مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

اف 5 تایگر یا فریدوم فایتر

f-5_ko01.jpg
پس از تکمیل مطالعات زیاد که کارخانجات نورث روپ (North Rope)در راه تشکیل یک هواپیمای بر جسته هوائی (رهگیر)بعمل آورد موفق شد در 30 جولای 1959 زحمات خود را به ثمر رسانده و جنگنده ی پر قدرت جدیدی بنام ان-156-اف(N-156-F)به جهان پرنده های آتشین عرضه کند که بعدا نام آن به اف-5-آ تغییر نمود این جنگنده ها بنام مستعار فریدوم فایتر(Freedom Fighter)بمعنای جنگنده ی آزادی معروف شد و شاید بهتر بود اسم آنرا جنگنده ی آزادی به سبک آمریکایی میگذاشتند!.
در 25 آوریل 1962 نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که اف-5-آ را در برنامه ی جدید تسلیحات نظامی قرار داده و بالاخره در ژانویه ی 1963 هواپیمای اف-5-آ در نیروی هوائی آمریکا به پرواز در آمد و بعد از آن اولین کشور که اف-5-آ تحویل گرفت ایران بود که در سال 1343 (1965) نیروی هوایی خود را با جت ما فوق صوت اف-5 مجهز نمود و بعد از آن عربستان سعودی،کشورهای آفریقای جنوبی و ترکیه نیز اف-5-آ دریافت نمود
بعد از مدتی کمپانی نورث روپ تصمیم به تکمیل اف-5-آ گرفت و اف-5-ئی یا تایگر-2 (Tiger-2) را تولید نمود که در سال 1970 به عنوان شکاری بین المللی انتخاب و سفارش تولید 325 فروند اف-5-ئی به نورث روپ داده شد که برای کشورهای تایلند-تایوان-ویتنام جنوبی و کره جنوبی بود.پرواز آزمایشی اف-5-ئی برای اولین بار در سال 1972 انجام شد و اولین تولید کلی آن از سال 1973 شروع گردید.برای دسترسی به اطلا عات جامعتر درمورد اف-5 به اینجا مراجعه کنید

بعد از مطالعه زیاد روی اصول آیرودینامیکی و امکاناتپرواز هواپیماهای دیگر و تجاربی که از اف-۵-آ بدستآمده بود نورث روپ تصمیم به انجاماصلاحاتی روی اف-۵-آ گرفت که اولین آنها اضافه کردن رادار روی آنبود.و بعد از آن استفاده از فلاپهای مانور کننده در دو طرف لبه ی حمله و عقب بال هواپیما است. این فلاپها سبب میشود که هواپیما در زاویه ی حمله ی معین نسبت به نمونه ی قبلی دچار پسای کمتری گردد و تعادل خود را از دست ندهد و (برا)ی بیشتر بدست آورد بدون آنکه در کنترل هواپیما خللی وارد شود و در نتیجه استفاده از آنها اف-5-ئی میتواند در15000 پا 10.3 درجه در ثانیه بگردد و در صورتی که اف-5-آ و هواپیما عای مشابه در ثانیه 8.9 درجه میگردند و میزان گردش گود را نیز از 15.5 درجه در ثانیه به 17.5 درجه افزایش داده و شعاع گردشهای پایدار نیز از 4500 به 2800 پا کاهش یافته و به عبارت دیگر 38 درصد کم شده.با اضافه کردن یک ردیف کمپرسور به موتور بدون اینکه در شکل یا حجم آن تغییر زیادی داده شود 23 درصد به قدرت موتور آن افزوده شده .اصلاح موتور باعث گشته که 15 اینچ به طول هواپیما و 16 اینچ به فاصله ی دو نوک بال اضافه شود.دهانه ی ورود هوا نیز بزرگتر شده تا ورود هوای بیشتر را امکان پذیر سازد. با افزایش حجم بدنه بر ظرفیت مخازن سوخت داخلی 570 پوند اضافه شده و همچنین از آسیب پذیری آن در مقابل آتش مسلسل جلوگیری شده. قدرت هر یک از موتورها در سطح دریا 5000 پوند است و در مصرف سوخت نیز کاهش قابل توجهی داده شده و تغییر عمده در موتور همان اضافه شدن یک ردیف کمپرسور استتغییرات فنی در موتور باعث شده که موتور به اصطلاح زودتر جواب بدهد. و یا به عبارت دیگر زودتر دور بردارد.لذا طول باند لازم برای برخاستن از7300 پا به 5300 پا کاهش یافته . با کلیه تجهیزات برای رهگیری (دو سایدوینر و دو توپ) طول لازم برای بلند شدن با وزن 16050 پوند 2050 پا است سرعت اوجگیری نیز از 28700 پا در دقیقه به 31600 پا افزایش یافته. اف-5-ئی دارای شعاع عمل زیادتری نسبت به اف-5-آ است. مثلا قادر است 3200 پوند بمب را در مسافت 400 مایلی بریزد و به پایگاه برگردد

اف-5-ئی به دلایل ذیر شکاری برگزیده ی جهان است.هواپیمای ما فوق صوت یک نفره ..سبک ..دارای سهولت عملیاتی فوق العاده و مشخصات پروازی و امکتنات رزمی برجسته بوده.ارزانی و سهولت نگهداری نیز یکی دیگر از دلایل میباشد.
اف-۵ قادر به حمل بمبهای ۳۵۰ یا ۵۰۰ ،۷۵۰ و ۱۰۰۰ پوندی و یا بمبهای ام-کا-۳۶(m-k-36)است و قادر به حمل بمبهای ناپالم وراکتهای ۲.۷۵ میلیمتری نیز هست.اف-۵ برای ماموریت رهگیری دارای دو موشکآ-ای.ام.۹(AIM-9) و دو توپ ۲۰ میلیمتری از نوع ام-۲۹(M-29)با هر کدام ۲۸۰ تیراست.
اف-۵-ئی دارای یک رادار کوچک از نوع امرسون(emerson)با برد ۲۰ مایل است و برای بدست آوردن زاویه و مسافت شکاری های دشمندر جنگ های هوائی به کار میرود.
اف-۵ همچنین مجهز به سیستم کشف هدف لیزری گردیده. این سیستم به خلبان امکان میدهد تا از وجود هواپیمای دشمن در فاصله دورآگاهی پیدا نماید و خود را برای درگیری آماده سازد و ضمنا اطلاعاتی از هواپیمایدشمن را در اختیار خلبانان میگذارد که بوسیله سایت چشمی که بر روی کلاه نصب میشود ودر اختیار خلبان قرار میگیرد. بعضی از مدلهای متاخر اف-۵ ئی قادر به حمل موشکهایماوریک با سیستم هدایت تلویزیونی نیز هستند.

اف-۵-آ به تعداد ۱۲ فرونددر اتیوپی ،۴۰ فروند یونان که بعدا با اف-۵ ائی تعویض شد.
۷ فروند لیبی،۱۵ فروند فیلیپین ،۴۵فروند کره جنوبی،۷۰ فروند تایوان،۲۵ فروند تایلند ،۱۴۰ فروند ترکیه و ضمنا کانادا واسپانیا نیز اف-۵ مونتاژ می کنند. کانادا ۸۹ فروند برای خود و ۱۵ فروند برایونزوئلا ساخته است. اسپانیا ۳۶ فروند برای خود ساخته است. اف-۵-بی که مدل ۲ نفره یاف-۵-آ است ۳۲ فروند در نروژ و کانادا نیز ۳۰ فروند برای هلند ساخته است.۳۴ فروندنیز در اسپانیا موجود است و ۲۴ فروند نیز توسط کانادا برای ونزوئلا ساخته شده و ازاف-۵-ئی ۱۱۲فروند در ایالات متحده آمریکا که ۵ فروند آن در نیروی دریایی خدمتمیکنند.

۳۶ فروند برزیل ،۲۵ فروند شیلی،۱۲فروند اتیوپی و ۳ فروند یونان ،۱۵۰ فروند ایران ،اردن و مالزی و کنیا ۱۴فروند،مراکش ۲۴ فروند. عربستان سعودی ۷۰ فروند ...سوئس ۰ ۶فروند و ۴۰ فروند تایلندو تایوان دارا هستند.

اف ۵ های ایران
اولین نیروی هوایی دنیا که اف ـ۵ای را دریافت کرد نیروی هوایی ایران بود. در بین سال های دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نیروی هوایی ایران به بزرگترین و مجهزترین نیروی هوایی منطقه (نیروی هوایی) اولین اسکادران از این هواپیما به تعداد ۱۳ فروند را اوایل فوریه ۱۹۶۵ به خدمت گرفت. در آن تاریخ ۱۱ فروند اف ـ۵ای و دو فروند اف ـ۵بی در پایگاه یکم شکاری در مهرآباد جایگزین اف ـ۸۴ تاندرجت شدند تا نقش تهاجمی نیروی هوایی را برعهده بگیرند.
اف ـ۵ای های ارتش ایران به استانداردهای بالا تجهیز شده بودند، این تجهیزات پیشرفته سیستم ناوبری آنبرد لیتون و کامپیوتر مرکزی تسلیحات بود. در آن زمان ایران مدل های قبلی اف ـ۵ (اف ـ۵ای و بی)را به کشورهای یونان، ترکیه، اتیوپی، ویتنام جنوبی و اردن فروخت، اما چند فروند برای انجام پروازهای تمرینی در ایران نگه داشته شدند.
با شروع جنگ و متعاقب آن تحریم تسلیحاتی غرب علیه ایران، ایران به دلیل عدم توانایی خرید قطعات و لوازم یدکی به سرعت در حال از دست دادن تعداد هواپیماهای عملیاتی خود بود. اما بعدها که ایرانیان به پیشرفت های زیادی در صنایع هوایی دست یافتند، خود به ساخت و تهیه قطعات موردنیاز برای تعمیر و عملیاتی نگه داشتن این هواپیماها زدند ایران در پروژه ای به نام »افق« این هواپیماها را به روز کرده است از جمله می توان به دوبرابر کردن برد رادار ای پی کیو ـ۱۵۹ و سوارکردن سیستم پرتاب موشکی پی ال ـ،۷ ای ای ام ـ۹ پی سایدوایندر و آرـ۶۰ آمیدز اشاره کرد. به هرحال عمر عملیاتی این جنگنده ها که در کنار اف ـ۴ به افسانه های فراموش نشدنی جنگ تبدیل شدند رو به پایان است و ایران به دنبال جایگزینی برای آنهاست.

Flugzeugmodell 1:72 Iran Northrop F-5F "Tiger II" (Airfix 3057)

Flugzeugmodell 1:72 Iran Northrop F-5F "Tiger II" (Airfix 3057)

Flugzeugmodell 1:72 Iran Northrop F-5F "Tiger II" (Airfix 3057)

Flugzeugmodell 1:72 Iran Northrop F-5F "Tiger II" (Airfix 3057)

Flugzeugmodell in 1:72, Iran - Northrop F-5F "Tiger II" (Airfix 3057)

 
 

F-5
Specifications

 

 

  Primary Function Light tactical Fighter  
  Builder Northrop Corp  
  Power Plant Two General Electric J85-GE-13 turbojets with afterburner.  
  Max Sed Mach 1.4  
  Stalling Speed 237 km/h  
  Length 47 feet 2 inches  
  Height 13 feet 2 inches  
  Wingspan 25 feet 3 inches  
  Ceiling 50,500 feet  
  Range 1,387 miles  
  Crew 1 or 2  
  Armament two 20-mm cannon in nose. 2 Sidewinder at the wingtips. Five pylons to carry 6200lbs of ordinance.
 
 

 

آیا ایران موشک کروز دوربرد دارد؟

مقامات اکراینی ادعا کرده اند که از این کشور، در سال 2001 ، 12 فروند موشک کروز دور برد به مقصد ایران و نیز 6 فروند از این موشک ها به مقصد چین خارج شده است . آنها همچنین مدعی شده اند که این موشک ها بدون کلاهک هسته ای به این دو کشور فروخته شده اند.

این موضوع اولین بار سال گذشته، در مجله انگلیسی "فایننشیال تایمز" عنوان شد و پس از آن در رسانه های دیگر نیز تکرار گردید.

این گزارشات همچنین مدعی هستند که یک سال و نیم پیش، با اخطار مقامات امنیتی اکراین یک بازرگان روسی بازداشت شد که گمان می رود مسوول اصلی این معامله تسلیحاتی بوده باشد.

در ادامه گزارشی که می خوانید مطلبی است بر مبنای همین ادعا که در یک نشریه اسرائیلی درج شده است. به طور کلی به نظر می رسد کارشناسان نظامی و مطبوعات خارجی به ویژه اسرائیلی با دقت زیادی توان دفاعی ایران را زیر نظر داشته و احتمالات مختلف را در مورد توان دفاعی ایران مورد محاسبه و بررسی قرار می دهند. این در حالی است که محافل کارشناسی و رسانه های تخصصی ایرانی از ارزیابی صحیح و دقیق توان نظامی اسرائیل به عنوان نخستین تهدید خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران غافل مانده اند و لازم است این موضوع بیشتر مورد توجه  ناظرین و کارشناسان امر واقع شود:

 


 «اکراین اخیرا ادعا کرده است که 12 فروند موشک کروز بلند برد as-15 ساخت روسیه که در اختیار نیروهای دفاعی این کشور بوده به ایران فروخته شده است. این موشک‌های با وزن 1.7 تن و طول 6 متر ، بردی در حدود 3000 کلومتر ( 2000 مایل) دارند .

اولین مدل روسی این موشک در سال 1984 وارد سرویس گردید . موشک as-15  توسط دو نوع بمب افکن استراتژبک بلند برد مورد استفاده قرار می گرفته است . توپولف 95 های قدیمی و بمب افکن های مدرن مافوق صوت توپولف 160 .

as-15 مشابه موشک های کروز توماهاوک آمریکایی که در جنگ های خلیج {فارس} بسیار مورد استفاده قرار گرفتند، برای پرواز در ارتفاعات پایین طراحی شده و دارای سیستم هدایت داخلی TERCOM ( terrain contoun-motching ) می باشد. و از رادارهایی برای مطابقت اطلاعات سه بعدی عوارض زمینی و محل عبور موشک استفاده می کند .

در این سیستم ناوبری نقشه عوارض زمینی در کامپیوتر موشک قرار داده می شود و در حین پرواز با استفاده از رادار این عوارض دیده شده وبا نقشه درون کامپیوتر برای مشخص نمودن موقعیت، تطبیق داده می شود .

اگر چه نمونه های جدید موشک کروز توماهاوک که در جنگ اخیر عراق نیز مورد استفاده قرار گرفتند ، با استفاده از سیستم GPS دقیق تر و مقرون به صرفه تر شده اند ، اما هنوز موشکهای as-15 جز سلاح های پیشرفته تری محسوب می شوند که می توانند در صورت پرتاب از فاصله 3000 کیلومتری هدف ، با دقت چند متری به هدف اصابت کنند .

موشکهای as-15  روسی برای حمل کلاهک هسته ای با قدرت تخریب 200 کیلوتن در حدود 10 برابر مقدار فرود آمده بر سر مردم ناکازاکی طراحی شدند .

بعد از فروپاشی شوروی سابق ، اکراین تعدادی از هواپیماهای tu-160 آماده به رزم در خاک این کشور را به همراه موشک های AS-15 موجود در آنها، پیش خود نگاه داشت . البته بعدا برخی از این هواپیماها به همراه موشک‌هایشان به روسیه بازگردانده شده و مابقی در سال 2001 تحت معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک (پیمان استارت 1) ، اسقاط شدند .

بر اساس اظهارات مقامات اکراینی، در همین سال یک تاجر روسی به نام "الگ اورلف" 18 فروند از این موشک های کروز را به ایران و چین فروختد که البته بر طبق شواهد موجود این موشکها بدون کلاهک هسته ای بوده اند.

موشک as-15 با وجود قدرت تخریب بالایی که دارند برای عملیاتی شدن و پرتاب، نیازمند آموزش و تخصص لازم هستند . ایران در حال حاضر بمب افکن های استراتژیکی مانند  tu-95 یا tu-160 را که برای پرتاب این موشک ها طراحی شده اند ، ندارد . کارشناسان خارجی معتقدند حتی اگر بتوانند به طریقی یکی از بمب افکن های تاکتیکی su-24 خود را برای حمل این موشک ها ی سنگین وطویل آماده کنند ، بعید به نظر می رسد که قادر به استفاده و به روز رسانی سیستم پیچیده TERCOM این موشک ها باشند و یا برای حل مشکلات این سیستم، آن را با سیستم هدایت GPS جایگزین نمایند. حتی در چنین حالتی نیز آمریکا امکان آن را دارد که سیستم GPS  غیر نظامی را در محودوه مناطق جنگی در مواقع لزوم غیرفعال سازد.

 به نظر این کارشناسان راه حل دیگر ایران، استفاده از هواپیماهای بزرگ مسافربری برای حمل این موشک هاست. این موشک ها حتی اگر از حوزه ایران هم پرتاب شوند ، به آسانی به کشور های خاور میانه از جمله اسرائیل و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه برخورد خواهند کرد . البته این قابلیت تنها مختص as-15 های ایران نیست ، بلکه موشک بالستیک شهاب 3 ایران که هم اکنون عملیاتی شده نیز ، دارای برد کافی برای رسیدن به اهداف مورد نظر می‌باشد .

تعداد زیادی از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا ، یونان و آلمان از جمله هدف های بالقوه ایران میتوانند باشند که در صورت استفاده از بمب افکن هایی تظیر su-24 وافزایش برد موشک ، کشورهای دیگری مانند فرانسه ،اسپانیا و انگلستان و در یک کلام تمام اروپا نیز در لیست اهداف بالقوه ایران قرار خواهند گرفت .

به نظر متخصصین نظامی  مقابله و دفاع در برابر موشک های  کروز کار ساده ای نیست . چون این موشکها با وجود اینکه با سرعت نسبتا کم ( مافوق صوت ) حرکت می کنند، ولی در مقابل در ارتفاعات بسیار کم (چند متری زمین) پرواز می‌کنند، لذا تشخیص وردیابی آنها توسط رادارهای زمینی واقعا مشکل است.  استفاده از رادارهای هوایی ممکن است کمی به این موضوع کمک کند اما رهگیری یک موشک 6 متری که در ارتفاعات پایین پرواز می کند نیز، به هیچ وجه آسان نیست . اگر هشدار به درستی داده شود جنگنده هایی نیز می توانند با تاکتیکی مشابه آنچه خلبانان انگلیسی در جنگ جهانی دوم برای انهدام موشک های کروز v-I آلمان استفاده می کردند  این موشک ها را رهگیری و نابود نمایند .



البته بدیهی است که این موشک های کروز مدرن، سریعتر و در ارتفاعات پایین تر از v-I آلمانی پرواز می کنند.

نکته جالب توجه در مورد تکنولوژی کروز، استفاده از موشک های Seersucker از سوی رژیم بعثی در طول جنگ دوم عراق بود. جالب آنکه سیستم های پدافند پاتریوت مستقر در کویت، همه 9 فروند موشک بالستیک کوتاه برد عراق را منهدم کردند اما موفق به رهگیری حتی یک فروند از 5 فروند موشک  کروز  seersucker عراق نیز نشدند . این موضوع اهمیت فوق العاده ای دارد چراکه موفقیت این موشک ها در منطقه ای اتفاق افتاد که به شدت و با پیچیده ترین سیستم های پدافندی و در شرایط آماده به رزم محافظت می شد.

به همین جهت، علی رغم موانعی که ایران در عملیاتی کردن این موشک ها با آن روبرو است، کارشناسان غربی معتقدند اگر موشک های ایران به کلاهک های نامتعارف مجهز شوند به یک سلاح تهدیدآفرین واقعی تبدیل خواهند شد .
منبع: آویا

شرکت هواپیمایی (پارس ایر)

میخواستم شما دوستان را با این شرکت که پیش انقلاب در ایران فعالیت نمود آشنا کنم

(این بخش مربوط به تاپیک ناوگان هوایی کشور از گذشته تا امروز)

این شرکت اولین هاب پروازی خود را در مشهد تأسیس کرد که از آنجا به شهرهای طبس و بیرجند پرواز می‌کرد. اولین هواپیمایی که توسط این شرکت به خدمت گرفته شد، یک هواپیمای شش سرنشینه از نوع Shrike 500B بود. در سال 1975 ناوگان پاریس ایر با 32 فروند هواپیمای مختلف از جمله 4 فروند هواپیمای فوکر، خدمات پروازی خود را به 14 شهر مختلف ایران گسترش می‌دهد. این شرکت تا سال 1979 به صورت شرکت خصوصی فعالیت داشت و پس از پیروزی انقلاب به ایران ایر واگذار گردید.

لازم به ذکر است این شرکت پیش از انقلاب 3 سانحه داشته است.(EP-PAC  EP-PAE  EP-PBE)

رجیستر هواپیماهایش از زمان تاسیس تا انقلاب

Fokker F-28-1053
EP-PBA

Fokker F-28-6091
EP-PBB

Fokker F-28-6088
EP-PBG

Fokker F-28-1003
EP-PBF

FH-227B
EP-PAR

Aero Commander 680FLP
EP-PSP

Aero Commander 560F
EP-PGR

Aero Commander 500S Shrike
EP-PAB

Britten Norman BN-2A-3 Islander
EP-PAC
EP-PAE
EP-PAF
EP-PAG
EP-PBG

Cessna 501 Citation
EP-PBC

Cessna 500 Citation
EP-PAO
EP-PAP
EP-PAQ

Piper PA.31-350 Navajo Chieftain
EP-PAJ
EP-PAK
EP-PAM
EP-PAN

Piper PA.31P Pressurized Chieftain
EP-PAL

Piper PA.23 Aztec
EP-PAH
EP-PAN




تصاویر :

EP-PBA



EP-PBB



EP-PAR


EP-PAH
 
منبع:انجمن هوافضا

404-Tu غولی که هنوز متولد نشده است




یکی از رویاهایی که شرکت های هواپیمایی همواره در سر دارند ساخت هواپیمای مسافربری دوربردی است که بتواند بیشتر از ۱۰۰۰ مسافر را جابه جا کند. تاکنون هواپیماهای زیادی برای تحقق این رویا خلق شده، اما هنوز به آن رویای مطلوب نرسیده اند. برای مثال هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در حال حاضر یکی از بهترین و قدرتمندترین هواپیماهای مسافربری محسوب می شود. این هواپیما، آمریکایی است و در مقابل آن، شرکت توپولف روسیه دست به ساخت هواپیمایی غول پیکر زده است که انقلابی در صحنه ساخت هواپیماهای مسافربری به حساب می آید؛ غولی به نام توپولف ۴۰۴.
طرح توپولف ۴۰۴ (۴۰۴-Tu) از سال ۱۹۹۱ میلادی در دست بررسی و آزمایش است. شرکت هواپیماسازی توپولف پس از ساخت هواپیمای ۳۰۴-Tu تصمیم به ساخت ۴۰۴-Tu گرفت. هواپیمایی بی نظیر، غول پیکر، مطمئن و شگفت انگیز که تاکنون هیچ هواپیمایی توانایی هایش را نداشته است. s
s توپولف ۴۰۴ توانایی حمل ۱۲۰۰ مسافر را دارد که رکوردی بی نظیر است و از طرفی برای رسیدن به مقاصدی با فواصل ۱۲۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ کیلومتری طراحی شده است. شگفت انگیز نیست؟!؟
هنگامی که شرکت توپولف تصمیم به ساخت این غول گرفت، مهندسان و متخصصان چندین طرح را ارائه کردند اما از بین تمامی آنها طرح «بال پرنده» انتخاب شد.
در این طرح هواپیما با ۶ موتور ملخ دار (توربوپراپ) مجهز شده که هرکدام از موتورها، نیروی پیشرانی به اندازه ۱۸۰۰۰ کیلوگرم را مهیا می کنند. همانطور که در عکس می بینیم موتورها در قسمت انتهایی هواپیما و بین دو دم V شکل تعبیه شده اند.
برای ساخت این بال پرنده نیز دو طرح مجزا در دست است. در یکی از آنها بدنه اصلی به ۶ قسمت مجزا که هرکدام توانایی پذیرش تعدادی مسافر را دارد، طراحی شده است. این هواپیما ۱۲۱۴ مسافر با خود حمل می کند و مقدار اصلی ذخیره سوختش در بال های اصلی است.
طرح دیگر دومنظوره است و از دو بخش تشکیل شده است. یک قسمت برای حمل مسافر و قسمت دیگر نیز برای حمل بار و محموله های تجاری. موتورهایی که در این هواپیما به کار رفته با همکاری شرکت رولز رویس (Rolls-Royce) ساخته شده است که توربوفن هستند. مدل این موتورها ۴۴ـ NK است و با نام ترنت (Trent) شناخته می شود. حال بعد از نگاهی کوچک به جدول مشخصات این مخلوق شگفت انگیز خود قضاوت کنید که اگر یک چنین موجودی را از نزدیک ببینید شگفت زده نمی شوید؟!
  
  جدول مشخصات توپولف ۴۰۴
نوع: مسافربری دوربرد با گنجایش بسیار بالا
طول: ۶/۸۶ متر
ارتفاع: ۳/۲۶
فاصله دو سر بال: ۶۶ متر
بیشینه وزن برخاستی: ۶۰۵۰۰۰ کیلوگرم
بیشنیه مقدار بار: ۱۲۶۰۰۰ کیلوگرم
گنجایش مسافر: ۱۲۰۰ مسافر
تعداد موتور در طرح اول: ۶ موتور توربوپراپ
تعداد موتور در طرح دوم: ۴ موتور توربوفن
نیروی پیشران در طرح اول: ۱۸۰۰۰ کیلوگرم هر موتور
نیروی پیشران در طرح دوم: ۴۰۰۰۰ کیلوگرم هر موتور
برد معمولی: ۱۳۵۰۰ کیلومتر
برد با بیشینه بار: ۹۲۰۰ کیلومتر
طول مقیاس های بدنه اصلی: ۴/۸۶ متر
ارتفاع مقیاس های بدنه اصلی: ۴/۹
پهنا مقیاس های بدنه اصلی: ۸ متر
سرعت کروز۱: ۹۰۰ کیلومتر در ساعت

منبع :انجمن هوافضا

پیشرفته ترین ، پیچیده ترین و مدرن ترین فرودگاه جهان

افتتاح فروگاه جدید بین المللی سو وان ناپومی تایلند


تاریخ 28 سپتامبر 2006 ، تاریخی برجسته و موجب غرور ، ملی تایلندی هاست. چرا که در این روز یکی از پیشرفته ترین ، پیچیده ترین و مدرن ترین فرودگاه های جهان در این کشور به بهره برداری رسید.

فرودگاه " سو وان ناپومی " ، که بعد از کودتای اخیر تایلند ، خبرسازترین سوژه خبری است ، این روزها شاهد بازدید بسیاری از تایلندی ها از نقاط مختلف است که پس از کودتای آرام هفته های گذشته و گرفتن عکسهای یادگاری با تانکهای موجود در خیابانها ، به گرفتن عکسهای یادگاری با ساختمان ها و فضای زیبا و مدرن این فرودگاه رو آورده اند.

هر روز و در هرساعت 76پرواز از این فرودگاه صورت می گیرد که در طول سال ظرفیت پذیرش 5 میلیون مسافر را دارد. به نابه گفته کارشناسان در هر ساعت حدود 9600ساک و چمدان و سه میلیون تن بار از این فرودگاه جابجا می شود.

برج مراقبت آن با طول 2/132 متر ، یکی از بزرگترین برج های مراقبت در جهان است.

لازم به ذکر است کلیه پروازهای ورودی و خروجی بین المللی ، از تاریخ 27 سپتامبر از این فرودگاه صورت می گیرد.

سوخو ۲۵(کوچولوی زشت ولی کار آمد)

 
 سو خوم ۲۵–که ناتو آن را فراگ فوت به معنای پای قورباغه نامیده- یک هواپیمای تهاجمی می باشد که برای پشتیبانی نزدیک و عملیات زد تانک استفاده می شود .Su-25 با تکیه بر زره قوی در کاکپیت ( که قابلیت دفاع در برابر توپهای 23 میلیمتری را دارند) و بدنه خود برای تحمل کردن آتش سنگین دشمن طراحی شده است . در واقع سرعت هواپیما قربانی طراحی هواپیما شده و آن را به یک هواپیمای زیر صوت تبدیل کرده است. نوک هواپیما به یک مسافت یاب لیزری مجهز می باشد که بعنوان تعیین کننده هدف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت عقب هواپیما نیز یک سیستم هشدار دهنده رادار به نام Sirena-3 قرار داده شده است. نوع تولیدی اولیه این هواپیما ، Su-25 ( که ناتو آن را فراگ فوت-A می نامید) بود که Su-25K اولین نمونه صادراتی از این نوع بود. Su-25K که از نظر الکترونیک پروازی و سیستم کنترل آتش در رده پایین تری نسبت به نمونه قبلی بود به کشورهای عراق و کره شمالی صادر شد.Su-25BM ( که نوع صادراتی آن Su-25BMK است) یک نمونه تغییر   داده شده ی Su-25 ( فراگ فوت-A ) بود که بعنوان هدف های هوایی برای تمرین های هوا به هوا و زمین به هوا مورد استفاده قرار می گرفت و توپ هواپیما نیز حذف شده بود.Su-25UB یک نمونه تمرینی پیشرفته برای نیروی هوایی روسیه است که Su-25UT نمونه آموزشی دو نفره غیر مسلح – که با Su-28 نیز شناخته می شود- از این نمونه سرچشمه می گیرد. توپ، زره، سیستم کنترل آتش، سیستم های ECM (جنگ الکترونیک) به همراه پنج جایگاه حمل سلاح و سیستم پخش کننده شراره و تمام دیگر تجهیزات جنگی حذف شده است. اگر چه تصمیم بر جایگزینی هواپیماهای L-29 و L-39 با این هواپیما بود ولی این امر هیچگاه اتفاق نیفتاد. Su-25UTG یک نمونه دریایی از Su-25UT می باشد که برای آشنایی خلبانان نیروی دریایی با کار با ناوهای هواپیما بر استفاده شده بود.البته یک Su-25UT به Su-25UTG تبدیل شد که تنها فرق آنها جایگزینی ترمز چتری با قلاب های مهار کننده می باشد. Su-25TM – که با نام Su-39 نیز شناخته می شود- نمونه ارتفا داده شده این هواپیما بر پایهSu-25UB  می باشد. سیستمهای الکترونیک پروازی به طور قابل ملاحظه ای ارتقا داده شده اند که هواپیما را قابل به پرواز در هر شرایط آب و هوایی و در روز و شب کرده است. مهمترین وظیفه این نمونه مبارزه و ضد تانک است. سیستمهای تجهیزاتی این هواپیما آن را قادر کرده که در نقش ضد کشتی استفاده شده و امکانات محدود هوا به هوا برای مبارزه با هلیکوپترها و پرنده های کم سرعت به آن داده شده است. پایداری هواپیما افزایش یافته و مقاومت آن با افزایش زره، کاهش اثر مادون قرمز، پخش کننده های شراره و دیگر امکانات بهبود یافته است. از جمله ارتقا سیستمها شامل افزودن خلبان خودکار(Auto Pilot)، سیستمهای ناوبری/حمله بهبود یافته می باشد. تولید این نمونه به سفارشات خارجی بستگی دارد. Su-25SM اسمی است که برای ارتقا نمونه Su-25 و Su-25UB در نظر گرفته شده است. آزمایشات پروازی اولین نمونه از Su-25 ارتقا داده شده شروع شده است. سه فروند دیگر نیز که شامل یک فروند Su-25UB نیز می شود در حال انجام می باشد. مهمترین فاکتور های ارتقا شامل سیستم ناوبری/حمله که با استفاده از کامپیوتر پر سرعت می باشد. این ارتقا دقت هدف را دو تا سه برابر و دقت سیستم ناوبری را تا ده برابر می کند. Su-25KM "اسکورپیون (عقرب)" نمونه ارتقا داده شده Su-25K می باشد که با همکاری البیت سیستمز و TAM ( هوا فضا سازی تفلیس) گرجستان انجام می شود. از جمله ارتقا ها شامل نمایشگر های رنگی چند کاره، کامپیوتر جدید و نمایشگر نصب شده در کلاه خلبان می باشد. در 27 اکتبر 2004 اولین فروند Su-25KM به نیروی هوایی ترکمنستان تحویل داده شد. قبلا هم گرجستان 43 فروند Su-25 به ترکمنستان به خاطر بدهی های خود تحویل داده بود. به گفته منابع خارجی که نمی توان به آنها اعتماد کرد پنج فروند Su-25K عراقی بعلاوه 2 فروند Su-25UBK در سال 1991 به ایران داده شد. نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سفارش 30 فروندSu-25UBK  را به روسیه داده است.

 

مشخصات:

 

وظیفه : پشتیبانی نزدیک، آموزشی رزمی

انواع : Su-25 (Frogfoot-A), Su-25K (Frogfoot-A), Su-25BM/BMK (Frogfoot-A), Su-25UB/UBK (Frogfoot-B), Su-25UT (Su-28, Frogfoot-B), Su-25UTG (Frogfoot-B), Su-25T/TM (Su-39), Su-25TK (Su-34), Su-25SM
su25tm.jpg (22565 bytes)

استفاده کنندگان : روسیه، بلغارستان، جمهوری چک، گرجستان،ایران،عراق،قزاقستان،کره شمالی،پرو،اسلواکی و اوکراین

موتور : دو موتور توربو جت 9921 پوندی R-195 توربو جت بدون پس سوز

ابعاد : طول 15.53 متر، ارتفاع 4.80 متر، دهنه بال 14.36 متر

اوزان : وزن خالی 9500 کیلوگرم، حداکثر وزن برخاست 17600 کیلوگرم

حداکثر سرعت : 975 کیلومتر بر ساعت ( 606 مایل بر ساعت)

سقف پرواز : 10000 متر ( 32800 پا)

سلاح : یک توپ 30 میلیتری  AO-14A دو لوله. تا 4400 کیلوگرم انواع مهمات شامل بمب های هدایت شونده لیزری، راکت ها ، بمب های خوشه ای، موشک های هوا به هوا و مخزن های سوخت اضافی که بر روی 10 تا 11 نقطه قرار می گیرند. 

 

منبع وبلاگ هواپیمایی پلین

تورنادو(مختصر و مفید)

 

اطلاعات کامل در مورد جنگنده تورنادو 

نام:تورنادو (گردباد)
نوع:جنگنده چند منظوره بال متحرک
دو سر نشینه
محصول:
ابتدا آلمان ایتالیا کانادا هلند و بلژیک و سپس انگلیس هم به آنها اضافه شد.اما در هنگام ساخت:
آلمان5/42  درصد انگلیس 5/42 درصد  ایتالیا15 درصد از ساخت این هواپیما سهم داشتند.
طراحی بدنه هواپیما به متخصصان آلمان، جلوی بدنه و دم هواپیما به متخصصان انگلیس و بال ها به متخصصان ایتالیا سپرده شد.
۴۰ درصد ساخت موتور به شرکت انگلیسی رولز رویس، ۴۰ درصد به شرکت ام. تی. یو آلمان و ۲۰ درصد به شرکت ایتالیایی فیات واگذار شد.
در سال 1980 اولین مدل آن آزمایش شد.
RB199-103 مبنای قدرت:2 موتور توربو فن
نیروی پیشرانش:15800 پوند
فاصله دو سر بال کاملا باز: 9/13 متر
فاصله دو سر بال کاملا بسته:59/8 متر
طول:6/16 متر
بیشینه سرعت:2336 کیلومتر بر ساعت
توانایی حمل:18000 پوند
تسلیحات قابل حمل:
دو مسلسل 26 میلی متری IWAK mauser
4 موشک ضد کشتی Eagle Anti-ship
4 موشک سایدوایندر
4 موشک اسکای فلش
4 موشک AIM-20
4 موشک MBDA
4 موشک ضد تانک Brimstone
موشک کروز Strom Shadow
این هواپیما هم چنین از یک رادار ضد موشک نیز بهره می برد.
منبع:انجمن هوافضا

هواپیمای بوئینگ ‪ ۷۴۷‬بالاترین سطح ایمنی را دارد

هواپیمای بوئینگ ‪ ۷۴۷‬بالاترین سطح ایمنی را دارد


 مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما) ،گفت : هواپیمای بوئینگ۷۴۷بالاترین سطح ایمنی را دارد.


" سعید حسامی " روز چهارشنبه در حاشیه مراسم تحویل هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که توسط متخصصان وزارت دفاع تعمیرونوسازی شده‌است،درگفت و گو با خبرنگاران افزود: با وجود تحریم‌ها و فشارهای دشمنان، روز به روز توانمندی‌های ما در عرصه صنایع هوایی بیشتر می‌شود و مردم ما شاهد هستند که در زمینه حمل و نقل هوایی به دستاوردهای جدیدی دست یافته‌ایم.


وی تاکید کرد : از نظر ایمنی هواپیما بارها گفته‌ایم که هواپیمایی که به پرواز در می‌آید از نظر سطح ایمنی هیچ تفاوتی با سایر هواپیماها که در شهرهای مختلف دنیا پرواز می‌کند، ندارد.


حسامی افزود : تمام قطعات هواپیمای بوئینگ۷۴۷توسط متخصصین داخلی مورد بازبینی قرار گرفته است و این هواپیما با هواپیمایی که تازه از کارخانه بیرون آمده، هیچ تفاوتی ندارد.


مدیرعامل هما یادآور شد : هواپیماهایی که درایران تعمیر و بازسازی شده‌اند در تمام فرودگاه‌های دنیا اجازه پرواز دارند، زیرا هواپیمایی که ایمنی نداشته باشد فرودگاه‌های بین‌المللی اجازه پرواز به آن نمی‌دهند.


وی با اشاره به هواپیمای بوئینگ۷۴۷تحویلی ، گفت: نزدیک به۵۰هزار ساعت کار کرده است و استفاده از آن در شرایط تحریم که به راحتی هواپیمای نو را در اختیار ما قرار نمی‌دهند بسیار مناسب است .


حسامی گفت : این هواپیما چون پهن پیکر است در خطوط خارجی به‌پرواز در می آید و نمی‌توان زیاد در خطوط داخلی از آن استفاده کرد.


در مراسم تحویل دهی هواپیمای بوئینگ۷۴۷که به طور کامل زیر نظر متخصصین داخلی در شرکت فجرآشیان وابسته به‌وزارت دفاع تعمیر و نوسازی شده‌است، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، وزیر راه و ترابری ، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و جمعی از متخصصین صنایع هوایی کشور حضور داشتند.


هواپیما""۷۴۷ - SPمتعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما) به مدت چهارماه در شرکت فجرآشیان وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مورد تعمیر و نوسازی قرار گرفت.


هفت فروند هواپیما ایران -‪ ۱۴۰‬به ایران ایرتور تحویل می‌شود

 


رییس سازمان هواپیمایی کشوری، از تحویل هفت فروند هواپیمای ایران -۱۴۰ طی دو هفته آینده به شرکت ایران ایرتور خبرداد.


نورالله رضایی نیارکی روز پنجشنبه درحاشیه نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و ترافیک به خبرنگاران، گفت: مجموع هواپیماهایی که قرار است تحویل ایران ایرتور داده شود،۱۰فروند است که مابقی نیز به زودی تحویل می‌شود.


هواپیماهای ایران -۱۴۰در مرکز فعالیتهای اصفهان ساخته می‌شود.


نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل و ترافیک که از۲۸آذرماه در محل دایمی نمایشگاههای بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده تا دوم دی ماه امسال دایر است.


نیارکی در خصوص وضعیت قرارداد میان سفیران و هسا، گفت: چندی پیش میان شرکت سفیران و هسا در خصوص تحویل هواپیما به شرکت سفیران قراردادی امضا شد که به دلیل اختلافات مالی این قرارداد به سرانجام نرسید.


وی با اشاره به آماری درباره اضافه شدن یک هزارو۱۴۰صندلی به ناوگان هوایی کشور طی روزهای اخیر، افزود:هفته آینده نیز۳۸۰صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه می‌شود.


نیارکی در ادامه گفت: با بکارگیری چهار فروند هواپیمای دور پرواز بین قاره‌ای و طول پرواز۱۶تا۱۸ساعته این امکان میسر می‌شود.


رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تا پایان امسال نیز۲۸فروند هواپیمای آموزشی مدل۲۰۰۰تا۲۰۰۶وارد کشور می‌شود .


نیارکی در خصوص چگونگی تعمیر هواپیماهای بوئینگ توسط آمریکاییها در کشور ثالث گفت : در نشستی که با حضور نماینده جنرال الکتریک در لندن برگزار گردید، قرار شد این تعمیرات در یکی از چهار کشور اروپایی انجام دهد.


وی اعتقاد دارد که به کار بردن عنوان ناوگان فرسوده  برای سیستم هوایی کشور نادرست است و درحال حاضر نیز برخی از هواپیماههای بین قاره‌ای جهان از قدمت۴۰ساله برخوردار هستند.


رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه متوسط عمر هواپیماهای کشور را ۱۵ تا۱۶سال بیان کرد .


وی گفت:درحال حاضر روزانه۷۵۰هواپیما - حدود۴۰۰فروند در فضای کشور و بیش از۳۰۰هواپیما در داخل کشور - رفت وآمد می‌کنند که کنترل کردن روزانه آنها کار ساده‌ای نیست .


معاون وزیر راه، بازرسی ،شفاف‌سازی و مدیریت سیستم را سه شعار سازمان هواپیمایی بین‌المللی (ایکائو) درسال جاری بیان کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری پیوسته به دنبال یافتن نقائص و رفع آنها است .


وی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص پرواز برخی هواپیماها با نقص فنی گفت : هیچ هواپیمایی با نقص فنی از روی باند بلند نمی‌شود.


نیارکی تصریح کرد : بروز برخی مشکلات همچون ایجاد اشکال در سیستم ناوبری و یا برخورد پرنده با هواپیما برخی علل بروز نقص‌های فنی هواپیماها در آسمان است .


معاون وزیر راه درعین حال معتقداست که۹۵درصد سوانح هوایی ناشی از خطای انسانی است .


وی در پاسخ برخی خبرنگاران مبنی بر وقوع برخی مسائل هوایی موجب ایجاد ذهنیت منفی درباره سفر با هواپیما ساخت کشورهای شرق می‌شود ، در تفاوت هواپیماهای ساخت شرق و غرب جهان گفت: تمامی هواپیماهای کشور تابع استانداردهای جهانی است و هیچ تفاوتی میان هواپیماهای ساخت کشورهای شرقی وغربی نیست .


نیارکی با طرح این پرسش که چرا باید مردم به دنبال علت بررسی سانحه‌های هوایی باشند،تصریح کرد: دراین خصوص باید متخصصان و آگاهان از هواپیما به دنبال جواب باشند.


وی درعین حال گفت که بررسی سانحه به این دلیل نیست که به دنبال ملامت برخی افراد باشیم بلکه هدف اصلی شناسایی عوامل حادثه ساز و ارایه راهکارهایی برای رفع این مسائل است .


معاون وزیر راه درخصوص ادغام شرکتهای کوچک هواپیمایی در قالب شرکتهای بزرگ گفت : این اقدام با هدف بالابردن سطح کارایی و افزایش کیفی فعالیتهای هوایی در کشور صورت می‌گیرد .


نیارکی درپاسخ به پرسشی مبنی براینکه چه تعداد از شرکتها قرار است در قالب شرکتی بزرگ فعال شوند،افزود:این موضوع بستگی تصمیم شرکتهای کوچک هواپیمایی دارد .


رییس هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هم اکنون در بسیاری از نقاط جهان فعالیتهای هوایی توسط شرکتهای بزرگ هواپیمایی صورت می‌گیرد، افزود: به هر میزان سازگاری شرکتهای داخلی بیشتر باشد احتمال نزدیک تر تشکیل این شرکتها بیشتر می‌شود.


وی عواملی چون میزان سرمایه،تعداد ناوگان،مدیریت ، تعداد پرسنل و امکانات جانبی و خدماتی را در ایجاد شرکتهای بزرگ هواپیمایی موثر بر شمرد .


نیارکی در خصوص نقش سازمان هواپیمایی کشوری در روند ایجاد شرکتهای بزرگ هواپیمایی گفت : این سازمان علاوه بر برعهده گرفتن مدیریت این فعالیتها ، شرکتهای متقاضی تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به بانکها معرفی می کند.


وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جذب برخی خلبانان در دیگر کشورها گفت: تربیت خلبان جزو وظایف هواپیمایی کشوری است و با توجه به توانمندیهای موجود ، فعال شدن خلبانان ایرانی در دیگر نقاط جهان به نوعی صادرات در تخصص و آموزش است .


نیارکی درباره وضعیت سیستم‌های راداری در فرودگاههای کشور گفت :درحال حاضر تمامی فرودگاههای کشور به سیستم دستگاههای ناوبری و هدایت هواپیما فعال می‌باشند .


 درحال حاضر هیچ شرکت هواپیمایی خارجی اجازه تردد در داخل کشور و جابجایی میهمانان خارجی را ندارند، عبارتی بود که نیارکی در پاسخ به پرسش خبرنگاری ارائه کرد و افزود: شرکتهای داخلی این توانمندی را دارند و نیازی به خارجی‌ها نیست .


وی درباره روند اجرایی شدن خصوصی‌سازی دربخش حمل ونقل هوایی گفت: شرکتهای دولتی هواپیمایی که تعداد محدودی را نیز دربر می‌گیرند در حال انجام مراحل مطالعاتی و انجام مقدمات خصوصی‌سازی در جهت اجرای دستورات و بخشنامه‌های دولت هستند .


نیارکی درباره چگونگی بکارگیری هواپیمای یاک۴۰گفت : درزمان حاضر این هواپیما در فضای کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد .



www.irna.ir