انعطاف پذیری بیشتری از ILS بوده و حتی تقرب در مسیر منحنی را نیز انجام می دهد.تقرب در مسیر منحنی این امکان را فراهم می نماید که از تقرب مستقیم در نواحی مسکونی شهر جلوگیری به عمل آمده و نتیجتا باعث کاهش زمان تاخیر،سر و صدا و افزایش استاندارد های ایمنی فرودگاه گردد و همچنین هزینه نصب و نگهداری MLS به مراتب کمتر از ILS بوده و مزیت دیگر آن قابلیت نصب در هر فرودگاه با هر موقعیت جغرافیایی میباشد.

# سیستم VOR (VHF Omni Range) :
VOR یک سیستم کمک ناوبری است که جهت نشان دادن سمت پرواز به سوی یک ایستگاه زمینی و ناوبری بین مسیر ها استفاده میشود.سیگنال ها با فرکانس کم و متوسط تحت تاثیر بارهای استاتیک جو و تخلیه های الکتریکی و اثرات شب قرار میگیرند ولی از خواص ناوبری با امواج رادیویی VHF ،ایمن بودن این امواج در مقابل اثرات جوی می باشد هدف از سیستم VOR به قرار زیر است :

الف- فراهم نمودن وسیله ای جهت تعیین موقعیت هواپیما نسبت به ایستگاه های زمینی VOR
ب- فراهم نمودن مسیر اصلی پرواز به سمت ایستگاه VOR دیگر.

موقعیت هواپیما بر اساس واقع شدن هواپیما بر روی شعاعی از شعاع های امواج همه جانبه قابل درجه بندی که از ایستگاه زمینی VOR ساطع میشوند،مشخص میشود.ایستگاه های VOR روی نمودار های هوانوردی و راهنما های فرودگاه ها مشخص میباشند.جهت تعیین درجه شعاعی که هواپیما بر روی آن واقع میگردد ،از اختلاف فاز بین سیگنال هایی که از ایستگاه زمینی تولید میشود،استفاده می نمایند.
هواپیمایی که بر روی شعاع با درجه 80 قرار گیرد بدین معنی است که راستای هواپیما نسبت به راستای شمال مغناطیسی تحت این زاویه است.اگر هواپیما بر روی شعاع 210 واقع شود بدین معنی است که هواپیما تحت زاویه 30 از ایستگاه زمینی VOR دور میشود و واقع شدن بر روی شعاع 30 به معنی نزدیک شدن تحت همین زاویه به ایستگاه مربوطه است.شعاع گریز از مرکز به   Radial و جانب به مرکز Bearing نامیده میشوند در واقع راستای R(210) با B(30) یکی میباشد ولی R(210) به معنای دور شدن در همان راستا از مرکز و B(30) بمعنای نزدیک شدن به مرکز میباشد.
هنگامی که هواپیما بطور مستقیم در حال پرواز بالای یک ایستگاه VOR میباشد پرچم نشاندهنده (>) از حالت TO(>*) به حالت FROM (<*) تغییر وضعیت میدهد وسیله انحراف از وضعیت تعادل به نوسان می افتد یا به اصطلاح حالت عصبی پیدا می نماید و این علایم مبین این موضوع است که هواپیما نزدیک و در حال عبور از ایستگاه میباشد.


#  سیستم DME (Distance Measuring Equipment)
DME وسیله ای است که فاصله هواپیما را از یک ایستگاه زمینی اندازه گیری می نماید.جهت دقت و اطمینان بیشتر در DME بر خلاف سیستم رادار که از مکانیزم ارسال امواج و انعکاس آنها بعد از بر خورد به مانع استفاده میشود،عمل انتقال امواج دو طرفه بوده بدین معنی که هم هواپیما و هم ایستگاه زمینی مبادرت به ارسال امواج می نمایند.
مدت زمان کل دریافت امواج رادیویی از هواپیما به ایستگاه زمینی و بالعکس اندازه گیری میشود از زمان کل،زمان تاخیر کم شده و نتیجه بر عدد 2 تقسیم میشود.از روی زمان بدست آمده میتوان فاصله هوایی بین هواپیما و ایستگاه را محاسبه نمود و با فاصله به دست آمده و ارتفاع هواپیما،فاصله زمینی قابل محاسبه می باشد.


# سیستم TCAS (Traffic Alert and Collision System) :
سیستم TCAS یک سیستم الکترونیکی جهت کمک به مهندسی فاکتور های انسانی می باشد.
در گذشته جهت دید بهتر خلبان،کاکپیت دارای پنجره هایی با سطوح بزرگ تر بودند تا خلبان میدان دید بیشتری داشته باشند و از برخورد هوایی احتمالی جلوگیری گردد.
TCAS  ابتدا در سال 1970 معرفی شد اما سازمان FAA نصب اجباری آن را در هواپیما ها تا سال 1994 به تاخیر انداخت.TCAS  سیستمی است که اطلاعات پروازی را راجع به ترافیک هوایی فراهم می نماید و مکانیزمی مشابه سیستم های راداری دارد.
TCAS با استفاده  از پرسشگر ATC-MODES،فاصله و Bearing هواپیمای مقابل را تشخیص و با هشدار Traffic Advisory(T/A) و یا فرمان مانور مناسب Resolution Advisory (R/A) به خلبان برای جلوگیری از برخورد با هواپیمای مقابل را می دهد.


منبع : مجله داخلی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران " پیام هما"
اقتباس از کتاب : Introduction To Avionic
انجمن هوافضا

معرفی موشک سایدوایندر AIM-9 Sidewinder Missile


  


نمایی کلی از موشک سایدوایندر :

موشک سایدوایندر (AIM-9 Sidewinder) یک موشک گرما یاب  هوا به هوای کوتاه برد است که از سوی هواپیماهای جنگنده و  بعضی از هلیکوپترهای تهاجمی مورد استفاده قرار میگیرد . سایدوایند ردر اصل  نام نوعی مار میباشد که این مار به وسیله گرمای حاصل از بدن طعمه خود او را پیدا و شکار میکند و نام گزاری موشک هوا به هوای AIM-9 به نام سایدوایندر هم با توجه نوع یکسان یافتن شکار این دو  بوده است . موشک سایدوایندر درشکل و ساختار امروزی خود در سال1952 و در پروژه ای به سرپرستی ویلیام مک لین  طراحی و ساخته شد. از این موشک بعد از ساخته شدن کپی برداری های زیادی توسط کشورهای مختلف انجام گرفته است و نمونه های مختلفی  از این موشک در نیروهای هوایی کشورهای مختلف در حال خدمت است این موشک با نام فاطر در ایران تولید میشود.


  


تاریخچه طراحی و  ساخت موشک سایدوایندر :

طراحی و ساخت موشک سایدوایندر در  پایگاه آزمایش تسلیحات نیروی دریایی ایالات متحده در کالیفرنیا NOTS که در حال حاضر به مرکز توسعه تسلیحات هوا دریا تغییر نام داده است انجام گرفت . طراحی و ساخت این موشک در اواخر دهه 1940 میلادی در نیروی دریایی آمریکا شروع شد و تکنولوژی های جدید و نوین آن زمان برای ساختن آن این موشک استفاده میشد . موشک سایدوایندر از سیستم شناسایی و هدف گیری فروسرخ( IR) استفاده میکند که یک سیستم جستجو گر گرماییست که در عین سادگی خیلی مطمئن و موفق نشان میدهد و هنگام ساخت در مقابل  موشک نامطمئن  نیروی هوایی موشک فالکون  AIM-4 Falcon قرار داشت و  بعد از ناموفق بودن موشک فالکون در جنگ ویتنام و آزماشهای موفق موشک سایدوایندراین موشک به طور کامل جایگزین موشک فالکون شد. مزیت مهم موشک سایدوایندر در سادگی وکارایی بالای سیستم هدف یابی و هدایت این موشک است در جنگ جهانی دوم آلمانی ها سیستم های زیادی بر اساس سیستم هدایتی فروسرخ ساختند مانند موشک انزن  Enzian ولی هیچکدام موفق نبودند . موشک سطح به هوای انزن از یک سیستم هدایتی فروسرخ  که در  موشک نصب شده بود  استفاده میکرد .


  

 


ورود به خدمت موشک سایوایندر :

نمونه اولیه موشک سایدوایندر با کد XAAM-N-7 در سال1953 با موفقیت  آزمایش شد و این نمونه موشک سایدوایندر ای AIM-9A نامگذاری شد . دومین نمونه موشک سایدوایندر با کد AAM-N-7 که به نام سایدوایندر بی AIM-9B نامگذاری در سال 1956 و وارد خدمت ارتش آمریکا شد که تا  کنون پیوسته در حال بهینه سازی است . اولین  نبرد این موشک در سال1958 با نیروی هوایی چین  در تایوان بود و  نیروهای ROC در تایوان ک هدر حال جنگ با نیروهای چینی بودند از این موشک استفاده کردند . نیروهای تایوانی که در گذشته تنها از مسلسل و این نمونه اسلحه ها استفاده میکردند  با استفاده از موشک سایدوایندر  در برابر هواپیماهای میگ15 چین به برتری هوایی قابل توجهی رسیدند.  بعد از مدتی خبرهایی مبنی بر ساخت  موشکهایی آر3 K-13/R-3S  توسط شوروی که در ناتو آتول نامگذاری شده منتشر شد و ناتو این موشک را  نمونه موشک سایدوایندر که از مهندسی معکوس ساخته شده است اعلام کرد   و با توجه به این موضوع که یک موشک  سایدوایندر تایوانی که از هواپیمای اف86 به سوی یک هواپیمای میگ15(یامیگ17) چینی شلیک شده   عمل نکرده بود و خلبان با موشک  سایدوایندر به پایگاه بازگشته بود پس امکان دسترسی شوروی به این موشک وجود داشته است .


  


اما آمریکا به جز اهداف سیاسی دلیل دیگری هم برای در اختیار گذاشتن موشک سایدوایندر به تایوان داشت و آن تست  عملی کارایی این موشک بود . اساسا ساخت و توسعه موشک سایدوایندر برای نیروی دریایی آمریکا بود و در نیروی هوایی  بعد از چندین بهینه سازی و اصلاح از نمونه موشک سایدوایندر یی AIM-9E  وارد خدمت در نیروی هوایی شد  . در طی دهه 1960 میلادی نیروی دریایی  و هوایی آمریکا از نمونه های متفاوتی استفاده میکردند اما به دلیل هزینه های زیاد آن  نمونه های دیگری برای استفاده هر دو نیرو از یک نمونه موشک ساخته شدو در دهه 1980 نمونه های جدیدتر  موشک سایدوایندر که از موتورهای جدید تر و گیرنده های دقیقتر و حساس تر و سر جنگی قدرتمند تر  استفاده میکردند وارد خدمت شدند . نمونه های زیادی از موشکهای سایدوایندر تاکنون ساخته شده  با موتورهای مختلف و سر جنگی متفاوت  و ..... اما همه آنها در استفاده از سیستم جستجو گر فروسرخ مشترک است . در نمونه AIM-9C استثنا  از یک جستجوگر نیمه فعال  امواج رادیویی هم برای استفاده در هوپیمای اف8 استفاده کردند . از این نمونه تنها1000 موشک تولید شد که بعدها با تغییراتی به موشک ضد رادار  AGM-122 Sidearm   تبدیل شد . نمونه مورد استفاده در نیروی هوایی آمریکا AIM-9J است که نمونه بهینه سازی شده AIM-9B است که دارای سیستم های جستجو دقیقتر و قدرتمند تر شده اند و  با تغییرات ایرودینامیک بر قدرت مانور آن اضافه شده است  و موتورهای موشک نیز بهینه سازی شده اند .



نمونه های  دیگر موشک سایدوایندر :

نمونه های AIM-9L / AIM-9M / AIM-9M-7 :

   برای اولین که نمونه های جدید سیستمهایIR در سال 1978  ساخته ودر موشکهای سایدوایندر  مدل لیما یا همان  AIM-9L بکار گرفته شدند .  این نمونه موشکهای سایدوایندر میتوانستند در تمام زوایای روبروی خود به اهداف حمله کنند و برای اولین بار از سوی در دهه1980 توسط اسراییل در جنگ لبنان و انگلیس در جنگ با آرژانتین در فالکلند بکار گرفته شدند . موشکهای سایدوایندر مدل لیما تا 80%  در شکار اهداف خود موفق بودند و در بعضی از موارد هم دشمن با استفاده شیوه های تاکتیکی  سعی در فرار کردن و انحراف مسیر موشک داشتند که تا حدی نیز موفق بودند . در نمونه مایک  یا همان AIM-9M از قدرت مانور پذیری بیشتری نسبت به نمونه لیما برخوردار بودند  و در این نمونه امکانات برای تشخیص اهداف کاذب از اهداف اصلی به موشک افزوده شد . نمونه های مایک از موشک سایدوایندر از سال1983 وارد خدمت شدند اما مدل  AIM-9M-7 هم نمونه اصلاح شده AIM-9M است که برخی از اشکالات ان در جنگ اول خلیج فارس برطرف شد.  

نمونه AIM-9X : 

جدیدترین نمونه ساخته شده از موشک سایدوایندرمیباشد که جستجو گر فروسرخ آنIR قابلیت شناسایی اهدافی با زاویه90 درجه نسبت به مسیر حرکت خود را دارد و سیستم   hrust-vectoring جانشین سیستم  قدیمی  control surfaces شده است و از سر جنگی قدرتمند تر و موتورهای بهبود یافته در این نمونه استفاده شده اما در این نمونه موشک سایدوایندر از قدرت مانور زیادی برخوردار نیست و  هدف اصلی از ساخت آن  افزایش سرعت و برد موشک بوده است .


 


نمونه SIDEARM / AGM-122A : 
با انجام تغییراتی در موشک سایدوایندر  موشک جدیدی ساخته شدکه با نمونه اصلی از نظر ساختار مشابه ولی از نظر وظایف متفاوت بود  . موشک  سایدرم Sidearm  AGM-122A  موشک ضد رادار است که از موشک سایدوایندر سی ساخته شده  و با تغییر در سیستم هدایت آن به یک موشک هوا به سطح برای شناسایی و رهگیری سیستمهای رادارتبدیل شده است . البته همانور که پیش از این گفته شد از این موشک تنها 1000 فروند تولید  شده که این تعداد در حال اتمام است و مسئولان ارتش آمریکا درباره تولید دوباره این موشک اظهار نظری نکرده اند . 

مشخصات عمومی موشک سایدوایندر :


 

 


 موشک سایدوایندر به چهار قسمت کلی تقسیم شده است  شامل سیستم هدایتی و سیستمهای گیرنده یا همان سنسورها GCU / سر جنگی یا همان کلا هک و در نهایت  موتور موشک است که این قسمتها توسط شرکتهای مختلفی شامل Raytheon و Aerojet ساخته میشود . سیستم GCU موشک  سایدوایندر از قطعات مختلف الکتریکی و ماشینهای مکانیکی تشکیل شده و وظیفه شناسایی هدف و هدایت موشک به سوی هدف را دارد  .در جلوی موشک و در پشت یک آینه مقعر جستجوگر  فروسرخIR قرار دارد یک این جستجوگر IR بروی یک محور متحرک قرار دارد  تا امکان چرخش به تمام جهات و جستجوی اهداف را داشته باشد در کنار  سیستم IR پنج سیستم  CDS که گیرنده های برای جستجو  هدف  هستند برای اطمینان و کارایی بیشتر سیستم قرار دارند این قسمتها  اطلاعات لازم را جمع آوری میکند و در اختیار سیستم کنترل  موشک میگزارند و سیستم کنترل , موشک را به سوی هدف هدایت میکند .در این موشک از یک  باطری آرگونی (نمونه (AIM-9Xو یا  ژنراتور با سوخت هیدروژن مایع  برای تولید نیروی الکتریکی مورد نیاز موشک استفاده میشود در نمونه های مختلف موشک سایدواندر از سرجنگی 22 تا 25 پوندی استفاده میشود .   

 

موشک سایدوایندر از مطمئن ترین و کم هرزینه ترین موشکها و متداولترین موشک مورد استفاده در غرب است  و ایالات متحده و 27 کشور دیگر این موشک را تولید میکنند . از موشک تا کنون بیش  از 110000 تولید شده است  و در سال2002 نیروی دریایی آمریکا جشن بزرگی به مناسب 50 سالگرد ورود به خدمت موشک را بر پا کرد .

 

مشخصات فنی موشک سایدوایندر : 

طول : 2.85 متر

قطر: 127 میلی متر

وزن: 91 کیلوگرم

سرعت: 2.5 ماخ

برد: حداکثر 18 کیلومتر

سیستم هدایتی: فروسرخ IR

وزن سر جنگی: 9.4 کیلوگرم        

پیمانکار: شرکتهای رایتون و گره هوافضای فورد به همراه گروه لورال

ارزش : 84 هزار دلار

پایان یک دیکتاتور

نوید خداوندگار تحقق پیدا کرد و وحشی تکریتی معروف به صدام به دار مجازات آویخته شد اگرچه توسط مکاران و ظالمان جهان ولی این فرموده صریح خداوند است که گاهی ظالمان را توسط ظالمان دیگری نابود می کنیم

مرگ این کفتار را به همه آزادگان و ستمدیدگان به خصوص خانواده بزرگ شهدا و مردم غیور ایران تبریک گفته و امید واریم روزی  سردمداران ظلم و جور و افسار داران صدام و صدامیون نیز به دار مجازات آویخته شوند

سرگذشت صدام حسین
 
صدام حسین
خبرنگاران می گویند رئیس جمهور پیشین عراق می توانند تقاضای تجدید نظر کنند
۱-صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، روز شنبه (30 دسامبر 2006 -- 9 دیماه 1385) اعدام شد.

دادگاهی در عراق پیشتر او را به اعدام با طناب دار محکوم کرده بود. در جلسه پایانی دادگاه که روز یکشنبه 5 نوامبر در میان تدابیر شدید امنیتی در بغداد، پایتخت عراق، برگزار شد، قاضی رئیس جمهور سابق عراق را به جرم 'جنایت علیه بشریت' به اعدام محکوم کرد.

بخش نخست: سالهای کودکی

صدام حسین در آوریل ۱۹۳۷ در یک روستای فقیر و محنت زده به نام عوجه به دنیا آمد. در خانواده ای که گفته می شود خشونت بدوی در آن حرف آخر را می زد و تعصب قبیله ای تا اندرونی خانه ها نفوذ داشت. سرنوشت فردی صدام زندگی او را دشوارتر می کرد.

 

بخش دوم: طعم قدرت

حزب بعث شاخه عراق جریان کوچکی بود که در سال ۱۹۵۲ پا گرفت. گفته می شود که در سال ۱۹۵۷، یعنی زمانی که صدام حسین به آن پیوست، این حزب در سراسر عراق حداکثر هزار عضو داشته است. حزب برای جبران ضعف نیروی خود، به عملیات ضربتی و شیوه های توطئه آمیز گرایش داشت.

 

بخش سوم: در مکتب توطئه

براى حزب بعث عنصر ملیت عرب بر هرچیزى تقدم داشت. پایه گذاران این حزب اهمیت میراث اسلامى را در فرهنگ عرب انکار مى کردند و اعتقاد داشتند که مردم بین النهرین پیش از آنکه عراقى و مسلمان باشند، عرب هستند. صدام حسین نیز مانند دهها جوان تندروى احساساتى به این حزب روى آورده بود. او از بیست سالگى خود را سراپا وقف پیشبرد مرام حزبش کرده بود.

 

بخش چهارم: طراح ترور

صدام حسین و رفقای متعصب او در حزب بعث از روند رویدادها سخت ناراضی بودند. از نظر آنها قاسم به «اهداف انقلاب و آرمان ملت عرب» خیانت کرده بود. به خاطر عدم قاطعیت او بود که کمونیست ها در همه جا نفوذ کرده و آشکارا از «برتری اهداف بین المللی بر منافع ملی» سخن می گفتند.

 

بخش پنجم: یک جوان در رأس ماشین سرکوب

صدام در سال ۱۹۶۶ از زندان گریخت و بی درنگ به سازماندهی مبارزه مخفیانه حزب بعث پرداخت. او اینک ستاره اصلی حزب بود که مهارت و کاردانی خود را در اجرای عملیات توطئه گرانه نشان داده بود. او با جدیت نیروهای حزبی را برای نیل به هدف نهایی رهبری کرد: کسب انحصاری قدرت در عراق. رسیدن به این هدف زیاد طول نکشید: در روز ۱۷ ژوئیه سال 1968 کودتای نظامیان بعثی پیروز شد و بکر به ریاست جمهوری رسید.

 

بخش ششم: صدام حاکم مطلق عراق

پس از کودتای نوامبر ۱۹۶۳ که به یکه تازی حزب بعث در عراق پایان داد، سران شکست خورده این حزب یک اندیشه بیشتر در سر نداشتند: بازگشت به قدرت به هر قیمتی.

صدام حسین که مسئول جوان و پرتوان شبکه زیرزمینی حزب بود، طی دو سال تشکیلات مخفی را فعال کرده، برای عملیات ضربتی آماده ساخته بود.

 

بخش هفتم: تا پای چوبه دار

صدام حسین

محاکمه صدام حسین رهبر پیشین عراق از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر عراق و در عین حال از مهمترین محاکمات قرن بیستم به شمار می رود. در دادگاهی ویژه که در دل منطقه حصارشده بغداد (معروف به منطقه سبز) جریان یافت، حدود ۵۵ جلسه محاکمه تشکیل شد که در برخی از آنها صدام حضور نداشت.

محاکمه صدام در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۵ شروع شد و حدود یک سال بعد با حکم اعدام او پایان یافت.

۲-روایتی دیگر
ظهور و سقوط صدام حسین
.
صدام حسین پس از سقوط حکومتش در صدر فهرست افراد تحت تعقیب قرار گرفت
 

صدام حسین طی دو دهه حکمفرمایی بر عراق با استفاده از شیوه های خشونت بار و مواضع سازش ناپذیر، این کشور را در جهان مطرح ساخت.

سیر صعودی صدام حسین به راس حکومتی مطلقه در عراق در زادگاه او تکریت در مرکز عراق آغاز شد. او در سال 1937 در اطراف این شهر متولد شده بود.

صدام پس از پیوستن به حزب زیرزمینی بعث عراق در سوء قصد به جان ژنرال قاسم، حاکم نظامی وقت عراق شرکت کرد اما این سوء قصد ناکام ماند. اما در کشوری که سیاست همواره یک بازی خشونت بار بود، استعداد صدام در این زمینه به سرعت امکان صعود او به راس هرم قدرت را فراهم کرد.

صدام در سال 1959 مجبور شد از عراق بگریزد و چهار سال را در قاهره در تبعید سپری کرد. زمانی که حزب بعث بالاخره در سال 1968 زمام قدرت را به دست گرفت، او به عنوان مرد شماره دو پس از ژنرال احمد حسن البکر سر بر آورد.

اما صدام که اعمال کننده اصلی قدرت در پشت پرده بود، در سال 1979 حسن البکر را از قدرت کنار زد و حکومتی بر مبنای رعب و وحشت را بنا نهاد.

تنها یک سال پس از رسیدن به قدرت، او عراق را وارد یک ماجراجویی عظیم و خطرناک ساخت.

مناقشه ایران و عراق

او که خود را رهبر تازه عراق و قهرمان اعراب می دانست، ارتش خود را به آن سوی مرزهای غربی کشور به داخل ایران سرازیر ساخت تا "تهدید بالقوه انقلاب نوپای اسلامی ایران را خنثی کند."

این جنگ فاجعه بار هشت سال به طول انجامید و جان میلیون ها نفر را گرفت.

آمریکا به طور غیرعلنی از جنگ صدام علیه ایران حمایت می کرد. آمریکایی ها کارنامه حقوق بشر حکومت صدام را نادیده گرفتند و در مقابل فجایعی مانند بمباران شیمیایی و روستاهای کرد در حلبچه سکوت اختیار کردند.

پس از آتش بس سال 1988 با ایران، تقلای بی وقفه صدام حسین برای حفظ استیلای خود در منطقه شدت یافت. عراق اقدام به تولید موشک های دوربرد کرد و کارشناسان آن کشور برنامه های بلندپروازانه ای را برای دستیابی به سلاح های اتمی، میکروبی و شیمیایی آغاز کردند.

صدام حسین حتی خبرنگار ایرانی الاصل هفته نامه "آبزرور" لندن را که در مورد برنامه های تسلیحاتی عراق گزارش تهیه می کرد به جرم جاسوسی بازداشت و علی رغم مخالفت های بین المللی اعدام کرد.

تهاجم به کویت

اما جنگ با ایران اقتصاد عراق را فلج ساخته بود و رهبر عراق سخت تقلا می کرد درآمد نفتی کشور را افزایش دهد. او پس از متهم کردن کویت به پایین آوردن قیمت های نفت به این کشور حمله و آن را بخشی از عراق اعلام کرد.

ارتش آمریکا عراق را از کویت بیرون راند. این جنگ هم تبعات فاجعه باری برای عراق داشت. چندین هفته بمباران توسط نیروهای تحت رهبری آمریکا، که صدام حسین آن را مادر همه جنگ ها نامید، تاسیسات زیربنایی عراق را ویران کرد.

نیروهای عراقی به هنگام عقب نشینی از کویت چاه های نفت این کشور را به آتش کشیدند که باعث بروز فاجعه ای زیست محیطی در خلیج فارس شد.

از طرف دیگر یورش متعاقب زمینی برای بیرون راندن نیروهای عراقی از کویت به کشته و زخمی شدن هزاران سرباز عراقی انجامید.

در مقابل، عراق به امید برانگیختن واکنش اسرائیل و دامن زدن به یک جنگ بزرگ تر منطقه ای به حمله موشکی علیه عربستان سعودی و اسرائیل دست زد. اما تنها با تکاپوی آمریکا بود که اسرائیل از واکنش متقابل خودداری کرد.

گریز کردها

اما این بار، اشتباهات فاحش رهبر عراق به تبعات گسترده داخلی منجر شد. شیعیان جنوب عراق با تشویق رئیس جمهور وقت آمریکا، جرج بوش، علیه او شورش کردند.

.
صدام حسین (چپ) در کنار احمد حسن البکر (وسط)
 

اما درحالی که صدام حسین با بی رحمی تمام شیعیان را سرکوب می کرد تا بار دیگر مهار قدرت در جنوب کشور را در دست گیرد، قدرت های غربی تنها شاهد این حوادث فاجعه بار بودند.

در شمال نیز او به کردهای شورشی حمله کرد. میلیون ها نفر به کوهستان های سرد گریختند و نیروهای غربی مجبور شدند بخشی از شمال عراق را "ناحیه حفاظت شده" اعلام کنند که به وسیله نیروهای هوایی آمریکا و بریتانیا اعمال می شد.

سال بعد، نیروهای غربی در جنوب نیز یک منطقه پرواز ممنوع اعمال کردند تا شیعیان را از حملات هوایی صدام مصون بدارند.

اما سرافکندگی صدام پس از اخراج از کویت پایان نیافت. سازمان ملل متحد او را وادار کرد کلیه سلاح های کشتار جمعی خود را نابود کند.

اما مانع تراشی های مستمر او در کار بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد به حملات هوایی مشترک آمریکا و بریتانیا علیه اهداف عراقی در سال 1998 منجر شد.

"تغییر رژیم"

تحریم های سفت و سخت بین المللی در سال های پس از جنگ خلیج به قوت خود باقی ماند و اقتصاد عراق را فلج ساخت که در نهایت واحد پول عراق را در آستانه فروپاشی قرار داد.

.
کردهای شمال عراق از قربانیان اصلی حکومت صدام حسین بودند
 

انتخاب جرج بوش به ریاست جمهوری آمریکا در سال 2000 فشارهای آمریکا بر صدام حسین را افزایش داد.

واشنگتن در آن زمان علنا از "تغییر رژیم" در عراق صحبت می کرد و به دنبال حملات 11 سپتامبر، آمریکا عراق را یک "کشور یاغی" خواند.

بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد که در سال 1998 عراق را ترک کرده بود در ماه نوامبر سال 2002 به عراق بازگشتند و جستجوی خود را از سر گرفتند. عراق شماری از موشک های خود را نابود کرد و گفت ذخایر عامل بیماری سیاه زخم را نیز نابود کرده است با این حال شاهدی برای اثبات این ادعا ارائه نکرد.

با این حال تردید درباره ادعاهای صدام به خصوص در آمریکا و بریتانیا که خواستار حمله به عراق بودند کاملا برطرف نشد.

نیروهای ائتلافی بالاخره در ماه مارس سال 2003، علی رغم عدم تصویب قطعنامه تازه ای در سازمان ملل دایر بر اقدام نظامی، به عراق حمله کردند. نتیجه چنین نبردی هرگز مورد تردید نبود.

حکومت صدام با پایانی خشونت بار صحنه را ترک کرد و رهبر عراق ناپدید شد. از آن زمان وی بزرگ ترین فراری عراق محسوب می شد.

بدبینی و وسوسه جنون آمیز به قدرت و ثروت از مشخصات بارز حکومت صدام حسین بود. مجسمه ها و عکس های صدام در هر گوشه و کنار عراق دیده می شد.

او که همیشه نگران جانش بود، شب ها جای ثابتی نداشت و مکررا تغییر مکان می داد. او حتی با استفاده از هشت بدل که با جراحی پلاستیک به او شباهت یافته بودند، از خود حفاظت می کرد.

او به کمک نیروهای مسلح و شبکه پیچیده ای از سازمان های اطلاعاتی-امنیتی بر عراق حکومت می کرد.

هرچند صدام در آمال های خود برای متحد ساختن اعراب تحت رهبری خود ناکام ماند، اما تا آخرین روز حکومت، ذره ای از حس سرکشی و خشونت طلبی او کاسته نشد.

منبع:بی بی سی

تعدادی عکس از هواپیما های بی سرنشین ایرانی

فراز ۲

صاعقه۲

صاعقه۲

صاعقه ۱

مهاجر ۲