مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بازدید رهبر انقلاب از آخرین پیشرفتهای موشکی و جنگ الکترونیک

 

فرمانده کل قوا در بازدید از این نمایشگاه، از نزدیک در جریان آخرین دستاوردهای صنایع دفاعی و طرح های تحقیقاتی وزارت دفاع در بخش‌های هوا فضا، موشکی، دریایی، هوایی، جنگ الکترونیک، اپتیک و لیزر، زرهی و ضدزره، انواع توپخانه و مهمات، پدافند غیرعامل و نقشه‌برداری و مهندسی قرار گرفتند.


در ابتدای ورود آیت‌الله خامنه‌ای به نمایشگاه جلوه‌های خودباوری و اقتدار دفاعی که رییس ستادکل نیروهای مسلح و فرماندهان کل ارتش و سپاه و فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش و سپاه و بسیج و مسوولان وزارت دفاع حضور داشتند، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از آخرین دستاوردها و طرح‌های عمده دفاعی و همچنین عملکرد این وزارتخانه در بخش‌های پشتیبانیِ رفاهی کارکنان نیروهای مسلح و پشتیبانی دفاعی و عمرانی و همچنین طرح‌های تحقیقاتی و موفقیت‌های وزارت دفاع در جشنوراه‌های علمی، گزارش داد.


فرمانده کل قوا در ابتدای ورود به مجتمع گروه صنایع شهید محلاتی با حضور در محل یادمان شهدا، ضمن قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان دفاع مقدس ادای احترام کردند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین در جمع فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و مسوولان وزارت دفاع، پیشرفت‌های کنونی در بخش‌های مختلف کشور از جمله صنایع دفاعی و پشتیبانی را خوب ارزیابی کردند و افزودند: اگر چه این پیشرفت‌ها خوب است اما در واقع جبران عقب ماندگی تاریخی کشور است و نباید به این پیشرفت‌ها قانع شد.


آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر لزوم انجام کارهای نو و جدید و غیرمسبوق به سابقه خاطرنشان کردند: باید مرزهای دانش شکسته شود و ایرانی ثابت کرده که می‌تواند این کار را انجام دهد.
ایشان تحقیقات را ریشه حرکت و پیشرفت علمی دانستند و تاکید کردند: همه بخش‌های دانشگاهی، تولیدی، صنعتی و دفاعی باید ضمن آن‌که به تحقیقات توجه جدی می‌نمایند از نیروهای با استعداد جوان و دارای توانایی‌های علمی بالا در بخش‌های مختلف استفاده کنند و خود را در تحقیقات و استفاده از ظرفیت‌های علمی محدود نکنند.


رهبر انقلاب اسلامی توجه به کیفیت را در تولیدات بخش‌های مختلف به ویژه صنایع دفاعی مورد تاکید قرار دادند.
در پایان بازدید آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه توانمندی‌های دفاعی، تحقیقاتی و پشتیبانی وزارت دفاع، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت ایشان در محل نمازخانه گروه صنایع شهید محلاتی اقامه شد.


رهبر انقلاب اسلامی در سخنان کوتاهی در جمع کارکنان صنایع دفاع و پشتیبانی وزارت دفاع با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر، عامل اصلی پیشرفت‌های کنونی کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه بخش دفاعی را همان جوهره فتح خرمشهر دانستند و افزودند: امروز حرکت، پویایی و عزم راسخ برای ادامه مسیر پیشرفت در همه بخش‌های کشور مشاهده می‌شود و آینده ملت ایران، آینده‌ای روشن است.


www.baztab.com


تلاش ناسا برای ساخت هواپیمای خودکاری که هرگز سقوط نمی کند

آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا)، در تلاش برای طراحی نوعی فن آوری جدید هواپیمایی است که به معنی واقعی کلمه مصداق «خلبان خودکار» خواهد بود.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این سیستم جدید که «سیستم هوشمند کنترل پرواز» نام دارد به نرم افزاری مجهز است که به طور خودکار به هواپیماهای آسیب دیده امکان می‌دهد که حتی در صورت مواجه شدن با نواقص فاجعه آمیز و خطرناک همچنان به پرواز ادامه دهند.

آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا)، معتقد است که این سیستم منفعت قابل توجهی هم برای هواپیماهای نظامی و هم هواپیمای غیرنظامی خواهد داشت.

به کمک این سیستم خلبان های جنگی می‌توانند با یک بال به شدت آسیب دیده به سلامت بازگردند و یا یک هواپیمای تجاری می‌تواند حتی با یک پایدار ساز متلاشی شده در هواپیما به سلامت به زمین فرود بیاید.

این نرم افزار می‌داند که هواپیمایی آسیب دیده چطور باید پرواز کند.

اگر هواپیما شروع به پرواز با الگوی متفاوتی از وضعیت اصلی کند، سیستم مزبور کنترل کننده‌ها را مانند سکان ها و موتورها با هم هماهنگ و منطبق خواهد کرد تا دوباره در مسیر قبلی قرار گیرد. این سیستم الگوی واقعی پرواز را بررسی خواهد کرد ولی می‌داند که هواپیما ترجیحا باید در چه الگوی پروازی قرار گیرد و در صورت نیاز الگوی پرواز را تغییر می‌دهد.

به گفته دانشمندان به کمک این سیستم حتی خلبان هایی که فاقد مهارت ویژه برای انجام چنین هماهنگی هایی هستند، می‌توانند هواپیما را در کنترل نگهدارند.

یک شئی نورانی در آسمان بیله سوار مشاهده شد

یک شئی نورانی مشکوک ساعت ‪ ۱۰‬صبح امروز (یکشنبه) در آسمان شهر بیله‌سوار دیده شد.

شاهدان عینی می‌گویند: این شئی پرنده در حال چشمک زدن وارد فضای منطقه شده و پس از چند دقیقه بسرعت در حال حرکت به سمت شمال غرب کشور ناپدید شد.

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی این شئی نورانی به شکل بیضی و به رنگ سفید بود که از طرف جمهوری آذربایجان وارد خاک ایران شد.

در دو سال اخیر موارد متعددی از پرواز اشیای نورانی در آسمان شهرستان های خلخال ، بیله سوار و مشگین‌شهر گزارش شده و در یک مورد نیز برخورد یکی از این اشیا با یک باب منزل مسکونی در روستای ینگجه مشگین شهر موجب تخریب آن شد.

تولد یک نوزاد در آسمان

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ‌آسوشیتد‌پرس، هنگامی که هواپیمای دلتا 131 به آسمان واشنگتن رسید، زن بارداری‌ قبل از فرود اضطراری هواپیما به دلیل مشکل تنفسی نوزادش، وضع حمل کرد.
پس از اینکه این زن دچار درد زایمان شد دو دکتر متخصص قلب که جزو مسافران هواپیما بودند، دریافتند که تنفس نوزاد بسیار کند است و احتمال خفگی نوزاد وجود دارد.
این دو پزشک متخصص قلب در قسمت عقبی اهروی هواپیما نوزاد را سالم به دنیا آوردند.
به گفته یکی از پزشکان، این نوزاد هنگام تولد کبود شده ‌و نفس نمی‌کشید و آن‌ها مجبور شدند با تنفس دهان به دهان و عمل احیای او را از‌ مرگ نجات دهند.
این نوزاد پسر که هنگام تولد 7 پوند وزن داشت پس از فرود هواپیما به همراه مادرش به بیمارستان منتقل شد.
هواپیما نیز پس از یک ساعت فرود اضطراری پرواز خود را به مقصد آتلانتا از سر گرفت.
سخنگوی هواپیمایی دلتا تلاش این دو پزشک را شجاعانه عنوان کرد و گفت: خانم‌های باردار معمولاً از پرواز منع می‌شوند‌ اما خطوط هواپیمایی دلتا چنین سیاستی را در پیش نگرفته است. هرچند که دیگر خطوط هواپیمایی از جمله لوفتانزا و نرشاوست از زنان باردار 9 ماهه می‌خواهد که مدارک پزشکی دال بر سلامت خود را ارایه دهند.

خبری خوش

برای نخستین بار در خاورمیانه ؛

ارابه فرود جنگنده مافوق صوت در وزارت دفاع به مرحله تولید رسید

خبرگزاری فارس: همزمان با سفر استانی هیئت دولت به اصفهان، با حضور وزیر دفاع طراحی و ساخت ارابه فرود هواپیمای جنگنده مافوق صوت در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع پایان یافت و به مرحله تولید رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع؛ این دستاورد مهم که با همت متخصصان اقتدار آفرین شرکت هواپیما سازی ایران (هسا) طراحی و تولید شده است، علاوه بر صرفه جویی ارزی 250 هزار دلاری برای هر ارابه، ساخت این محصول استراتژیک، که در انحصار سه کشور امریکا، انگلیس و روسیه بود، شکسته شد.
نجار در آیین ویژه‌ای که به همین مناسبت در شرکت هواپیما سازی ایران (هسا) برگزار شد، طی سخنانی طراحی و ساخت انواع قطعات پیچیده‌ هوایی را گامی بزرگ در خودکفایی صنایع دفاعی و نمادی از تحریم شکنی ذکر کرد و افزود: اراده استوار جوانان برومند و متخصصان کشورمان هرگونه تحریم را فاقد کارایی و کاملاً بی‌اثر کرده است.
وزیر دفاع با اشاره به بازدید تاریخی فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه جلوه‌های خودباوری و اقتدار دفاعی وزارت دفاع در روز سوم خرداد گفت: وزارت دفاع در اجرای تدابیر و فرامین فرمانده معظم کل قوا به خلق فناوری‌های مدون و جدید دفاعی شتاب بیشتری خواهد بخشید.
وی پیشرفت‌های صنعت دفاعی را مرهون تعامل خوب صنایع دفاعی با مراکز علمی و دانشگاهی کشور دانست و تاکید کرد: با تقویت جنبش نرم‌افزاری و نهضت علمی و عملی جوانان مستعد و نخبه ایرانی دیگر مرزهای دانش و فناوری در انحصار هیچ قدرتی باقی نخواهد ماند.
نجار در پایان با تجلیل و قدردانی از زحمات و تلاش‌های شرکت صنایع هواپیما سازی ایران گفت: اقدامات این شرکت در طراحی و تولید انواع هواپیما، بالگرد و قطعات مورد نیاز صنعت هوایی موجب غرور، افتخار ملی و تحقق بخش اصل بازدارندگی است.

جنگنده FC-1

کارایی:
جنگنده سبک

کشور سازنده:
چین (در سال 94 پاکستان نیز به این پروژه پیوست و همکاری هایی نیز از سوی شرکت میکویان صورت گرفت)

سازنده:
گروه صنعتی هواپیمایی چنگدو
صندوق پستی 800
چنگدو – سیچوان 610092
تلفن: 1033-740/28-0086
فاکس: 4984-740/28-0086
نشانی اینترنتی: www.cac.com.cn

خدمه:
یک نفر خدمه مجهز به صندلی پرتاب شونده (در نمونه تولید شده برای پاکستان از صندلی MK10 استفاده شده است.)

تجهیزات:
این جنگنده دارای یک جایگاه حمل سلاح در زیر بدنه و چهار جایگاه در زیر بالها و دو جایگاه در نوک بال ها (مجموعا هفت جایگاه) می باشد که می تواند انواع مختلفی از توپ ها و موشک های هوا به هوای (SD-10, AIM-9P, PL-6 و PL-9) و بمب های هدایت شونده لیزری را حمل کند.

رادار این جنگنده بنا به درخواست مشتری می تواند از نوع Grifo S-7 ساخت ایتالیا یا Kopyo ساخت روسیه باشد، که در صورت استفاده از رادار Kopyo امکان حمل موشک های R-27 و R-73 روسی نیز وجود خواهد داشت.

بنا به درخواست مشتری یک لوله سوختگیری نیز با تغییرات اندکی در سازه هواپیما به تجهیزات این جنگنده کوچک افزوده خواهد شد.

پیشران:
یک دستگاه موتور کلیموف RD-93 با سیستم پس سوز (نوع ضعیف تری از موتور
RD-33 جنگنده میگ-29)

ابعاد:
طول: 13 متر و 96 سانتی متر
ارتفاع: 5 متر و 10 سانتی متر
فاصله دو سر بالها: 9 متر

وزن:
وزن خالی: 6350 کیلوگرم
حد اکثر وزن تسلیحات: 3800 کیلوگرم
حد اکثر وزن برخواست: حدودا 12700 کیلوگرم

مشخصات:
حد اکثر سرعت: 1.6 ماخ
مسافت مورد نیاز برای برخواست: 500 متر
مسافت مورد نیاز برای نشست: 700 متر
سقف پرواز: 16500 متر
شعاع عملیاتی: 1200 کیلومتر بعنوان جنگنده و 700 کیلومتر برای حمله به اهداف زمینی
رنج پروازی: 1600 کیلومتر با سوخت داخلی و 2220 کیلومتر با مخازن اضافه
محدودیت جی: بیشتر از 8 جی

کشورهای کاربر:
چین (صد ها فروند) - پاکستان (150 فروند) - گفته می شود ایران نیز علاقه مند است تا با خرید حدود 40 تا 50 فروند از این جنگنده، آنها را جایگزین جنگنده های قدیمی
F-7 خود نماید.

قیمت:
15 تا 20 میلیون دلار (بسته به انتخاب های مشتری نظیر نوع رادارا، قابلیت سوختگیری هوا به هوا و... متغیر است) برای هر فروند (اعلام شده در اواسط 2003)
هزینه اجرای پروژه بیش از 150 میلیون دلار بود که پاکستان 75 میلیون دلار آن را پرداخت کرده قراردادهایی به مبلغ 450 میلیون دلار برای خرید آن دارد (بدین گونه تا 50 الی 60 درصد در پروژه سهیم شده است.)

 

مدل کابین پیشرفته جنگنده FC-1

 

ملاحظات:
جنگنده FC-1 یا Fighter China که با نام Super-7 نیز شناخته می شود جنگنده ای ارزان قیمت است که برای کشور های کم درآمد تولید شده است. تجهیزات قابل استفاده توسط این جنگنده هنوز هم تا حدودی نامشخص مانده است، نمونه آزمایشی این پروژه در پاکستان به نام JF-17 و با کد
Thunder شناخته می شود، لازم به ذکر است که این جنگنده از یک سیستم پرواز با سیم و دیگر سیستم های دیجیتالی بهره می برد.

 

طرحی از جنگنده چینی FC-1 در حال حمل تسلیحات مختلف

 

 تاریخچه:
 
این برنامه در فوریه 1992 شروع شد و پس از پایان همکاری های میان آمریکا و چین در این برنامه و خروج ایالات متحده از این طرح، پاکستان در سال 1994 به این طرح ملحق شد، لازم به ذکر است شرکت میکویان نیز در مراحل طراحی جنگنده همکاری داشت. اولین بار در نمایش هوایی پاریس یک مدل از این جنگنده به نمایش گذاشته شد، در نهایت اولین نمونه آزمایشی این جنگنده اولین پرواز خود را در 1997 انجام داد، بدلیل تردید پاکستان در ادامه همکاری در این طرح در سال 1997 این طرح متوقف شد، اما در ژوئن 1999 در سفر نواز شریف (نخست وزیر وقت پاکستان) به پکن بر اساس توافقات قانونی این پروژه از سر گرفته شد، در سال 2001 اولین نمونه آزمایشی از این جنگنده با اندازه های واقعی (گویا پرواز سال 1997 با یک نمونه کوچک انجام شده است :مترجم) اولین پرواز خود را انجام داد.
 در 31 می 2003 اولین FC-1 عملیاتی تولید شد و پرواز آزمایشی خود را در 24 یا 25 آگوست انجام داد، در این پرواز بعد از تاخیر طولانی این جنگنده از زمین برخواست و 15 تا 20 دقیقه به پرواز ادامه داد. در سوم سپتامبر نیز اولین پرواز رسمی این جنگنده انجام شد، این پرواز در فرودگاه ونجیانگ انجام شد و در این مراسم فرمانده وقت نیروی هوایی مارشال کلیم سادات نیز حضور داست، تولید این جنگنده از سال 2006 شروع شده است.

 

نمونه سوم جنگنده FC-1

 

منبع: فایر اسکای

صنعت هوانوردی باید به عنوان یک خوشه صنعتی در کشور تعریف شود

 

پروفسور "مهران ابراهیمی" از صاحبنظران حوزه صنعت هوانوردی معتقد است: صنعت هوانوردی باید به عنوان یک خوشه صنعتی در کشور تعریف شود.
وی که روز سه‌شنبه در چهارمین همایش مدیران صنعت هوانوردی در تهران سخن می‌گفت، صنعت هوانوردی را از راهبردی‌ترین حوزه‌های هر کشوری ذکر کرد و افزود: تصمیماتی که در صنعت هوانوردی اتخاذ می‌شود، از جمله مسایل راهبردی بسیار مهم در کشور است که نمی‌توان به صورت صنفی و بنگاهی اتخاذ شود.


وی با بیان اینکه بحثهای راهبردی در صنعت هوانوردی ایران خالی است، گفت: وقتی این گونه بحثها کمتر مطرح شوند، چشم‌اندازهای مهم در صنعت هوانوردی محو می‌شوند.


ابراهیمی سپس تصریح کرد: متاسفانه مدیران و مسئولان حوزه هوانوردی کشور بیشتر به مسایل اجرایی می‌پردازند و چندان به بحثهای راهبردی توجه ندارند.


این صاحبنظر حوزه صنعت هوانوردی در ادامه گفت: هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان، دولتها از صنعت هوانوردی به سبب راهبردی بودن آن، حمایتهای ویژه‌ای به عمل می‌آورند.


وی سپس "دانش محوری" در صنعت هوانوردی را یک اصل دانست و گفت: باید مشخص شود که در صنعت هوانوردی دارای چه دانشی هستیم و به سمت چه دانشهایی می‌خواهیم به پیش برویم.


ابراهیمی افزود: صنعت هوانوردی را باید حول محور دانش و دانش افزایی تعریف کرد و این دیدگاه به تنهایی به پیش نمی‌رود. بلکه باید به خلق دانش پرداخت و از مدیریت با نگرش دانش محوری بهره گرفت.


"مهران ابراهیمی" از صاحبنظران حوزه صنعت هوانوردی از استادان دانشکده فناوری در شهر "مونترال" کانادا و پلی‌تکنیک " بوخوم" آلمان و مشاور شرکت "ایرباس "است.


WWW.IRNA.IR