هواپیمای F-14 در حال پرواز و استفاده از پس سوز
هواپیمای F-14 قبل از سوختگیری هوایی
هواپیمای F-14 در حال تاکسی کردن در روی باند
دوستان عزیز و خوانندگان گرامی وبلاگ از اظهار لطف شما دوستان بسیار ممنونیم و از شما دوستان گرامی خواهشمندم با نظرات و مطالب خود ما را در ادامه کار و پویایی وبلاگ یاری دهید
باتشکر
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، اواخر روز دوشنبه یک فروند راکت Proton-K سه ماهواره گلوناس را به فضا برد تا در مدار قرار دهد. به گفته سخنگوی آژانس فضایی فدرال روسیه این پرتاب در ساعت 23:18 انجام شد. در ساعت 2:50 روز سهشنبه سه فضاپیمای گلوناس در مدار خود قرار گرفتند. سپس هر کدام از این ماهوارهها با نیروی پیشرانش خود در مدار مورد نظر قرار خواهند گرفت. گلوناس از سال 1993 عملیاتی شد. این سری از مدل M گلوناس میباشند که نسبت به مدل قبلی K پیشرفتهتر میباشند و عمر خدمتی بیشتری دارند. قبلاً قرار بود این پروژه تا سال 2012 آماده شود اما به دستور پوتین قرار شد این کار تا پایان سال 2007 در مقیاس روسیه و تا سال 2009 در مقیاس جهان عملیاتی شود.
سیکورسکی که نوع جدیدی از هلیکوپترهای سنگین را براینیروی دریایی امریکا میسازد، شرکت GE را برای ساخت موتور انتخاب کرده است. سیکورسکی زیرمجموعه تکنولوژیهای واحد هارتفورد و شرکت خواهر سازنده موتور هواپیما، پرت اند ویتنی، است که رقیب GE می باشد. سیکورسکی اعلام کرد که به شرکتی برای ساخت سیستمها نیاز است و GE در میان پیشنهادها اول شد. هلیکوپتر جدید CH-53K با CH-53E سوپرستالیون جایگزین شده و با موتور GE38-1B، که نوعی از موتور توربوفن تجاری CFE738 است و موتور توربوپراپ T407 نیروی دریایی امریکا تجهیز خواهد شد. قرارداد سیکورسکی با نیروی دریایی برای ساخت 156 فروند هلیکوپتر است.
شرکت هوانوردی هندوستان قراردادی برای 20 توپ متحرک THL 20 برای هلیکوپتر پیشرفته سبک نیروی ارتش هند بست. این قرارداد شامل ساخت 20 توپ متحرک است که اولین تحویل آن در سال 2008 انجام خواهد شد. این قرارداد موقعیت هند در زمینه سیستمهای تسلیحات هلیکوپتری را قوت خواهد بخشید. THL 20 با یک M 621 20 میلیمتری بسیار سبک تجهیز شده است . توپ متحرک THL 20 در حال حاضر در 24 هلیکوپتر ارتش رومانی بکار میرود. بیش از 130توپ گردان THL 20 و THL 30 نیز توسط فرانسه و سایر کشورها سفارش داده شده است.
مسکو- نیروی هوایی روسیه شش فروند هواپیمای تهاجمی Su-25SM Frogfoot مدرن شده تحویل میگیرد. این هواپیماها در تاریخ 27 دسامبر از یک پایگاه تعمیر هواپیما در ناحیه مسکو به نیروی هوایی تحویل خواهند شد. به گفته مقامات این هواپیماها اولین سری از Su-25ها بودهاند که در پایگاه تعمیرات وزارت دفاع به طور کامل مدرنیزه شدند. هواپیمای Su-25 تک نفره و مادون صوت است. این هواپیمای تهاجمی در هنگام برخاستن 3/19 تن وزن دارد، حداکثر سرعت آن به 950 کیلومتر بر ساعت میرسد و یک توپ 30 میلیمتری به همراه تعداد زیادی سلاحهای هوا به زمین دارد. این هواپیما بیش از 4000 کیلوگرم سلاح حمل میکند و میتواند در تمامی شرایط جوی و در هر موقع از شبانهروز نیروهای پیاده را از نزدیک حمایت کند. هواپیمای Su-25SM نسبت به Su-25 در زمینه توانایی رزمی و تداوم در نبرد اصلاح شده است.
v22 یک وسیله ی جنگی هواییست که با استفاده از تکنولوژی تیلتروتر (کج شونده) همانند یک هلیکوپتر توانایی پرواز عمودی را داراست و نیز میتواند مانند یک هواپیما با سرعت و ارتفاع بالا پرواز کند.
این پرنده میتواند توسط موتورهایی که در جهت عمودی هستند به طور عمودی تیک آف و لندینگ انجام دهد و یا مانند یک بالگرد در هوا معلق بماند.در هنگتم پرواز موتورهای این پرنده قادر به چرخش هستند و این پرنده را تبدیل به یک هواپیمای جت میکنند که دارای قابلیت پرواز در ارتفاع و سرعت نسبتا زیاد می باشد.
این ویژگیها سبب شده که v22 تبدیل به یک پرنده ی بی همتا شود و هیچ پرنده ی دیگری جایگزین آن نشود.
v22 میتواند 24 سرباز مجهز و یا 20000 پوند در داخل خود به صورت بار داخلی و یا 15000 پوند به صورت معلق(آویزان یا بار خارجی) با بیش از دو برابر سرعت یک هلیکوپتر حمل کند.
v22 دارای یک جعبه دنده ی Cross-Couppled است که این قابلیت را به موتورها میدهد که در صورتی که یکی از موتورها از رده خارج شود موتور سالم قادر است هر دو پره را به حرکت در آورده و پرنده به راه خود ادامه دهد.
پره ها و بالهایش قابلیت تا شدگی را دارا هستند و این امکان باعث میشود که در ناو هواپیما بر و یا ناو جنگی فضای کمتری اشغال شود.
v22 تنها پرنده ایست که قابلیت عملیات در هر نقطه ی جهان متناسب با هر گونه آب و هوا را داراست که این قابلیت باعث تسریع عملیات و فراهم شدن نیروها در عملیات جنگی میشود و باعث کاهش درخواست انتقال هوایی و دریایی استراتژیک محدود میشود.
خریداران:
در حال تولید برای نیروهای کماندویی آمریکا(US MARINE)
نیروی عملیات ویژه ی هوایی آمریکا(US Air Force Special Operation)
نیروی دریایی آمریکا(US NAVY)
هم اکنون نیروی کماندویی آمریکا سفارش تولید 360 فروند mV-22bs برای انجام دادن عملیات تهاجمی و عملیات پشتیبانی نیروها سفارش داده است.
نیروی ویژه ی هوایی آمریکا (نیروی هوایی آمریکا مختص عملیات ویژه) 50 فروند cV-22s برای پشتیبانی و تعقیب زمینی در ارتفاع کم و در عین حال با سرعت زیاد در مکانهای مختلف برای انجام عملیات های ویژه ی مختلف سفارش داده است.
نیروی دریایی 48 فروند hV-22s برای انجام عملیات پشتیبانی سفارش داده است.
اولین اسکادران وی22 در تاریخ 2006.3.3 برای نیروی کماندویی آمریکا با نام phumder-Chickensتشکیل شد که این اسکادران در سال 2007 کاملا عملیاتی خواهد شد.
cV-22 در سال 2009 کاملا عملیاتی خواهد شد.
مشخصات عمومی:
نیروی پیشرانه:
2 * Rolls Roys AE-1107c , 6.150 SHP (4586KW *2)
طول:57.3 Feet (17.48 Metr) ,63 Feet (19.08)در حالت باز شدن درب عقب
قطر پره ها : 11.56 Metr
ارتفاع در حالت عمودی بودن موتورها : 6.63 metr
ارتفاع تا سکان: 5.38 meter
بیشینه وزن برخاست :23495kg
وزن خالی برخاست: 8460Kg
سرعت: 463-km/h555.6
مسافت قابل طی کردن با حد اکثر وزن: 1182km
مسافت قابل طی کردن بدون بار: 4239Km
خدمه: 3 نفر
تولید : بخش هلی بویینگ مسول ساخت بدنه و سیستمهای کمکی و سیستمهای دیجیتال و سیستم کنترل الکتریکی میباشد.
و همکار آن شرکت هلیکوپتر سازی بل مسول ساخت بال و جعبه دنده و سکانها و سیستم چرخش پره ها و موتور میباشد.
هم اکنون این دو شرکت در حال تولید 13 فروند وی22 برای تحویل در اواخر سال 2006 میباشند.
پیش زمینه : سازمان دفاع اجازه ی تولید کامل وی22 را در سپتامبر سال 2005 بعد از آنکه یک سری آزمایشات کلی و ریز که احتیاجات سازمان دفاع و نیروهای ویژه را مهیا کرد داده.
بل بیش از 70 فروند هماپیما قبل از سال 2006 برای عملیاتهای گوناگون تولید کرده که یک دهه هم ادامه پیدا خواهد کرد.
بویینگ و همکاران تجاری اش در سیستمهای بزرگ یا کوچک هم در کارهای شبکه ای پیشرو هستند و به علاوه ی آنکه یک پیشتاز در تولید ادوات نظامی و تجاری برای آمریکا و متحدانش هستند.
همچنین کمپانی بل یک پیشتاز دز عرصه ی وسایل نقلیه ی عمود پرواز برای کارهای تجاری و نظامی است.
این کارخانه تا کنون بیش از 35000 پرنده از سال 1946 ساخته است که اولین پرنده ی تجاری بل47 نام گرفت.