مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بازگشت روسلان

روسیه و اوکراین قصد دارند تولید مشترک سنگین ترین هواپیمای جهان را از سر بگیرند.
تولید هواپیمای روسلان AN124-100 که کشورهای زیادی خواهان خریداری ان هستند از سه ماهه سوم سال جاری از سر گرفته می شود.
یولیا تیموشنکو نخست وزیر اوکراین هم یاداور شد که مسکو وکییف ده اولویت مهم همکاری های دو جانبه را مشخص کرده اند که مهمترین انها پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی و دومین مورد انقعاد توافقنامه راهبردی در زمینه تحویل و ترانزیت گاز است.
به گفته وی طرفین هم چنین در راستای توسعه همکاری در زمینه انرژی و صنعت هسته ای به ساخت نیروگاه های هسته ای جدیدی خواهند پرداخت و صنعت هواپیماسازی نیز هم چنان از اولویت خاصی برخوردار خواهد بود.
هواپیمای روسلان از نظر قابلیت انتقال بار، طول پرواز و قیمت
در سراسر جهان بی نظیر است و تنها هواپیمایی است که می تواند یکصد و پنجاه تن بار را در فاصله سه هزار کیلومتری جابجا کند. این هواپیما نخستین بار در سال 1982 تولید شد.




عکس روز

Click here for full size photo!

گربه پیر ایرانی.امید هموطنان.خار چشم دشمنان

Click here for full size photo!

رژه میگ های ایرانی

Click here for full size photo!

نمایی نو از پیرمرد وفادار

Click here for full size photo!

جنگنده چون فانتوم

Click here for full size photo!

کوچولوی زیبای تابان

Click here for full size photo!

؟!؟

Click here for full size photo!

صائقه از نوع ایرانی(به یاد بلو انجل)

 

طنز هفته

اگر خریدار باشد ، هما را می فروشیم / هما سودده است


وزیر راه و ترابری از آمادگی این وزارتخانه برای واگذاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای اصل 44 خبر داد.
محمد رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما فروشنده سهام هما هستیم و درصورتی که خریدار وجود داشته باشد ، آمادگی فروش سهام آن نیز در کشور وجود دارد.

وزیر راه و ترابری در ادامه افزود: نحوه واگذاری سهام شرکت هواپیمایی ایران ایر به سازمان خصوصی سازی محول شده و جزئیات آن نیز توسط این سازمان اعلام خواهد شد.







وی تاکید کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایر یک شرکت سودده به لحاظ اقتصادی محسوب می شود و کسی نمی تواند بگوید این شرکت سودده نیست. رحمتی تصریح کرد: شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر در شرایط سوددهی قرار دارند.

به گفته وی، تعداد هواپیماهای هما هم اکنون به بالای 45 فروند رسیده است و البته اگر با شرکتهای تابعه محاسبه شود، این تعداد بالای 55 فروند خواهد بود که در طول تاریخ عمرش بی نظیر است. 44 فروند از این هواپیماها ملکی هستند و تنها یک عدد از هواپیماهای هما غیرملکی است.

یاد یاران

هشتم اردیبهشت ماه، سالروز شهادت امیر سرتیپ خلبان علی اکبر قربان شیرودی است. خلبان تیز پرواز آسمان ایران که ساعتی از جنگ فاصله نگرفت و چنان جنگید که شهید دکتر چمران او را «ستاره درخشان جنگ کردستان» نامید و شهید تیمسار فلاحی او را «ناجی غرب و فاتح گردنه ها» خواند. او اولین خلبان ارتش است که در نماز جماعت به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،  شهید خلبان علی اکبر قربان شیرودی در دیماه 1334 در روستای بالا شیرود از توابع شهرستان تنکابن در خانواده ای کشاورز و متدین دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن سال سوم متوسطه در زادگاه خویش، برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و همراه با کار به تحصیل خود ادامه داد. شهید شیرودی با اتمام تحصیلات متوسطه در سال 1351 وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند. سپس دوره هلی کوپتری کبرا را در پادگان اصفهان گذراند و با درجه ستوانیاری فارغ التحصیل شد.

شهید شیرودی در کنار شهید احمد کشوری

وی پس از سه سال خدمت در ارتش به کرمانشاه رفت و با شهید خلبان احمد کشوری آشنا شد. شهید شیرودی از ارتشیانی بود که با اوج گیری جریانات انقلاب اسلامی به صفوف راهپیمایان پیوست و به دستور حضرت امام(ره) مبنی بر فرار سربازان از پادگان ها، او نیزخارج شد. پس از خروج از پادگان درصدد تشکیل گروهی چریکی بر آمد و با تعدادی از دوستانش در کرمانشاه در این زمینه اقدام کرد تا اینکه امام خمینی(ره) به میهن بازگشتند و انقلاب به پیروزی رسید.

شهید شیرودی که در جریانات پیروزی انقلاب با پیشمرگان کرد مسلمان همکاری کرده بود، با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سپاه غرب کشور پیوست. وی که با شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور1359 به منطقه کرمانشاه رهسپار شده بود در جریان یکی از مأموریت های خود با سرپیچی از فرمان بنی صدر مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه، به همراه دو خلبان همفکر خود و با دو هلیکوپتری که در اختیار داشتند، در طول 12 ساعت پرواز بی نهایت حساس و خطرناک که وی به عنوان تنها موشک اندازپیشاپیش دو خلبان دیگربه قلب دشمن یورش برد، توانست مهمات دشمن رادرهم کوبیده وخسارات سنگینی بر دشمن وارد آورد.

شجاعت و ابتکار عمل این شهید نه تنها در سراسر کشور، بلکه در تمام خبرگزاری های مهم جهان منعکس شد. بنی صدر برای حفظ ظاهر دو هفته بعد به او ارتقاء درجه داد، اما وی درجه تشویقی را نپذیرفت وتنها خواسته اش را دیدار با حضرت امام و بیان کارشکنی های بنی صدر وبی تفاوتی برخی ازفرماندهان اعلام کرد. درهمان ایام به دستورفرماندهی هوانیروز چند درجه تشویقی گرفت و از ستوانیار سوم خلبان به درجه سروانی ارتقاء یافت، اما طی نامه ای به فرمانده هوانیروز کرمانشاه در 9  مهر 1359 چنین نوشت:" اینجانب خلبان پایگاه هوانیروز کرمانشاه می باشم وتا کنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در کلیه جنگ ها شرکت نموده ام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشته ام و به دستور رهبرعزیزم به جنگ رفته ام. لذا تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب داده اند، پس گرفته و مرا به درجه ستوانیار سومی که بوده ام، برگردانید".

با اوج گیری جنگ کردستان شهید شیرودی و چند تن دیگر از خلبانان وارد جنگ شدند. وی در عملیاتهای پروازی خود تلفات سنگینی را به نیروها و تجهیزات دشمن در نقاط استراتژیکی غرب کشور وارد کرد. در 13 دی ماه 1359 وقتی خیانت های آشکار بنی صدر را دید به افشاگری پرداخت و از شنوندگان سخنانش خواست با ایمان و اسلحه و چنگ و دندان از میهن اسلامی دفاع کنند. در همین ایام شهید علی اکبر شیرودی را به خاطر باز پس گیری ارتفاعات بازی دراز بازداشت تنبیهی کردند و در واکنش به این مساله روحانیون متعهد و اعضای سپاه کرمانشاه مراتب ناراحتی خود را در اسرع وقت به اطلاع اعضای شورای عالی دفاع از جمله آیت الله خامنه ای و حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی رساندند و حکم بازداشت وی منتفی شد.

شهید شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از 40 بار سانحه و بیش از 300 مورد اصابت گلوله به  هلی کوپترش، باز سرسختانه می جنگید. شهید شیرودی پس از چند هزار مأموریت هوایی و انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از 360 خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود (8 اردیبهشت 1360) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با 250 تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سر پل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

خلبان یاراحمد آرش که به همراه شهید شیرودی در این عملیات پروازی شرکت داشت، درمورد چگونگی شهادت این خلبان دلاور چنین می گوید: " بارها او را در صحنه جنگ دیده بودم که خود را با هلیکوپتر به قلب دشمن زده و حتی هنگام پرواز مسلسل به دست می گرفت. درآخرین نبرد هم جانانه جنگید و بعد از آنکه چهارمین تانک دشمن را زدیم، ناگهان گلوله یکی از تانک های عراقی به هلیکوپتر اصابت کرد و در همان حال شیرودی که مجروح شده بود با مسلسل به همان تانک شلیلک کرده و آن را منهدم نمود و خود نیز به شهادت رسید."

پیکر مطهر شهید شیرودی پس از تشیع باشکوه در روستای شیرود تنکابن به خاک سپرده شد. پس از شهادت خلبان علی اکبر شیرودی، شخصیت های مملکتی نسبت به شخصیت والا و سلوک اخلاقی وی اظهارات مختلفی نموده اند از جمله حضرت آیت الله خامنه ای او را مکتبی، مومن و جنگنده در راه خدا توصیف می کنند. آیت ا...هاشمی رفسنجانی در مورد وی می گوید: " من در قیافه شیرودی مالک اشتر را دیدم."

صاحب نظران جنگ های هوایی او را "نامدارترین خلبان جهان" نامیده اند؛ چنان که شهید تیمسار فلاحی، رئیس ستاد مشترک ارتش وی را ناجی غرب و فاتح گردنه ها و ارتفاعات آریا، بازی دراز، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر توصیف کرده و می گوید:" او غیر ممکن ها را ممکن ساخت. کسی بود که وقتی خبر شهادتش را به امام دادم، امام در مورد وی فرمود:" او آمرزیده است".

گفتگو با امیر " حبیب بقایی " فرمانده سابق نهاجا

دوستان گرامی به دلیل حجم بالای مقاله و وقت گیر بودن تایپ مطالب متن مقاله را بصورت اسکن شده در اختیار شما بزرگواران قرار داده ایم.

گفتگو با امیر " حبیب بقایی " فرمانده سابق نهاجا درباره شهید بابایی






رویدادی غم بار برای ما

دولت مالزی، ایران را به دلیل نمایش تسلیحات موشکی و آنچه تخطی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده، از نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نجیب رزاک، معاون نخست وزیر مالزی مدعی شده که شرکت های ایرانی به این دلیل از نمایشگاه اخراج شده اند که سلاح هایی به نمایش گذاشته بودند که «تهاجمی» تعبیر شده است.

او افزوده است: « هنگام سرکشی از محل استقرار شرکت های ایرانی در نمایشگاه، متوجه شدیم سلاح هایی که آنها نمایش داده اند، تخطی از قطعنامه سازمان ملل درباره تسلیحاتی مانند موشک و سیستم های پرتاب موشک بود. آنها تخطی کرده بودند و ما چاره ای جز اخراج آنها نداشتیم.»

نجیب همچنین مدعی شده است: «اقدام ایرانیان بی اعتنایی به قطعنامه های سازمان ملل بود که صادرات اسلحه از سوی ایران را ممنوع و کشورها را از تجهیز جمهوری اسلامی بوسیله کمک های تکنولوژیکی و اقتصادی منع کرده است چرا که این اقدامات می تواند ایران را در آنچه برنامه تسلیحات هسته ای خوانده می شود کمک کند.»!

نمایشگاه دفاعی مالزی، بزرگترین نمایشگاه دفاعی در آسیا است و از روز دوشنبه با نمایش محصولات ۵۰ کشور گشایش یافته است.

از سوی دیگر آقای نجیب گفته است: «کشورهای دیگر شرکت کننده در این نمایشگاه از حضور و سلاح های به نمایش در آمده توسط ایران شکایت کرده اند» اما تاکید کرد که تصمیم مالزی در پی فشار غرب بوده است.

سفیر آمریکا در کوآلالامپور از اظهار نظر در این باره خودداری کرده و گفته است: «در باره مناسبات دیپلماتیک گفتگو نمی کند.»

آقای نجیب گفته است: «ما در موقعیتی قرار گرفتیم که انتخاب دیگری نداشتیم مالزی متعهد به رعایت قطعنامه های سازمان ملل است.»


http://www.tabnak.ir/pages/?cid=9576

نسل نو گریپین به بازار آمد

 
نسل جدید جنگنده ' گریپن' به نمایش درآمد





کارخانه سوئدی Saab، نسل جدید جنگنده گریپن را در مراسم جشنی در سایت Linköping به نمایش گذاشت. Saab تائید میکند که نسل جدید به نمایش گذاشته شده گریپن از رادار الکترونیکی آرایه فازی فعال که تحت همکاری بین Saab Microwave Systems و کارخانه فرنسوی Thales توسعه داده شده بهره خواهد برد. Gripen Demo مجهز به موتور F414G خواهد بود. این موتور را دو شرکت General Electric و Volvo Aero خواهند ساخت. موتور جدید باعث افزایش بیش از 20 درصد کشش نسبت موتورهای حال حاضر گریپن RM12 خواهد شد. موتور F414G همچنین این امکان را به Gripen میدهد تا وزن برخاست خود را افزایش دهد.

در تاریخ 23 آوریل، در طی یک مراسم تماشائی که به صورت زنده با حضور 700 میهمان از نقاط مختلف دنیا به سراسر دنیا پخش میشد ، جنگنده Gripen Demonstrator (دمو) به معرض نمایش درآمد. تکنولوژی به کار رفته در این نسل جدید ، گریپن را تا سال 2040 همچنان به عنوان یکی از جنگنده های برتر جهان حفظ خواهد کرد. برخی از مهمترین امکانات به کارگرفته شده شامل موارد زیر میباشند:

- موتور توربوفن General Electric F414G
- رادار جدید Saab/Thales AESA
- افزایش ظرفیت سوخت و افزایش برد
- ارابه های فرود اصلاح شده
- افزایش مقرهای تسلیحات
- به کارگیری سیستم دفاعی و ارتباطی پیشرفته
- به کارگیری آویونیک فوق مدرن

CEO کارخانه ساآب، Åke Svensson که میزبانی این مراسم را برعهده داشت، این رویداد را نقطه عطفی برای Saab و شرکای بین المللی خود و تحولی در فناوری جنگنده های آینده میداند. برخی از شرکای خارجی Saab در این پروژه عبارتند از: General Electric together with Volvo Aero, Thales, Honeywell, Rockwell Collins, APPH, Martin-Baker, Terma Meggit

Saab در نظر دارد تا اولین پرواز Gripen Demo را تا اواخر امسال به انجام برساند.



ارابه های فرود جدید به سمت ریشه بال تغییر مکان داده شده اند. این تغییر مکان Gripen Demo را
قادر میسازد تا سوخت داخلی بیشتری حمل کند و نیز دو بمب هدایت شونده دقیق در pylon های
داخلی قرار گیرند







منبع:
http://www.centralclubs.com/viewtoic.php?p=169438#169438



انتقال صنایع هوافضای اروپا به آمریکا

در پی کاهش مستمر ارزش دلار در مقابل یورو که باعث کاهش سود صادرات اتحادیه اروپا به آمریکا و دیگر مناطق جهان شده است، شرکت صنایع دفاع هوا و فضایی اروپا (EADS) اعلام کرد، در نظر دارد بخشی از تولیدات خود را در خاک آمریکا تولید کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، لویی گلوا مدیر اجرایی فرانسوی شرکت صنایع دفاع هوایی و فضایی اروپا (EADS) با اعلام این خبر، تصریح کرد: برای جلوگیری از ضرر بیشتر تنها راه چاره این است که این شرکت برای ساخت هواپیما از منطقه یورو خارج شود.
لویی گلوا در دسامبر سال دو هزار و هفت نیز از چنین احتمالی خبر داده بود. وی افزود، وقتی ارزش دلار تا این اندازه در مقابل یورو پایین می اید ما چاره ای نداریم جز اینکه بخشی از محصولات خود را در "منطقه دلار" که امریکا باشد، تولید کنیم. به عنوان مثال، شرکت هواپیماسازی ایرباس که شرکت صنایع دفاع هوایی و فضایی اروپا، شرکت مادر ان است حقوق کارمندان، کارگران و قطعه سازان خود را به یورو پرداخت می کند و آنگاه هواپیمای تولیدی خود را به دلار به فروش می رساند و نتیجه آنکه وقتی ارزش دلار در مقابل یورو مرتب پایین می آید، سود شرکت ما نیز مرتب پایین خواهد امد. بخشی از کارگران این شرکت بعد از شنیدن این خبر، تهدید کرده اند که در صورت عملی شدن چنین کاری دست از کار خود خواهند کشید و اعتصاب خواهند کرد.
خاطرنشان می شود کاهش ارزش دلار در مقابل یورو باعث شده است تا گردشگران اروپایی برای گذراندن تعطیلات خود امریکا را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

سقوط جنگنده آمریکایی

سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی جت در پایگاه هوایی کولمبوس در ایالت می سی سی پی دو کشته برجا گذاشت.
به گزارش پایگاه اینترنتی یو اس ای تودی ، بر اثر این حادثه که علت دقیق آن معلوم نشده است دو خلبان هواپیمای جت از نوع تی 38 سی (T38C) کشته شدند.شبکه تلویزیونی وی سی بی ای درکولمبوس تصاویر مربوط به این حادثه را پخش کرد.
هم اکنون پروازی در این پایگاه انجام نمی شود و برخی از هواپیماهای این پایگاه هوایی به فرودگاه گولدن که معمولا پروازهای تبلیغاتی انجام می دهد منتقل شده اند.

اسرائیل رادار موشک "آرو" را با موفقیت آزمایش کرد

 

یک روزنامه رژیم صهیونیستی در شماره امروز خود از آزمایش موفقیت‌آمیز رادار موشک "آرو" خبر داد.

به نقل از روزنامه "جروزالم‌پست"، اسرائیل رادار "گرین پاین" که بخشی جدانشدنی از موشک آرو یا سیستم دفاع موشکی تل‌آویو است، امروز آزمایش کرد. این رادار امروز موشک "رافائل" اسرائیل را ردیابی کرد.

 
مقامات دفاعی اسرائیل پس از اعلام آزمایش این موشک اعلام کردند موشک رافائل توسط یک جنگنده نیروی هوایی شلیک خواهد شد.


جروزالم‌پست در ادامه با اشاره به برگزاری مانور پنج‌روزه اسرائیل نوشت هیچ موشکی در مانور مذکور شلیک نشد.


این نشریه اسرائیلی می‌نویسد حدود چهار هفته قبل وزارت دفاع تصمیم گرفت به کار در زمینه توسعه و تولید آرو 3 که مدلی پیشرفته‌تر از آروی 2 در زمینه سرعت، برد و ارتفاع است، ادامه دهد.
بر اساس گزارش‌های رسیده آخرین آزمایش موشک آرو در فوریه 2007 انجام شد.


مقامات دفاعی اسرائیل همچنین اعلام کردند شبیه‌سازی شلیک و ردگیری موشک بخشی از برنامه آزمایش موشک آرو بود و ارتباطی با اطلاعاتی که درباره وقوع درگیری با همسایگان اسرائیل است، ندارد.

قرار است به زودی نیروی هوایی ارتش اسرائیل با برگزاری مانور دیگری یک موشک آرو را بمنظور رهگیری موشک‌هایی که به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شوند، آزمایش کند.