F-5 |
| ||
Primary Function | Light tactical Fighter | ||
Builder | Northrop Corp | ||
Power Plant | Two General Electric J85-GE-13 turbojets with afterburner. | ||
Max Sed | Mach 1.4 | ||
Stalling Speed | 237 km/h | ||
Length | 47 feet 2 inches | ||
Height | 13 feet 2 inches | ||
Wingspan | 25 feet 3 inches | ||
Ceiling | 50,500 feet | ||
Range | 1,387 miles | ||
Crew | 1 or 2 | ||
Armament | two 20-mm cannon in nose. 2 Sidewinder at the wingtips. Five pylons to carry 6200lbs of ordinance. |
||
|
مقامات اکراینی ادعا کرده اند که از این کشور، در سال 2001 ، 12 فروند موشک کروز دور برد به مقصد ایران و نیز 6 فروند از این موشک ها به مقصد چین خارج شده است . آنها همچنین مدعی شده اند که این موشک ها بدون کلاهک هسته ای به این دو کشور فروخته شده اند.
این موضوع اولین بار سال گذشته، در مجله انگلیسی "فایننشیال تایمز" عنوان شد و پس از آن در رسانه های دیگر نیز تکرار گردید.
این گزارشات همچنین مدعی هستند که یک سال و نیم پیش، با اخطار مقامات امنیتی اکراین یک بازرگان روسی بازداشت شد که گمان می رود مسوول اصلی این معامله تسلیحاتی بوده باشد.
در ادامه گزارشی که می خوانید مطلبی است بر مبنای همین ادعا که در یک نشریه اسرائیلی درج شده است. به طور کلی به نظر می رسد کارشناسان نظامی و مطبوعات خارجی به ویژه اسرائیلی با دقت زیادی توان دفاعی ایران را زیر نظر داشته و احتمالات مختلف را در مورد توان دفاعی ایران مورد محاسبه و بررسی قرار می دهند. این در حالی است که محافل کارشناسی و رسانه های تخصصی ایرانی از ارزیابی صحیح و دقیق توان نظامی اسرائیل به عنوان نخستین تهدید خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران غافل مانده اند و لازم است این موضوع بیشتر مورد توجه ناظرین و کارشناسان امر واقع شود:
«اکراین اخیرا ادعا کرده است که 12 فروند موشک کروز بلند برد as-15 ساخت روسیه که در اختیار نیروهای دفاعی این کشور بوده به ایران فروخته شده است. این موشکهای با وزن 1.7 تن و طول 6 متر ، بردی در حدود 3000 کلومتر ( 2000 مایل) دارند .
اولین مدل روسی این موشک در سال 1984 وارد سرویس گردید . موشک as-15 توسط دو نوع بمب افکن استراتژبک بلند برد مورد استفاده قرار می گرفته است . توپولف 95 های قدیمی و بمب افکن های مدرن مافوق صوت توپولف 160 .
as-15 مشابه موشک های کروز توماهاوک آمریکایی که در جنگ های خلیج {فارس} بسیار مورد استفاده قرار گرفتند، برای پرواز در ارتفاعات پایین طراحی شده و دارای سیستم هدایت داخلی TERCOM ( terrain contoun-motching ) می باشد. و از رادارهایی برای مطابقت اطلاعات سه بعدی عوارض زمینی و محل عبور موشک استفاده می کند .
در این سیستم ناوبری نقشه عوارض زمینی در کامپیوتر موشک قرار داده می شود و در حین پرواز با استفاده از رادار این عوارض دیده شده وبا نقشه درون کامپیوتر برای مشخص نمودن موقعیت، تطبیق داده می شود .
اگر چه نمونه های جدید موشک کروز توماهاوک که در جنگ اخیر عراق نیز مورد استفاده قرار گرفتند ، با استفاده از سیستم GPS دقیق تر و مقرون به صرفه تر شده اند ، اما هنوز موشکهای as-15 جز سلاح های پیشرفته تری محسوب می شوند که می توانند در صورت پرتاب از فاصله 3000 کیلومتری هدف ، با دقت چند متری به هدف اصابت کنند .
موشکهای as-15 روسی برای حمل کلاهک هسته ای با قدرت تخریب 200 کیلوتن در حدود 10 برابر مقدار فرود آمده بر سر مردم ناکازاکی طراحی شدند .
بعد از فروپاشی شوروی سابق ، اکراین تعدادی از هواپیماهای tu-160 آماده به رزم در خاک این کشور را به همراه موشک های AS-15 موجود در آنها، پیش خود نگاه داشت . البته بعدا برخی از این هواپیماها به همراه موشکهایشان به روسیه بازگردانده شده و مابقی در سال 2001 تحت معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک (پیمان استارت 1) ، اسقاط شدند .
بر اساس اظهارات مقامات اکراینی، در همین سال یک تاجر روسی به نام "الگ اورلف" 18 فروند از این موشک های کروز را به ایران و چین فروختد که البته بر طبق شواهد موجود این موشکها بدون کلاهک هسته ای بوده اند.
موشک as-15 با وجود قدرت تخریب بالایی که دارند برای عملیاتی شدن و پرتاب، نیازمند آموزش و تخصص لازم هستند . ایران در حال حاضر بمب افکن های استراتژیکی مانند tu-95 یا tu-160 را که برای پرتاب این موشک ها طراحی شده اند ، ندارد . کارشناسان خارجی معتقدند حتی اگر بتوانند به طریقی یکی از بمب افکن های تاکتیکی su-24 خود را برای حمل این موشک ها ی سنگین وطویل آماده کنند ، بعید به نظر می رسد که قادر به استفاده و به روز رسانی سیستم پیچیده TERCOM این موشک ها باشند و یا برای حل مشکلات این سیستم، آن را با سیستم هدایت GPS جایگزین نمایند. حتی در چنین حالتی نیز آمریکا امکان آن را دارد که سیستم GPS غیر نظامی را در محودوه مناطق جنگی در مواقع لزوم غیرفعال سازد.
به نظر این کارشناسان راه حل دیگر ایران، استفاده از هواپیماهای بزرگ مسافربری برای حمل این موشک هاست. این موشک ها حتی اگر از حوزه ایران هم پرتاب شوند ، به آسانی به کشور های خاور میانه از جمله اسرائیل و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه برخورد خواهند کرد . البته این قابلیت تنها مختص as-15 های ایران نیست ، بلکه موشک بالستیک شهاب 3 ایران که هم اکنون عملیاتی شده نیز ، دارای برد کافی برای رسیدن به اهداف مورد نظر میباشد .
تعداد زیادی از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا ، یونان و آلمان از جمله هدف های بالقوه ایران میتوانند باشند که در صورت استفاده از بمب افکن هایی تظیر su-24 وافزایش برد موشک ، کشورهای دیگری مانند فرانسه ،اسپانیا و انگلستان و در یک کلام تمام اروپا نیز در لیست اهداف بالقوه ایران قرار خواهند گرفت .
به نظر متخصصین نظامی مقابله و دفاع در برابر موشک های کروز کار ساده ای نیست . چون این موشکها با وجود اینکه با سرعت نسبتا کم ( مافوق صوت ) حرکت می کنند، ولی در مقابل در ارتفاعات بسیار کم (چند متری زمین) پرواز میکنند، لذا تشخیص وردیابی آنها توسط رادارهای زمینی واقعا مشکل است. استفاده از رادارهای هوایی ممکن است کمی به این موضوع کمک کند اما رهگیری یک موشک 6 متری که در ارتفاعات پایین پرواز می کند نیز، به هیچ وجه آسان نیست . اگر هشدار به درستی داده شود جنگنده هایی نیز می توانند با تاکتیکی مشابه آنچه خلبانان انگلیسی در جنگ جهانی دوم برای انهدام موشک های کروز v-I آلمان استفاده می کردند این موشک ها را رهگیری و نابود نمایند .
البته بدیهی است که این موشک های کروز مدرن، سریعتر و در ارتفاعات پایین تر از v-I آلمانی پرواز می کنند.
نکته جالب توجه در مورد تکنولوژی کروز، استفاده از موشک های Seersucker از سوی رژیم بعثی در طول جنگ دوم عراق بود. جالب آنکه سیستم های پدافند پاتریوت مستقر در کویت، همه 9 فروند موشک بالستیک کوتاه برد عراق را منهدم کردند اما موفق به رهگیری حتی یک فروند از 5 فروند موشک کروز seersucker عراق نیز نشدند . این موضوع اهمیت فوق العاده ای دارد چراکه موفقیت این موشک ها در منطقه ای اتفاق افتاد که به شدت و با پیچیده ترین سیستم های پدافندی و در شرایط آماده به رزم محافظت می شد.
به همین جهت، علی رغم موانعی که ایران در عملیاتی کردن این موشک ها با آن روبرو است، کارشناسان غربی معتقدند اگر موشک های ایران به کلاهک های نامتعارف مجهز شوند به یک سلاح تهدیدآفرین واقعی تبدیل خواهند شد .
منبع: آویا
یکی از رویاهایی که شرکت های هواپیمایی همواره در سر دارند ساخت هواپیمای مسافربری دوربردی است که بتواند بیشتر از ۱۰۰۰ مسافر را جابه جا کند. تاکنون هواپیماهای زیادی برای تحقق این رویا خلق شده، اما هنوز به آن رویای مطلوب نرسیده اند. برای مثال هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در حال حاضر یکی از بهترین و قدرتمندترین هواپیماهای مسافربری محسوب می شود. این هواپیما، آمریکایی است و در مقابل آن، شرکت توپولف روسیه دست به ساخت هواپیمایی غول پیکر زده است که انقلابی در صحنه ساخت هواپیماهای مسافربری به حساب می آید؛ غولی به نام توپولف ۴۰۴.
طرح توپولف ۴۰۴ (۴۰۴-Tu) از سال ۱۹۹۱ میلادی در دست بررسی و آزمایش است. شرکت هواپیماسازی توپولف پس از ساخت هواپیمای ۳۰۴-Tu تصمیم به ساخت ۴۰۴-Tu گرفت. هواپیمایی بی نظیر، غول پیکر، مطمئن و شگفت انگیز که تاکنون هیچ هواپیمایی توانایی هایش را نداشته است. s
s توپولف ۴۰۴ توانایی حمل ۱۲۰۰ مسافر را دارد که رکوردی بی نظیر است و از طرفی برای رسیدن به مقاصدی با فواصل ۱۲۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ کیلومتری طراحی شده است. شگفت انگیز نیست؟!؟
هنگامی که شرکت توپولف تصمیم به ساخت این غول گرفت، مهندسان و متخصصان چندین طرح را ارائه کردند اما از بین تمامی آنها طرح «بال پرنده» انتخاب شد.
در این طرح هواپیما با ۶ موتور ملخ دار (توربوپراپ) مجهز شده که هرکدام از موتورها، نیروی پیشرانی به اندازه ۱۸۰۰۰ کیلوگرم را مهیا می کنند. همانطور که در عکس می بینیم موتورها در قسمت انتهایی هواپیما و بین دو دم V شکل تعبیه شده اند.
برای ساخت این بال پرنده نیز دو طرح مجزا در دست است. در یکی از آنها بدنه اصلی به ۶ قسمت مجزا که هرکدام توانایی پذیرش تعدادی مسافر را دارد، طراحی شده است. این هواپیما ۱۲۱۴ مسافر با خود حمل می کند و مقدار اصلی ذخیره سوختش در بال های اصلی است.
طرح دیگر دومنظوره است و از دو بخش تشکیل شده است. یک قسمت برای حمل مسافر و قسمت دیگر نیز برای حمل بار و محموله های تجاری. موتورهایی که در این هواپیما به کار رفته با همکاری شرکت رولز رویس (Rolls-Royce) ساخته شده است که توربوفن هستند. مدل این موتورها ۴۴ـ NK است و با نام ترنت (Trent) شناخته می شود. حال بعد از نگاهی کوچک به جدول مشخصات این مخلوق شگفت انگیز خود قضاوت کنید که اگر یک چنین موجودی را از نزدیک ببینید شگفت زده نمی شوید؟!
جدول مشخصات توپولف ۴۰۴
نوع: مسافربری دوربرد با گنجایش بسیار بالا
طول: ۶/۸۶ متر
ارتفاع: ۳/۲۶
فاصله دو سر بال: ۶۶ متر
بیشینه وزن برخاستی: ۶۰۵۰۰۰ کیلوگرم
بیشنیه مقدار بار: ۱۲۶۰۰۰ کیلوگرم
گنجایش مسافر: ۱۲۰۰ مسافر
تعداد موتور در طرح اول: ۶ موتور توربوپراپ
تعداد موتور در طرح دوم: ۴ موتور توربوفن
نیروی پیشران در طرح اول: ۱۸۰۰۰ کیلوگرم هر موتور
نیروی پیشران در طرح دوم: ۴۰۰۰۰ کیلوگرم هر موتور
برد معمولی: ۱۳۵۰۰ کیلومتر
برد با بیشینه بار: ۹۲۰۰ کیلومتر
طول مقیاس های بدنه اصلی: ۴/۸۶ متر
ارتفاع مقیاس های بدنه اصلی: ۴/۹
پهنا مقیاس های بدنه اصلی: ۸ متر
سرعت کروز۱: ۹۰۰ کیلومتر در ساعت
منبع :انجمن هوافضا
اطلاعات کامل در مورد جنگنده تورنادو
هواپیمای بوئینگ ۷۴۷بالاترین سطح ایمنی را دارد
" سعید حسامی " روز چهارشنبه در حاشیه مراسم تحویل هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که توسط متخصصان وزارت دفاع تعمیرونوسازی شدهاست،درگفت و گو با خبرنگاران افزود: با وجود تحریمها و فشارهای دشمنان، روز به روز توانمندیهای ما در عرصه صنایع هوایی بیشتر میشود و مردم ما شاهد هستند که در زمینه حمل و نقل هوایی به دستاوردهای جدیدی دست یافتهایم. وی تاکید کرد : از نظر ایمنی هواپیما بارها گفتهایم که هواپیمایی که به پرواز در میآید از نظر سطح ایمنی هیچ تفاوتی با سایر هواپیماها که در شهرهای مختلف دنیا پرواز میکند، ندارد. حسامی افزود : تمام قطعات هواپیمای بوئینگ۷۴۷توسط متخصصین داخلی مورد بازبینی قرار گرفته است و این هواپیما با هواپیمایی که تازه از کارخانه بیرون آمده، هیچ تفاوتی ندارد. مدیرعامل هما یادآور شد : هواپیماهایی که درایران تعمیر و بازسازی شدهاند در تمام فرودگاههای دنیا اجازه پرواز دارند، زیرا هواپیمایی که ایمنی نداشته باشد فرودگاههای بینالمللی اجازه پرواز به آن نمیدهند. وی با اشاره به هواپیمای بوئینگ۷۴۷تحویلی ، گفت: نزدیک به۵۰هزار ساعت کار کرده است و استفاده از آن در شرایط تحریم که به راحتی هواپیمای نو را در اختیار ما قرار نمیدهند بسیار مناسب است . حسامی گفت : این هواپیما چون پهن پیکر است در خطوط خارجی بهپرواز در می آید و نمیتوان زیاد در خطوط داخلی از آن استفاده کرد. در مراسم تحویل دهی هواپیمای بوئینگ۷۴۷که به طور کامل زیر نظر متخصصین داخلی در شرکت فجرآشیان وابسته بهوزارت دفاع تعمیر و نوسازی شدهاست، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، وزیر راه و ترابری ، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و جمعی از متخصصین صنایع هوایی کشور حضور داشتند. هواپیما""۷۴۷ - SPمتعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما) به مدت چهارماه در شرکت فجرآشیان وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مورد تعمیر و نوسازی قرار گرفت.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری، از تحویل هفت فروند هواپیمای ایران -۱۴۰ طی دو هفته آینده به شرکت ایران ایرتور خبرداد. نورالله رضایی نیارکی روز پنجشنبه درحاشیه نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل و ترافیک به خبرنگاران، گفت: مجموع هواپیماهایی که قرار است تحویل ایران ایرتور داده شود،۱۰فروند است که مابقی نیز به زودی تحویل میشود. هواپیماهای ایران -۱۴۰در مرکز فعالیتهای اصفهان ساخته میشود. نمایشگاه بینالمللی حمل ونقل و ترافیک که از۲۸آذرماه در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز به کار کرده تا دوم دی ماه امسال دایر است. نیارکی در خصوص وضعیت قرارداد میان سفیران و هسا، گفت: چندی پیش میان شرکت سفیران و هسا در خصوص تحویل هواپیما به شرکت سفیران قراردادی امضا شد که به دلیل اختلافات مالی این قرارداد به سرانجام نرسید. وی با اشاره به آماری درباره اضافه شدن یک هزارو۱۴۰صندلی به ناوگان هوایی کشور طی روزهای اخیر، افزود:هفته آینده نیز۳۸۰صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه میشود. نیارکی در ادامه گفت: با بکارگیری چهار فروند هواپیمای دور پرواز بین قارهای و طول پرواز۱۶تا۱۸ساعته این امکان میسر میشود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تا پایان امسال نیز۲۸فروند هواپیمای آموزشی مدل۲۰۰۰تا۲۰۰۶وارد کشور میشود . نیارکی در خصوص چگونگی تعمیر هواپیماهای بوئینگ توسط آمریکاییها در کشور ثالث گفت : در نشستی که با حضور نماینده جنرال الکتریک در لندن برگزار گردید، قرار شد این تعمیرات در یکی از چهار کشور اروپایی انجام دهد. وی اعتقاد دارد که به کار بردن عنوان ناوگان فرسوده برای سیستم هوایی کشور نادرست است و درحال حاضر نیز برخی از هواپیماههای بین قارهای جهان از قدمت۴۰ساله برخوردار هستند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه متوسط عمر هواپیماهای کشور را ۱۵ تا۱۶سال بیان کرد . وی گفت:درحال حاضر روزانه۷۵۰هواپیما - حدود۴۰۰فروند در فضای کشور و بیش از۳۰۰هواپیما در داخل کشور - رفت وآمد میکنند که کنترل کردن روزانه آنها کار سادهای نیست . معاون وزیر راه، بازرسی ،شفافسازی و مدیریت سیستم را سه شعار سازمان هواپیمایی بینالمللی (ایکائو) درسال جاری بیان کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری پیوسته به دنبال یافتن نقائص و رفع آنها است . وی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص پرواز برخی هواپیماها با نقص فنی گفت : هیچ هواپیمایی با نقص فنی از روی باند بلند نمیشود. نیارکی تصریح کرد : بروز برخی مشکلات همچون ایجاد اشکال در سیستم ناوبری و یا برخورد پرنده با هواپیما برخی علل بروز نقصهای فنی هواپیماها در آسمان است . معاون وزیر راه درعین حال معتقداست که۹۵درصد سوانح هوایی ناشی از خطای انسانی است . وی در پاسخ برخی خبرنگاران مبنی بر وقوع برخی مسائل هوایی موجب ایجاد ذهنیت منفی درباره سفر با هواپیما ساخت کشورهای شرق میشود ، در تفاوت هواپیماهای ساخت شرق و غرب جهان گفت: تمامی هواپیماهای کشور تابع استانداردهای جهانی است و هیچ تفاوتی میان هواپیماهای ساخت کشورهای شرقی وغربی نیست . نیارکی با طرح این پرسش که چرا باید مردم به دنبال علت بررسی سانحههای هوایی باشند،تصریح کرد: دراین خصوص باید متخصصان و آگاهان از هواپیما به دنبال جواب باشند. وی درعین حال گفت که بررسی سانحه به این دلیل نیست که به دنبال ملامت برخی افراد باشیم بلکه هدف اصلی شناسایی عوامل حادثه ساز و ارایه راهکارهایی برای رفع این مسائل است . معاون وزیر راه درخصوص ادغام شرکتهای کوچک هواپیمایی در قالب شرکتهای بزرگ گفت : این اقدام با هدف بالابردن سطح کارایی و افزایش کیفی فعالیتهای هوایی در کشور صورت میگیرد . نیارکی درپاسخ به پرسشی مبنی براینکه چه تعداد از شرکتها قرار است در قالب شرکتی بزرگ فعال شوند،افزود:این موضوع بستگی تصمیم شرکتهای کوچک هواپیمایی دارد . رییس هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هم اکنون در بسیاری از نقاط جهان فعالیتهای هوایی توسط شرکتهای بزرگ هواپیمایی صورت میگیرد، افزود: به هر میزان سازگاری شرکتهای داخلی بیشتر باشد احتمال نزدیک تر تشکیل این شرکتها بیشتر میشود. وی عواملی چون میزان سرمایه،تعداد ناوگان،مدیریت ، تعداد پرسنل و امکانات جانبی و خدماتی را در ایجاد شرکتهای بزرگ هواپیمایی موثر بر شمرد . نیارکی در خصوص نقش سازمان هواپیمایی کشوری در روند ایجاد شرکتهای بزرگ هواپیمایی گفت : این سازمان علاوه بر برعهده گرفتن مدیریت این فعالیتها ، شرکتهای متقاضی تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به بانکها معرفی می کند. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جذب برخی خلبانان در دیگر کشورها گفت: تربیت خلبان جزو وظایف هواپیمایی کشوری است و با توجه به توانمندیهای موجود ، فعال شدن خلبانان ایرانی در دیگر نقاط جهان به نوعی صادرات در تخصص و آموزش است . نیارکی درباره وضعیت سیستمهای راداری در فرودگاههای کشور گفت :درحال حاضر تمامی فرودگاههای کشور به سیستم دستگاههای ناوبری و هدایت هواپیما فعال میباشند . درحال حاضر هیچ شرکت هواپیمایی خارجی اجازه تردد در داخل کشور و جابجایی میهمانان خارجی را ندارند، عبارتی بود که نیارکی در پاسخ به پرسش خبرنگاری ارائه کرد و افزود: شرکتهای داخلی این توانمندی را دارند و نیازی به خارجیها نیست . وی درباره روند اجرایی شدن خصوصیسازی دربخش حمل ونقل هوایی گفت: شرکتهای دولتی هواپیمایی که تعداد محدودی را نیز دربر میگیرند در حال انجام مراحل مطالعاتی و انجام مقدمات خصوصیسازی در جهت اجرای دستورات و بخشنامههای دولت هستند . نیارکی درباره چگونگی بکارگیری هواپیمای یاک۴۰گفت : درزمان حاضر این هواپیما در فضای کشور مورد استفاده قرار نمیگیرد .